Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuvaile 3-6kk sitten ajokortin saaneen ajotaitoa. Poikani ajaminen on tosi epävarmaa ja nykivää..

Vierailija
26.03.2019 |

Olen huolissani poikani ajotaidosta. Hän on ajanut liki puoli vuotta autolla melkein päivittäin. Ajaminen on silti tosi epävarmaa, terävää ja nykivää. Tuntuu, että hän seuraa tien oikeata reunaa sentilleen, samoi risteyksessä kääntyessä kiertää aina näkymättömän keskipisteen kiertäen ja ihan ok, mutta vauhtia pikkuisen liikaa. Hänen kytkimen käyttönsä on sellaista että koko ajan tuntuu että auto sammuu tai ainakin lähtee nykimään. Ekan kuukauden aikana kolautti puskurin peruuttaessa aitaan, ja nyt viime viikolla peruutti toista parkissa olevaa autoa päin kun ei kuulemma kertakaikkiaan nähnyt sitä. Olen ollut aika ihmeissäni, enkä tiedä onko tilanne normaali kun puhutaan tuoreista kuskeista. Ylinopeutta hän ei aja koskaan, itse asiassa on vähän arka kuski, mutta tilannenopeus saattaa olla välillä aavistuksen liian suuri. Poika on luonteeltaan rauhallinen ja tarkka, ollut aina hyvä koulussa jne joten odotin että ajotaitokin olisi hyvä. Millaisia kokemuksia teillä muilla on tuoreista kuskeista?

Kommentit (254)

Vierailija
141/254 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sujuvaa ja ihan "keskimääräisen" taidokasta. Meillä käytiin autokoulu opetusluvalla, joten lapsi sai paljon harjoitusta hyvin erilaisissa olosuhteissa ja tilanteissa, ja ajoa tuli PALJON!

Vierailija
142/254 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla se varmuus tulw ihan silmänräpäyksessä, varmaan kehittyy kun ajaa vaan.

Oken töissä nähnyt kun useampikin eläke-ikää lähentelevä nainen ei osaa ajaa ja siinä sitten pysähdellään bussistopeille päästämään muita ohi jne muuta mitä ei kuuluisi tehdä, eli jotkut sitten taas eivät vaan opi.

Itselläni olematon suuntavaisto ja epävarmuus yhdistettynä, aloin noin vuoden kortin saamisen jälkeen vasta ajaa ihan ok, sitä ennen meinasi aina paniikki iskeä ratissa ja se hankaloitti ajamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/254 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis te jollain manuaalivaihteisella autolla pakotatte toisen ajamaan? Ihan älytöntä, kun ei sellaisia tule tulevaisuudessa kuitenkaan olemaan. Menee iso osa huomiokyvystä sen auton hallintaan ja äkkiä jää joku tärkeämpi asia huomaamatta

Vierailija
144/254 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sujuvaa ja ihan "keskimääräisen" taidokasta. Meillä käytiin autokoulu opetusluvalla, joten lapsi sai paljon harjoitusta hyvin erilaisissa olosuhteissa ja tilanteissa, ja ajoa tuli PALJON!

Meillä sama juttu ja harjoituskilometrejä tuli.

Nyt suhailee sujuvasti Helsinkiäkin isommassa kaupungissa lähes päivittäin. Kortin sai heinäkuussa.

Vierailija
145/254 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleva vihreän puolueen edsutaja. Itse ajelin jo 14 veenä traktorilla, mopoilla yms. Maalaistolloille autoilu ei tuota mitään ongelmia. Kaupunkilaisilla on vaihtoehtoja kulkemiseen, mm. hyvin toimiva julkinen liikenne. 

Vierailija
146/254 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika kuulostaa aika neidiltä. Onko ollut tyttöystäviä?

Kyllä, kuulostaa siltä, että pojalla on "naiselliset" aivot. Ts. avaruudellinen hahmottamiskyky heikko, stressinsietokyky heikko, tunnepitoinen suhtautuminen asioihin.

Vierailija
147/254 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Poika on luonteeltaan rauhallinen ja tarkka, ollut aina hyvä koulussa jne joten odotin että ajotaitokin olisi hyvä."

Nörttipoika siis, no sehän on silloin selvää ettei se auton ajaminen tule koskaan sujumaan niinkuin tosimiehillä jotka kokeilevat esimerkiksi peltoautoja ym. heti kun alkaa jalat yltämään polkimille. Sama tulee eteen monessa muussakin käytännön asiassa, kannattaa alkaa jo esimerkiksi varautua siihen että poikasi on neitsyt vielä nelikymppisenä.

Tai sitten hyvätuloinen koulutettu asiantuntija ja nuo peltoautopojat taksi- tai bussikuskeja, pakun kuljettajia tms.

Vierailija
148/254 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia. Joillain kestää pidempään oppia. Chillaa. Poikas tuskin ajaa mitään kuolonkolaria. Enemmän olisin huolissani jos pojalla olisi taipuvaisuutta rehentelyyn, näyttämiseen ja ylinopeuteen. Semmoset tyypit on just niitä ketkä kaahaa yöllä kännissä satasta taajaamassa ja päätyy ojaan.

Vierailija
149/254 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin ahdisti jos joku oli kyydissä arvostelemassa, vaikka itsekseni ajoin ihan hyvin. Tätä jatkui varmaan parikin vuotta autokoulun jälkeen.

Vierailija
150/254 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ei opi ikinä. Mun mies ajaa tuolla lailla, vaikka on ajanut päivittäin 22 vuotta. On suorastaan raastavaa olla kyydissä. Välillä ei vilkuta risteyksessä, välillä vilkuttaa parkkipaikalla ruutuun mennessä. Ajaa lähes aina alinopeutta, on usein tientukkona. Jos ajetaan maantiellä ja hyvän välimatkan päässä ajavan auton jarruvalo vilkahtaa, niin tämä jarruttaa (tilanne, jossa muut ihmiset vasta hölläävät vähän kaasua). Ei osaa ajaa kelin ja tilanteen mukaan, vaan ajaa aina samalla lailla. On ajanut kerran ulos, kerran risteyksessä jonkun eteen, muutaman kerran kolhinut parkkipaikalla. Jos vain suinkin on mahdollista, niin yritän aina sillä tavalla, ettei mies ajelisi lasten kanssa keskenään. En oikein luota ajokykyihin.

Vierailija
151/254 |
02.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko semmonen tarkka ja huolehtivainen vanhempi? Semmonen joka neuvoo joka asian ja häiritsee keskittymistä joko kommenteillaan tai kritiikillään? Tarkoittaa hyvää, mutta lapset ahdistuneita, tarkkoja, ylitunnollisia ja lopulta masentuneita?

Kantsii pohtia.

Mulla semmoinen kotiväki... ja vielä 30v:nä kun isä kyydissä, niin alan hermoilla sitä niin paljon (suorituspaineita) että ajan niinkuin en ois paljoa ajellutkaan. 😁 Sitten siihen vielä ne neuvomiset ja kritiikit päälle, keskittyminen melko vaikeaa. Kerran isäni tarttui melkein vaihdekeppiin 5km matkalta. Pysäytin auton ja sanoin että lopettaa neuvomisen. Olin niin raivoissanikin että vaikutti jo ajamiseen.

Mikä varmaan vahvisti hänen käsitystään............ ennakkoluulot ne vasta vaikeita on muuttaa. 😁

Anna pojan olla. Lähetä takas autokouluun lisätunneille/tarjoa lahjaksi mikäli häntä ne ITSEÄ kiinnostaa..

Vierailija
152/254 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ei tule ikinä hyviä kuskeja. Minä olin samanlainen ajaja nuorena miehenä kuin alkuperäisen poika ja lopetin ajamisen melko pian. En ole ajanut kahteen kymmeneen vuoteen, enkä enää aio. Ei kiinnosta, en osaa ja pelkään että jotain sattuu.

Vierailija
153/254 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä vanha auto kun se nykii? Tai kytkinvikaa?

Vierailija
154/254 |
03.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homosexuell? Kurkkaa housuun. Vaihtakaa museoauto oikeaan.

Vierailija
155/254 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pojat eivät opi ajamaan. Hahmotuskyky voi olla heikko, ei osaa arvioida etäisyyksiä, nopeutta, miten mahtuu peruuttamaan jne. Aspergerin oireyhtymä aiheuttaa mm.tätä, että voi olla vaikeuksia hallita autoa ja reagoida stressaavissa tilanteissa.

Vierailija
156/254 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tärkeintä kuitenkin ole se, että liikenteestä selvitään ehjin nahoin eikä kolaroida? Ihan sama vaikka vähän nykii tai muuta, kyllä se siitä lutviutuu. Kaikenlaisia sankareita tuolla liikenteessä kuitenkin näkee ihan joka päivä, niin mielestäni se on ihan normaalia että on erilaisia kuskeja.

Pääasia että poika (ja kaikki muut) pysyy hengissä.

Vierailija
157/254 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla lääkärintodistus, että saa ajokortin. Nuoremmillakin.

Vierailija
158/254 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minusta kuulostaa oudolta, ettei noin pitkän ajan päivittäin ajamisen jälkeen vieläkään onnistu. Se tietysti vaikuttaa, ettei ole mitään pohjalla. 

Minulla oli teininä mopo ja oli siis joku haju jo kytkimen käytöstä. En olekaan koskaan onnistunut sammuttamaan autoa, edes ensimmäisellä ajokerralla.

Mulla on ollut ajokortti jo yli 20 vuotta ja silti välillä sammuu auto, kun ajatuksissani nostan liian nopeesti kytkimen valoista lähtiessä. Mun miehellä on sama ja se on kuitenkin hyvä kuski, joka osaa peruuttaa kärryn ja asuntovaunun kanssa jne. Mutta kaipa se on mahdollista, että on ihmisiä, joilla ei auto ikinä sammu.

Vierailija
159/254 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa nykyaikaista autoa, kepakot ovat mennyttä vuosituhatta,

Vierailija
160/254 |
22.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla lääkärintodistus, että saa ajokortin. Nuoremmillakin.

Psykologiset testit niin saataisiin kaahailijat pois liikenteestä.