Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennakoiko varhaiset supistelut aikaisin synnyttämistä?

19.05.2006 |

Raskausviikkoja vasta 13+2 ja supisteluja olen kokenut nyt pari päivää. Kävin lääkärissä (joka ei muuten tehnyt mitäänt tutkimuksia...) ja laittoi 5 päivän sairaslomalle lepäilemään. Teen fyysisesti raskasta työtä. Tämä toinen raskaus.

Mahtaako ennustettavissa olla synnytys varhaisilla viikoilla? Kokemuksia?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko supistukset kipeitä vai harjoitussuppareita? Kipeät supparit saattavat ennakoidakin koska nehän avaavat kohdunkaulaa, tosin luulisin että noin pienillä viikoilla se olisi jo huolestuttavaa.

Mutta mitä " mututuntumalta" oon täällä nyt parin vuoden ajan lueskellut, niin useimmiten aikaiset supparit eivät kuitenkaan ennakoi suoraan aikaista synnytystä vaan useimmat raskaudet jatkuvat silti täysaikaisesti. Varmaankin siis suurin osa aikaisista suppareista on harjoitussupistuksia ja/tai äiti passitetaan niin hyvissä ajoin lepolomalle, että supistuksia hillitään onnistuneesti.

Itsellä alkoi eka raskaudessa tulla harjoitussuppareita ennen rv 20 ja vauva syntyi rv 39+3. Nyt supistuksia tuli jo rv 12 jälkeen, mutta se on ollut kausittaista, joinain päivinä tuntuu supistavan ja toisina ei. Kipua ei ole liittynyt suppareihin, vain epämukavaa oloa.

Coe rv 17+5

Vierailija
2/8 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennakoineet aikaista synnytysta. Supistukset alkoivat viikolla 12+ ja synnytin vauvani 40+6. Onnellista odotusta. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

noilla viikoilla ei vielä paha, mutta sitten kun sikiö alkaa jo paina enemmän tyyliin rv18 eteenpäin niin on parempi olla varovainhen. silloin ne supistukset alkavat helpommin avaamaan.

sun kannattaa käydä noista viikoista eteenpäin tiheästi näytillä ja pyytää sairaslomaa jos lisääntyvät rasituksessa.

kaikilla ei supparit tee mitään, mutta ole varovainen varuilta..

Vierailija
4/8 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla aikaansaanneet aikaisia synnytyksiä. Lapset syntyivät rv 41 ja rv 40, vaikka supistelua (kivuttomia harjoitussuppareita alkaen rv 16) oli pitkin raskautta.

Mayella rv21

Vierailija
5/8 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten kysymys ei ole mistään vakavasta, mutta mulla on toisenlaisiakin kokemuksia. Kannattaa huolestua, jos

- supistukset ovat kipeitä

- niitä tulee paljon

- supistukset eivät liity selvästi rasitukseen eivätkä tahdo mennä levolla ohi

- supistus " jää päälle" .

Jos lääkäri käskee lepäämään, kannattaa totella. Monesti tilanne rauhoittuu levolla.

Vierailija
6/8 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kuopuksesta tuli varhaisessa vaiheessa supistuksia ja n. 2 kk ennen la avasivatkin minut 3 cm valmiiksi. Mutta yhtään aiemmin eivät saaneet poikaa syntymään. Kuopus syntyi 41+0 mutta [b] erittäin [/b] nopeasti.

Tästä kolmannesta raskaudestakin näitä supistuksia on tullut jo, ja jopa kellotetustakin on päässyt tekemään (34+6 nyt viikot) mutta silti ovat avanneet vasta hieman. Tosin tähän raskauteen saan käynnistyksen, toisen syöksysynnytyksen välttämiseksi.

Vierailija
7/8 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi esikoita odottaessa kipeät supistukset viikolla 18 ja vk 20 kohdun kaula 2 cm ja pehmennyt, jäin sairauslomalle siitä ja oli loppuun asti, niin ja kokoajan pelättiin, että syntyy ennenaikojaan, olin sairaalassakin ja sain supistuksen esto lääkettä.

Poika syntyi lopulta kuusi päivää lasketun ajan jälkeen, imukupilla!!!

Mutta ainahan supistukset tulee ottaa tosissaan, kun ei koskaan tiedä mitä siellä kohdun suulla tapahtuu, eli lepoa lepoa vain. Koitahan voida hyvin.

saarimar

Vierailija
8/8 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun " harjoitus" supistukset olivat kivuttomia, mutta niitä oli suht paljon ja niitä tuli muutenkin kuin rasituksessa. Vedet menivät rv 35+3; kaula oli hävinnyt, kohdunsuu n. sentin auki. Eli kivuttomatkin supistukset pehmittivät paikkoja. En sitten ehtinyt viimeiseen neuvolalääkärintarkastukseen, perhevalmennukseen tai tutustumaan sairaalaan.

Meidän tapauksessamme ennenaikaisuus oli ehkä hyvä juttu, koska vauva oli yllättäen viikkoihin nähden pienipainoinen ja pääsi kohdun ulkopuolella paremmalle ravinnolle. Mutta tietysti olisi ollut hyvä tietää tilanne etukäteen ja suunnitella synnytyksen ajankohta, keuhkojen kypsyttäminen kortisonilla jne.