Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ne valoisat kesäillat vs. normaali- eli talviaika

Vierailija
26.03.2019 |

Euroopassa siirrytään parin vuoden kuluttua normaaliaikaan eli "talviaikaan", ja taas alkoi valitus siitä, että sitten illat ovat aina pimeitä ja ulkoilu loppuu ja kansan kunto rapistuu.

Helsingissä kesäkuukausina aurinko laskee klo 22-23, ja mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä myöhemmin tulee pimeää. Aurinko nousee aamuneljän ja -viiden tienoilla, joten pimeä (jos suomalainen kesäyö nyt on pimeä muulloin kuin ukkospilvien alla) jää muutamaan tuntiin.

Kysymys kesäajan ystäville: miten hirveän myöhään te haluatte viettää aikaa ulkona kesäisin? Mitä te siellä teette, kun ette hämärässä pärjää?

Kommentit (2488)

Vierailija
921/2488 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, kyse on TUNNISTA. Ymmärtäisin tämän vauhkoamisen, jos kyseessä olisi radikaali muutos, mutta ihan oikeasti nyt puhutaan tunnista?!

Tämä tunti on työläiselle erittäin tärkeä etenkin kesäaikaan. Niille, joille asia ei merkitse mitään, voivat antaa niiden päättää, joille asia on tärkeä.

Nimenomaan työläisille ja kaikille jotka joutuvat kellon perusteella aamulla jonnekin lähtemään, normaaliaika on parempi. Saa nukkua täydet yöunet.

Täällä joku ihme vänkääjä väittää ettei ole nähnyt yhtään perustelua normaaliajalle. Yritän laittaa perustelun nyt mahdollisimman selvästi pölkkykirjaimilla:

YÖUNI

Jos tämä ei auta niin osaisiko joku laittaa vielä tavuviivat, minä en niitä koskaan oppinut.

Mikä sinua estää nukkumasta?

Herätyskello? Iltavirkkujen biologinen rytmi ei sovi aikaisiin herätyksiin. Eikä se ole laiskuutta tai sitä ettei tajua mennä nukkumaan. Uni ei vaan tule illalla tarpeeksi ajoissa että ehtisi nukkua tarpeeksi ennen herätyskellon pärinää. Luultavasti suurimmalla osalla aamuvirkkujakin tulee jokin raja heräämisissä, se näkyy esim siinä ettei aamuvirkut haluakaan siirtää kelloja 8h eteenpäin, vaikka se toisikin eniten valoa sinne iltaan.

Minunkin nukahtamista pitkät, valoisat illat häiritsee. Siksipä mulla onkin pimennysverhot. Mutta en sanoisi itseäni iltavirkuksi, koska pimeässä nukahtaminen onnistuu helpommin. Käsittääkseni iltavirkku on virkku iltaisin valon/pimeän määrästä riippumatta.

Vierailija
922/2488 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, kyse on TUNNISTA. Ymmärtäisin tämän vauhkoamisen, jos kyseessä olisi radikaali muutos, mutta ihan oikeasti nyt puhutaan tunnista?!

Kyllä ihmisen elämässä tunnilla voi olla suuri merkitys, ainakin kun puhutaan yöunista.

Juuri kesäaikaan siirryttäessä saada sydänkohtaus kasvaa 25%, kun ihmiset nukkuvat yhä lyhyempiä yöunia. Samoin muutoksia tapahtuu aivotoiminnassa.

Kannatan talviaikaa, joka on lähimpänä Euroopan aikaa. Samoin eläimet elävät ja tuottavat paremmin talviajassa. Ja ulkotöissä aamun ylimääräistä tuntia ei voi tehokkaasti hyödyntää, koska ilmankosteus on korkeampi esim. puutarhatöissä, rakennuksilla jne.

En muuten kirjoittelisi tänne, jos tällä aika valinnalla ei olisi merkitystä..

Mutta perusteluna että joku haluaa Ruotsin aikaan tai Euroopan aikaan, on melko korni. Koska siellä on päivä tunnin myöhässä meihin verrattuna.

Ja tämän vuoksi meille tulee tuntia aikaisemmin pimeä.

Eivätkä Eurooppa tai ruotsi ole jäämässä talviaikaan, ja rakennetaan sielläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/2488 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistetäämpä hieman pohdintaan tuota THLn Partosen päätelmiä talviajan hyödyistä ihmiselle.

Kaamos masentuneethan on nostettu esille ryhmänä joka tarvii valoisempia aamuja, eikö näin ole väitetty ?

Miksi sitten oireet ilmaantuvat pahimmilleen nykyisin talviaikaan siirryttäessä, kun juuri ollaa lisätty sitä valoa aamuun illasta, eli kesäajasta. Mutta samalla otettu sitä tärkeää valoa pois sieltä illasta 🤔

https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/mielenterveyden-häir…

Jotenkin tuo syy ja seuraus suhde ei mielestäni vastaa tarinaa. Ja kaamosmasentuneilla pysyvässä talviajassa tulevat vain vaivat lisääntymään 👎

Tuo piikki johtuu kellon siirtämisen aiheuttamasta stressistä ja se häviää, kun kesäaikakikkailu loppuu.

Kaamosmasennus ei aiheudu kellojen siirrosta vaan valon määrän vähenemisestä.

Ja tuolla iltoja pimentävällä ” lääkityksellä” on jo havaintonsa. Se ei tule tekemään yhtään sen terveellisempää vaan oireet aikaistuvat.

Hieman sama juttu kun alat juomaan aikaisemmin, niin olet humalassa aikaisemmin 🥴

Todellakin nuo iltapäivän ja ilan valoisa aika on ratkaisevaa, sano THLn Partonen mitä tahansa.

Mutta hän on ilmoittanut ettei tuota asiaa ole riittävästi tutkittu🙄

Mutta aika erikoisin perustein hän on suosittamassa koko Suomea koskettavaa tulevaisuuden ihmiskoetta 🙈

Mitä ihmeen ihmiskoetta? Kanna nyt hieman vastuuta sepustuksistasi. Tämä nykyinen kesäaikajärjestelmä on ollut se varsinaisen ihmiskoe, jolla on tutkitusti ollut negatiivisia haittavaikutuksia terveyteen, hormonitoimintaan jne. 

Partonen ei yksin ole mitään suosittamassa ja Suomessa on jo päätetty valita paluu normaaliaikaan, eli lopeta se paasaaminen, äläkä pidä muita ihmisiä tyhminä. Toki sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta mouhotuksellasi ei ole enää mitää rajaa. Olet tainnut elämässäsi saada tahtosi läpi aina huutamalla ja riehumalla...

Ai minä olen huutanut ja riehunut 😳

Olen mielestäni fakta pohjalla perustellut hyödyt kesäajan vaikutuksesta. Ja THLn Paartonen itse totesi ISlle Suomen Ladun toiminnanjohtajan väittelyssä.

- kesäajan vaikutuksia ei ole tarpeeksi tutkittu. Tekeekö hän sitä yksin vai ryhmässä, siitä minulla ei ole tietoa.

Joten suositus talviajan valinnaksi suomalaisille, menee vahvasti ihmiskokeen puolelle 👎

Tuleva eduskunta tulee tekemään tämän aikavyöhyke valinnan, joten edeltäjän piikkiin sitä ei voi pistää, eikä päätetyksi.

Olen pystynyt vaikuttamaan omaan ja muiden elämään rikastuttavasti, niin laadullisesti kuin taloudellisesti oikein hyvin 👍 kiitos kysymästä, en ole luuseri. Vaan varakas eläkeläinen, joka haluaa antaa varakkuutta ja laatua myös tuleville sukupolville.

Muuten Euroopan unionin jäsenmaista yli 90% tulee valitsemaan kesäajan, ovatko he väärässä. Kesäaika korostetusti auttaa eniten pohjoisia valtioita iltojen valoisuudella 👍

Epäilen...mutta ainakin olet oppinut käyttämään hymiöitä. Vau. BTW, jos oot varakas eläkeläinen, niin talviaika ei varmastikaan aiheuta sinulle mitään haittaa, toisin kuin niille köyhille työssäkäyville, jotka raahaavat klo 6 aikaan lapsiaan pimeässä hoitoon.

Olen pystynyt vaikuttamaan omaan ja muiden elämään rikastuttavasti, niin laadullisesti kuin taloudellisesti oikein hyvin 👍 kiitos kysymästä, en ole luuseri. Vaan varakas eläkeläinen, joka haluaa antaa varakkuutta ja laatua myös tuleville sukupolville.

Muuten Euroopan unionin jäsenmaista yli 90% tulee valitsemaan kesäajan, ovatko he väärässä. Kesäaika korostetusti auttaa eniten pohjoisia valtioita iltojen valoisuudella 👍

Jos sinä keskittyisit luetun ymmärtämiseen, se saattaisi helpottaa elämistä 👍

Ovatko EUn jäsenmaat mielestäsi väärässä, kun he mahdollistavat valoisempia iltoja ?

Kiitos kysymästä, ovat, mutta ei minua kiinnosta mitä muu eurooppa tekee. Mitäpä varakas eläkeläinen, jos pohditaan vaan kotimaata tässä kellonsiirtoasiassa? Edelleenkin pohdin, miksi asia on sinulle niin tärkeä. Voit varakkaana eläkeläisenä herätä milloin halua, mennä nukkumaan milloin haluat, matkustella ympäri maailmaa golffaamassa. Siitä huolimatta sinulla on mahdollisuus jakaa varakkuutta ja laatua tuleville sukupolville. Voi kristus, että pieni myötähäpeän tunne valtaa omankin mielen, kun lukee kommenttejasi...

Ei sinun pidä tuntea myötähäpeää minun kommenteista, ihan päinvastoin🙄

”Olen pystynyt vaikuttamaan omaan ja muiden elämään rikastuttavasti, niin laadullisesti kuin taloudellisesti oikein hyvin 👍 kiitos kysymästä, en ole luuseri. Vaan varakas eläkeläinen, joka haluaa antaa varakkuutta ja laatua myös tuleville sukupolville.”

Lue oikein hitaasti, ja mieti mitä tarkoitin ?

Järkyttävää luettavaa aikuisen ihmisen kirjoittamaksi,en voi kuin ihmetellä! Mitä ihmettä varakkuudella tämän asian kanssa on, et kuitenkaan pysty omaa aurinkoa itselles ostamaan! En ole lukenut kaikkia kommentteja,mutta tämä sama näkyy toistuvan useamman kerran. Melko lapsellista,mut vanhemmiten jotkut taantuu lapsen tasolle,vai miten se meni ?

Taidat olla sama Trolli jolle kerroin, että en ole huutelia enkä räyhääjä, vaan kuvasin oman elämäntilanteeni sanoin.

Eikä varakkuus ole meilläpäin kirosana, niin eikö siihen saa pyrkiä tai kannustaa muita ?

Ja se että auttaa myös tulevia sukupolvia, niin onko sekin jotekin väärin ?

Metsään meni..en ole kanssas keskustellut, joo ei se varakkuus synti oo,muttei sillä tarvitse trossata,eikä se kuulu keskusteluun.

Joo, mun kanssa se keskusteli. Mulla kun nousee karvat pystyyn, kun ihmisiä aletaan arvottaa varakkuuden mukaan ja mainostetaan omaa erinomaisuutta.

Mitä mainostamista se on, jos joku syyttää huutamisella ja räyhäämisellä pärjääjäksi, niin kertoo millä ja miten elää. Eli yrittää kertoa nille jotka ymmärtävät kuunnella, että myös aikavalinnalla on taloudellisia seurauksia, vaikka kuinka tykkäisi pimeistä illoista.

Enkä edellekään ole kuullut hyvää perustetta tuosta valoisammasta tunnista luopumiseksi 👎

Aikaisemmin tuleva pimeä saa ihmiset menemään aikaisemmin nukkumaan ja silloin tulee nukuttua pidemmät yöunet ja voi paremmin.

Jollekin tuollainen kaamoksen rakentaminen ehkä sopii, mutta jo nyt 0530 näkee ulkona hyvin, niin miten aikaisin sinun terveytesi pitää herätä ?

Niin en ymmärrä sellaista itsekkyyden vaatimista, missä otetaan tuntiakaan pois valoisaa

aikaa liikkuvilta ihmisiltä, perustellen sitä:

- Minä haluan nukkumaan aikaisemmin, pidennetään illat.

Tuota aamuvalossa makaamista on yhteiskunnassamme jo niin paljon, että sosialimenot ovat tapissaan 👎

Pistetään liikuntajärjestön perusteet uudestaan :

https://www.suomenlatu.fi/media/vaikuta/vaikuta-tiedostot/lausunnot/lvm…

Joku epätoivoisesti inttää Ruotsin olevan talviajassa meihin nähden, olehyvä ja katso Tukholman auringon nousu ja laskuajat tältä päivältä. Ja vertaa niitä suomen itäisten osien vastaaviin. Molemmat paikat ovat kesäajassa ja nuo ajat ovat hyvin lähellä toisiaan maiden itäosissa, kuten Tukholmakin sijainniltaan.

Ruotsi ei myöskään ole siirtymässä talviaikaan👍

Mitä se Ruotsi aika meille kuuluu? Joka asiassa,Ruotsi sitä,Ruotsi tätä...

Vierailija
924/2488 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tästä asiasta kinataan! Nykyinen on hyvä systeemi. Molemmat köörit saa olla puoli vuotta ihanneajassaan.

Pysytään nykyisessä, vuodenaikojen mukaan muuttuvassa ajassa!

Vierailija
925/2488 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästä asiasta kinataan! Nykyinen on hyvä systeemi. Molemmat köörit saa olla puoli vuotta ihanneajassaan.

Tätä vaihtoehtoa ei enää ole, se juna meni jo 🙁

Ja tästä aikavyöhyke valinnasta tekee tuleva eduskunta päätöksen puoleen tai toiseen, edellinen hallitus kallistui talviaikaan. Mutta ei ole tätä päätöstä päättämässä 👍

Nyt on vain pelastettava mitä pelastettavissa on, eli kesäaika 👍

Koittakaa saada ehdokkailta puristettua tuo mielipide ulos ennen äänestystä. Tämä tulevan eduskunnan hyvin merkittävä päätös näyttää jäävän hyvin vähälle keskustelulle ennen vaaleja.

Eli millaisen valtakirjan kuittaammekaan, olkaa tarkkana 🧐

Vierailija
926/2488 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, jokapäiväisestä sellaisesta, valoisammasta tai pimeämmästä. Minulle sillä ainakin on merkitystä, jos sinulle ei ja kannatat talviaikaa, niin miksi ?

Ns. Talviaika on normaaliaika. Tai oikeastaan sekin on melkein puoli tuntia edellä auringosta.

Valo aamulla on tärkeämpää kuin valo illalla. Ainakin minulle!

Vierailija
927/2488 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä vaihtoehtoa ei enää ole, se juna meni jo 🙁

Ja tästä aikavyöhyke valinnasta tekee tuleva eduskunta päätöksen puoleen tai toiseen, edellinen hallitus kallistui talviaikaan. Mutta ei ole tätä päätöstä päättämässä 👍

Nyt on vain pelastettava mitä pelastettavissa on, eli kesäaika 👍

Koittakaa saada ehdokkailta puristettua tuo mielipide ulos ennen äänestystä. Tämä tulevan eduskunnan hyvin merkittävä päätös näyttää jäävän hyvin vähälle keskustelulle ennen vaaleja.

Eli millaisen valtakirjan kuittaammekaan, olkaa tarkkana 🧐

Siinä tapauksessa: ehdottomasti talviaika!

Vierailija
928/2488 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, jokapäiväisestä sellaisesta, valoisammasta tai pimeämmästä. Minulle sillä ainakin on merkitystä, jos sinulle ei ja kannatat talviaikaa, niin miksi ?

Ns. Talviaika on normaaliaika. Tai oikeastaan sekin on melkein puoli tuntia edellä auringosta.

Miksi ihmeessä talviaika= normiaika? Kesäaika on käytössä suuremman osan vuodesta, eli kesäaika= normiaika! Ei riitä perusteluksi että no kun se oli näin vuonna kivi ja tatti.

Vierailija
929/2488 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä talviaika= normiaika? Kesäaika on käytössä suuremman osan vuodesta, eli kesäaika= normiaika! Ei riitä perusteluksi että no kun se oli näin vuonna kivi ja tatti.

No sehän se perustelu on, normaaliaika oli ennenkö alettiin kikkailemaan kesäajalla.

Vierailija
930/2488 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän se perustelu on, normaaliaika oli ennenkö alettiin kikkailemaan kesäajalla.

Jos takerrutaan aina siihen miten joskus ennen on tehty ja perustellaan sillä jotakin, ei voi tapahtua kehitystäkään. Ajettaisiin edelleen hevosilla ja rattailla jne. Maailma muuttuu, ei voi takertua vanhaan vaikka se tuntuisikin joidenkin mielestä tutulle ja turvalliselle.

Vierailija
931/2488 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin perusteltu 👍

Itse olen yrittänyt löytää nuo asiat millä yleistä mielipidettä on muokattu ihannoidaan tuota vuonna ” kivi ja tatti” vallinnutta aikaa ?

Mitään muuta järkevää vaikutinta tuolle tunnin lyhyemmälle päivälle ei löydy, kuin tuo masennus tutkija Partosen lausunnot.

Joita hän nyt sitten hieman on tarkennellut, että pystyisi omantuntonsa kanssa elämään:

- kesäajan positiivisia vaikutuksia ei ole juuri tutkittu 😳

Poliiittinen pelihän menee niin, kun on saatu tuolla Partosen lausunnolla evästetty ” mielipidemittaus ” 52-48 talviajan taakse. Niin populisti politiikkojen pelaa varmanpäälle, tunnustaen itsessään oikeasti talviaika ihmisen 🧐

Perustelkaa näkemyksiäni näille pelleille, vai niin voi vaikuttaa 👍 Itse en tule äänestämään ehdokasta joka kannattaa talviaikaa. Puoluekannasta riippumatta.

Olen valon puolella, pimeyttä vastaan.

Vierailija
932/2488 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos takerrutaan aina siihen miten joskus ennen on tehty ja perustellaan sillä jotakin, ei voi tapahtua kehitystäkään. Ajettaisiin edelleen hevosilla ja rattailla jne. Maailma muuttuu, ei voi takertua vanhaan vaikka se tuntuisikin joidenkin mielestä tutulle ja turvalliselle.

Mitä ihmeen "kehitystä" kellon viisarien kääntely muka on? Sillä tavoiteltiin energiansäästöjä, mutta niitä ei ole kyetty osoittamaan toteutuneeksi, joten epäonnistunut kokeilu on vihdoin viimein syytä lopettaa.

Moneen kertaan on täälläkin selitetty, mitä normaaliaika tarkoittaa, mihin se perustuu. Se perustuu siihen, että maapallo on jaettu 24 aikavyöhykkeeseen, ja normaaliajassa kello 12 on aikavyöhykkeen keskilinjalla aurinko (keskimäärin) korkeimmillaan. Eli keskipäivä on kello 12. Kesäaika on poikkeama tästä.

Kesäaika on sota-ajan keksintö, jolla pyrittiin säästämään sähköä ja polttoaineita. Sitä kokeiltiin ensimmäisen ja toisen maailmansodan aikana muutamissa maissa. Sitten myöhemmin se keksittiin viherpesuksi, jolla muka jälleen säästyisi sähköä. Onhan helpompi pyöritellä kellon viisareita, ja kuvitella että sillä maailma pelastuu, kuin tehdä jotain hankalampaa, jolla olisi oikeasti merkitystä. Todellisuudessa se ei kuitenkaan ole mitään muuta kuin hölmöläisten peiton jatkamista. Minkä ehkä illalla säästää, sen aamusta häviää.

Nyt tuo hullutus ja itsepetos on aika viimeinkin lopettaa ja palata normaaliin ja keskittää huomio todellisten ratkaisujen etsimiseen.

Vierailija
933/2488 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin perusteltu 👍

Itse olen yrittänyt löytää nuo asiat millä yleistä mielipidettä on muokattu ihannoidaan tuota vuonna ” kivi ja tatti” vallinnutta aikaa ?

Mitään muuta järkevää vaikutinta tuolle tunnin lyhyemmälle päivälle ei löydy, kuin tuo masennus tutkija Partosen lausunnot.

Joita hän nyt sitten hieman on tarkennellut, että pystyisi omantuntonsa kanssa elämään:

Poliiittinen pelihän menee niin, kun on saatu tuolla Partosen lausunnolla evästetty ” mielipidemittaus ” 52-48 talviajan taakse. Niin populisti politiikkojen pelaa varmanpäälle, tunnustaen itsessään oikeasti talviaika ihmisen 🧐

Perustelkaa näkemyksiäni näille pelleille, vai niin voi vaikuttaa 👍 Itse en tule äänestämään ehdokasta joka kannattaa talviaikaa. Puoluekannasta riippumatta.

Sinä se melkonen julistaja oot😀 mee sinne mäelle nyt ja nauti siitä kesäajastas,äläkä tuhlaa päiviäs tähän joutavaan väittelyyn...melkonen pellekin,kun äänestätkin edustajaa tämän perusteella,sehän se tärkein asia tulevaksi neljäksi vuodeksi onkin...älä ota niin vakavasti,ei tää ole elämän ja kuoleman kysymys, siinä voi tulla se ressi ja masennus päällensä...hupiukko/akka peukkuines...

Vierailija
934/2488 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistetäämpä hieman pohdintaan tuota THLn Partosen päätelmiä talviajan hyödyistä ihmiselle.

Kaamos masentuneethan on nostettu esille ryhmänä joka tarvii valoisempia aamuja, eikö näin ole väitetty ?

Miksi sitten oireet ilmaantuvat pahimmilleen nykyisin talviaikaan siirryttäessä, kun juuri ollaa lisätty sitä valoa aamuun illasta, eli kesäajasta. Mutta samalla otettu sitä tärkeää valoa pois sieltä illasta 🤔

https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/mielenterveyden-häir…

Jotenkin tuo syy ja seuraus suhde ei mielestäni vastaa tarinaa. Ja kaamosmasentuneilla pysyvässä talviajassa tulevat vain vaivat lisääntymään 👎

Tuo piikki johtuu kellon siirtämisen aiheuttamasta stressistä ja se häviää, kun kesäaikakikkailu loppuu.

Kaamosmasennus ei aiheudu kellojen siirrosta vaan valon määrän vähenemisestä.

Ja tuolla iltoja pimentävällä ” lääkityksellä” on jo havaintonsa. Se ei tule tekemään yhtään sen terveellisempää vaan oireet aikaistuvat.

Hieman sama juttu kun alat juomaan aikaisemmin, niin olet humalassa aikaisemmin 🥴

Todellakin nuo iltapäivän ja ilan valoisa aika on ratkaisevaa, sano THLn Partonen mitä tahansa.

Mutta hän on ilmoittanut ettei tuota asiaa ole riittävästi tutkittu🙄

Mutta aika erikoisin perustein hän on suosittamassa koko Suomea koskettavaa tulevaisuuden ihmiskoetta 🙈

Mitä ihmeen ihmiskoetta? Kanna nyt hieman vastuuta sepustuksistasi. Tämä nykyinen kesäaikajärjestelmä on ollut se varsinaisen ihmiskoe, jolla on tutkitusti ollut negatiivisia haittavaikutuksia terveyteen, hormonitoimintaan jne. 

Partonen ei yksin ole mitään suosittamassa ja Suomessa on jo päätetty valita paluu normaaliaikaan, eli lopeta se paasaaminen, äläkä pidä muita ihmisiä tyhminä. Toki sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta mouhotuksellasi ei ole enää mitää rajaa. Olet tainnut elämässäsi saada tahtosi läpi aina huutamalla ja riehumalla...

Ai minä olen huutanut ja riehunut 😳

Olen mielestäni fakta pohjalla perustellut hyödyt kesäajan vaikutuksesta. Ja THLn Paartonen itse totesi ISlle Suomen Ladun toiminnanjohtajan väittelyssä.

- kesäajan vaikutuksia ei ole tarpeeksi tutkittu. Tekeekö hän sitä yksin vai ryhmässä, siitä minulla ei ole tietoa.

Joten suositus talviajan valinnaksi suomalaisille, menee vahvasti ihmiskokeen puolelle 👎

Tuleva eduskunta tulee tekemään tämän aikavyöhyke valinnan, joten edeltäjän piikkiin sitä ei voi pistää, eikä päätetyksi.

Epäilen...mutta ainakin olet oppinut käyttämään hymiöitä. Vau. BTW, jos oot varakas eläkeläinen, niin talviaika ei varmastikaan aiheuta sinulle mitään haittaa, toisin kuin niille köyhille työssäkäyville, jotka raahaavat klo 6 aikaan lapsiaan pimeässä hoitoon.

Jos sinä keskittyisit luetun ymmärtämiseen, se saattaisi helpottaa elämistä 👍

Ovatko EUn jäsenmaat mielestäsi väärässä, kun he mahdollistavat valoisempia iltoja ?

Kiitos kysymästä, ovat, mutta ei minua kiinnosta mitä muu eurooppa tekee. Mitäpä varakas eläkeläinen, jos pohditaan vaan kotimaata tässä kellonsiirtoasiassa? Edelleenkin pohdin, miksi asia on sinulle niin tärkeä. Voit varakkaana eläkeläisenä herätä milloin halua, mennä nukkumaan milloin haluat, matkustella ympäri maailmaa golffaamassa. Siitä huolimatta sinulla on mahdollisuus jakaa varakkuutta ja laatua tuleville sukupolville. Voi kristus, että pieni myötähäpeän tunne valtaa omankin mielen, kun lukee kommenttejasi...

Ei sinun pidä tuntea myötähäpeää minun kommenteista, ihan päinvastoin🙄

”Olen pystynyt vaikuttamaan omaan ja muiden elämään rikastuttavasti, niin laadullisesti kuin taloudellisesti oikein hyvin 👍 kiitos kysymästä, en ole luuseri. Vaan varakas eläkeläinen, joka haluaa antaa varakkuutta ja laatua myös tuleville sukupolville.”

Lue oikein hitaasti, ja mieti mitä tarkoitin ?

Järkyttävää luettavaa aikuisen ihmisen kirjoittamaksi,en voi kuin ihmetellä! Mitä ihmettä varakkuudella tämän asian kanssa on, et kuitenkaan pysty omaa aurinkoa itselles ostamaan! En ole lukenut kaikkia kommentteja,mutta tämä sama näkyy toistuvan useamman kerran. Melko lapsellista,mut vanhemmiten jotkut taantuu lapsen tasolle,vai miten se meni ?

Taidat olla sama Trolli jolle kerroin, että en ole huutelia enkä räyhääjä, vaan kuvasin oman elämäntilanteeni sanoin.

Eikä varakkuus ole meilläpäin kirosana, niin eikö siihen saa pyrkiä tai kannustaa muita ?

Ja se että auttaa myös tulevia sukupolvia, niin onko sekin jotekin väärin ?

Metsään meni..en ole kanssas keskustellut, joo ei se varakkuus synti oo,muttei sillä tarvitse trossata,eikä se kuulu keskusteluun.

Joo, mun kanssa se keskusteli. Mulla kun nousee karvat pystyyn, kun ihmisiä aletaan arvottaa varakkuuden mukaan ja mainostetaan omaa erinomaisuutta.

Mitä mainostamista se on, jos joku syyttää huutamisella ja räyhäämisellä pärjääjäksi, niin kertoo millä ja miten elää. Eli yrittää kertoa nille jotka ymmärtävät kuunnella, että myös aikavalinnalla on taloudellisia seurauksia, vaikka kuinka tykkäisi pimeistä illoista.

Enkä edellekään ole kuullut hyvää perustetta tuosta valoisammasta tunnista luopumiseksi 👎

Aikaisemmin tuleva pimeä saa ihmiset menemään aikaisemmin nukkumaan ja silloin tulee nukuttua pidemmät yöunet ja voi paremmin.

Näin se yksinkertaistettuna menee. Tutkimusten mukaan ihmisten yöuni on lyhentynyt, ja se on terveyden ja hyvinvoinnin kannalta huono asia.

Vierailija
935/2488 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen "kehitystä" kellon viisarien kääntely muka on? Sillä tavoiteltiin energiansäästöjä, mutta niitä ei ole kyetty osoittamaan toteutuneeksi, joten epäonnistunut kokeilu on vihdoin viimein syytä lopettaa.

Moneen kertaan on täälläkin selitetty, mitä normaaliaika tarkoittaa, mihin se perustuu. Se perustuu siihen, että maapallo on jaettu 24 aikavyöhykkeeseen, ja normaaliajassa kello 12 on aikavyöhykkeen keskilinjalla aurinko (keskimäärin) korkeimmillaan. Eli keskipäivä on kello 12. Kesäaika on poikkeama tästä.

Kesäaika on sota-ajan keksintö, jolla pyrittiin säästämään sähköä ja polttoaineita. Sitä kokeiltiin ensimmäisen ja toisen maailmansodan aikana muutamissa maissa. Sitten myöhemmin se keksittiin viherpesuksi, jolla muka jälleen säästyisi sähköä. Onhan helpompi pyöritellä kellon viisareita, ja kuvitella että sillä maailma pelastuu, kuin tehdä jotain hankalampaa, jolla olisi oikeasti merkitystä. Todellisuudessa se ei kuitenkaan ole mitään muuta kuin hölmöläisten peiton jatkamista. Minkä ehkä illalla säästää, sen aamusta häviää.

Nyt tuo hullutus ja itsepetos on aika viimeinkin lopettaa ja palata normaaliin ja keskittää huomio todellisten ratkaisujen etsimiseen.

Hemmetin hyvin perusteltu !!! Kiitos!!! 👍👍👍👍👍 👏👏👏👏

Vierailija
936/2488 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuohon talviaikaan juuri kukaan muu EU maa ole jäämässä, joten melko yksin saamme pimeydessä turisteille myydä menettäjä valoisia iltojamme.

Tuo myyttihän rakentui kesäajan myötä 🌚 melkein 40 vuotta 👍

Olemme jo muutenkin auringonvalossa häviäjien puolella, ulkoharrastuksissa.

Toivottavasti liikuntajärjestöt jaksavat lobata loppuun asti SUNEXIT on estettävä.

Talviajan fanittajia on vain hauras muisto talviajan ihanuudesta, mutta valossa elämä asuu 👍

Vierailija
937/2488 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa hyvä asia talviajassa on se, ettemme ole samassa aikavyöhykkeessä kuin Pietari. Muuta hyvää en keksikään. Sillä on uskomattoman suuri vaikutus aina helmikuusta marraskuun alkuun onko työpäivän jälkeen yhä valoisaa vai ei!

Jos talviaikaintoilijoiden ainoa syy on ”näin oli kun mummoni oli pieni”, niin suosittelen aikakoneen ostamista ja muuttoa mummolaan.

Vierailija
938/2488 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin perusteltu 👍

Sinä se melkonen julistaja oot😀 mee sinne mäelle nyt ja nauti siitä kesäajastas,äläkä tuhlaa päiviäs tähän joutavaan väittelyyn...melkonen pellekin,kun äänestätkin edustajaa tämän perusteella,sehän se tärkein asia tulevaksi neljäksi vuodeksi onkin...älä ota niin vakavasti,ei tää ole elämän ja kuoleman kysymys, siinä voi tulla se ressi ja masennus päällensä...hupiukko/akka peukkuines...

Voin melkein veikata että tuo päätös tulee vaikuttamaan pisimpään tulevan eduskunnan valinnoista. Vai kerrotko nyt jo tiedossa olevasta ” kulmakivestä” mihin voit päätökselläsi vaikuttaa ?

Vierailija
939/2488 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäaika ei ole normiaika, ja se ja kesäajan haittavaikutukset on perusteltu täällä useita kertoja. Mä voisin vielä luetella tähän eriteltynä syitä, miksi valo aamulla on tärkeämpää kuin valo illalla, mutta en viitsi, koska varakas eläkeläinen innostuu Suomen latu linkkeineen. Peukku, peukku alaspäin, peukku ylöspäin, aurinko, aurinko, silmänisku, kieli ulkona suusta ja silmät killillään.

Vierailija
940/2488 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuohon talviaikaan juuri kukaan muu EU maa ole jäämässä, joten melko yksin saamme pimeydessä turisteille myydä menettäjä valoisia iltojamme.

Tuo myyttihän rakentui kesäajan myötä 🌚 melkein 40 vuotta 👍

Olemme jo muutenkin auringonvalossa häviäjien puolella, ulkoharrastuksissa.

Toivottavasti liikuntajärjestöt jaksavat lobata loppuun asti SUNEXIT on estettävä.

Talviajan fanittajia on vain hauras muisto talviajan ihanuudesta, mutta valossa elämä asuu 👍

Puppupuhetta. Kuvitteletko että "yötön yö" on muka keksitty vasta kesäajan tultua käyttöön? Kuvitteletko, että talvinen pimeys lasketuu kesällekin, jos palataan pysyvään normaaliaikaan?

Keskikesällä Suomessa on kyllä valoisat illat ja aamut ja oikeastaan yötkin ihan normaaliajassa. 

Ja talvella Suomessa on vastaavasti pimeät päivätkin. Tämä ei muuksi muutu kelloa kääntelemällä, koska Suomi nyt sattuu sijaitsemaan napapiirillä, ja vuotuinen päivän pituuden vaihtelu on suuri.