Mihin maahan on hyvä muuttaa kodittomaksi?
En halua elämältä mitään. Ihan turhaan minä täällä Suomessa toimeentulotuella elelen. Yhtä hyvin voin mennä ulos kodittomaksi, istua kadun laitaan ja antaa ajan kulua, voin kuihtua pois, nälkään tottuu, välillä voi hieman syödä roskia, eikä nälkäkuolema ole kamala asia. Mutta Suomessa on turhan kylmä istua kadulla kovin paljon. Joten pitäisi mennä lämpimämpään maahan. Lentäisin sinne, heittäisin passin roskiin, jäisin kadulle istumaan. Minne menisin?
Itse mietin että Espanja olisi helppo ja mukavan lämmin. Mutta kenties siellä ei kauheasti ole vitivalkoisia kodittomia. Saisin siellä liikaa huomiota. Joten minun pitäisi mennä maahan jossa on riittävän paljon vitivalkoisia kodittomia. Euroopassa kenties paras olisi Ranska-Belgia-Hollanti. Kenties maailmanlaajuisesti paras olisi Australia tai Uusi-Seelanti. Olisi ainakin ihanan lämmintä.
Mitä mietit?
Kommentit (25)
Kohta on kesä, ehdit kuihduttaa itsesi Suomessa. Vai onko ideana nimenomaan joku muu maa?
Vierailija kirjoitti:
merenrantaan, ilmaisia simpukoita ruuaksi. merenranta ja vuorovesi. ja luola + lämmin olmasto eikä liikaa immeisiä. mulla sama mielessä, mutta asiallisesti. kela + saton asunto, ootan eläkettä, en ihmettä.
Tämä ehdotus on ylivoimaisesti mun suosikki tähän mennessä. Tuohonhan kelpaa autiosaarikin. Tai vaikkapa se Uusi-Seelanti. Siellä voi valita meneekö trooppisen lämpimään paikkaan vai lumisen kylmään paikkaan vai jotain siltä väliltä. Voi valita meneekö kaupunkiin vai luontoon. Voi valita onko paikallaan vai vaelteleeko. Ja varmasti sieltä löytyy myös syrjäisiä rantapaikkoja joissa muut ihmiset aniharvoin käyvät. Jos simpukoita oppii löytämään hyvin niin siellä voi sitten erakoitua ja kuljeksia ja makoilla pitkään, ei ole niin älytön kiire viedä elämäänsä loppuun kuin mitä Suomessa olisi, jos Suomen lyhyen kesän aikana yrittäisi paastolla elämänsä lopettaa.
Luulen, että ehdottomasti mieluiten menisin mahdollisimman kauas muista ihmisistä. Moni ehdotti omituisen sosiaalisia vaihtoehtoja niinkuin esim ne Espanjan kohteet (telttaleirejä,,,). Ette vissiin oikein voi ymmärtää tätä mun kuihtumistoivetta, teillä taitaa olla ihan liikaa elämänhalua. Jos ihmisellä ei ole pitkään aikaan ollut elämänhalua, niin ei hänellä enää taida myöskään sosiaalisia haluja olla. Todellakaan en seuraa tahdo kuihtumiseeni. Luulen, että ne hulivilit jotka Espanjan kommuuneihin lähtevät, eivät tee niin lopettaakseen elämänsä. Luulen että he vain yrittävät sietää elämää paremmin. Tai osa vissiin vain haluaa nauttia elämästä entistä enemmän. Mieti itse: jos tahtoisit rauhassa nukkua pois, niin et varmaan tahtoisi siihen viereen toista ihmistä häiritsemään ja laulamaan ja tanssimaan. Parempi olisi nukkua pois yksin vaikkapa keskellä suomalaista suota.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
merenrantaan, ilmaisia simpukoita ruuaksi. merenranta ja vuorovesi. ja luola + lämmin olmasto eikä liikaa immeisiä. mulla sama mielessä, mutta asiallisesti. kela + saton asunto, ootan eläkettä, en ihmettä.
Tämä ehdotus on ylivoimaisesti mun suosikki tähän mennessä. Tuohonhan kelpaa autiosaarikin. Tai vaikkapa se Uusi-Seelanti. Siellä voi valita meneekö trooppisen lämpimään paikkaan vai lumisen kylmään paikkaan vai jotain siltä väliltä. Voi valita meneekö kaupunkiin vai luontoon. Voi valita onko paikallaan vai vaelteleeko. Ja varmasti sieltä löytyy myös syrjäisiä rantapaikkoja joissa muut ihmiset aniharvoin käyvät. Jos simpukoita oppii löytämään hyvin niin siellä voi sitten erakoitua ja kuljeksia ja makoilla pitkään, ei ole niin älytön kiire viedä elämäänsä loppuun kuin mitä Suomessa olisi, jos Suomen lyhyen kesän aikana yrittäisi paastolla elämänsä lopettaa.
Luulen, että ehdottomasti mieluiten menisin mahdollisimman kauas muista ihmisistä. Moni ehdotti omituisen sosiaalisia vaihtoehtoja niinkuin esim ne Espanjan kohteet (telttaleirejä,,,). Ette vissiin oikein voi ymmärtää tätä mun kuihtumistoivetta, teillä taitaa olla ihan liikaa elämänhalua. Jos ihmisellä ei ole pitkään aikaan ollut elämänhalua, niin ei hänellä enää taida myöskään sosiaalisia haluja olla. Todellakaan en seuraa tahdo kuihtumiseeni. Luulen, että ne hulivilit jotka Espanjan kommuuneihin lähtevät, eivät tee niin lopettaakseen elämänsä. Luulen että he vain yrittävät sietää elämää paremmin. Tai osa vissiin vain haluaa nauttia elämästä entistä enemmän. Mieti itse: jos tahtoisit rauhassa nukkua pois, niin et varmaan tahtoisi siihen viereen toista ihmistä häiritsemään ja laulamaan ja tanssimaan. Parempi olisi nukkua pois yksin vaikkapa keskellä suomalaista suota.
-ap
Lähempänä olis ainakin Kreikan saaristo. Ehkä tarpeeksi lämmin. Halvempi lentolippu.
Yle Areenasta katsoin joskus dokkarin, joka kertoi tanskalaisesta nuoresta naisesta ja tämän äidistä. Nainen oli "instagram-tähti" ja lähti paremman elämän perässä USAn Kaliforniaan, pääosin muistaakseni Los Angelesiin. Eleli siellä kodittomana yhdessä päihdeongelmaisen äitinsä kanssa (kyllä, tanskalainen keski-ikäinen nainen lähti tyttärensä kanssa jenkkeihin leikkimään pummia). Kerjäsivät tienvarsilla ja hengailivat muiden jenkkipulsujen kanssa. Mutta Kaliforniassakin on kylmää öisin ja väkivallan uhka jatkuvaa kaduilla asuessa. Ja tämä tanskalaisnaisen elämä vaikutti noin muutenkin todella surulliselta, kun naisella oli itsellään yksi (?) huostaanotettu lapsi Tanskassa. Tällä naisella oli huumeongelmaa ja nainen seurusteli dokkarintekohetkellä jenkkimiehen kanssa, joka vapautui juuri vankilasta. Nainen oli raskaana tälle miehelle ja löysivät sieltä jostain San Fransiscosta ensiasunnon, jonne pääsivät hetkeksi aikaa asumaan syntyvän vauvan kanssa. Dokkarissa näytettiin, kun nainen päivitti Instagramiinsa kuvia, joissa raskausmaha pystyssä kerjäsi moottoriteiden varsilla päihdeongelmaisen äitinsä kanssa. He onnistuivat myös kerjäämään aina riittävästi rahaa saadakseen Starbucksista kalliit kahvijuomat kerran päivässä. Naisella ja tämän äidillä oli kyllä mahdollisuus lähteä pois jenkeistä takaisin Tanskaan sosiaaliturvan piiriin, mutta ilmeisesti kokivat kuitenkin parempana elämän kaduilla kerjäten Kalifornian auringossa. Eli sinne vaan, jos elämä täällä Suomessa tuntuu umpikujalta.