Miksi monet lihoavat kymmeniä kiloja raskausaikana?
Mistä lihominen johtuu? Hormonit? Syöty liikaa?
Mulla takana kolme raskautta, eikä missään tullut edes 10 kg. Synnärille jäivät aina kilot.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihoamisesta en tiedä, onko se edes sana (?), mutta itse LIHOIN 8 kg raskauden aikana.
Lihominenkin on vähän huono termi, koska ne ei yleensä ole pysyviä kiloja.
Totta, mutta lihoamisesta tässä kysyttiin.
Vierailija kirjoitti:
Liikkuminen on hankalaa, ei uskalla juosta tai nostaa mitään raskasta. Lisäksi syöminen pitää olon hyvänä, jos voi pahoin. Ei paljon mieti kiloja, jos oksettaa, huimaa, puristaa, kiristää ja väsyttää. Raskaanaollessani koin olevani lähestulkoon sairas. Kaikkia naisia ei ole luotu kantamaan lapsia, minä olen yksi niistä.
Mutta useimmat naiset ovat ihan terveitä ja tämä ei pidä paikkaansa suurimman osan kohtuuttomasti lihoneista kohdalla.
Ei huimannut etc. Liikkuminen vaikeutui hieman ihan viimeisinä viikkoina. Tällöinkään se ei estänyt reipasta kävelyä. Ainoa ongelma oli vessapisteiden etukäteen suunnittelu. Ainakin minulla vauva painoi rakkoa sen verran, että miltei tunnin välein oli käytävä pissalla.
On minulla silti 15 kg tullut joka kerta. Olen kuitenkin tosi hoikka alun perin ja kymmenen kiloa jäänyt laitokselle ja loput menneet äkkiä imetyksen myötä.
Miksi se vauvankantaminenkin on kilpailu, jossa joidenkin mielestä mahdollisimman pienet kilot voittaa?
Normaaliksi painonnousuksi äidin koosta riippuen on määritelty tietääkseni 8-15 kg.
Mistä sulle ap. tuli 10kg painoa lisää. Syömälläkö?
Minä laihduin koko raskauden ajan ja synnytyksen jälkeen paino oli 5kg alhaisempi, kuin lähtöpaino. Oksensin ensimmäiset 7kk.
Eiköhön nämä painot ole yksilöllisiä, toiset laihtuvat ja toiset lihovat.
Jos raskauden aikana on paino-ongelmia, syy voi löytyä vaikka liikunnasta, kaikkihan eivät pysty edes liikkumaan kipujen takia tai.muista syistä, mutta en läksisi nyt ketään syylistämään eikä se sädekehäkään kaikkiem päähän istu.
Taisin lihota helposti tuon 10kg, mutta olenkin mies.
Se riippuu paljon siitä lähtöpainosta, ne jotka on liian hoikkia lähtötilanteessa keräävät usein reippaammin rasvaa ja luultavasti myös nestettä kroppaansa, kun taas alunperinkin pulskat ei. Mulla tuli esikoisen aikana 7kg jotka jäi synnärille, lapsi oli yli kolmekiloinen, ja minä olin alunperin jo jonkin verran ylipainoinen. Kaksosia aloin odottaa reilusti ylipainoisena ja raskaus vei 15 kiloa pois, ne kilot tuli sitten raskauden jälkeen takaisin melko nopeasti ja 10 vuotta jälkikäteen olen edelleen samoissa lukemissa.
Luulen että ei kukaan pysty oikeasti rasvaa keräämään mitään kymmeniä kiloja muutamassa kuukaudessa, kyllä ne lähinnä nestettä on jotka ei ole lapsesta riippuvaisia esim. verimäärän kasvamista, lapsivettä, istukka ja lapsi itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihoamisesta en tiedä, onko se edes sana (?), mutta itse LIHOIN 8 kg raskauden aikana.
On se. Jos arveluttaa, voi aina kokeilla kielitoimiston sanakirjaa: https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?motportal=80
Jos on, niin hyvin vastenmielinen ja rahvaanomainen sana. Tietää heti millaiselta käyttäjältä on lähtöisin.
Ahaa. Voisitko selittää, millä tavalla se on vastenmielinen tai rahvaanomainen?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Mulle on kaikissa kolmessa raskaudessa tullut painoa 18-25kg. Mutta ovat kyllä lähteneet kuukauden sisään synnytyksestä.
Samoin. Jokaisesta lapsesta tuli parikymmentä kiloa. Kun lähdin sairaalasta, oli tippunut jo 10-13kg. Muutama kilo lähti siinä hormoonihikoillessa parin, kolmen viikon aikana. Ristiäisten aikaan aloin olla jo normaalipainossa. Yleensä kun imetyksen lopetin, olin jo alle lähtöpainon.
Itse lihoin 25-vuotiaana raskausaikana 20 kg, turvotusta oli, koska jalkaan mahtuivat vain varvvastossut. Onneksi oli kesä. Olin kai silloin jotenkin erikoisuus, koska hoitaja ääneen kehui huoneessa, että minulta oli jäänyt 12 kg synnytykseen. Lapsi nyt ei kuitenkaan painanut ihan viittä kiloa. Ilmeisesti on ollut raskausmyrkytys lähellä, olen ainakin käsittänyt näin. Virtsassa oli albumiinia synnytyksen jälkeen. Kiva oli huomata jalkojen "kutistuneen" selvästi kun menin suihkuun.
Äitiysneuvolassa työskentelevänä on todettava, että vaikka on toki niitäkin, jotka keräävät nestettä (esim raskausmyrkytys lievänä voi oireilla älyttömänä nesteen kertymisenä), niin on toki iso osa niitäkin, joilla ruokavalio selittää painonnousun. Vauva ja siihen liittyvä rompe painaa noin 10-12 kg. Nestettä kertyy terveellä helposti muutama kilo, rajussa tilanteessa (esim tuo raskausmyrkytys) kymmenenkin.
Sikiö lisää energiankulutusta noin 600 kcal. Lisäksi raskauden aikana liikkuminen voi olla hankalaa tai mahdotontakin. Mielitekoja on, vapaa-ajan puuhia voi joutua rahoittamaan, pahoinvointi voi vaatia säätöä ruokien kanssa. Täysin ymmärrettävää, jos siinä lihoo. Mutta siihen ei kannata tuudittautua, että imetys vie 30 kg kertynyttä painoa noin vain. Kun on toipunut raskaudesta, kannattaa alkaa kiinnittää huomiota ruokailu- ja liikuntatottumuksiin.
Painoin ennen raskautta 60kg ja raskauden lopussa 70kg. En siis lihonu paljoa. Jotku lihoo 30kg. Ja ne kilot jää ku eivät osaa laihduttaa...
Olet sitten ollut pullukka jo valmiiksi? Minä olen normaalisti alipainoinen joten ollakseni kykeneväinen synnytyksen jälkeen ruokkimaan imettämämällä lasta pitää painoa tulla raskausaikana vähän reippaammin kuin jo valmiiksi normaalipainon ylärajalla keikkuvalle.
No mulle tuli ekassa raskaudesta kiloja 20 ja toisessa 15. Söin kyllä paljon kun pahoinvointi vihdoin loppui. Olen ollut superhoikka ennen ekaa raskautta ja kilot lähtivät vasta kun olin lopettanut puoli vuotta kestäneen täysimetyksen. Sitten lähtivät kyllä nopsaan. Kun nuorempi oli taapero ja osaimetin häntä vielä olin jopa pari kiloa laihempi kuin ennen raskauksia, painoin 46kg (164cm pitkä). Ehkä nuo kilot pysyi kun tarvitsin niitä että pystyin imettämään pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Olet sitten ollut pullukka jo valmiiksi? Minä olen normaalisti alipainoinen joten ollakseni kykeneväinen synnytyksen jälkeen ruokkimaan imettämämällä lasta pitää painoa tulla raskausaikana vähän reippaammin kuin jo valmiiksi normaalipainon ylärajalla keikkuvalle.
Mistä tämä käsitys tulee? Painoin 50kg ennen raskautta ja viimeisillään 59kg. Kaikki kilot jäivät laitokselle. Normaali 3,6-kiloinen lapsi syntyi. Hoikat on hoikkia synnytyksen jälkeenkin.
Olen aina ollut hoikka ja niin myös raskaaksi tullessani. Raskauden aikana söin aivan kuten ennenkin, mitään mielitekoja ei ollut. Tein myös fyysisesti raskasta työtä loppuun asti.
Kuitenkin painoa tuli 20kg. Se kyllä lähtikin 3kk synnytyksestä tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä käsitys tulee? Painoin 50kg ennen raskautta ja viimeisillään 59kg. Kaikki kilot jäivät laitokselle. Normaali 3,6-kiloinen lapsi syntyi. Hoikat on hoikkia synnytyksen jälkeenkin.
Ja pituutesi oli..?
Imetys kuluttaa todella paljon joten on huono juttu jos synnytyksen jälkeen olisi lähellä alipainon rajaa. Jos olet koskaan täysimettänyt tiedät mistä on kyse.
Miksi jotkut kirjoittavat "lihoavat"?
Jos on, niin hyvin vastenmielinen ja rahvaanomainen sana. Tietää heti millaiselta käyttäjältä on lähtöisin.