Hepatiittia pakastemarjoissa. Useita tartuntoja Suomessa
Miksei noita marjoja opita kuumentamaan vaikka siitä jatkuvasti muistutetaan?
Kotimaa | Turun Sanomat 11:22
Päivitetty 11:29
Pirkanmaalla on maalis-huhtikuussa tullut ilmi kaksi uutta A-hepatiittitartuntaa. Pirkanmaan sairaanhoitopiirin mukaan tartunnan lähteeksi epäillään ulkomaisia pakastemarjoja.
A-hepatiitti on Suomessa harvinainen tartuntatauti. Suurin osa tartunnoista on tähän asti ollut peräisin ulkomailta. Alkuvuonna on kuitenkin esiintynyt tapauksia, joissa taudin epäillään tarttuneen pakastemarjoista.
Elintarviketurvallisuusvirasto Evira kehottaa käyttämään ulkomaisia pakastemarjoja vain kuumennuksen jälkeen.
A-hepatiitti tarttuu tavallisimmin ulosteella saastuneista elintarvikkeista tai vedestä. Ensioireita ovat pahoinvointi, joskus kuume ja vatsakipu. Muutaman päivän kuluttua alkaa ilmetä ihon keltaisuutta.
Suomessa uusia A-hepatiittitapauksia on ollut helmikuusta lähtien yhdeksän.
TS-STT
Kommentit (9)
Samaa minäkin ihmettelen! Miksi ihmiset eivät opi keittämään marjojaan. Ihmettelen myös, miten leipomoiden kakuissa on päällä tuoreen näköisiä vadelmia ja mansikoita hyytelön alla. Nekin varmaan ovat ulkomaalaisia.
Suomalaiset ovat ilmeisesti niin tyhmiä, että ulkomaalaisten marjojen tuonti pitäisi kieltää, ellei niitä myydä kuumennettuina valmiiksi. Kovapäistä väkeä Suomessa.
Miksi kukaan edes ostaa ulkolaisia marjoja? Kyllä Suomessa marjoja riittää, ei niitä tarvi ulkomailta tänne tuoda. Ihan sama juttu lihan kanssa ja tietysti monen muunkin. En ymmärrä...
Mä kiehautan nopsaa. Kuumennan 80 asteeseen asti ja sitten käytän soseena, kiisselissä tai hillona. Kakkuihin ostan sitten kotimaista.
Lehdessä luki, että se A-hepatiitti on mennyt niihin marjoihin joko likaisesta kasteluvedestä tai poimijoiden likaisista käsistä!
Ulkomaalaisethan poimivat myös meidän marjamme Suomessa kesällä. Eli heidän likaisista käsistään tarttuu myös suomalaisiin marjoihin noita tauteja samalla tavalla kuin ulkomaalaisiin marjoihin. Lisäksi myyräekinokokkia on varmaan pian Suomessakin ja sitten tyhmät ihmiset eivät osaa varoa sitäkään.
Itse keitän kotimaisetkin marjat hilloiksi ennen pakastamista. Joskus kyllä syön tuoreeltaankin, mutta säilön vaan keitettynä.
Minusta tuntuu hassulta pakastemarjojen ostaminen kun niitä saa tuolta metsistä ilmaiseksi niin paljon kuin vaan jaksaa poimia.
Entä jos syy löytyykin kotimaasta, ja halutaan vain vierittää syy ulkomaisten pakastemarjojen niskaan? Entä jos tässä on kyse vain oman pesän kiillotuksesta? Jos siis oikeasti nuo pakastemarjat aiheuttaisivat tuollaisia epidemioita, niin kyllähän niiden myynti pitäisi kieltää. Luulen että kyseessä on ihan kotimainen juttu.
Myyntiä ei ole kielletty mutta pakkauksissa on merkintä kuumentamisesta.
Onhan joku raaka sainlihakin iso terveysriski mutta ei sitä nyt silti kielletä myymästä. Ostajan moka jos ei osaa käsitellä oikein.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 21:21"]
Entä jos syy löytyykin kotimaasta, ja halutaan vain vierittää syy ulkomaisten pakastemarjojen niskaan? Entä jos tässä on kyse vain oman pesän kiillotuksesta? Jos siis oikeasti nuo pakastemarjat aiheuttaisivat tuollaisia epidemioita, niin kyllähän niiden myynti pitäisi kieltää. Luulen että kyseessä on ihan kotimainen juttu.
[/quote]
Marjoista menee rakenne, kun ne kuumentaa. Etenkin pakastetut vadelmat. Sehän on yhtä vetistä sosetta sitten. Onneksi olen ostanut kesällä pakkasen pullolleen kotimaista.
MIksiköhän näitä saa sitten myydä edelleen, vaikka aiheuttavat vakavia sairauksia?