Minkä ikäisenä autistisen lapsen saa aikaisintaan laitokseen?
Lapsi nyt 4v? En tarkoita lastenkotia tms vaan paikkaa jossa esimerkiksi vaikeasti vammaiset asuvat. Olen itse kuullut vaan autisteista jotka ovat teini-iän kynnyksellä muuttaneet laitokseen
Kommentit (5)
Oli lapsi autistinen tai ei niin hänet saa laitokseen vaikka heti tänään. Soitat vaan sos.päivystykseen ja pyydät hakemaan pois. Jos eivät suostu niin törkkää lapsi poliisiasemalle tai sairaalaan. Ei kuule päivääkään tarvitse katsella jos ei kelpaa.
Miksi koet lapsen tarvitsevan laitoshoitopaikkaa? Tuon ikäisen tilanne voi muuttua paljonkin kunhan kasvaa ja saa sopivaa kuntoutusta.
Terveenkin lapsen saa laitokseen, jos ei häntä halua hoitaa.
Jos teet lapsestasi esim. lastensuojeluilmoituksen, asiat lähtevät toivottavasti rullaamaan, koska lasuun on pakko reagoida. Ilmoitat, että olet lapsesta huolissasi, koska oma jaksaminen ei riitä hänen hoitamiseensa. Tämän jälkeen pitäisi tehdä palveluntarpeen arviointi. Toivottavasti se johtaa johonkin lisäapuun tai sitten sijoitukseen. Saatat kyllä joutua pitämään puolesi ja vaatimalla vaatimaan.
Voitko hankkia itsellesi lääkärintodistuksen esim. masennuksesta tai burnoutista? Onko sinulla ajatuksia itsesi tai lapsen vahingoittamisesta. Kerro niistä.
Muista, että kukaan muu ei ole sinun kengissäsi kulkenut. Niiden, jotka eivät tiedä, mitä käyt läpi, on helppo arvostella. Sinulla on velvollisuus varmistaa, että lapsi on turvassa. Hän voi olla jopa paremmassa turvassa laitoksessa.
Sinulla ei ole velvollisuutta tuhoutua itse. Varsinkin jos sinulla on muita lapsia, sinun pitää ottaa heidätkin huomioon ja säästää voimiasi heillekin. Myös itsestä saa ja täytyy pitää huolta.
Tuo olo voi toki olla ohimeneväkin mutta se kertoo siitä, että tarvitset apua. Monet tätäkin ketjua lukevat kuvittelevat, että sitä on helposti saatavilla. Minä tiedän, että yleensä kaikesta joutuu taistelemaan. Voimia sinulle.
Lapsemme oli 9v kun hän muutti palveluasumisyksikköön.
Asiaan vaikutti sekin, että meillä on muitakin lapsia, joiden kehityksen vaativa sisarus vaaransi.
Jos lapsesi on autistinen niin teillä on varmasti hoitokontakteja. Miksi et kysy sieltä?