IS Huvila & huusi: Osaako nainen rakentaa?
Meillä oli tänään töissä kahvihuoneen pöydällä Iltsikan Huvila & Huussi -liite. Lueskelin sitä siinä kahvikupposen ääressä kun kolleegani (mies, 50v) kommentoi lehdessä olevaa kolmekymppistä naisurakoitsijaa vähättelevään sävyyn, eli tyyliin "eihän naiset osaa muuta kuin valita verhot. Ei niistä ole rakennustyömaalla kuin haittaa."
No, minä näin tietenkin punaista ja marssin takaisin työpisteelleni. Aloin tässä kuitenkin miettiä sitä, että olenko ikinä kuullut naispuolisesta rakennusurakoitsijasta, ja totesin etten ole. Mitä mieltä te olette, voiko nainen osata rakentaa tai johtaa rakennufirmaa?
Kommentit (29)
Olen rakennusalan yrittäjä (toiminimi) ja nainen. Juuri tuollaiset idioottimiesten asenteet pistävät aina välillä vihaksi. Osaan tehdä lähes kaikki työt mitä rakennustyömaalla tarvitaan. Tällä hetkellä työllistän vain itseni, mutta haaveissa olisi joskus palkata lisää työntekijöitä ja kasvattaa yritystä. On kiva nähdä että joku nainen on siinä onnistunut.
Oli pakko kysyä mieheni mielipidettä kun se on ollut yli 20 vuotta rakennusalalla (nyt lomautettuna). Se sanoi että rakennustyömaalla naiset on aina maalareita, ja että on törmännyt vain pariin naispuoliseen timpuriin koko uransa aikana ja nekin ovat kuulemma olleet melko v-mäisiä l-sboja.
En ole ikinä nähnyt naista oikeissa töissä. Feminismin ideaali on että nainen istuu sisätöissä ja mies tekee oikeat työt. Katsokaa itseänne. Suomalainen tasa-arvo on tasa-arvon irvikuva
Mun mielestä raksahommat on ylimainostettuja. Monet ns. naisten työt on vaikeampia. Koittakaapa virkata tai ommella takki tai housut. Mulla menee siinä hermot, toisin kuin raksalla. Ja käsitöissä istuin sentään 6 vuotta koulussa...
Omassa suvussa on naisia remonttitöissä, lähinnä miestensä yritysten kautta, mutta ihan kunnon timpureita ja yksi maalari. Paras ystäväni on naispuuseppä. Isäni oli myös ammattitimpuri, ja häneltä sain opetusta ja monia hyviä neuvoja, kun yhdessä tehtiin asuntojeni remontteja. Sukupuolella ei ole mitään tekemistä oppimiskyvyn kanssa!
Minä teen mieheni kanssa talossa yhdessä raksatöitä, ja väitän, että homma ei etene kovin vikkelästi ilman mua, koska melkein aina tarvitaan kaksi, ja minä olen tarkempi myös työn laadusta. Olen myös altis kysymään neuvoa, ja parempi löytämään hyvää tavaraa halvemmalla (miestäni ei shoppailu kiinnosta, sehän ottaisi sen ekan vastaantulevan, mutta mä säästän selvää rahaa olemalla laatu- ja hintatietoinen). On rakennettu ensin leikkimökki, huvimaja, iso 12 neliön kasvihuone, ja tänä kesänä tehdään autotalli, ja sen jälkeen koittaa talon laajennus ja kattoremppa. (Oikeaoppinen eristäminen on opiskelussa...) Kaikki on tehty ja tehdään pitkästä puusta ja ihan ite, koska meille ei kelpaa valmispakettien "laatu" ja haluan olla varma, että menee oikein. Olen ottanut ristimittaa, kaivanut lapiolla, kärrännyt maata, asentanut salaojaputkea, takonut lautaa seinään, sotkenut kuraa, kantanut hirttä, ruuvannut, sahannut, porannut, mitannut, vääntänyt vaateriin, muurannut kivijalkaa....Minä hoidan aina myös viimeistelytyöt, eli teen esim. kuistien, ikkunapielien ym. koristepuusepänhommat ja hankin oikeat tarvikkeet. Mies kun ei kehtaa kysyä neuvoa kaupassa, ylpeyskö estää...
Ja mitä vaativiin muuraustöihin tulee, niin tiedän pari naismuuraria. Eikä ne ole ikinä viinalle haisevina tai kännissä töissä. .
Naisia ei paljoa rakennusurakoitsijoina näy siksi että rakennusala on harvinaisen ikävä ja ruma bisnes. Siinä joutuu tappelemaan paljon eivätkä naiset oikein pärjää siinä. Naisia katsos kusetetaan surutta.
Osaa ei siitä ole kyse, mutta nää jotka osaa on poikkeuksia. Luonnollisesta handicapistä pääsee eroon myös harjoittelulla. Naisilla on vain vaikeuksia hahmottaa aikaa, paikkaa ja tilaa, jasiksi naiset ei yleensä osaa esim. rakentaa, suunnistaa tai parkkeerata. Turha näistä on vetää herneitä nenään ei miehet ja naiset ole samanlaisia, eikä tarvitsekaan olla.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 09:43"]
Meillä oli tänään töissä kahvihuoneen pöydällä Iltsikan Huvila & Huussi -liite. Lueskelin sitä siinä kahvikupposen ääressä kun kolleegani (mies, 50v) kommentoi lehdessä olevaa kolmekymppistä naisurakoitsijaa vähättelevään sävyyn, eli tyyliin "eihän naiset osaa muuta kuin valita verhot. Ei niistä ole rakennustyömaalla kuin haittaa."
No, minä näin tietenkin punaista ja marssin takaisin työpisteelleni. Aloin tässä kuitenkin miettiä sitä, että olenko ikinä kuullut naispuolisesta rakennusurakoitsijasta, ja totesin etten ole. Mitä mieltä te olette, voiko nainen osata rakentaa tai johtaa rakennufirmaa?
[/quote]
Yksi naispuolinen rakennusmestari on tullut vastaan 16-v aikana alalla ollessani. Sekä yksi rakennusfirman toimitusjohtaja, hitsi, en millään muista firman nimeä, mutta urakoi ihan julkisia rakennuksia. Valvojina ja suunnittelijoinahan naisia on jo jonkun verran. Sekä silloin tällöin timpureinakin.
Itse olen siis nainen ja rakennusalalla suunnittelutehtävissä.
Voi hyvänen aika. Taisi mennä minun back-up plan uusiksi jos joskus täältä IT-alalta potkut tulee jonkun YT-neuvottelun myötä. Oli tarkoitus hakeutua kouluttautumaan rakennusalalle jos oman alan töitä ei löydy, mutta kai se on pakko sitten vaan lähteä suuntautumaan lähihoitajaksi. Olenhan nainen...