Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä joka haluat, että siirrytään pysyvään kesäaikaan, haluatko samalla, että yhteiskunta "heräisi" myöhemmin?

Vierailija
27.03.2019 |

Sitten voit tähän perustella, mitä eroa siinä on talviaikaan verrattuna. Valon määrässä mitattuna työpäivän jälkeen asia on ihan sama, eli jos nykyistä aikaa pääset klo 16 töistä, niin kesäajassa ja tuntia myöhemmin pääset töistä klo 17, valoisuuden määrä on sama. Aurinko ei siirtyile kellon viisareiden mukaan mihinkään.

Itselleni ei asialla ole mitään väliä, minä sopeudun mihin tahansa, mutta tätä vain kovasti ihmettelen. Aika monella tuntuu olevan asiasta päinvastainen luulo, jostain käsittämättömästä syystä.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin että yhteiskunta heräisi myöhemmin. Haluaisin sitä oli sitten kesä- tai talviaika. Tästä syystä toivon kesäaikaa

->pimeä tulisi talvella kuten nyt, talviaika+myöhäisempi herätys olisi pimeä vielä nykyistäkin aikaisemmin ja se olisi jo aika synkkää

Vierailija
22/26 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään ei vastannut siihen, mitä kysyin. Siis haluatteko samalla, että yhteiskunta herää myöhemmin? 

Et taida nyt itse ihan ymmärtää mistä tässä on kysymys. Ei yhteiskunta tai yksittäiset ihmiset herää MYÖHEMMIN vaan samaan aikaan, mutta talvi- tai kesäajasta riippuen tähän samaan aikaan on enemmän tai vähemmän valoa kyseisen päivän aamuna/iltana. Koulujen alkamisajan siirto on sitten jo ihan eri kysymys. 

Katri Utula kirjoitti tästä hyvän kommentin Iltasanomissa (tai Iltalehdessä). Siinä sanottiin, että Berner on ihan omien sanojensa mukaan ajamassa talviaikaa vakituiseksi ajaksi siitä syystä, että se palvelee elinkeinoelämän etua. Kaikki muut syyt sitten puoltavatkin kesäaikaa; ihmiset nukkuisivat kesällä paremmin kun valoisaa ei olisi jo aamuyöllä ja ulkoilisivat ja harrastaisivat enemmän, kun iltaisin olisi enemmän valoisaa aikaa. Kansanterveyden kannalta nämä ovat tärkeitä seikkoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän mainiosti, mitä kirjoitan. Nykyään itketään, että koulut alkaa liian aikaisin eikä porukka jaksa herätä. Jos alkamisaikoja myöhennetään, mutta siirrytän kesäaikaan, valon määrä illalla on sama kuin jos pysytään nykyisissä ajoissa, sekä alkamisajoissa että kelloajoissa. 

Vaikuttaa siltä, että ihmiset todella luulevat valon määrän lisääntyvän kellon mukaan. 

No kai teidän itse pitää nähdä mistä puhun, kun vain 1/20 tuntuu asian ymmärtävän. Yritän kuitenkin vielä rautalangasta:

Nyt kun pääsette töistä klo 16, on tietty määrä valoa. Jos siirrytään pysyvään kesäaikaan ja pääsette töistä kello 16, on valoisaa aikaa tunnin verran enemmän näin keväällä illalla kuin talviajassa. Mutta jos ollaan kesäajassa, mutta jatkossa työ- ja koulupäiviä siirretään alkavaksi tunnin myöhemmäksi, eli pääsettekin töistä klo 17, koska totta kai loppumisaika siirtyy myös. Tällöin valoisa aika illalla on sama kuin jos työpäivä loppuu klo 16 talviajassa. 

Minä vain ihmettelen sitä, miksi niin paljon  halutaan kesäaikaa ja samalla halutaan kuitenkin, että saisi herätä myöhemmin. Valoisaa lisäaikaa iltaan ja myöhempiä alkamisaikoja (ilman myöhäisempiä loppumisaikoja) ei vain samaan aikaan voi saada. 

Eli rautalangasta vielä selvemmin: Haluatteko enemmän valoa iltaan vain nukkua aamulla pitempään? Molempia ei voi saada.

Itse olen töissä ja työaikani on aina 8-16, eikä minulle itselleni kellojen siirtely sen enempää kuin kumpikaan aika tuota mitään vaikeuksia, sopeudun aina uusiin rytmiin samantien. Tänä aamuna piti nousta muiden lomakuljetusten takia viideltä lomasta huolimatta, ei mitään ongelmia, vaikka yleensä nousen työpäivinäkin vasta 6.15.  

Haluan valoa iltaan eli ei, en todellakaan halua herätä myöhemmin. Haluan pysyvän kesäajan ja nykyisen kellonmukaisen työrytmin. Onko jossain sitten muka kirjoiteltu, että haluttaisi nukkua pidempään? Siirtää työaika 9-17 vai mistä tämä ajatus edes on lähtöisin?

Vierailija
24/26 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-90-luvulla olin kahdeksasta neljään ihminen ja 2000 luvulla minusta on muodostunut yhdeksästä viiteen eläjä. En tiedä löytyykö syy tarpeeksi monesta vuodesta seitsemän kuukautta kesäajassa vai jostain muusta.

Vierailija
25/26 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään ei vastannut siihen, mitä kysyin. Siis haluatteko samalla, että yhteiskunta herää myöhemmin? 

Et taida nyt itse ihan ymmärtää mistä tässä on kysymys. Ei yhteiskunta tai yksittäiset ihmiset herää MYÖHEMMIN vaan samaan aikaan, mutta talvi- tai kesäajasta riippuen tähän samaan aikaan on enemmän tai vähemmän valoa kyseisen päivän aamuna/iltana. Koulujen alkamisajan siirto on sitten jo ihan eri kysymys. 

Katri Utula kirjoitti tästä hyvän kommentin Iltasanomissa (tai Iltalehdessä). Siinä sanottiin, että Berner on ihan omien sanojensa mukaan ajamassa talviaikaa vakituiseksi ajaksi siitä syystä, että se palvelee elinkeinoelämän etua. Kaikki muut syyt sitten puoltavatkin kesäaikaa; ihmiset nukkuisivat kesällä paremmin kun valoisaa ei olisi jo aamuyöllä ja ulkoilisivat ja harrastaisivat enemmän, kun iltaisin olisi enemmän valoisaa aikaa. Kansanterveyden kannalta nämä ovat tärkeitä seikkoja. 

Kyse on siitä, onko herääjille helppoa vai vaikeaa herätä. Jos se on vaikeaa, jokin unessa on pielessä.

Vierailija
26/26 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toope. Kun kelloa siirretään ettenpäin niin herätään aikasemmin. pÖNTTÖ.