Jos oma lapsesi soittaisi suuta opelle, toivoisitko että hänet
poistettaisiin tilanteesta tismalleen samalla lailla tönimällä? Kyllä vai ei?
Kommentit (67)
jos ei puhe tehoa ja ärsyttää tahallaan niin saa
Jos olisi monesti pyydetty poistumaan eikä poistuisi, jatkaisi vaan suunsoittoaan niin sitten saisi poistaa vaikka tönäämälläkin.
Edellisen linjoilla, jos järkipuhe ei auta ja nuori vain aukoisi päätään, niin kyllä. Toivon että opettaja sitten vaikka kädestä taluttaa oppilaan pois tilanteesta.
No jos mun lapseni olisi soittanut suutaan samalla tavalla niin todellakin.
Jos lapseni soittaa suutaan ja ei useasta suullisesta kehoituksesta huolimatta tottele opettajaa eikä pyydettäessä poistu paikalta, hänestä saa ottaa kiinni ja hänet saa taluttaa ulos. Suorastaan toivottavaa siinä tilanteessa. Ja kotona kyllä puhuttaisiin asiasta ja käytöstavoista ja siitä, onko koulussa toteltava opettajaa.
Jos lapseni puolustaa kaveriaan, jota satakiloinen sikaniska tylyttää koska naama ja vaatetus ei miellytä, niin hän ansaitsee isot kehut.
taas näitä kyllä tai ei kysymyksiä.... Toivoisin, että opettaja osaisi käyttäytyä aikuisen lailla eikä provosoituisi lapseni typeryydestä, mutta jos opettaja nyt toimisi noin, niin en siitä mitään meteliä nostaisi, toivoisin että lapseni ottaisi opikseen sen, että myös opettajat voivat hermostua ja toimia typerästi, ja siitä saa sitten itsekin kärsiä.
Ja huom, minut on itseni kerran teininä viety niskasta reksin puheille, mistä olin tosi loukkaantunut opettajalle ja edelleen olen sitä mieltä, ettei ope olisi saanut niin tehdä, ei vaikka itse sanoin hänelle vastaan (mikä oli tietenkin myös väärin). Mutta luulenpa, että sekä minä että se opettajan otimme tapuksesta opiksemme emmekä kumpikaan enää joutunueet vastaavaan tilanteeseen.
Ja toistan, en tiedä tämän kyseisen tapauksen taustoja, joten tämä ei ole kannanotta ko. asiaan.
Nämä taitaa taas kerran olla vääriä vastauksia. Kohta saamme neljännen KYLLÄ EI -kysymyksen.
Kyllä! Ja vanhempana hävettäisi todella rankasti, jos nuoreni syyllistyisi moiseen! Olisi vakavan keskustelun paikka.
Kyllä, ja siinä tapauksessa vaikka vielä rinnuksista seinille. Ja myös tämän vuoksi meidän lapset osaavatkin käyttäytyä koulussa. Kotona saavat sitten riehua ja huutaa, jos siihen on tarvetta ja paineita päässä.
Kyllä, kotona kävis samoin, meillä ei kyllä isot eikä pienet soita suutaan, vaikka poikia on kaiken ikäisiä :)
En, en halua että lapselleni opetetaan että väkivalta, lieväkään, on ratkaisu ongelmatilanteeseen. Jälki-istuntoa voi antaa ja ottaa minuun yhteyttä.
Kyllä. Ihmettelen ketä nämä ovat jotka hokevat ainoastaan sitä samaa virttä "lapseen ei saa missään tilanteessa koskea". Varmaan samoja joiden mikapetterit koulussa tosiaan tiedostavat ne oikeutensa ja käyttävät niitä häikäilemättä hyväkseen ja häiritsevät minun lapseni koulutyötä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 12:59"]
Edellisen linjoilla, jos järkipuhe ei auta ja nuori vain aukoisi päätään, niin kyllä. Toivon että opettaja sitten vaikka kädestä taluttaa oppilaan pois tilanteesta.
[/quote]
Joo, mutta alkuperäinen kysymys ei kylläkään ollut että haluaisitko että lapsesi talutetaan kädestä ulos. Vaan se että haluatko että lapsi tönitään ja tuupitaan tismalleen vastaavalla tavalla, ravoisasti ja kovalla vauhdilla ulos.
Kaikki me varmasti ollaan samaa mieltä että kädestä taluttaminen on ihan jees. Kovasti ollaan huolissaan nyt huolissaan siitä mikä malli tässä annetaan oppilaille kun ope sai fudut. Mutta kyllä mä olisin huolissani myös siitä mallista mikä annetaan, jos oppilaat vähän väliä todistaisivat tuollaista tuuppimista. Hieman vaikea olisi sitten välitunnilla perustella miksei Jani-Petteri saa töniä ja tuuppia Nico-Petteriä.
Ja varmuuden vuoksi vielä kolmannen kerran, tilanteesta poistaminen fyysisin keinoin on ihan ok, maltillisemmin.
Jos lapseni käyttäytyisi kuten videon teinipoika, niin aivan ehdottomasti toivoisin opettajan toimivan samalla tavalla. Minun lapseni ei tosin käyttäytyisi noin.
Ei. Aikuinen ei saa provosoitua puheesta.
Jos kukaan ei ole vaarassa, ei oppilaaseen käydä käsiksi. Jos oppilas homottelee tms., voi opettaja aina tehdä kunnianloukkauskanteen, jos katsoo itseään henkilökohtaisesti loukatun. Jos taas ei katso, niin pysyy asiallisena.
Kannattaa muistaa, että tuollainen samantapainen asia toistuu Suomen kouluissa päivittäin, mutta vain heikoin opettaja-aines käy käsiksi ensin ärsytettyään itse oppilasta. Eli pitäisikö meillä siis antaa oppilaille sama oikeus kuin opettajalle, joka ei osaa tehdä muuta kuin käyttää väkivaltaa, kun keinot loppuvat?
No sinä jälki-istuntovanhempi, hyvä jos ongelma ratkeaisi tuolla, mutta mitä tekisit kun lapsesi ei suostu jäämään jälki-istuntoon eikä kotona piittaa laisinkaan asettamastasi arestista tms rangaistuksesta eikä usko puhetta? En tarkoita että juuri sinun lapsesi toimisi noin, mutta valitettavasti näitäkin on tässä maassa aivan liikaa. Hän saisi siis vain jatkaa terrorisoimista koululuokassa, ruokasalissa, puistossa, ostoskeskuksessa yms? Sitten hän kokisi olevansa uhri kun eräänä kauniina päivänä poliisi taluttaisi hänet putkaan ja napsauttaisi oven lukkoon. Kyllä hän oikeassa onkin, lepsun kasvatuksen uhri jolle hän ei ole vain voinut mitään.
14
Jos järkipuhe ei kerran auta niin kyllä.
Sitähän sä kysyit.