Muumilaakso-sarja floppasi. Kuka yllättyi?
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/999ab1a5-a644-4809-ab16-44c8d88…
Itse katsoin ekan jakson helmikuussa, mutta enpä sen jälkeen enää katsonut, kun totesin, ettei tämä ole mitään Muumilaakson tarinoihin verrattuna.
Samanlaista levotonta ADHD-sukupolvelle tarkoitettua tarjontaa kuin kaikki muutkin nykypäivän lastenohjelmat.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Näin Areenassa "Muumit" ja olin että jes, mielenkiintoista. Sitten sivu latautui kokonaan ja tuli näkyviin kuva uusista digi-3d-mikä-lie- hahmoista. Plääh. Katsomatta jäi!
Nuo uuden tyyliset 3d digihahmot ovat aina ällöttäviä. Perinteinen tyyli on vaan sata kertaa parempi.
Minä pidän uudesta Muumista kovasti, kivaa vaihtelua kun on puhkikatsellut ne 90-luvun animeversion jaksot. Sekin on hyvä, mutta mukava kun saatiin uusi versio ja tulkinta vanhoista jutuista. ^_^
Vierailija kirjoitti:
Minä yllätyin. Tosiaan odotin näkeväni mainospuheiden perusteella jotain aidosti taianomaista ja lumoavaa. Vaan miksi oi miksi muumihahmot piti tuhota tällaisella kuralla? On pyhäinhäväistystä laittaa muumit koheltamaan tällä tavoin. Muumit eivät yksinkertaisesti käyttäydy siten kuin nyt tässä sarjassa. Sarjassa ihan kaikki on väärin.
Ollaanko me katsottu jotenkin eri sarjoja, kun minusta Muumit ovat koheltaneet ennenkin?
Lyhytnäköistä sanoa että lapset tykkää, heidän arviointikykynsä ei ole vielä kovin kehittynyt eikä lapsi kovin helposti osaa vielä kyseenalaistaa asioita vaan ottaa tarjotun vastaan ilman muttia. Aikuisen tehtävä olisi edes jotenkin miettiä ohjelman pedagogista puolta. Ei pelkästään itse tarinankulussa, vaan myös tunnelman osalta. Rauhoittavaa, pohdiskelevaa ja elämää arvostavaa.
Lasten ja nuorten mielikuvitus on kuulemma huonontunut. Mikä voisi olla kamalampaa?
Ja mitähän kertoo se että oma 4-vuotiaani ei ikinä jaksa katsoa yhtä Ryhmä Hauta loppuun mutta eilen jaksoi hievahtamatta katsoa Naapurini Totoroa tunnin putkeen ja keskittyä sen juoneen. Siinä ei ole jatkuvaa taustamusiikkia, ei edes puhuta jatkuvasti, eikä edes tapahdu. Tästä lähin siis vain japanilaista animaatiota tai vanhaa länsimaista.
En ymmärrä miten tuo on tullut noin kalliiksi. Ei näytä erityisen hyvältä.
Kiva jos lapset tykkäävät :)
Miksi Muumipapasta on tehty nössö?
Vierailija kirjoitti:
Minusta uusi Muumi on hyvä, mutta en vertaakaan sitä alkuperäiseen. Ne ovat kaksi eri sarjaa. Mikään ei voita alkuperäistä, mutta eihän uutta ole tehty entisen korvaajaksi. En ymmärrä tätä raivokasta vertailua.
Minä vertaan uutta sarjaa tiukasti Toven ja Lars Janssonin alkuperäistöihin. Eniten skismittää se että miten vastoin lupauksia tarinoiden kronologia on rikottu ja jaksoissa otetaan liikaakiin taiteellisia vapauksia. Kultainen häntä oli yhtä sooloilua ja sillä oli hyvin vähän yhteistä alkuperäislähteeseen (Toven sarjakuva) vaikka alunperin meille oli luvattu että tämä uusi sarja tulee olemaan Toven ja Lars Janssonin töille uskollisempi yksikään aiempi sovitus. Se onkin kaikkea muuta ja kaksi viimeisintä osoitti ettei se enää edes ole Toven hengessä vaan lähtee jo pahasti kulkemaan omia polkujaan. Olen hyvin pettynyt.
Vierailija kirjoitti:
Lyhytnäköistä sanoa että lapset tykkää, heidän arviointikykynsä ei ole vielä kovin kehittynyt eikä lapsi kovin helposti osaa vielä kyseenalaistaa asioita vaan ottaa tarjotun vastaan ilman muttia. Aikuisen tehtävä olisi edes jotenkin miettiä ohjelman pedagogista puolta. Ei pelkästään itse tarinankulussa, vaan myös tunnelman osalta. Rauhoittavaa, pohdiskelevaa ja elämää arvostavaa.
Lasten ja nuorten mielikuvitus on kuulemma huonontunut. Mikä voisi olla kamalampaa?
Ja mitähän kertoo se että oma 4-vuotiaani ei ikinä jaksa katsoa yhtä Ryhmä Hauta loppuun mutta eilen jaksoi hievahtamatta katsoa Naapurini Totoroa tunnin putkeen ja keskittyä sen juoneen. Siinä ei ole jatkuvaa taustamusiikkia, ei edes puhuta jatkuvasti, eikä edes tapahdu. Tästä lähin siis vain japanilaista animaatiota tai vanhaa länsimaista.
Tutkimusten mukaan pienet lapset pitävät juuri tälläisestä lapstick huumorista jossa kokoajan sattuu ja kohelletaan, kuten Tommysta ja Jerrysta jossa Tom yrittää syödä Jerrya ja Jerry mätkii Tomia nuijalla. Aikuiset ihmiset ovat lopulta näiden asioiden takan jotka päättävät mistä katsojat tykkää ja mistä ei. Tulee myös muistaa että Muumilaakso on tarkoitettu nimenomaan kansainvälisille markkinoille ja sen ensisijainen kohderyhmä on amerikkalaiset nuoret aikuiset.
Häiritseekö teitä kun hahmoja ei esitellä mitenkään?
Niiskuneiti harjaa hiuksiaan niin että unohtaa ympäröivän maailman, ja tästä pitäisi ymmärtää kuka ja millainen hän on?
Muita hahmoja ei ole esitelty sen vertaa.
Kallis sarja ja silti muistuttaa ysärin kökköä animointia eikä sillä isolla rahalla ole saatu edes lauluja suomeksi.
Ei ole kauhean kivaa käyttää adhd-sukupuolelle esimerkkiä kun moni itse ei sille adhd:lle voi mitään :/ Mä on voi sille mitään että olen syntymästä asti ollut tälläinen. Eikä moni muukaan.
Pikku-Myyn ääni ei ole hyvä. Sopisi paremmin vaikka Niiskuneidille.
Muutenkin hahmojen äänet kuulostavat toisiltaan. Ilman kuvaa ei tietäisi kuka puhuu. Hemulin pitäisi olla laakson tiedemies mutta hölisee kuin joku pekkapuupää.
Nykylastenohjelmat (animaatiot) tuntuvat kaikki olevan samaa action-mallia. Hirveä kohellus ja ennenkaikkea HUUTAMINEN. Juuri mikään hahmo ei puhu normaaliäänellä vaan kaikki joko huutavat tai kimittävät teennäisesti. Yksi kauheimmista on se joku pikkuoravajuttu joka tulee aamuisin.
Ei ole mitään ADHD-sukupolvea. Loukkaavaa sanoa, että kohellussarjat ovat ADHD ihmisille suunnattuna. Mulla on ADHD ja en pysty katsomaan mitään levotonta.
Tää sarja on kyllä kamala. Ihan täysi pohjanoteeraus ja ihmettelen minäkin että mikä helkutti tuossa on maksanut niin paljon? Mua muutenkin inhottaa, kun kaikki hahmot on jotenkin tosi ilkeitä ja inhottavia.
Nuuskamuikkunen oli mun sankari pienenä kun katsottiin veljen kanssa muumilaakson tarinoita. Hän oli lempeä, ystävällinen ja kärsivällinen. Tässä uudessa taas ilkeä ja kärsimätön :( sekin jakso kun titiuu seurasi nuuskamuikkusta niin kamala tiuskiminen ja huuto ja raivoaminen, että mene pois. Oikea nuuskamuikkunen ei olisi tehnyt noin!!
Mun silmät vuotaa verta kun näen näitä uusia muumeja. Ihan kamala. En tykkää mistään. 90- luvun muumit rulez<3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan pienet lapset pitävät juuri tälläisestä lapstick huumorista jossa kokoajan sattuu ja kohelletaan, kuten Tommysta ja Jerrysta jossa Tom yrittää syödä Jerrya ja Jerry mätkii Tomia nuijalla. Aikuiset ihmiset ovat lopulta näiden asioiden takan jotka päättävät mistä katsojat tykkää ja mistä ei. Tulee myös muistaa että Muumilaakso on tarkoitettu nimenomaan kansainvälisille markkinoille ja sen ensisijainen kohderyhmä on amerikkalaiset nuoret aikuiset.
Tutkimusten? Kuka tehnyt ja ennen kaikkea kuka tilannut? ”Lapset pitävät” ei ole aina yhtä kuin lapsen parhaaksi. Lapsen nauru ei myöskään aina tarkoita että olisi hauskaa vaan sillä voidaan peittää myös hämmentyneisyys ja ahdistus (ei ihme jos toisen lyöminen yritetään esittää hauskana, kun muutoin opetettu että se on rumaa käytöstä koska toiseen sattuu). Oletko lainkaan perehtynyt lasten kasvatukseen? Toistan itseäni, lapsethan katsoo sitä mitä tarjotaan, heillä ei ole vielä kykyä kritisoida ja vaatia tilalle parempaa.
Jos mielestäsi Muumilaakso on suunnattu amerikkalaisille nuorille aikuisille niin siinä tapauksessa se ei 1) ole kovin kansainvälinen eikä 2) lapsille sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Kallis sarja ja silti muistuttaa ysärin kökköä animointia eikä sillä isolla rahalla ole saatu edes lauluja suomeksi.
Ysärin kökköä animointia? Sehän oli nimenomaan kauniisti tehtyä japanilaista anime-tyyliä, erittäin nättiä verrattuna mihinkään mitä nykyään suolletaan. Poislukien tietysti nykyanime, ainakin Studio Ghiblin tuotokset ovat edelleen A-luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tää sarja on kyllä kamala. Ihan täysi pohjanoteeraus ja ihmettelen minäkin että mikä helkutti tuossa on maksanut niin paljon? Mua muutenkin inhottaa, kun kaikki hahmot on jotenkin tosi ilkeitä ja inhottavia.
Nuuskamuikkunen oli mun sankari pienenä kun katsottiin veljen kanssa muumilaakson tarinoita. Hän oli lempeä, ystävällinen ja kärsivällinen. Tässä uudessa taas ilkeä ja kärsimätön :( sekin jakso kun titiuu seurasi nuuskamuikkusta niin kamala tiuskiminen ja huuto ja raivoaminen, että mene pois. Oikea nuuskamuikkunen ei olisi tehnyt noin!!
Siinä novellissa, johon tarina perustuu, Nuuskamuikkunen nimenomaan hermostuu öttiäiseen, joka häiritsee hänen luomistyötään. Ei Nuuskamuikkunen ollut Janssonilla mikään itse täydellisyys, kuten ei kukaan muukaan hahmo. Siinä mielessä se "vanha oikea muumisarja" oli sekin pliisu versio Janssonin muumeista. Joskin tässä Titiuu-jaksossa se Nuuskamuikkusen katumus Titiuulle hermostumisesta ei ehkä tullut oikein hyvin esiin. Muistan vielä ne keskustelut aikanaan, kun japanilaisanimaatio tuli, että miten Janssonin elämäntyötä voi käsitellä näin rumasti ja yksinkertaistaen. Nyt tuo animaatiosarja ilmeisesti nähdään "oikeana Janssonin muumeina", vaikka eihän se sitä sinänsä ollut. Tove Jansson teki muumiromaaneja ja -sarjakuvia yhdessä veljensä kanssa, ne on ne oikeat muumit, jos niitä haluaa etsiä.
Minä yllätyin. Tosiaan odotin näkeväni mainospuheiden perusteella jotain aidosti taianomaista ja lumoavaa. Vaan miksi oi miksi muumihahmot piti tuhota tällaisella kuralla? On pyhäinhäväistystä laittaa muumit koheltamaan tällä tavoin. Muumit eivät yksinkertaisesti käyttäydy siten kuin nyt tässä sarjassa. Sarjassa ihan kaikki on väärin.