Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjoitatko kymmensormijärjestelmällä tietokoneella?

Vierailija
27.03.2019 |

Mä en todellakaan. Kirjoitan sillä 10 kertaa hitaammin enkä jaksa opetella. Ihan sujuu tämä kirjoitus vapaillakin käsillä.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää, miten ette viitsi opetella ja halveksutte koko taitoa. Sama kuin sanoisitte osaavanne ajaa autoa opettelemattakin. Tai soittaa pianolla Beethovenin a-mollisonaatin kahdella sormella.

Tekniikan osaaminen vapauttaa kapasiteettia muuhun. Opettelu kehittää aivoja.

Vierailija
22/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Meille yritettiin sitä tuputtaa joskus yläasteella, mutta myöhäistä. Oli tämä "vapaasti kirjoittaminen" jo niin selkärangassa, että ei sitä noin vain lähdetty muuttamaan. En kyllä nytkään katso näppistä ollenkaan. Miksi pitäisi? Ja miksi tässä näpyttelyssä pitäisi olla jotenkin tosi super nopea? Kyllä mulla on aikaa naputella. Jos ei olisi, niin en varmaan olisi täällä av-palstallakaan :D N21

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina pitää syrjiä. Mulla on vaan 7 sormea. :(

Vierailija
24/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon opetteluun löytyy sitäpaitsi paljon ilmaisia pelejä ja ohjelmia. Usein ne tylsemmät on parempia. Musa vaan soimaan ja taidon oppii varsin hyvin muutamassa viikossa.

Vierailija
25/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota ne 3 pois pyllystä hyväilemästä sun huumorintajua.

Vierailija
26/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä mäkään olisi koskaan voinu kuvitella 90-luvun alussa, kun valitsin konekirjoituksen, että tästä kymmensormijärjestelmästä tulisi erittäin tärkeä taito, jota tulisin käyttämään joka ikinen päivä niin töissä kuin vapaa-ajallakin. 

Vierailija
27/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon opetteluun löytyy sitäpaitsi paljon ilmaisia pelejä ja ohjelmia. Usein ne tylsemmät on parempia. Musa vaan soimaan ja taidon oppii varsin hyvin muutamassa viikossa.

Ei  opi muutamassa viikossa.

Siihen menee kuukausia, ellei peräti vuosi. Siis sellaiseen tasoon, että kirjoittaa todella nopeasti näppäimistöön katsomatta eikä tee virheitä.

Vierailija
28/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kirjoita. Opettelin sitä joskus yläasteella, mutta ei ollut mun juttu. Kirjoitan melko nopeasti muutenkin, käytän ehkä kuutta sormea kirjoitukseen ja seitsemännellä lyön välejä.

Vierailija
29/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kaiken voi tehdä vaikeasti ja tehottomasti, jos ei viitsi opetella. Sama meininki kuin Sipilän hallituksella.

Vierailija
30/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota ne 3 pois pyllystä hyväilemästä sun huumorintajua.

Jaaa-ha! Sielläpä ne olikin. Ihmettelin ihan että missä ne on. :)

Vierailija
31/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Vain juntti persuli näpyttelee aikuisena muilla tavoin.

Vierailija
32/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin vuosituhannen vaihteessa tietojenkäsittelyä, ja kymmensormijärjestelmä kuului osaamisvaatimuksiin. Kurssin lopussa en ollut vielä kovinkaan nopea tai virheetön (jouduin käyttämään kahta sormea läpäistäkseni kokeen) mutta jatkoin sen käyttämistä ja nykyään nopeuteni on paljon parempi kuin mihin kahdella sormella olisi mahdollisuus. Suosittelen sen opettelemista, se paitsi säästää aikaa, myös vapauttaa kirjoittamista tietokoneella kun se ei enää tunnu vaivalloiselta ja aikaavievältä.

Vierailija
33/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulussa ensin ja lukion jälkeen vielä kauppaoppilaitoksessa, 3 tai 4 vuotta on tullut näppäiltyä kymmensormisesti. Numerot eivät enää onnistu näin, kun harvoin niitä tarvitsee.

Itse asiassa, ilman kymmentä sormea ei edes onnistu, tai tuskaisen hitaasti kirjaimia etsimällä. Vähän kuin pyörällä ajo, jos olet taidon oppinut, et pysty enää palaamaan aikaan ennen taidon oppimista.

Vierailija
34/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei  opi muutamassa viikossa.

Siihen menee kuukausia, ellei peräti vuosi. Siis sellaiseen tasoon, että kirjoittaa todella nopeasti näppäimistöön katsomatta eikä tee virheitä.

Ni virheitä saa tehdä, eikä tarvitse olla super nopea. Kirjoitusvirheet saa ika helposti korjattua, ellei käytä jotain kirjoituskonetta.

Vierailija
35/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulussa ensin ja lukion jälkeen vielä kauppaoppilaitoksessa, 3 tai 4 vuotta on tullut näppäiltyä kymmensormisesti. Numerot eivät enää onnistu näin, kun harvoin niitä tarvitsee.

Itse asiassa, ilman kymmentä sormea ei edes onnistu, tai tuskaisen hitaasti kirjaimia etsimällä. Vähän kuin pyörällä ajo, jos olet taidon oppinut, et pysty enää palaamaan aikaan ennen taidon oppimista.

*siis 3-4 vuotta harjoittelua

Vierailija
36/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ja oon tosi kömpelö kirjoittaja. Ois hienoa osata kirjoittaa nopeammin. Ilman kymmenjärjestelmää tosin

Vierailija
37/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Sikäli hassua, että opettelin kymmensormijärjestelmän kansalaisopistossa lukioikäisenä, siis kivikaudella joskus 1980-luvulla. Mutta en osaa sitä.

Osin tuo johtuu siitä, että minulla oli vuosia tuon konekirjoituskurssin jälkeen käytössä vain vanha, raskas mekaaninen Adler, jonka kirjaimien hakkaaminen oli raskasta. Sormet kipeytyivät siitä - paitsi vahvimmat etusormet.

Tiedän mainiosti kirjaimien paikat ja kirjoitan sujuvasti sokkona, mutta kahdella sormella. Kirjoitusvauhtini on nopea, täysin riittävä ajatustenjuoksulle.

Ja toimittajana kirjoitan työkseni.

Vierailija
38/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ihan. Ainakin itse unohdin sujuvasti kymmensormijärjestelmän ja kirjoitan nopeasti sokkona, mutta kahdella sormella.

37

Vierailija
39/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, siis 39=38, numerointi heittää tässä ketjussa.

Vierailija
40/52 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä oppinut sitä, vaikka menin kurssille. Kirjoitan itselleni tarpeeksi nopeasti n 2 sormella. Yleensä samalla vasta synnytän sitä tekstiäkin. Siihen miettimiseen menee enemmän aikaa kuin kirjoittamiseen.