Apua! Kaikki keinot pinoon vauvan ilmavaivojen helpottamiseksi!
Vauva hieman vajaa neliviikkoinen. Öisin ähisee, vänisee äänekkäästi, vääntelehtii, sätkii, potkii ja kitisee ilmavaivoja monta tuntia putkeen. En edes tiedä, kuinka monta, kun olen itse jo niin väsynyt, etten jotenkin käy ihan täysillä. Välillä vauva kyllä nukkuukin mutta nukkuessaankin pitää ähinää ja rimpuilee vatsavaivojen takia. Vaiva on selvästi pahin juuri öisin.
Keinoja, jotka käytössä:
- masun sively ympyrässä myötäpäivään ja ns. siipiratasliike
- jalkapohjien hieronta ja painelu
- pierujumppa (polvien pumppaaminen koukkuun vatsan päälle)
- liinassa kantaminen ja kantaminen muutenkin
- röyhtäytys imetyksen aikana ja jälkeen ja pepun taputtelu & selän silittäminen
- itseltä ruokavaliosta poissa suklaa, ruisleipä, kahvi ja hiilihappojuomat
Disflatylia tai Cuplatonia en ole vielä kokeillut. Ehkä kannattaa? En uskalla nukuttaa mahalleen, jos itse en aio valvoa vieressä. Syön myös soija- ja härkäpaputuotteita, mutta koska olen kasvissyöjä, en oikein pysty jättämään niitä pois. Rinnoista tulee maitoa aika vuolaasti, joten varsinkin yöllä yritän imettää joko kyljellään tai istualtaan vähän takakenossa, jotta vauva ei kiireesti hörppiessään saisi niin paljon ilmaa mahaan.
Onko vielä jotain tehtävissä? Pitäisikö pierujumppaa, hierontaa ja kanniskelua tehdä myös yöllä, vai havahduttaako se turhaan vauvaa? Tähän asti siis olen tehnyt noita päivän mittaan ja iltaisin tehostetusti. Vauva ei onneksi huuda suoraa huutoa tai ole mitenkään täysin lohduttoman oloinen. On vain niin hirveän levoton, että yöunet ovat todella kortilla. Muuten vauva nukkuisi hyvin ja yösyötöt sujuisivat. Nämä ilmavaivat ovat se ongelma. Kuinka kauan jaksan valvoa yöt läpeensä?
Kommentit (45)
Meillä auttoi mun ruokavalion rajoittaminen, jätin pois kahvin, sipulin, valkosipulin, paprikan, mausteiset ruuat, yms jotka itsellekin aiheuttaisivat mahavaivoja. Palkokasveista en tiedä kun olen itse niille allerginen. Lohdutuksena voin sanoa, että kokeilin aloittaa noita ruoka-aineita vauvan ollessa 3-4 kk ja mahavaivat pysyivät poissa. Et siis välttämättä joudu olemaan ilman noita ruokia kovin pitkään.
D vitskut pois kokonaan. Vauva mahalleen nukkumaan. Lypsä ennen vauvan syöttöä.
Meillä auttoi vasta apteekin kehittyneempi kuin halvin korvike, oli maitoalletgia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä auttoi vasta apteekin kehittyneempi kuin halvin korvike, oli maitoalletgia.
Äiti voi jättää maidon pois omasta ruokavaliostaan ja jatkaa imettämistä.
Meillä ei ainakaan Cuplaton tuonut mitään iloa. Lämmin kylpy auttaa! Vauva on nyt 7,5kk ja paukuttelee aina kylvyn jälkeen 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti voi jättää maidon pois omasta ruokavaliostaan ja jatkaa imettämistä.
Ihan voi olla allerginen myös ihmisen maidolle.
Meillä ei kenenkään vauvan vatsa ole kestänyt öljypohjaisia d-vitamiineja. Siispä olenkin vaihtanut tipat vesipohjaiseen jekovit-purkkiin. Tässä yksi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
D vitskut pois kokonaan. Vauva mahalleen nukkumaan. Lypsä ennen vauvan syöttöä.
Ei D-vitamiinia saa jättää pois missään nimessä.
Kokeile jättää D-vitamiini pois. Meillä aiheutti jo 1-2 tipan annoksena aivan hirveitä mahavaivoja. Itkut loppuivat heti kun jätin pois. Nyt kävin apteekista posken limakalvolle sumutettavan vitamiinin, kokeillaan seuraavaksi sitä.
Meillä ei auttanut kuin aika. Noin 2,5kk iässä ilmeisesti suolisto kehittyi niin, ettei sinne kertynyt enää hirveitä määriä ilmaa ja refluksikin helpotti. Kantorepussa meidän vauva sai unen kivuista huolimatta, mutta se teillä olikin jo käytössä. Tsemppiä ja vuorotelkaa vauvan kanssa valvomista miehen kanssa, että jaksatte.
Palkokasvit, kaalikasvit, sipulit ovat meillä aiheuttaneet vatsanväänteitä.
Musta kuulostaa siltä, että äidin ruokavalion on pakko vaikuttaa vauvaan. Tuossahan on ihan hirveästi sellaisia, mitkä saa mahan kipeäksi. Kyllä niistä on äidin velvollisuus karsia ja keksiä ehkä jotain uutta tilalle, jos haluaa edelleen imettää. Ei vauvan kuulu kärsiä sen takia, että äiti nyt ei muka voi karsia omaa ruokavaliotaan. Ja lisäksi se tippojen vaihto.
Hieman ihmettelen miksi olet lapsen tehnyt kun sinulle palkokasvien syönti on tärkeämpää kuin edes koettaa onko niillä vaikutusta vauvan hyvinvointiin?
Kiitos kaikille asiallisia vinkkejä antaneille! On tullut paljon todella hyviä ehdotuksia, iso kiitos niistä.
Sitten teille, jotka kommentoitte, että miksi olen tehnyt lapsen, kun palkokasvien syöminen on kerran tärkeämpää kuin vauva. Teiltä kysyn, miksi teidän pitää muotoilla asianne noin ilkeästi toiselle ihmiselle? Vauvani hyvinvointi on minulle tärkeintä, ja näin väsyneenä tulee itku pelkästään siitä, että joku muuta väittää. Olkaa rakentavia, jos oikeasti haluatte auttaa, kiitos. Älkää niitatko, vaan ehdottakaa vaihtoehtoja.
Palkokasvit ovat todella olennainen ja yleinen proteiinin lähde kasvisruokavaliossa. Ja tosiaa jopa nyhtis sisältää hernettä. Niistä ei minulle itselleni tule mitään vatsaoireita. Joku mainitsi kasvipohjaiset proteiinijauheet. Voisiko antaa vinkkejä, mitä merkkejä ja laatuja kannattaa kokeilla, jotta saisin nuo saakelin palkokasvit edes vähemmälle?
Muutenkin antakaa te näistä tietävät vinkkejä ei-papuisiin kasviproteiinin lähteisiin, joista saisi myös yhdistelemällä oikean aminohappopaletin päivittäin. Pähkinöitä syönkin. Siemenet ja siemenpohjaiset valmisteet eivät imettäessä sovi mahdollisten raskasmetallijäämien vuoksi.
En ole noita pahisprotskuja karsinut vielä siksi, koska äidin hyvä ja tasapainoinen ravinto on imetyksen vuoksi erityisen tärkeä. En voi äkkiä raapaista lähes kaikkea proteiinia veke vauvan ja imetyksen kärsimättä. Kysyn vielä tästä neuvolassa ja jos siellä suositellaan imetysdieettiä, menen sitten vaikka ravintoterapeutille.
Käsittääkseni vauvalla voi olla ilmavaivoja ihan senkin vuoksi, että suolisto on kypsymätön ja kaikilla vauvoilla on niitä jonkin verran. Ei siis tarvitse olla mitään yliherkkyyttäkään tai sairautta. Kysyn vielä neuvolasta. Ja vyöhyketerapian varasin, kiitos siitäkin vinkistä.
Ap
Minkäs minä sille voin että annoit kuvan jossa kuulostaa siltä että et ole valmis kokeilemaan ruokavalio muutosta vauvasi mahdollisen hyvinvoinnin vuoksi. Mutta lähinnä vain ihmettelin tätä asennetta. T. 38
Mutta asiaan, kasvikunnan proteiineja viljoista sisältää hyvin kvinoa ja tattari. Et syö kananmunaa mutta jos pienen pieni määrä valkuaista ei maailmaa kaada niin quorn. Sitten on myös vehnäproteiinista valmistettu seitan.
Kasvipohjaisista proteiinijauheista voit käyttää esim. riisiproteiinia jos siemenet ei käy. Mutta siemenistä löytyy mm. Pellavasta, hampusta tai auringonkukista tai kurpitsan siemenistä tehty. Pähkinöistä on maapähkinä proteiini jauhe mutta maapähkinä kuuluu palkokasveihin. Merkkeinä esim. Foodin ja Vegeway.
Ei tarvitse raapaista kaikkea pois vaan korvata muilla vaihtoehdoilla. Aminohappoihin en sen tarkemmin osaa vastata mutta suosittelen kyllä ravintoterapeuttia. Ihan vaikka jo sen takia että saat vinkkejä kuinka syödä laajemmin imetyksen jälkeenkin.
Viikon pois jättö kokeilun ei kyllä luulisi dramaattisesti vaikuttavan kummankaan terveyteen. Jossei tapahdu mitään muutosta voi palkokasvit pois sulkea ja sinä jatkaa niiden syömistä.
Meillä myös Cuplaton auttoi. Ja vyöhyketerapia. 2-5 kertaa ja neuvonta olivat iso apu, ja terapeutti teki kotikäyntejäkin sopuhinnalla.
Meillä jäi pois myös happamat mehut ja marjat, ruis, herneet, salaatti, tomaatti jne. Olin jokusen viikon mieluummin rajatuilla ruoilla, että sain nukkua.
Hanki kätkythälytin, esim. Nanny, uskallat itsekin nukkua vaikka vauva olisi kyljellään tai vatsallaan.
Ethän syötä liikaa tai liian usein? Meillä ilmavaivoihin auttoi kun venytti ruokailuväliä ensin kahteen, sitten kahteen ja puoleen ja lopulta kolmeen tuntiin, ehtii pieni vatsa levätä välillä.
4 viikkoinen vauva syö ainoastaan maitoa.
Syönnin jälkeen pidä vauvaa pystyasennossa niin että vauvan pää on olkaasi vasten.
Pidä niin kauan, että vauva röyhtäisee kunnolla.
Sitten vasta makuulle.
Kehottavatko neuvolassa tekemään niin?