Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjoitatko kymmensormijärjestelmällä tietokoneella?

Vierailija
27.03.2019 |

Mä en todellakaan. Kirjoitan sillä 10 kertaa hitaammin enkä jaksa opetella. Ihan sujuu tämä kirjoitus vapaillakin käsillä.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Kävin lukion jälkeen keväällä konekirjoituskurssin. Paras kurssi ja ehdottomasti nopeuttaa kirjoittamista. En juuri koskaan katso itse näppäimistöä, vaan vain ruutua. Erikoismerkit joissain tapauksissa pakottavat vilkaisemaan näppistä. Kirjoitan työssäni paljon, joten järjestelmästä on ollut todella paljon hyötyä.

Vierailija
42/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tulin opetelleeksi taidon teininä. Ainakin akateemisen elämä on paljon jouhevampaa, kun saa kirjoitettua todella nopeasti. Ei ehdi ajatus laukata asiasta toiseen ennen kuin on saanut edellisen kirjattua muistiin. Lisäksi välillä tarvitsee tehdä kuullusta mahdollisimman tarkat muistiinpanot. Pikakirjoitus olisi tietysti kaikkein paras niihin tilanteisiin, mutta nopea konekirjoittaja pysyy normitempoisen puheen tahdissa riittävän hyvin.

Kertaalleen työkaveri tuli ihmettelemään, mitä varten hakkaan näppistä. Ei ollut ennen nähnyt kymmensormijärjestelmän taitajaa vauhdissa. Poistui aika hämillään paikalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, olen sen verran vanha, että vielä opiskelin koulussa konekirjoitusta.

olin siinä aika hyvä, mutta tuntuu, että teen kyllä jatkuvasti kirjoitusvirheitä nykyään.

Vierailija
44/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Kirjoitan kymmenellä sormella. En ole konekirjoittajaksi mikään nopea, mutta ehkä 10 kertaa nopeampi kuin työkaverini.

Olin 80-luvulla yläasteella ja otin valinnaisaineiksi ATK:n ja konekirjoituksen. Se oli jälkikäteen ajatellen fiksusti tehty.

Vierailija
45/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Mutta en sillä perinteisellä versiolla. Minun kymmensormijärjestelmässäni 2 sormea työskentelee ja 8 lepää.

Vierailija
46/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ja silti kirjoitan nopeammin kuin työkaverini, joka ko. järjestelmää kehuu käyttävänsä.

Vierailija
47/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulussa ensin ja lukion jälkeen vielä kauppaoppilaitoksessa, 3 tai 4 vuotta on tullut näppäiltyä kymmensormisesti. Numerot eivät enää onnistu näin, kun harvoin niitä tarvitsee.

Itse asiassa, ilman kymmentä sormea ei edes onnistu, tai tuskaisen hitaasti kirjaimia etsimällä. Vähän kuin pyörällä ajo, jos olet taidon oppinut, et pysty enää palaamaan aikaan ennen taidon oppimista.

Kymmenellä sormalla kirjoitan aika nopeasti, koska muisti on sormissa ja kirjaimet löytyy itsestään. Jos joskus kirjoittaa jotain yhdellä kädellä siksi että toisessa on vaikka puhelin tms. niin se on aivan turkaisen hidasta ja joudun oikeasti etsimään katseella jokaisen numeron.

Osaan myös melko pitkän liudan ACII koodeja eri merkeille, eli alt+1476 on asteen merkki °, tämä nopeuttaa kirjoittamista kun töissä tulee käytetty paljon eri käyttöjärjestelmiä alkaen Win 3.11 versiosta ja joka versiossahan ne erikoismerkit kaivataan vähän eri paikasta.

Vierailija
48/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulussa ensin ja lukion jälkeen vielä kauppaoppilaitoksessa, 3 tai 4 vuotta on tullut näppäiltyä kymmensormisesti. Numerot eivät enää onnistu näin, kun harvoin niitä tarvitsee.

Itse asiassa, ilman kymmentä sormea ei edes onnistu, tai tuskaisen hitaasti kirjaimia etsimällä. Vähän kuin pyörällä ajo, jos olet taidon oppinut, et pysty enää palaamaan aikaan ennen taidon oppimista.

Kymmenellä sormalla kirjoitan aika nopeasti, koska muisti on sormissa ja kirjaimet löytyy itsestään. Jos joskus kirjoittaa jotain yhdellä kädellä siksi että toisessa on vaikka puhelin tms. niin se on aivan turkaisen hidasta ja joudun oikeasti etsimään katseella jokaisen numeron.

Osaan myös melko pitkän liudan ACII koodeja eri merkeille, eli alt+1476 on asteen merkki °, tämä nopeuttaa kirjoittamista kun töissä tulee käytetty paljon eri käyttöjärjestelmiä alkaen Win 3.11 versiosta ja joka versiossahan ne erikoismerkit kaivataan vähän eri paikasta.

Virheettömäksi en ole vielä oppinut :) Asteen koodi on alt+176 

Vierailija
49/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan ihan omalla 8-sormijärjestelmällä. Pikkurillini ovat muutenkin pienessä kädessä ja lyhyissä sormissa lähes turhat, vaikka ei saisi luojan luomaa haukkua...

Vierailija
50/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta kirjoitan todella nopeasti. Vuosien pianonsoitto ilmeisesti vaikutti tähän.

Vierailija
51/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, typerin keksintö ikinä.

Juu, niin aina, kun jotain ei osaa.

Kirjoitan kymmensormijärjestelmällä, eikä tule virheitä. Helppoa ja nopeaa. Sihteeri olen, bruttopalkka 4890 euroa, pelkkä merkonomi koulutukseltani. Joten on siitä järjestelmästä hyötyäkin ollut. Siisti sisätyö, lyhyt työpäivä, hyvä edut. Tykkään.

Vierailija
52/52 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan omalla, noin 8 sormen järjestelmällä. Näppäimiä ei juuri tarvi katsoa ja olen todella nopea, jopa 10-sormijärjestelmän nopeustesteillä mitattuna. Opettelin aikoinani 10-sormijärjestelmää, mutta sinni loppui vähän kesken, joten siksi vain noin 8 sormea :)