Olen uskovainen ja lapseni kävi..
.. kerhossa, jossa opetettiin yllätyksekseni jotain luontouskontoa, siis nämä Ahti ja metsänvaltiaat ja auringonjumalat. Nyt lapsi puhuu näistä kuin nämä olisi totta! Lapsi sanoo että Ahti päättää onko aaltoja ja kuka saa kalaa ja hukkuuko mereen joku. Pelkään että lapsi menee kokeilemaan veteen, vaikka ei osaa uida, koska pitää Ahtia kaverinaan. Mitä kerrotte lapsillenne tällaisista?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
No varmaan lapselle sanoisin että nuo ovat kansantaruja eivätkä totta, ja kerholle sanoisin että en hyväksy kansantarujen opettamista lapsille tosiasioina.
Vähän epäilen, että siellä niitä olisi tosiasioina edes opetettu, vaan että niin on joskus uskottu. Lapsilla on rikas mielikuvitus ja ilmeisesti tämä lapsi on näistä kansantaruista tykännyt. Veteen menemisen vaaroista kyllä ehdottomasti kannattaa lapsen kanssa jutella. Kansantaruissakin kun oli Ahdin lisäksi myös näkki.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Kertoisin lapselle, että Ahti on satua ja että on vaarallista mennä veteen uimataidottomana. Tuollaiset jututhan yleensä menevät ohi.
Heti perään tietysti kertoisit, että jeesus kuitenkin käveli vetten päällä.
😁😄😃🤣
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös kristitty uskovainen ja tuossa tilanteessa sanoisin, että ne Ahdit yms. on vaan satuja. Jeesus on todellinen Jumala.
Eli niistä asioista mihin et itse usko on ok sanoa että ovat vaan satua?
Jokunen uskovainen on loukkaantunut jos jossain on sanottu että Raamattu on vaan satua. Sinä et kuulu tähän porukkaan ilmeisesti, vaan joku tekopyhä murto-osa.
Yleisesti on siis kristittyjen logiikalla ok sanoa että Raamattu on vaan satua tai kansantarinaa korkeintaan.
Faith kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Kertoisin lapselle, että Ahti on satua ja että on vaarallista mennä veteen uimataidottomana. Tuollaiset jututhan yleensä menevät ohi.
Heti perään tietysti kertoisit, että jeesus kuitenkin käveli vetten päällä.
Hoitaisin Ahti-jutut erikseen.
Mutta ehkä jossain vaiheessa kertoisinkin, että Jeesus, ihmiseksi syntynyt Jumala, käveli vetten päällä, mutta kun Pietari yritti samaa, hän meinasi hukkua.
Muistathan myös kertoa, että tämä vetten päällä taapertelu on ihan fuulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Olen luonnonuskovainen ja totaalisen kyllästynyt siihen että ihmiset kehtaavat nimitellä uskontoani saduksi! Vielä kristityt, joka mikä heidän omasta mielestään vaikuttaa olevan täydellinen yhtäläisyys moraalille ja hyvyydelle!
Olisi edesvastuutonta sanoa lapselle, että juu, mene vain järveen sukeltelemaan, kyllä Ahti sut pelastaa!
Yhtä edesvastuutonta kuin sanoa että jumälä tai älläh pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Hei, tiedättekö jotain kerhoja missä ei lapsille kerrota satuja tai valehdella? Rehellisyys on meille tärkeä arvo.
Vaikeaa, meillä oli päiväkodissakin valehdeltu. Juttuja tontuista jotka kurkkii ikkunan takana jne.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen myös kristitty uskovainen ja tuossa tilanteessa sanoisin, että ne Ahdit yms. on vaan satuja. Jeesus on todellinen Jumala.
Miten kutsutte K:lla alkavaa kirjaa? Siellä on vähän erilaisia kertomuksia ja tekstejä. Onko ne satua vai totta?
Minä ainakin olen sanonut lapsille, että veteen ei saa mennä koska silloin voi hukkua. Selitin siis mitä se tarkoittaa, miksi pitää keksiä jotain satuja?