Kirjoitatko kymmensormijärjestelmällä tietokoneella?
Mä en todellakaan. Kirjoitan sillä 10 kertaa hitaammin enkä jaksa opetella. Ihan sujuu tämä kirjoitus vapaillakin käsillä.
Kommentit (52)
Kirjoitan ja melko nopeasti. Osaan kirjainten paikat ulkoa, joten ei tarvitse edes katsoa näppäimistöä.
Olen joskus yrittänyt opetella, mutta turhauduin sen hitauteen. Osa sormistani on kuin puuduksissa. En tiedä onko se kiinni vain harjoittelun puutteesta. Kirjoitan nopeasti tällä omalla tavallani. Kymmensormijärjestelmällä varmaan voisi olla potentiaalisesti vielä nopeampi kirjoittamaan, mutta ehkä olen jo liian tottunut omaan tapaani enkä opi uutta tapaa tarpeeksi hyvin, että voisin olla siinä nopeampi.
Osaan ja helppoa on, kun ei näppäimistöä tarvitse katsoa.
Tottakai kirjoitan. Ei tarvitse kurkkia näppäimiä.
Kirjoitan, koska olin tekstinkäsittelijä sairaalassa ennen kuin jouduin syövän takia eläkkeelle. Ei tosiaan tartte kattoa näppäimistöä.
Kirjoitan. Aikanaan peruskoulussa oli oppiane nimeltään konekirjoitus, jossa tämä jalo taito opetettiin. Kukin kirjoittaa tyylillään, joidenkin kymmensormijärjestelmä on sitä, että kahdeksan lepää ja kaksi etsii. Olennaista on tekstin sisältö, ei se, kauanko kirjoittamiseen kului aikaa ja kuinka se tapahtui.
Kyllä. Otin valinnaiseksi aineeksi yläasteen kasilla ja ysillä konekirjoituksen 90-luvulla. Yksi parhaimmista taidoista ikinä.
Tabletin kanssa olen hidas ja kömpelö ja siksi en sitä käytäkään.
Olen läppärillä ja kirjoitan kaiken kymmensormijärjestelmällä katsomatta näppäimistöön. Katson vain ruutua.
Olen tehokas kahdella sormella kirjoittaja
Vierailija kirjoitti:
Osaan ja helppoa on, kun ei näppäimistöä tarvitse katsoa.
En mäkään näppäimiä tuijota, vaikken kymmensormijärjestelmällä kirjoitakaan, vaan jollain omalla välimuodolla.
Kyllä. 80-luvun peruskoulussa opittu hyödyllinen taito! Kirjoitusnopeuteni on sitä luokkaa, että pystyn esim litteroimaan haastatteluja ilman että tarvitsee välillä pysäyttää nauhaa, eli kirjoitan yhtä nopeasti kuin useimmat ihmiset puhuvat.
Yritin joskus opetella sitä, mutta se tuntui hitaalta enkä malttanut harjoitella. Kirjoitan ihan vapaasti, useimmiten varmaan neljällä sormella.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Jos kirjoitan enmmän kerralla, niin ehdottomasti kymmensormijärjestelmällä. Yleensä kuitenkin yksikätisyys riittää, kun vaan kurottelen nappuloita divaanilla löhöillessä. On se niin paljon nopeampaa käyttää kuitenkin molempia käsiä.
En kirjoita. Joskus opettelin sitä mutta en havainnut olevan riittävästi hyötyä ja sormet kipeytyivät siinä venytyksessä.
Käytän harvinaisempaa yhdeksänsormijärjestelmää.
Käytän. Siksi en osaa kunnolla kännykällä kirjoittaa tekstareita vaan aina tulee virheitä kun yrittää parilla sormella näpytellä.
Ahkerat oppilaat opiskelivat yläasteella valinnaisena jotain vierasta kieltä ja kaupallisia aineita. Minä laiskana opiskelin teknistä työtä ja konekirjoitusta. En ikinä arvannut 80-luvun puolivälissä, että taidosta voisi joskus olla näin paljon hyötyä.
En myöskään. Ammatikseni puran lääkäreiden saneluja joten olen nopea kirjoittaja ilmankin.