Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltavirkku mies ja lapsiperheen päivärytmi

Vierailija
25.03.2019 |

Miehellä on niin onnellinen tilanne, että saa itse valita työaikansa, kunhan saa hommat tehtyä. Hänen on ollut nuoresta asti vaikea mennä aikaisin nukkumaan ja käy nykyään yöunille joskus 1-3 aikaan aamuyöstä ja heräisi mieluiten joskus 11-12 aikaan. Itse olen ihan tavallinen, ilman töihin tai kouluun heräämistä nukkuisin klo 23-7. Erilaiset rytmit eivät olleet mikään ongelma ennen lapsen syntymää, osattiin kyllä viettää aikaa erilläänkin.

Nyt tilanne on se, että olen kotona noin 1-vuotiaan lapsemme kanssa. Lapsi herää joka aamu klo 6, ja herään lapsen kanssa lähes aina. Mies jää useimmiten nukkumaan. Tilanne on alkanut ärsyttämään, olisi niin paljon helpompaa hoitaa omat suihkut ja aamutoimet ilman hatarasti kävelevää taaperoa liukkaassa ja märässä kylppärissä. Usein odotan, että mies herää ja katsoo lasta sen aikaa. Silloin ei kyllä päästä lapsen kanssa mihinkään kotipihaa kauemmaksi ennen kuin mies herää.

Aamulla mies kyllä leikkii ja viettää aikaa lapsen kanssa ainakin hetken ennen töihin lähtöä ja toki välillä herää lapsen kanssa ja antaa minun nukkua. Hän tulee illalla vasta vähän ennen lapsen nukkumaanmenoa, mutta hoitaa suurimman osan iltatoimista ja viettää viikonlopun lähes aina kokonaan minun ja lapsen kanssa. Saan myös viikonloppuisin halutessani omaa aikaa. Kotityöt ovat viikolla lähes kokonaan minun vastuullani, viikonloppuisin jaetaan. Mies on oikein hyvä ja rakastava isä ja kumppani.

Mies kyllä siis osallistuu ja on hyvä isä ja puoliso, mutta nuo viikonpäivät rassaavat. Tuntuu todella yksinäiseltä ja olen lapsen kanssa kahdestaan kaiket päivät. Olisi ihanaa, jos mies tulisi töistä joskus viiden-kuuden aikaan ja meillä olisi vielä pari tuntia yhteistä aikaa. Mies on yrittänyt muuttaa unirytmiään siinä onnistumatta. Hän kärsii muutenkin unettomuudesta. Yöllä muiden nukkuessa hän katsoo tv-sarjoja, pelaa tai tekee töitä.

Olenko kohtuuton kun tämä harmittaa? Eniten ahdistaa ajatus elämästä sen jälkeen kun palaan töihin vuoden päästä. Olenko viikolla töiden lisäksi vastuussa lapsesta ja kodista? Kokemuksia?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/35 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vielä joudun etsimään uuden miehen, niin yksi kriteereistä on jotakuinkin sama vuorokausirytmi. Mä herään lomallakin viimeistään klo 7, mies voi hyvin vetää hirsiä kymmeneen, sitten vielä loikoilee sängyssä tunnin tai kaksi selaten kännykkää. Todella tympeetä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkusta et saa aamuvirkkua. Yksittäisiä kertoja lukuunottamatta. Etenkään univaikeuksista kärsivästä.

Kohtuutonta pahoittaa mieltään liikaa.

Vierailija
4/35 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sinulle maksetaan yhteiskunnan varoista siitä, että hoidat sitä lastasi.

miehesi käy töissä, ja sinä makaat kotona. 

Lopettakkaa jo nämä typeryydet!! Sitä hemmetin korvausta maksetaan päiväkotipäivän ajalta, viideltä päivältä viikossa, perustyöajalta siis. Korvauksena siitä, että lasta ei viedä kodin ulkopuoliseen hoitoon. Lopun aikaa yhteiskuntakin odottaa, että myös toinen vanhempi ottaa osaa lapsen hoiton. Vai onko työssäkäynti todellakin pätevä syy sille, ettei omasta lapsen olemassa oloa tarvitse koskaan noteerata?? Ärsyttävän tyhmiä tällaiset idioottimaiset kommentit. 

Vierailija
5/35 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen erittäin iltavirkku ja aamun torkku, ja mulla on vapaat työajat, mutta en tietenkään voi noudattaa tuollaista rytmiä nyt kun lapset ovat koulussa ja pk:ssa. Miten ihmeessä voisin perustella, että miehen pitäisi sekä viedä että hakea lapsi, ja lapselle tulisi pitempi päivä sen takia? Enkä edes näkisi lasta tuolla menolla. Eli kyllä miehesi pakosta muuttaa työrytmiään kun lapsi menee pk:n.

Mun on myönnettävä, että mies herää lasten kanssa joka vkl-aamu, koska hän vaan herää aina viimeistään klo 7 eikä saa enää unta, minä taas virkistyn aamu-unesta. En tosin yhdeksää kauemmin nuku silti.

Kotityöt ei tuohon liity, me tehdään ne ihan puoliksi vaikka on eri rytmit.

Vierailija
6/35 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin, lopeta ulina, lapsi tarhaan. Ei hyvää päivää taas! 

Vierailija
7/35 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä aamutoimia sinulla on suihkun lisäksi?

Käy illalla suihkussa.

Vierailija
8/35 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä mieheltä. Totta kai tällainen tilanne on nyt kääntänyt asian myös suhteenne ja voimienne kannalta ongelmalliseksi, mutta samalla tavoin voisi olla myös toisinpäin, jos tulisi jokin molempien voimia vaativa asia, joka eläisi miehen iltavirkkua rytmiä noudattaen. Entä, jos lapsen rytmi olisikin yhtäkkiä illanvirkku, tekisikö se yhtäkkiä sinusta huonon äidin ja puolison?

Vierailija
9/35 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies katselee leffoja yöllä, koska saa silloin viettää aikaa rauhassa ilman sinua ja lasta. Alat vain vaatimaan samaa kuin hänkin saa. mies leikitelkööt lasta yhteen asti yöllä, siihen asti kun menee itse nukkumaan, ja näin sinä saat kätevästi aamuseitsemästä aikaa itsellesi kun lapsi ja mies nukkuvat ;)

Vierailija
10/35 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies katselee leffoja yöllä, koska saa silloin viettää aikaa rauhassa ilman sinua ja lasta. Alat vain vaatimaan samaa kuin hänkin saa. mies leikitelkööt lasta yhteen asti yöllä, siihen asti kun menee itse nukkumaan, ja näin sinä saat kätevästi aamuseitsemästä aikaa itsellesi kun lapsi ja mies nukkuvat ;)

Ap saisi aamuvapaata kyllä, mutta milloin se mies saisi sitä iltavapaataan, jos leikittää lasta?

Vierailija
11/35 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy illalla suihkussa. Tai kun lapsi on päiväunilla. Ei kai kotona ollessa sen ihmeempiä meikkauksia ym. muutenkaan tarvitse tehdä (aamutoimet?). Sitten kun lapsi menee hoitoon niin miehesi voi olla hänen kanssaan aamulla ja viedä lapsen myöhemmin hoitoon ja sinä voit hakea lapsen, luulisi miehen kykenevän siinä vaiheessa joustamaan nukkumisesta.

Vierailija
12/35 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies onkin oikein hyvä mies, siitä ei ole epäselvyyttä. Ärsyttää vain, että 5 päivää viikossa ihan kaikki on minun vastuullani ja mies saa "omaa aikaa" joka yö. Jos itse alan valvomaan joudun silti nousemaan lapsen kanssa aamulla ja mies saa nukkua. Itselläni ei moista ylellisyyttä ole. Mies on siis lapsen kanssa sen 30 min aamulla ja saman verran illalla, sitten lapsi menee nukkumaan. Lapsi heräilee vielä yöllä ja hoidan ihan jokaisen yöherätyksen.

Pienempänä näyttikin siltä, että lapsi olisi enemmän iltavirkku, yöunet olivat klo 24-10. Ei se ollut minulle mikään ongelma. Ei kai jokaisella iltavirkulla ole sellaista työtä jota saa tehdä milloin vain? Olen itsekin ollut vuorotyössä ja jotkut vuorot olivat ikävämpiä kuin toiset, mutta olihan töissä silti käytävä. Ihanko tosissaan muissa perheissä se iltavirkku elää miten tahtoo ja toinen vanhempi kantaa vastuun?

Iltasuihkukaan ei oikein toimi. Hikoilen yöllä paljon ja aamulla on pakko peseytyä. Lisäksi lapsi on herkkäuninen ja herää jos suihku on päällä illalla (isäänsä tullut). Jos pesen hiukset kuivaan ne kuivaajalla. Lisäksi hammaspesut, rasvaukset ja meikkaus. Aikaa menee yhteensä puolisen tuntia ilman taaperoa keskeyttämässä. Enemmän taaperon kanssa.

En nyt tajunnut miten päiväkotiin vieminen auttaisi asiaa? Nyt näyttää siltä, että lapsen ja kodin hoito jäisi silti minulle, mutta lisäksi pitäisi ehtiä töihin. Taloudellisesti pärjätään ihan ok eikä siitä ole mitään erimielisyyksiä. Molempien mielestä näin pienen lapsen paikka on kotona.

Ap

Vierailija
13/35 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa yrittää yhdessä mahdollisimman hyvässä hengessä etsiä kompromisseja ja ratkaisuja. Molempien täytyy luultavasti tulla jonkin verran vastaan. Huono mies ei ole, joten periaatteessa edellytykset olisivat olemassa. Kannattaa myös huomioida se, onko tilanne pysyvä vai väliaikainen.

Vierailija
14/35 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap saisi aamuvapaata kyllä, mutta milloin se mies saisi sitä iltavapaataan, jos leikittää lasta?

Jäähän sille miehelle ne yöt kukkumiseen kun on laittanut lapsen nukkumaan. Lapsi nukkumaan klo 1.00, ja mies katselkoot leffoja kolmeen asti. Sit ap herää seiskalta aamulla omille rauhallisille vapailleen.

Tiedän montakin tapausta jossa mies valvoo öitä että saisi omaa aikaa. Ei sen silti pitäisi olla pois perheeltä ja vaimon vapaista. Ei muka "osata mitenkään nukkua yöllä" vaikka tosi asiassa vain halutaan olla rauhassa itsekseen. 

Vierailija
15/35 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies onkin oikein hyvä mies, siitä ei ole epäselvyyttä. Ärsyttää vain, että 5 päivää viikossa ihan kaikki on minun vastuullani ja mies saa "omaa aikaa" joka yö. Jos itse alan valvomaan joudun silti nousemaan lapsen kanssa aamulla ja mies saa nukkua. Itselläni ei moista ylellisyyttä ole. Mies on siis lapsen kanssa sen 30 min aamulla ja saman verran illalla, sitten lapsi menee nukkumaan. Lapsi heräilee vielä yöllä ja hoidan ihan jokaisen yöherätyksen.

Pienempänä näyttikin siltä, että lapsi olisi enemmän iltavirkku, yöunet olivat klo 24-10. Ei se ollut minulle mikään ongelma. Ei kai jokaisella iltavirkulla ole sellaista työtä jota saa tehdä milloin vain? Olen itsekin ollut vuorotyössä ja jotkut vuorot olivat ikävämpiä kuin toiset, mutta olihan töissä silti käytävä. Ihanko tosissaan muissa perheissä se iltavirkku elää miten tahtoo ja toinen vanhempi kantaa vastuun?

Iltasuihkukaan ei oikein toimi. Hikoilen yöllä paljon ja aamulla on pakko peseytyä. Lisäksi lapsi on herkkäuninen ja herää jos suihku on päällä illalla (isäänsä tullut). Jos pesen hiukset kuivaan ne kuivaajalla. Lisäksi hammaspesut, rasvaukset ja meikkaus. Aikaa menee yhteensä puolisen tuntia ilman taaperoa keskeyttämässä. Enemmän taaperon kanssa.

En nyt tajunnut miten päiväkotiin vieminen auttaisi asiaa? Nyt näyttää siltä, että lapsen ja kodin hoito jäisi silti minulle, mutta lisäksi pitäisi ehtiä töihin. Taloudellisesti pärjätään ihan ok eikä siitä ole mitään erimielisyyksiä. Molempien mielestä näin pienen lapsen paikka on kotona.

Ap

Menet suihkuun heti kun mies tulee töistä. Ja föönaa tukkasi. Ei, aamulla ei ole pakko peseytyä. Lopeta jokapäiväinen meikkaaminen.

Kas niin, ongelma ratkaistu.

Vierailija
16/35 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos harmittaa se, että lapsi on vastuullasi arkisin, niin harmittaako toisin sanoen miehen työssä olo? Mitä esität vaihtoehdoksi? Ehkä vähän aikaa on myös pakko palautua työpäivien lomassa.

Vierailija
17/35 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minä olisin luonnostani iltavirkku ja huonouninen mutta nyt kun lapset ovat pieniä, menen ajoissa nukkumaan jotta jaksan nousta heidän kanssaan ylös aamulla. Ei tulisi mieleenkään että aamuvirkku mies joutuisi lähes yksinhuoltajaksi minun vuorokausirytmini vuoksi. Viikonloppuna nukutaan vuorotellen pitkään.

Vierailija
18/35 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltavirkku täällä. Minäkin tekisin varmaan parhaiten töitä klo 12-20 tai jopa myöhemmin. Työnantajani jopa monina päivinä varmaan sallisi sen (kun teen etäpäivää). Mutta lapsiperheessä se nyt ei oikein käy. Minäkin onnistun elämään 7-23 elämää, ei pitäisi olla mahdotonta miehellesikään. Tosin minulla ei ole univaikeuksia. Pyydä miestä hivuttamaan aikatauluaan vähä vähältä taaksepäin, esim 15-30 min / vrk. Aamun päivänvalo autaa rytmin kääntämisessä. Unihygienia kuntoon eli ei ruutuja ennen nukkumaanmenoa, liikuntaa illalla mutta ei liian myöhään, syömisrytmi kuntoon jne.

Vierailija
19/35 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unikoulu nyt lapselle ainakin, kun vielä 1v:nä heräilee öisin!

Vierailija
20/35 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei mies hoida lapsen yöheräilyjä jos on itse hereillä silloin????

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme