Kaverini suuttui minulle, koska en vie lastani lääkäriin
Lapsella on nyt korvatulehdus toista päivää. Lääkkeillä kuume ja särky pysyy ihan hyvin pois ja lapsi jaksaa jopa leikkiä vähän. Kun kaverini kuuli, etten aio viedä lasta lääkärille, suuttui hän tuhottomasti. Kuulemma suorastaan kidutan lasta, kun en hanki tälle lääkkeitä (antibiootteja) korvatulehdukseen. Yritin selittää, että nykyään suositellaan antamaan vain särkylääkettä ja jos tulehdus pitkittyy niin sitten lääkäriin. Selitys ei kelvannut vaan olen nyt sitten paska äiti.
Kaveri itse on sellainen, että on vienyt oman lapsensa jopa keskellä yötä päivystykseen juuri alkaneet korvakivun takia. Ylipäänsä hän vie lapsen tosi herkästi lääkäriin (päivystävälle).
Kyllä ajattelin viedä lapsen lääkäriin jos korvakipu ei tässä lähipäivinä häviä tai se pahenee.
Kommentit (38)
Joo, no miksiköhän on ollut korvatulehdusta noin usein. Olisko syynä just ne antibiootti kuurit, kun ei anneta oman vastustuskyvyn kehittyä noita tulehduksia vastaan.
Meilläkin tärykalvo ehti puhjeta ennen kuin ehdittiin lääkärille. Aloitettiin antibiootti ja luultiin sen auttavan. Sitten tuli viljelytulos, ko bakteeri oli resesitentti tuolle käytetylle antibiootille.
Lääkäri vain totesi että aika harvoin se antibiootti parantaa, korvatulehdus on suurimmalla osalla lyhytaikainen itsekseen paraneva sairaus.
Eipä olla sen jälkeen käytetty antibioottia vaan annettu särkylääkettä ja aina se tulehdus on parantunut itsekseen parissa päivässä.
Sen kun sitten kaveri suuttuu. Mitä sillä väliä. Kyseessä on sun lapsi ja teet minkä itse oikeaksi koet, ja kaveri kiukutelkoon jos häntä huvittaa. Ei sitä tällaisissa asioissa voi toisten mielipiteen mukaan mennä.
Itse tietenkin päätät oman lapsesi hoidosta, ja mielestäni olet toiminut ihan oikein.
Tuota kaverisuhdetta kannattaa vähän miettiä, kaverihan ihan selvästi yrittää suuttumalla manipuloida sinut toimimaan, niin kuin hänen mielestään olisi parasta. Ei oikea kaveri suutu siitä, jos toinen tekee erilaisia valintoja kuin itse.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 09:21"]
Onko sulla ollut itsellä koskaan korvatulehdusta?
Se on jotain kamalaa kun oikein tulehtunut on. Teillä varmasti on lapsella vaan räkää korvakäytävässä joka aiheuttaa epämukavan olon mutta tulehdusta ei varmasti. Se kipu on nimittäin kestämätöntä.
TErveisin lapsena vauvasta 10v asti joka vuosi korvatulehduksen saanut.
[/quote]
Minulta on lapsena puhkottu korvat varmaan 20 kertaa ja syötetty yhtä monet antibiootiti ja tämä siis koluikäisen mitä itse muistan.
Mutta se oli sitä tyhmää 70 lukua.
Korvakipu hoituu yleensä kipulääkkeillä, mutta kun osa vanhemmista on niin idiootteja ettei anna lapsilleen kipulääkettä, ilmeisesti joidenkin kuviteltujen haittavaikutusten pelossa. Sen sijaan koko suoliston toiminnan jopa kuukauksiksi sekoittavia antibiottteja kyllä syötetään kun niitä lääkäriltä kinuamisen jälkeen saadaan. Jos tekkarin lääkäri ei halua antaa antibiottikuuria, niin sitten menneään yksityiselle, ne kirjoittaa ihan mitä asiakas keksii haluta.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 09:25"]
Se on jotain kamalaa kun oikein tulehtunut on. Teillä varmasti on lapsella vaan räkää korvakäytävässä joka aiheuttaa epämukavan olon mutta tulehdusta ei varmasti. Se kipu on nimittäin kestämätöntä.
[/quote]
no jos lapsi leikkii eikä ole kovin kipeä niin kipu tuskin on kestämätöntä. Lapsesta kyllä näkee, koska kipu on sellaista että pitää lähteä lääkäriin.
[/quote]
Ei sinne lääkäriin tarvi mennä vinkumaan kivun takia, kipu lähtee kipulääkkeillä. Lääkäriin mennään vasta kun reseptivapaat kipulääkkeet ei riitä tai vaiva pitkittyy.
Eikö korvaTulehdukseen kannattaisi antaa Tulehduskipulääkettä (burana, pronaxen..) eikä panadolia?
Parhaiten kipuun tehoaa cocktail: panadol+burana tai panadol+pronaxen. Itse suosin tuota jälkimmäistä yöksi, koska pronaxenin vaikutusaika on pidempi.
Meillä oli tytöllä kahden vanhana pari tulehdusta, jotka vaativat antibiootin, mutta muuten on menty särkylääkkeen ja valkosipulin voimalla, onneksi on ammattinsa osaava omalääkäri, joka sanoo ja tutkii milloin on antibiootin tarve. Esikoiselle niitä tk-lääkärit lykkäsivät milloin mistäkin syystä ja turhan monta niitä ehdin syöttää, kunnes tajusin mennä kunnon lekuriin tutkimuksiin. Antibiootit auttaa vain bakteeriperäisiin tulehduksiin ja se pitäisi aina ensimmäiseksi tutkia, että kummasta on kyse: virus vai bakteeri. Valitettavasti tätä ei tajua kaikki edes hoitoalalla työskentelevät mm. oma sh-kälyni...
Yöllä ei kannata lähteä päivystykseen korvakivun takia. Antibiootit alkaa vaikuttamaan vasta pari päivää hoidon aloittamisesta, joten kipua ne ei lievitä sinä yönä vaikka hoito aloitettaisiinjo silloin yöllä. Lapsi kärsii enemmän siitä että yöaikaan valvotetaan ja raahataan päivystykseen. Sen sijaan riittävä kipulääkitys ja lapsi nukkumaan.
Aamulla ehtii han hyvin sitten varaamaan aikaa tk:n.
Tämä kommenttina siihen että ap:n kaveri raahannut korvakipuista lasta yöllä päivystykseen.
Ja kaikkien lasten vanhempien pitäisi varata jotain lasten kipulääkettä lääkekaappiin siltä varalta jos tulee tällainen tilanne. Ettei lapsen tarvitse kivuissaan olla.
Mekin ollaan monta kertaa käyty vaan näyttämässä korvaa ja lääkäri kirjoittanut reseptin valmiiksi mukaan. Sit seurailtu pari päivää ja yleensä mennyt ohi eikä ole tarvinnut antibioottia käydä hakemassa. Ja sit kuukauden päästä aina jälkitarkastukseen.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 09:28"]
no siitä saa olla mitä mieltä haluaa. Meillä on auttanu moneenkin, ehkä vakuuttavin oli pojan erittäin paha märkärupi, johon ei useiden lääkärien mielestä auta mikään muu kuin antibiootti. tai kroonistunu vatsatauti from india, jonka kanssa mulle sanottiin terkkarista, että älä tule enää, emme voi auttaa.[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 09:21"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 09:16"]
meillä on toiminu valkosipuli korvaan-menetelmä,niin lapsilla ku koirillakin, korvatulehdukseen.lisäksi olen antanut homeopaattista pulsatillaa.eipä olla ikinä tarvittu antibioottia.jos et ole lääkärissä huvikseen ramppaileva bimbo, niin ala ihmeessä imemään vaikutteita vaihtoehtoisista.
M
[/quote]
Ei ne homeopaattiset hoidot mitään auta, juju on siinä että korvakipu paranee yleensä hoidosta huolimatta.
[/quote]
[/quote]
meillä täsmälleen sama kokemus vauvan pitkittyneen märkäruven kanssa: paheni koko ajan ja lääkäri määräsi rankan antibioottihoidon - kokeilin ensin kuitenkin homeopatiaa (on ihan lääkäri, joka myös homeopaatti) ja märkärupi parani nopeasti.
[/quote] On ollut, kerran korva puhkesi poksahtaen yöllä ja mätä valui ulos. Kävin näyttämässä lääkärille ja sanoi että on puhdas ja tulehdusmerkit poissa. Toi sattui kyllä jonkin verran mutta lapsilla ei ole koskaan ollut noin pahaa, puuduttavilla tipoilla on mennyt ohi parissa päivässä.
Tiedän, ettei korvatulehdus aina tarvitse abhoitoa, mutta kyllä olis lääkärin ihan hyvä katsoa korvat jossain vaiheessa. Se, että lapsi "palautuu" normaaliksi, syö ja nukkuu hyvin, eikä valita korvia, ei aina tarkoita sitä, että korva olisi parantunut. Voi olla, että tulehdus jatkuu ja lopulta kuulokin voi heikentyä.
Kun tärykalvo repeää, korvakipu häviää heti, silti juuri silloin lapsi suurella todennäköisyydellä tarvii lääkkeet. Vaikka äiti kuinka kuvittelisi, että nyt on kaikki hyvin, ku lapsi ei enää kitise.
Järjen käyttö on sallittua, mutta korvatulehdus ei kuitenkaan ole mikään pikku juttu pitkittyessään ja ihmettelen suuresti, miksi ei annetta ammattilaisen tutkia, tarviiko lääkkeet lopulta vai ei.
Itse et korvan tärykalvoa voi nähdä, joten et voi tietää, onko tulehdus poissa vai ei.
Äitini menetti kuulonsa toisesta korvasta, kun korvatulehduksessa tärykalvo puhkesi vähän liian laajalta alueelta. Myös veljelläni on puhjennut itsestään - ja vielä samoihin aikoihin. Omat korvani olivat yleensä puhkaisukunnossa alle kuudessa tunnissa kivun alkamisesta. Näin vielä kouluikäisenä. Kaverin lapselta on mennyt kuulo pitkittyneiden ja hoitamattomien korvatulehdusten seurauksena.
Ymmärrän ap:n valinnan täysin ja se ei hänen kaverilleen kuulu. Silti ihmetyttää, että nykypäivänä moititaan aina, jos vie korvakipuisen lapsen lääkäriin. Minä silti yleensä vien, eikä ne lääkärit ole siitä valittaneet koskaan.
Meillä on lapsella ollut oireettomia korvatulehduksia. Ei mitään tietoa siitä kuinka monta.
Lääkäriin otettiin yhteyttä siinä vaiheessa kun huomattiin ettei lapsi kuule juuri mitään. Aluksi lääkäri oli sitä mieltä, että lapsella on vain valikoiva kuulo, sitten väitti että on niin paljon vaikkua korvassa, ja lopulta syytti vaikunpoistoainetta syylliseksi huonoon kuuloon. Siinä taistellessa menkin sitten useampi kuukausi ennen kuin saatiin korvien tilanne selville ja päästiin putkitusjonoon. Lapsella oli paha liimakorva molemmin puolin ja keskivaikea kuulonalenema.
Ikävintä siinä oli se, että kuulo-ongelma vaikutti suoraan lapsen motoriikkaan, tasapainoon ja oppimiseen. Päiväkodissakin lapsi oli ison osan ajasta täysin ulkona siitä mitä tapahtuu. Oman ikäisten lasten kanssa leikkiminen oli myös vaikeaa motoristen ongelmien takia. Lapsi kun ei pysynyt muiden vauhdissa mukana.
Kuulo onneksi palasi kun lapsi sai putket korviin, ja motoriset taidotkin kohenivat heti leikkauksen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 09:44"]
Joo, no miksiköhän on ollut korvatulehdusta noin usein. Olisko syynä just ne antibiootti kuurit, kun ei anneta oman vastustuskyvyn kehittyä noita tulehduksia vastaan.
[/quote]
Minä olen korvatulehduslapsi 60-luvulta maalta, mistä ei päästy lääkäriin hakemaan antibiootteja. Juu, ei kannata hoidattaa. Käy niin kuin minulle, että toisesta korvasta on kuulo alentunut. Samoin isäni oli melkein kuuro, koska sairasti toistuvia korvatulehduksia 30-luvulla lapsena.
ai niin, mutta mitenhän meillä niitä tulehduksia oli, vaikka emme syöneet antibiootteja
18 jatkaa vielä..
Kuten ap sanoikin, hänen lapsi ei ole tulehduksista juuri ollut moksiskaan, joten ymmärrän täysin, ettei ole hakenut antibioottikuuria turhaan.
Mutta tosiaan ihmisten tulisi ymmärtää, ettei korvatulehdus ole samanlainen kaikilla, tai sitten kaikki bakteerit /virukset eivät aiheuta yhtä kovaa kipua.
Kun lapsi saa illalla täysannoksen ibuprofeiinia+paracetamolia ja herää silti yöllä 10-15 kertaa huutamaan kipua, on lapsi syytä viedä lääkäriin eikä uskoa kaveria, jonka mielestä korvatulehdukset paranee itsestään. Kun ne ei kaikilla parane.