Alatiesynnytys vs. sektio?
Kumman tavan valitsit ja olitko tyytyväinen? Plussia ja miinuksia?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Alatiesynnytys. Se on luonnollisempi. Vähemmän arpia. (ekalla kerralla tarvittiin pari tikkiä, muissa synnytyksissä ei tullut mitään ommeltavaa).
Ymmärrän kyllä, että joissakin tilanteissa sektio on parempi vaihtoehto, ja olisin ilman muuta siihen suostunut, jos lääkäri olisi sitä suositellut, esim. perätilan vuoksi.
Kellä on vähemmän arpia kellä ei. Alapää voi ikävä kyllä olla aika arpinen kun on leikelty revennyt ja revitty eikä niitå voi itse valita tai jättää valitsematta ja alapää voi olla oudon näköinen nahkapussotus myös peräaukkoon päin.
Lisäksi alatiesynnytys on hyvin luonnoton tapahtuma. Niin paljon siitå jää lopullisia vaurioita. Jos se on niin luonnollista niin täytyy sanoa että on jäänyt tosi paljon luonnollla parannettavaa. Oikein vuosikausia opiskelleet ammattilaiset tarvitaan sitå luonnollisuutta hoitamaan ja jo hyvin pieni poikkeama tekee synnytyksestä tosi vaikean.
Ensimmäinen lapsi syntyi alateitse, toinen hätäsektiolla. Hätäsektiosta jäi todella rumat arvet. Olisin mieluummin synnyttänyt alateitse, mutta se ei ollut vaihtoehtona.
Synnytin alakautta ja sain elinikäiset vauriot. Ennen synnytystä punnitsin pitkään kumman synnytystavan valitsen. En kokenut painostusta alatiesynnytykseen.
Jos olisin tiennyt mihin kuntoon päädyn, olisin valinnut sektion. Oma valinta, mutta väärä. Lääkäreiltä ei löytynyt ammattitaitoa (tai halua) nähdä minua riskisynnyttäjänä (tai riskit olivat heille yhdentekeviä. Mitäs yhdestä vaurioituneesta)
Synnytin 2018.
Synnytin alateitse, mutta toista en todellakaan synnytä. Synnytys meni ihan hyvin, lapsi oli terve, ei tarvittu imukuppia mutta repesin pahasti sisältä kohtua kohden todella pitkän matkan. Olin tietysti todella kipeä, mutta se kuului asiaan.
Kuitenkin vielä 1,5v synnytyksestä sain kauheita kipukohtauksia alapäässä, jotka laittoivat itkemään. Enkä todellakaan helposti itke kivusta, minulla käynnistettiin synnytys ja oksitosiinitippa sai järkyttävät supistukset, mutta kestin ne silti ihan hyvin. Olen itkenyt ennen kivusta vain, kun kylkiluitani murtui kolarissa.
Kukaan ei uskonut minua, kävin monesti lääkärillä ja gynekologilla, kaikki vain sanoivat ettei näy mitään, koita vaan jaksaa ja ota Buranaa. Heräsin öisinkin kauheaan kipuun enkä voinut istua normaalisti. Kivut loppuivat, kun 1,5v synnytyksestä ulos tuli kuukautisten aikaan sulamattomia tikkejä. Muitakin epäkohtia oli synnytyksen jälkeisessä hoidossa, mutta tuo oli suurin epäkohta.
Jos toisen lapsen saan, todellakin vaadin sektion.
Alatiesynnytys x 2. Olen tyytyväinen. Plussaa se, että kipulääkitys toimi loistavasti, kipuja ei pahemmin ollut, lisäksi tietenkään ei tarvinnut kärsiä isosta haavasta, ja kolmannekseen palautuminen alkoi samantien kun lapsi oli syntynyt. Ennakkoon pelkäsin synnytyskipua aivan hirveästi, mutta ajattelin olla järkevä, enkä hysterisoitua siltikään haluamaan hankalaksi nähtyä sektiota. Terveydenalan ammattilaisena näistä jotakin ymmärtääkin, riskeistä, valmistautumisesta alatiesynnytykseen, jne.
Vierailija kirjoitti:
Alatiesynnytys x 2. Olen tyytyväinen. Plussaa se, että kipulääkitys toimi loistavasti, kipuja ei pahemmin ollut, lisäksi tietenkään ei tarvinnut kärsiä isosta haavasta, ja kolmannekseen palautuminen alkoi samantien kun lapsi oli syntynyt. Ennakkoon pelkäsin synnytyskipua aivan hirveästi, mutta ajattelin olla järkevä, enkä hysterisoitua siltikään haluamaan hankalaksi nähtyä sektiota. Terveydenalan ammattilaisena näistä jotakin ymmärtääkin, riskeistä, valmistautumisesta alatiesynnytykseen, jne.
Ai niin joo ja seksielämä (=tunto) parani sillä alueella synnytyksissä.
Alakautta vauva putkahti maailmaan. Palauduin nopeasti, lapsi voi hyvin.
Itselle se oli mieluisin vaihtoehto, mutta jos lääkäri olisi suositellut sektiota, olisin synnyttänyt sillä tavoin. Tärkeintä oli saada pieni maailmaan.
Alatiesynnytys. Se on luonnollisempi. Vähemmän arpia. (ekalla kerralla tarvittiin pari tikkiä, muissa synnytyksissä ei tullut mitään ommeltavaa).
Ymmärrän kyllä, että joissakin tilanteissa sektio on parempi vaihtoehto, ja olisin ilman muuta siihen suostunut, jos lääkäri olisi sitä suositellut, esim. perätilan vuoksi.