Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alatiesynnytys vs. sektio?

Vierailija
27.03.2019 |

Kumman tavan valitsit ja olitko tyytyväinen? Plussia ja miinuksia?

Alatiesynnytys vs. sektio?

Vaihtoehdot

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatiesynnytys

+ Olen synnyttäneenä loppuelämäni yhtä hyvässä kunnossa kuin olisin synnyttämättömänä. Vatsalihakset ehjät ja toimivat, ei leikellyt.

- Synnyttämien oli kivuliasta.

+ Sain epiduraalipuudutteen, joka vei kivut.

+ Toipuminen synnytyksestä oli nopeaa.

Vierailija
2/28 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt alateitse kolme kertaa (joka kerta epiduraali  tai spinaali). Eka kerta meni todella hyvin, palauduin nopeasti ja vauva terve ja virkeä, joten tuntui hyvältä vaihtoehdolta myös toisen ja kolmannen kanssa. Sektiosta minulla ei ole kokemusta, mutta olisin varmaan tyytyväinen siihenkin. Meillä oli/on toiveissa useampi lapsi, joten en esikoisen kohdalla edes harkinnut setiota. Ja kun synnytykset on mulla menneet todella hyvin niin altiesynytys on tuntunut itselle oikealta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä raskaudessa oli iso mahdollisuus, että menee sektioon kohdunsuulla olevan istukan takia. Onneksi ei mennyt, istukka siirtyi vähän ennen synnytystapa-arviota (joka tehdään noin viikolla 36).

Vierailija
4/28 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio.

Vierailija
5/28 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 lisää: tyytyväinen.

Vierailija
6/28 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 x alatie. Aina olen kävellyt omin jaloin salista osastolle enkä ole tarvinnut edes puudutuksia, vaikken ole yleensä mitenkään urhea ihminen, ja pelkään kovasti hammaslääkäriäkin.

Synnytyskivut ovat yksilöllisiä, ja jokainen synnytys oma lukunsa. Aina on myös vaarana, että jotain voi mennä pieleen itsestä riippumattomista syistä. Ei ole siis tarkoituksena kehua itseäni vaan todeta, että näin kävi, ja helpolla pääsin.

Vierailija
7/28 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin 3 kertaa alateitse mutta jos nyt saisin valita ottaisin sektion.Alapää ja virtsarakko olisi paljon paremmassa kunnossa.

Vierailija
8/28 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sektiossa käsittääkseni lihaksia katkaista, ne siirretään sivuun tms.

Vierailija
9/28 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt alakautta 4 kertaa. Olen hyvin tyytyväinen. Mitään vaivoja ei synnytysten jälkeen ole jäänyt ja lantionpohjan lihakset on huippukunnossa.

Olen sen verran perussairas (vaikea astma) ja vaikeasti monelle asialle (mm. lääkkeet ja lateksi) allerginen että ei olisi tullut mieleenkään ”valita” sektiota. Kiireelliseen ja hätäsektioon joutuminen olisi ollut pahin mahdollinen painajainen. Omalla kohdallani kuoleman riski olisi ollut monta kertaa korkeampi kuin perusterveellä äidillä. Tästä syystä olisin synnyttänyt perätilankin alakautta, onneksi kuitenkin se yksi pyllistelijä-vauvani teki voltin vielä viime metreillä ennen synnytystä.

Vierailija
10/28 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sitä aina puhutaan, että sektio olisi muka vaihtoehto, mutta kyllähän se voi paikasta riippuen olla oikeesti "mahdotonta" eikä pelkosektiota saa ilman todella todella sinnikästä tappelua ja uhkailua ties millä.

Vierailija
11/28 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä mennään veitsellä aika monen kerroksen läpi, muun muassa kohtulihas leikataan poikki.

Vierailija
12/28 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä mennään veitsellä aika monen kerroksen läpi, muun muassa kohtulihas leikataan poikki.

Välilihaa leikatessa katkaistaan myös lihaksia.

Nyt vaihdevuosi-iässä leikkauskohtien arpikohdat ovat alkaneet vaivata. Tuntuu koko kohta ihan syvälle asti ja on kiristävän tuntuinen sekä vaivaa pyöräillessä jne

Ja ennen kuin kukaan ehtii niin en ole enkä ole koskaan ollut ylipainoinen. Raskaana ollessakin oli vain se maha.

Vierailija
13/28 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2x alatie todella tyytyväinen. Tokalla kerralla luomuna ja kuusi tuntia synnytyksestä potilashotellissa ihanassa leveässä vuoteessa imettämässä rauhassa. Miinuksena tietty järjetön kipu synnytyksen aikana, mutta kyllä sen muutaman tunnin kesti kun oli pakko.

Vierailija
14/28 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatiesynnytys epiduraalilla, ponnistusvaiheeseen lisäksi pudendaalipuudutus. Hyvä valinta minusta "perussynnytykseen". Jos olisi jotain erikoisempaa, kuten perätila tai iso vauva, olisi sektio mielestäni turvallisempi etenkin lapsen näkökulmasta.

Vierailija
15/28 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päässyt valitsemaan mitään. T: 2 hätäsektiota

Vierailija
16/28 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisellä kerralla en saanut valita. Alatiesynnytys päättyi hätäsektioon, lapsi teholle viikoksi. Tästä syystä seuraavalla kierroksella halusin suoraa sektioon, en halunnut lähteä uudestaan "kokeilemaan" josko nyt onnistuisi. Minulle sektio toisella kierroksella oli oikea vaihtoehto.

Vierailija
17/28 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektio. Lapsi oli perätilassa ja ei voitu istukan sijainnin takia yrittää kääntää. Lisäksi olen todella synnytyskammoinen, joten ei tullut mieleenkään edes yrittää normisynnytystä perätila vauvalle.

Vierailija
18/28 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alateitse mentiin. Kivut lähti ihan käsistä jossain vaiheessa ja olin hieman hysteerissä tilassa.

Spinaalipuudutteella mentiin ponnistus ja se sujui hitaasti, mutta ilman repeämiä. Tekisin uudestaankin! 

Vierailija
19/28 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välilihaa leikatessa katkaistaan myös lihaksia.

Nyt vaihdevuosi-iässä leikkauskohtien arpikohdat ovat alkaneet vaivata. Tuntuu koko kohta ihan syvälle asti ja on kiristävän tuntuinen sekä vaivaa pyöräillessä jne

Ja ennen kuin kukaan ehtii niin en ole enkä ole koskaan ollut ylipainoinen. Raskaana ollessakin oli vain se maha.

Juuri tuosta syystä välilihan leikkauksesta onkin paljolti luovuttu.

Vierailija
20/28 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut varaa valita. Sektio. Olen tietysti tyytyväinen että se jotenkin sieltä saatiin (hengissä) ulos, kaikki muu on sivuseikkoja, mutta en minä tuota mankelia huvikseni olisi valinnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi