Sinä joka haluat, että siirrytään pysyvään kesäaikaan, haluatko samalla, että yhteiskunta "heräisi" myöhemmin?
Sitten voit tähän perustella, mitä eroa siinä on talviaikaan verrattuna. Valon määrässä mitattuna työpäivän jälkeen asia on ihan sama, eli jos nykyistä aikaa pääset klo 16 töistä, niin kesäajassa ja tuntia myöhemmin pääset töistä klo 17, valoisuuden määrä on sama. Aurinko ei siirtyile kellon viisareiden mukaan mihinkään.
Itselleni ei asialla ole mitään väliä, minä sopeudun mihin tahansa, mutta tätä vain kovasti ihmettelen. Aika monella tuntuu olevan asiasta päinvastainen luulo, jostain käsittämättömästä syystä.
Kommentit (26)
Minun puolestani kelloa voitaisiin siirtää pysyvästi kolme tuntia eteenpäin.
213 iltapäivän valoista tuntia keväällä ja syksyllä ovat tärkeitä, näkee työpäivän jälkeenkin vielä jotain.
Sienestäjä
Yksikään ei vastannut siihen, mitä kysyin. Siis haluatteko samalla, että yhteiskunta herää myöhemmin?
Ulkoilmaihminen kirjoitti:
Ongelma ei ole kesä- vaan talvikausi. Haluaisin elää nykyisessä kesäajassa etenkin talvella, että töiden jälkeen olisi vähän pidempään valoisaa.
Mutta haluatko samalla, että yhteiskunta herää myöhemmin, se oli kysymys. Silloinhan ei töiden jälkeen valoisaa ole sen enempää kuin nykyisellä heräämisajalla ja talviajalla.
Haluaisin näin vuorotyöläisenä muistuttaa että yhteiskunta pyörii vuorokauden ympäri.
Monella kuitenkin alkaa työt varhain aamulla ja kesäaika vain pelkkää tuskaa kun sisäinen kello sekaisi ja talviaika siten vain luontevin.
Olis kiva jos yhteiskunnassa olis silleen, että palvelut olis auki silloin, kun päivätyössäkäyvät ihmiset ovat vapaalla.
Suunnattoman persiistä ottaa aina joku pekkanen tai muu vapaa ihan vaan siks kun pitää asioida jossain keskellä päivää.
Kesällä on aina valoisaa ja talvella työpäivän ulkopuolella pimeää. Tähän ei tunnin siirrolla saada muutosta. Merkittävää itselleni on keväisin ja syksyisin työpäivän jälkeen vallitsevat olosuhteet. Aamulla herään ja lähden vartissa töihin, mutta työpäivän jälkeen on mukavampi harrastaa ulkona valoisammalla. Osan harrastusten kohdalla valoisuus jopa pakollinen, jotta harrastusta voi tehdä.
Ongelma ei ole kesä- vaan talvikausi. Haluaisin elää nykyisessä kesäajassa etenkin talvella, että töiden jälkeen olisi vähän pidempään valoisaa.
Sama, kaipaan valoisaa aikaa töiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään ei vastannut siihen, mitä kysyin. Siis haluatteko samalla, että yhteiskunta herää myöhemmin?
Herään 6-7 aikaan ilman kelloakin, joten olisi varsin merkityksetöntä jos yhteiskunta heräisi vaikka kello 1000.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tässä yhteiskunnassa muutenkin heräillä miten sattuu kun monet notkuu yötä myöten töissä. Eiköhän jokainen huolehdi omasta heräämisestään.
Sama kuin muilla, yhteiskunnan ajat ovet minulle yhdentekeviä. Pääasia että 8-16 työpäiväni jälkeen on mahdollisimman paljon valoisaa aikaa.
Sitten voit tähän perustella, mitä eroa siinä on talviaikaan verrattuna. Valon määrässä mitattuna työpäivän jälkeen asia on ihan sama, eli jos nykyistä aikaa pääset klo 16 töistä, niin kesäajassa ja tuntia myöhemmin pääset töistä klo 17, valoisuuden määrä on sama. Aurinko ei siirtyile kellon viisareiden mukaan mihinkään.
Siis mitä sinä nyt oikein höpötät? Ymmärrätkö mitä kellon siirtäminen tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Mutta haluatko samalla, että yhteiskunta herää myöhemmin, se oli kysymys. Silloinhan ei töiden jälkeen valoisaa ole sen enempää kuin nykyisellä heräämisajalla ja talviajalla.
Mitä tarkoittaa "yhteiskunta herää"? Ei ole mitään sellaista kuin yhteiskunnan heräämisaika.
Minulla on työaika ja siinä tietty liukuma. Jos liukumaa ei voida kasvattaa (mikä olisi se paras ratkaisu), niin sitten haluan, että työaikani pysyy nykyisellään mutta talvella eletäänkin kesäajassa. Tällöin saan iltapäivään valoisan tunnin, jonka voin hyödyntää ulkoiluun. Kesällä taas on ihan sama missä ajassa ollaan ja milloin herätään.
Minun kohdallani kysymys on ihan vain siitä, että en haluaisi olla päivän koko valoisaa aikaa töissä. Ihan sama miten asia järjestetään.
Ihan sama mitä yhteiskunta tekee, kunhan mun ei tarvitse olla koko valoisaa aikaa töissä (7-15).
En halua. Tärkein syy haluta siirtyä kesäaikaan on siis valon määrä talvella / syksyllä / keväällä työpäivän jälkeen. Valoisassa ulkoilu ja liikkuminen auttaa itselläni erityisen hyvin jaksamiseen, vaikutus on paljon suurempi kuin sillä, matkustanko työmatkan aamulla pimeässä vai en. Nykysysteemissä aurinko laskee Etelä-Suomessa pahimpaan aikaan joulukuussa jo kolmen jälkeen. Jos oltaisiin kesäajassa, aurinko laskisi neljän jälkeen. Tällöinkään toimistotyöaikaa tekevä ei ihan ehtisi työpäivän päälle lenkille päivänvalossa, mutta tuo ikuisen iltapimeyden aika jäisi paljon lyhyemmäksi kuin nyt. Nythän on kuukausitolkulla se tilanne, että tavallinen ihminen töistä tullessa ei näe päivänvaloa.
Kesäaika on tavallista työaikaa tekevän ulkoilijan ja kuntoilijan valinta.
Ymmärrän mainiosti, mitä kirjoitan. Nykyään itketään, että koulut alkaa liian aikaisin eikä porukka jaksa herätä. Jos alkamisaikoja myöhennetään, mutta siirrytän kesäaikaan, valon määrä illalla on sama kuin jos pysytään nykyisissä ajoissa, sekä alkamisajoissa että kelloajoissa.
Vaikuttaa siltä, että ihmiset todella luulevat valon määrän lisääntyvän kellon mukaan.
No kai teidän itse pitää nähdä mistä puhun, kun vain 1/20 tuntuu asian ymmärtävän. Yritän kuitenkin vielä rautalangasta:
Nyt kun pääsette töistä klo 16, on tietty määrä valoa. Jos siirrytään pysyvään kesäaikaan ja pääsette töistä kello 16, on valoisaa aikaa tunnin verran enemmän näin keväällä illalla kuin talviajassa. Mutta jos ollaan kesäajassa, mutta jatkossa työ- ja koulupäiviä siirretään alkavaksi tunnin myöhemmäksi, eli pääsettekin töistä klo 17, koska totta kai loppumisaika siirtyy myös. Tällöin valoisa aika illalla on sama kuin jos työpäivä loppuu klo 16 talviajassa.
Minä vain ihmettelen sitä, miksi niin paljon halutaan kesäaikaa ja samalla halutaan kuitenkin, että saisi herätä myöhemmin. Valoisaa lisäaikaa iltaan ja myöhempiä alkamisaikoja (ilman myöhäisempiä loppumisaikoja) ei vain samaan aikaan voi saada.
Eli rautalangasta vielä selvemmin: Haluatteko enemmän valoa iltaan vain nukkua aamulla pitempään? Molempia ei voi saada.
Itse olen töissä ja työaikani on aina 8-16, eikä minulle itselleni kellojen siirtely sen enempää kuin kumpikaan aika tuota mitään vaikeuksia, sopeudun aina uusiin rytmiin samantien. Tänä aamuna piti nousta muiden lomakuljetusten takia viideltä lomasta huolimatta, ei mitään ongelmia, vaikka yleensä nousen työpäivinäkin vasta 6.15.
Vierailija kirjoitti:
En halua. Tärkein syy haluta siirtyä kesäaikaan on siis valon määrä talvella / syksyllä / keväällä työpäivän jälkeen. Valoisassa ulkoilu ja liikkuminen auttaa itselläni erityisen hyvin jaksamiseen, vaikutus on paljon suurempi kuin sillä, matkustanko työmatkan aamulla pimeässä vai en. Nykysysteemissä aurinko laskee Etelä-Suomessa pahimpaan aikaan joulukuussa jo kolmen jälkeen. Jos oltaisiin kesäajassa, aurinko laskisi neljän jälkeen. Tällöinkään toimistotyöaikaa tekevä ei ihan ehtisi työpäivän päälle lenkille päivänvalossa, mutta tuo ikuisen iltapimeyden aika jäisi paljon lyhyemmäksi kuin nyt. Nythän on kuukausitolkulla se tilanne, että tavallinen ihminen töistä tullessa ei näe päivänvaloa.
Kesäaika on tavallista työaikaa tekevän ulkoilijan ja kuntoilijan valinta.
Mikä on tavallinen työaika? Todella monella on nykyään liukuva työaika. Itse olen kuntoilija ja 8-16 työaikaa tekevä, mutta en tiedä kovinkaan monta, jolla on nykyään noin joustamaton työaika kuin itselläni. Minulle ei asialla ole mitään väliä, mutta ihmettelen näitä vanhanaikaisia perusteluja. Moni väittää että on työtön, jos ei ole töissä neljään. Nykyaikana tiukasti kellon mukaan tehtävä tehdastyö on lähinnä vain meillä duunareilla. Muilla se on liukuva tai tekevät vuorotyötä. Asiakaspalvelussa virastoissakaan ei enää monta ihmistä ole, kun niitä on vähennetty niin paljon. Eli missä työssä on enää nykyään 8-16 aika muuta kuin duunareilla ja vähenemässä hekin?