Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi palkan suuruus on tabu? Vai onko?

Vierailija
28.03.2019 |

Rohkenetko kertoa paljonko saat palkkaa jos sinulta asiasta kysytään? Jos rohkenet, niin miksi? Jos et, niin miksi?

Miksi palkan suuruus on tabu? Vai onko?

Vaihtoehdot

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin kyllä kohtaan "Inkeri", vaikka olenkin ekstrovertti. Tuon lisäksi haluaisin, että työyhteisössä tiedettäisiin miten pientä palkkaa saan suhteessa työmäärään, -kokemukseen ja vastuuseen. Ei ole kovin reilua, että 10 vuotta lyhyemmällä työkokemuksella, puolella työmäärällä ja minimaalisilla vastuilla saa samassa tiimissä vain 500 € pienempää bruttopalkkaa kuin mitä minulle maksetaan.

Vierailija
2/18 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon liian usein törmännyt palkoista juteltaessa henkilöihin joilla ei vuosien työkokemuksen jälkeenkään ole mitään tietoa siitä mikä on sovelias palkkataso TES, työtehtävät ja kokemus huomioon ottaen. Sokeasti vaan uskotaan kun pomo sanoo ettei muillekaan tämän enempää makseta. Siksipä autan mielelläni Inkeriä. Siinä samalla autan myös itseäni. Mitä vahvempi tietoisuus työyhteisössä on yleisestä palkkatasosta, sen vähemmän pomon kanssa joutuu tappelemaan ja vääntämään siitä omastakin palkasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon liian usein törmännyt palkoista juteltaessa henkilöihin joilla ei vuosien työkokemuksen jälkeenkään ole mitään tietoa siitä mikä on sovelias palkkataso TES, työtehtävät ja kokemus huomioon ottaen. Sokeasti vaan uskotaan kun pomo sanoo ettei muillekaan tämän enempää makseta. Siksipä autan mielelläni Inkeriä. Siinä samalla autan myös itseäni. Mitä vahvempi tietoisuus työyhteisössä on yleisestä palkkatasosta, sen vähemmän pomon kanssa joutuu tappelemaan ja vääntämään siitä omastakin palkasta.

Kyllä, ja varsinkin naisilla on usein sellainen asenne, että pomon kuuluu pyytämättä ja yllättäen myöntää niitä palkankorotuksia kaikille alaisilleen tai muuten on huono pomo.

Niinhän se menisi ideaalimaailmassa, mutta kun realiteetit ovat usein ihan toisenlaiset. Jos kuvitellaan tilanne, että tiimissä on vaikkapa 20 henkilöä, palkankorotuskierros on kerran vuodessa kolmelle voidaan myöntää, kymmenen ansaitsisi korotuksen ja 15 sitä pyytää, niin arvatkaa vaan saako tässä tilanteessa yksikään niistä henkilöistä palkankorotusta jotka eivät sitä edes pyydä.

Vierailija
4/18 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska työkaverit voivat tulla kateellisiksi (oli vastaukseni). Minulla ei tosin ole mitään työkavereita vaan teen omia juttujani kotoa käsin. Mutten silti palkastani huutele ainakaan heille keillä on rahasta tiukkaa. Eikä juuri tule puheeksi muidenkaan kanssa. Joitain kiinnostaa, että paljonko tienaan ja mielelläni kerron ja autan vähän alkuun ihmistä, joka on työstäni kiinnostunut.

Vierailija
5/18 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi kaikkien etu kun palkat olisivat tiedossa.

Silloin palkkakuoppaan jäänyt hoksaisi pyytää itselleen palkankorotusta.

Palkoista vaikeneminen on 100% työnantajan etu, koska silloin jää enemmän rahaa eliitin omaan taskuun.

Vierailija
6/18 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tätä aina ihmetellyt, että miksi sitä palkkaa pitää salata. Onko kyse siitä että pelätään että oma palkka onkin pienenpi kuin muiden ja sitten tuntee itsensä tyhmäksi ja huonoksi? Vai kuvitellaanko että oma palkka on parempi kuin muilla ja ne muut olis sitten niin kateellisia sulle? Vai niin että pelätään että toiset huomaisi että sulle maksetaan enemmän kuin mitä pitäisi, eli sinä itse olet se petturi?

Minä kerron koska vaan, kenelle vaan mun mahdollisen palkan, olen kertonut telkkarissa uutisissa myös sen paljonko saan työttömyyskorvausta.

Vierailija
7/18 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Minä saan luottamusmiehenä tietooni kaikkien yrityksen työntekijöiden palkat poislukien ylin johto. Ja johdon palkat taas selviävät iltapäivälehtien julkaisemista verotiedoista. Työnantajan toimittamat tiedot ovat puutteelliset, koska niissä ei ole nimeä, sukupuolta, työssäaloitusvuotta tai tehtävänimikettä vaan ainoastaan tehtävän vaativuusluokitus ja euromääräinen palkka. Mutta nämä tiedotkin aiheuttaisivat firmassa yleislakon, sakinhivutuksen tai vähintään ulosmarssin jos ne julkistettaisiin. Ja irtisanoutuvien prosentuaaliseen määrään voisi laittaa nollan perään tai ainakin ykkösen eteen. Vai miltä kuulostaa, että vaativuusluokassa 48 joku saa palkkaa 2350 €/kk ja joku toinen 4350 €/kk tai hieman vaativammissa tehtävissä 3500 vs. 6600?

Vierailija
8/18 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin vuosituhannen vaihteessa, jolloin oli vielä markat maksuvälineenä ja bruttona palkkaa sai alussa 10300 mk. Nyt kun on kohta 20 vuotta työkokemusta saman työnantajan palveluksessa niin palkka on 3900 €. Tehtävät ovat vaihtuneet monta kertaa, osaaminen ja vastuut kasvaneet ja palkkaakin on tarkistettu ehkä viisi-kuusi kertaa vuosien aikana. So, what's up voisi joku kysyä. No se, että nykyään "samoissa hommissa" suoraan koulun penkiltä tuleva saa alkupalkkana n. 3100 € plusmiinus parisataa. Eli jos tästä jotain opikseen haluaa ottaa, niin sitoutuminen työnantajaan ja työpaikkaan ei todellakaan kannata taloudellisesti.

Vierailija
9/18 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro, koska palkkani on todella hyvä. Työkaverit tietää kyllä kaikkien palkat, ne on julkista tietoa, mutta kavereilleni ja sukulaisilleni en kerro palkkaani. Ne tietää kyllä että se on hyvä, mutta jos tietäisivät totuuden, olisi varmasti katkeruutta ja jopa kerjäämistä.

Vierailija
10/18 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

wanha ja tyhmä kirjoitti:

Aloitin vuosituhannen vaihteessa, jolloin oli vielä markat maksuvälineenä ja bruttona palkkaa sai alussa 10300 mk. Nyt kun on kohta 20 vuotta työkokemusta saman työnantajan palveluksessa niin palkka on 3900 €. Tehtävät ovat vaihtuneet monta kertaa, osaaminen ja vastuut kasvaneet ja palkkaakin on tarkistettu ehkä viisi-kuusi kertaa vuosien aikana. So, what's up voisi joku kysyä. No se, että nykyään "samoissa hommissa" suoraan koulun penkiltä tuleva saa alkupalkkana n. 3100 € plusmiinus parisataa. Eli jos tästä jotain opikseen haluaa ottaa, niin sitoutuminen työnantajaan ja työpaikkaan ei todellakaan kannata taloudellisesti.

Jätit ottamatta huomioon 20 vuoden inflaation.

20 vuoden kuluttua tästä päivästä alkupalkka on yli 4000 €, pelkästään inflaation ansiosta.

Vierailija
11/18 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kerro, koska palkkani on todella hyvä. Työkaverit tietää kyllä kaikkien palkat, ne on julkista tietoa, mutta kavereilleni ja sukulaisilleni en kerro palkkaani. Ne tietää kyllä että se on hyvä, mutta jos tietäisivät totuuden, olisi varmasti katkeruutta ja jopa kerjäämistä.

Miettisin vielä, onko kaveripiirisi paras mahdollinen ja sukulaiset yhteydenpidon arvoisia, jos tuollaisesta alkavat jo katkeroitua ja kerjätä.

Vierailija
12/18 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätit ottamatta huomioon 20 vuoden inflaation.

20 vuoden kuluttua tästä päivästä alkupalkka on yli 4000 €, pelkästään inflaation ansiosta.

No ei nyt sentään. Inflaatio 1,015^20=1,347

Näin asiasta kertoo Tilastokeskuksen rahanarvomuunnin:

"Vuoden 1998 rahamäärää 10300 FIM vastaava rahamäärä vuonna 2018 oli 2351.6 EUR.

Elinkustannusindeksi 1914:1-6=100 vuonna 1998 oli 173893.

Elinkustannusindeksi 1914:1-6=100 vuonna 2018 oli 236055.

Muutos vuodesta 1998 vuoteen 2018 oli 1,4 kertainen eli 35,7 %.

Keskimääräinen vuotuinen inflaatioprosentti tällä aikavälillä oli 1,5 %.

Kuluttajahintaindeksin virallinen kuukausi- ja vuosimuutosprosentti lasketaan kulloisenkin perusvuoden (2015=100) kahden desimaalin katkaistuista indeksipisteluvuista.

Elinkustannusindeksin 1914:1-6=100 kokonaispisteluvuista lasketut kuukausi- ja vuosimuutosprosentit saattavat poiketa virallisista prosenttimuutosluvuista."

Vierailija
13/18 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näin kerran ilmeisesti vahingossa printterille päätyneen taulukon, jossa oli palkkatietojen lisäksi myös koko osaston työntekijöiden nimet. Olihan siinä ihmettelemistä ja jos olisi pitänyt arvata mikä palkka kuuluu kellekin, niin metsään olisi mennyt.

Vierailija
14/18 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin, että kertoisin, mutta kukaan ei koskaan ole kysynyt!

Vierailija
15/18 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastasin, että kertoisin, mutta kukaan ei koskaan ole kysynyt!

Ei minultakaa ole kysytty kasvotusten kertaakaan, mutta kerran toin sen julki intranetissä olleessa keskusteluketjussa, jossa puhuttiin palkoista. Muuten kyllä työkavereiden kanssa useinkin kilvan manataan "kolmen tonnin palkkoja" suhteessa työmäärään ja vaatimustasoon.

Vierailija
16/18 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten tuo palkkasalailu ihmetyttää sen vuoksi, että käymällä verotoimistossa voi kenen tahansa verotiedot selvittää. Taidankin huomenna pitää vapaapäivän ja käydä vähän hakemassa taustadataa palkankorotuspyyntöä varten.

Vierailija
17/18 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä ainakin luottamusmieheltä saa kysyessään tiedon, että onko palkka oikealla tasolla, vaikka tietenkään ei kerro meille muiden palkkoja vaikka pyytäisikin.

Vierailija
18/18 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kerro palkkaani, koska valitettavan usein raha määrittelee ihmistä. Haluan elää omannäköistäni elämää enkä sellaista, mitä mun tulotasollani "kuuluisi" elää. Ja koskee niin asumista, sisustamista, ulkonäköäni, pukeutumistani, harrastuksiani kuin kaikkea muutakin. Jos kertoisin palkkani, moni varmasti kummastelisi, miksei mulla ole omakotitaloa, kesämökkiä, autoa, venettä, merkkivaatteita, vuosittaisia ulkomaanmatkoja, design -esineitä yms. Jos kertoisin palkkani, moni pitäisi mua varmasti pihinä tai ainakin muuten outona, kun elän merkittävästi vaatimattomammin kuin mitä tuloillani voisi elää. Tai sitten ajattelisivat, että olen jonkinlainen fundamentalistinen ekohippi, joka alkaa kohta paasata kuluttamisen pahuudesta.

Teen aivotyötä ja sen tasapainottamiseksi tarvitsen vapaa-ajallani tekemistä käsillä. Teen itse vaatteita tai ostan kirpputorilta, remontoin, tuunaan kierrätyskeskuksesta hankittuja huonekaluja jne.  Joudun matkustelemaan jonkin verran työni puolesta, joten lomilla haluan olla vain kotona. Uutena ostan vain hyvin vähän mitään. Olen mieluummin "imagoltani" pienituloinen kuin suurituloinen. Ja oikeasti ei kyllä kuulu edes tutuiilleni , että yli puolet palkastani menee joka kuukausi säästöön ja sijoituksiin.