Opettaja kopioi säännöllisesti harjoituskirjaa. Mitä tekisit?
Lapseni kertasi kokeeseen. Huomasin, että vihkon sivuilla oli liimattuna paljon kopioita. Nämä eivät suinkaan olleet opettajan omia harjoitusmonisteita, vaan suoria kopioita harjoituskirjasta. Harjoituskirjojen osittainenkin kopiointi on ehdottomasti kielletty. Näin lukee harjoituskirjoissa, useassa jopa jokaisella sivulla. Harjoitus kirjoja voidaan ostaa, mutta kopioida niitä ei saa. Mitä tästä pitäisi ajatella tai tehdä?
Kommentit (51)
Äänestäkää oikeistoa, että Nappisilmä-Laasonen pääsee vielä kertomaan miten kamalasti harmittaa kun leikkaa lisää koulutuksesta. Suomi nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluilla ei ole enää rahaa ostaa niitä työkirjoja. Opettajille ei myöskään makseta oppimateriaalien tekemisestä mitään. Kuinka toimisit itse?
"ei makseta oppimateriaalien tekemisestä mitään"
Mitäs se opettajan saama palkka on? Uskomatonta, kaikki opettajat samanlaisia, että koululla ei pitäisi joutua tekemään mitään, hengailla vaan kahvikuppi kädessä oppilaiden kanssa videoita katsellen ja palkka juoksee.
Taas yksi, jolla ei ole mitään käsitystä opettajan työstä. Esimerkkityöpäivä (sattumalta tämä päivä osui arvonnassa...):
Töihin klo 7.30. Oppivälineiden hakemista varastoista ennen ensimmäisten oppituntien alkua. Wilman lukeminen ja 3 viestiin vastaaminen.
Klo 7.55 palaveriin erityisopettajan kanssa erään oppilaan asioista.
Klo 8.12 hetken istahtaminen opehuoneessa, en ottanut kahvia.
Klo 8.15 kellot soi, siis kohti luokkaa.
8.15-9.00 ensimmäinen oppitunti.
9.00-9.15 kahden oppilaan välisen riidan selvittelyä.
9.15-10.00 oppitunti, jonka avustaja joutuu aloittamaan, sillä riidan selvitys jatkuu vieläkin.
10.00-10.15 välitunti, jonka aikana annan tukiopetusta yhdelle oppilaalle. Ja ei, meillä ei saa pitää virallisia tukiopetusta omana tuntinaan, koska kunta säästää. Näin luovutin siis tämänkin mahdollisen tauon työnantajan käyttöön.
10.15-12.00 oppitunnit, joiden keskellä on ruokailu. Näille tunneille onneksi avustaja ehti hakea tarvittavat välineet, sillä itse olen ollut koko päivän ylibuukattuna. Ruokailun aikana ehdin istumaan noin 5 min rauhassa syömässä, muu aika menee oppilaiden kaitsemiseen.
12.00-12.30 välitunti, josta ensimmäisen vartin olen valvonnassa. Toisella vartilla käyn järjestämässä luokkani seuraavaa tuntia varten. Ehdin opehuoneelle klo 12.28 ja höropään kupin kahvia 2 minuutissa. Periaatteeni on, että luokkaan en mene kahvikupin kanssa.
12.30-13.15 oppitunti.
13.15-13.30 välitunti, jonka aikana keskustelen yhden vanhemman kanssa.
13.30-15.00 kaksoistunti käsitöitä toiselle luokalle. Oppilaat jatkavat keskeneräistä työtä. Onneksi tätä tuntia varten ei tarvinnut erikseen tehdä valmisteluja, koska aikaa ei vain ole ja en ole vielä keksinyt, kuinka jakauditaan kahdeksi.
Klo 15.00-15.15 kasvatuskeskustelu erään käsityöryhmäläisen kanssa.
15.15-16.00 wilma-merkinnät ja -viestit.
Onneksi maanantaita lukuunottamatta muina päivinä on vain 5 oppituntia. Kuten ylläolevasta aikataulusta huomaa, pidin 8 h 45 min työpäivänä 5 minuuttia taukoa. Sanomattakin on selvää, että tuntien suunnitteluun on kulunut viime viikolla jokunen tovi. Itselläni on siis 27 viikkotuntia ja tähän päälle kun laskee kaikki pakolliset työt ennen oppituntien suunnittelua, niin aletaan olla jo lähellä tavallisen työntekijän viikkotyöaikaa. Kovin montaa minuuttia ei yhden oppitunnin suunnitteluun voi käyttää, jotta työmäärä pysyy vielä kohtuullisena. Jos tähän päälle joutuisi tekemään jokaiselle oppitunnille vielä monisteet, niin hulluksihan tässä tulisi. Siksi on ihan oikeutettua valittaa, ettei oppimateriaalin tekemisestä makseta.
Ja näemmä sitä on niin puhki pitkän päivän jäljiltä, ettei laskeminenkaan enää suju. Työpaikalla olin siis 8 h 30 min.
Toki 2 h on kotona mennyt huomisen tuntien suunnitteluun ja yhden oppilaan pedagogisten asiakirjojen päivitykseen. Ja yhden harjoitusmonisteen tein osin itse, osin kopioimalla, mutta muuttamalla tekstiä, kopiosuojatusta kirjasta. Monisteen tekeminen vei pelkästään 45 minuuttia, sillä en ole mikään tietokonevelho. Oppilailla kestää ehkä 10 minuuttia tehdä se.
Ihan sama vaikka olisi vaikeaa. Lakia pitää noudattaa, etenkin opettajien työssään. Vaatiihan opettajakin lapsilta sääntöjen noudatusta ja arvioinnitkin menevät tarkkojen opetussuunnitelman arviointisääntöjen mukaan.
Tosi usein näissä opettajien tilityksissä on noita, että kesti tosi kauan, "sillä en ole mikään tietokonevelho". Ei kukaan velhoutta odota, mutta jos perustason käyttäjäksi koettaisitte kehittyä, niin säästyisi sitä kallista aikaanne.
Tuli nyt vain mieleen. En ole koskaan kuullut vaatturin valittavan, että meni koko iltaa lankaa koneelle laittaessa, mutta opettajat valittavat useinkin ihan jonkin tekstinkäsittelyohjelman, tulostimen tms. käytöstä. Samalla tavalla kuitenkin joka päivä tarvittava perustaito, että voisi opetella.
Vierailija kirjoitti:
Miettisin, kumpi on minulle tärkeämpää: se, että opettaja noudattaa tarkasti lakia, vai se, että lapsellani on kunnolliset oppimateriaalit.
Kustantamojen palkkalistoilla on paljon yksinhuoltajia, joiden palkka riippuu siitä ostetaanko kirjoja. Alalla on myös jatkuvasti kasvava joukko työttömiä joilla on heilläkin lapsia. Miettikää sitä te, jotka jakelette vapaasti lupia viedä jotakin mikä ei kuulu teille ja vielä sovittelette hyvän vanhemman pyhimyskehää päänne päälle sen takia.
Lain on tarkoitus suojella ihmisiä esim. varkauksilta, se ei ole mitään turhaa pilkunviilausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluilla ei ole enää rahaa ostaa niitä työkirjoja. Opettajille ei myöskään makseta oppimateriaalien tekemisestä mitään. Kuinka toimisit itse?
Mitäs se opettajan saama palkka on? Uskomatonta, kaikki opettajat samanlaisia, että koululla ei pitäisi joutua tekemään mitään, hengailla vaan kahvikuppi kädessä oppilaiden kanssa videoita katsellen ja palkka juoksee.
Jos esim vaikka kerran kuussa katsotaan joku video tmv, niin se ei tarkoita sitä, että opet vaan hengailisi päivät pitkät kahvikuppi kädessään "videoita katsellen". Olen opettaja, ja yleensä päivän aikana en edes ehdi opehuoneessa käydä. Taukoja ei juurikaan ole, joten jossain välissä saatan hörpätä kupillisen kahvia omasta termaristani. Kiitos ja anteeksi. Ps. Menkkojen aikana saatan jopa piipahtaa veskissä työpäivän aikana. Sori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos esim vaikka kerran kuussa katsotaan joku video tmv, niin se ei tarkoita sitä, että opet vaan hengailisi päivät pitkät kahvikuppi kädessään "videoita katsellen". Olen opettaja, ja yleensä päivän aikana en edes ehdi opehuoneessa käydä. Taukoja ei juurikaan ole, joten jossain välissä saatan hörpätä kupillisen kahvia omasta termaristani. Kiitos ja anteeksi. Ps. Menkkojen aikana saatan jopa piipahtaa veskissä työpäivän aikana. Sori.
Hiihdätkö myös kouluun kesät talvet, aina ylämäkeen?
Vierailija kirjoitti:
Tosi usein näissä opettajien tilityksissä on noita, että kesti tosi kauan, "sillä en ole mikään tietokonevelho". Ei kukaan velhoutta odota, mutta jos perustason käyttäjäksi koettaisitte kehittyä, niin säästyisi sitä kallista aikaanne.
Tuli nyt vain mieleen. En ole koskaan kuullut vaatturin valittavan, että meni koko iltaa lankaa koneelle laittaessa, mutta opettajat valittavat useinkin ihan jonkin tekstinkäsittelyohjelman, tulostimen tms. käytöstä. Samalla tavalla kuitenkin joka päivä tarvittava perustaito, että voisi opetella.
Opettajan ammatti (ammattitaito?) on sitä, että saman viikon aikana olen tietokoneen lisäksi käyttänyt ompelukonetta, sirkkeliä (anteeksi, pyörösahaa) ja legorobotteja. Ompelukoneen käyttöön oli opetusta kokonaiset kaksi tuntia yliopistolla, puutyösalin kaikkien koneiden opetukseen saimme opetusta yhden tunnin. Robottien käytön olen opetellut vapaa-ajallani.
Paljon siis vaaditaan, joten ei ole mikään ihme, jos etenkin vanhemmalla opettajakunnalla ei ole aina tietotekniset asiat hallussa. Itse valmistelin tokaluokalle 27 kpl vohvelikankaita, joiden reunat siksakkasin. Koko elämässäni olen käyttänyt ompelukonetta vain 3. luokalla ja yliopiston monialaisilla ommellessani housut. Edellisestä kerrasta oli noin 10 vuotta, joten jouduin katsomaan mallivideon netistä, kuinka lanka pujotetaan koneeseen ja kuinka saan puolattua. Sanomattakin on selvää, että ompelualan ammattilaiselta olisi työhön kulunut murto-osa siitä, mitä minulta kului.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettisin, kumpi on minulle tärkeämpää: se, että opettaja noudattaa tarkasti lakia, vai se, että lapsellani on kunnolliset oppimateriaalit.
Kustantamojen palkkalistoilla on paljon yksinhuoltajia, joiden palkka riippuu siitä ostetaanko kirjoja. Alalla on myös jatkuvasti kasvava joukko työttömiä joilla on heilläkin lapsia. Miettikää sitä te, jotka jakelette vapaasti lupia viedä jotakin mikä ei kuulu teille ja vielä sovittelette hyvän vanhemman pyhimyskehää päänne päälle sen takia.
Lain on tarkoitus suojella ihmisiä esim. varkauksilta, se ei ole mitään turhaa pilkunviilausta.
Heh heh... Meillä suurin osa kirjasarjojen tekijöistä on opettajia, jotka tekevät tätä sivutyönään. Kun päätetään tehdä uusi oppikirjasarja, sen tekeminen aloitetaan usein kesällä, jolloin näillä opettajilla on aikaa. Syksyllä useat heistä ottavat virkavapaata kuukaudesta pariin, jolloin saadaan sarja valmisteltua. Ymmärtääkseni meidän palkkalistoilla olevilla kirjantekijöillä on kaikilla vähintään 60000 euron vuositulot, joten säälipisteitä on turha hakea tällä asialla.
T. Erään kustantamon työntekijä
Ei tulisi kyllä mieleenkään kannella minnekään jos oman lapsen kohdalle sattuisi tällainen. Vaihtoehto taitaa sitten olla se, ettei lapsesi tee oikeita kirjallisia tehtäviä ollenkaan. Vähän tulee taas sellainen olo, että jonkun on vaan saatava valittaa ja aiheuttaa mahdollisimman paljon haittaa toiselle että voisi itse olla tyytyväinen.
Taas yksi, jolla ei ole mitään käsitystä opettajan työstä. Esimerkkityöpäivä (sattumalta tämä päivä osui arvonnassa...):
Töihin klo 7.30. Oppivälineiden hakemista varastoista ennen ensimmäisten oppituntien alkua. Wilman lukeminen ja 3 viestiin vastaaminen.
Klo 7.55 palaveriin erityisopettajan kanssa erään oppilaan asioista.
Klo 8.12 hetken istahtaminen opehuoneessa, en ottanut kahvia.
Klo 8.15 kellot soi, siis kohti luokkaa.
8.15-9.00 ensimmäinen oppitunti.
9.00-9.15 kahden oppilaan välisen riidan selvittelyä.
9.15-10.00 oppitunti, jonka avustaja joutuu aloittamaan, sillä riidan selvitys jatkuu vieläkin.
10.00-10.15 välitunti, jonka aikana annan tukiopetusta yhdelle oppilaalle. Ja ei, meillä ei saa pitää virallisia tukiopetusta omana tuntinaan, koska kunta säästää. Näin luovutin siis tämänkin mahdollisen tauon työnantajan käyttöön.
10.15-12.00 oppitunnit, joiden keskellä on ruokailu. Näille tunneille onneksi avustaja ehti hakea tarvittavat välineet, sillä itse olen ollut koko päivän ylibuukattuna. Ruokailun aikana ehdin istumaan noin 5 min rauhassa syömässä, muu aika menee oppilaiden kaitsemiseen.
12.00-12.30 välitunti, josta ensimmäisen vartin olen valvonnassa. Toisella vartilla käyn järjestämässä luokkani seuraavaa tuntia varten. Ehdin opehuoneelle klo 12.28 ja höropään kupin kahvia 2 minuutissa. Periaatteeni on, että luokkaan en mene kahvikupin kanssa.
12.30-13.15 oppitunti.
13.15-13.30 välitunti, jonka aikana keskustelen yhden vanhemman kanssa.
13.30-15.00 kaksoistunti käsitöitä toiselle luokalle. Oppilaat jatkavat keskeneräistä työtä. Onneksi tätä tuntia varten ei tarvinnut erikseen tehdä valmisteluja, koska aikaa ei vain ole ja en ole vielä keksinyt, kuinka jakauditaan kahdeksi.
Klo 15.00-15.15 kasvatuskeskustelu erään käsityöryhmäläisen kanssa.
15.15-16.00 wilma-merkinnät ja -viestit.
Onneksi maanantaita lukuunottamatta muina päivinä on vain 5 oppituntia. Kuten ylläolevasta aikataulusta huomaa, pidin 8 h 45 min työpäivänä 5 minuuttia taukoa. Sanomattakin on selvää, että tuntien suunnitteluun on kulunut viime viikolla jokunen tovi. Itselläni on siis 27 viikkotuntia ja tähän päälle kun laskee kaikki pakolliset työt ennen oppituntien suunnittelua, niin aletaan olla jo lähellä tavallisen työntekijän viikkotyöaikaa. Kovin montaa minuuttia ei yhden oppitunnin suunnitteluun voi käyttää, jotta työmäärä pysyy vielä kohtuullisena. Jos tähän päälle joutuisi tekemään jokaiselle oppitunnille vielä monisteet, niin hulluksihan tässä tulisi. Siksi on ihan oikeutettua valittaa, ettei oppimateriaalin tekemisestä makseta.