Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nelikymppinen alanvaihtaja hoitoalalla

Vierailija
09.04.2013 |

Harkitsen alanvaihtoa nyt nelikymppisenä. Kätilön työ kiinnostaisi tällä hetkellä eniten. (Kyllä, tiedän huonosta palkasta ja vuorotöistä, ei tarvitse kertoa...) Mietin sitä, kun joistakin aloista pelotellaan, että "vanha" valmistuja ei työllisty ainakaan vakitöihin, eikä häntä pidetä oikein minään. Mitenkähän mahtaa olla hoitoalalla, esimerkiksi juuri kätilönä. En ole huolissani siitä miten harjoitteluaikana suhteudutaan, kestän kyllä sen että siellä on tietämätön ja ns.hierarkian alimmalla asteella. Mutta työelämässä en moista enää jaksaisi. Onko jollakulla omia kokemuksia, tai oletteko seuranneet vierestä? 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 40-v. ja valitsin uudelleenkouluttautumisen yliopisto-opintojen ja terveydenhoidon väliltä, päädyin yliopisto-opintoihin ja nyt kaduttaa. ystäväpiirissä on hyvin työllistyneitä ja tyytyväisiä terveydehoitoalalle kouluttautuneita ikäisiäni, mutta minä en kelpaa mihinkään alaani vastaavaan työhön, edes harjoitteluun. tuntuu, että kolme vuotta opintoja ja hyvät arvosanat on menneet hukkaan. terveydenhoidon alalla olisin voinut tehdä töitä jo aika opintojen alusta saakka.

tsemppiä ap:lle siis suunnitelmiin!

Vierailija
2/16 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanille kannustajille!

Voin kuvitella, että jotkut vanhemmat alanvaihtajat voivat olla ärsyttäviä, jos kovasti korostavat sitä miten paljon enemmän ovat elämässä kokeneet. Mutta vaikea uskoa, että kaikki sentään olisivat sellaisia. Toivottavasti minä en ainakaan olisi. Kun sanoin, että en halua aloittaa hierarkian alimpana, niin en tarkoittanut etten haluaisi myöntää jos en tiedä tai osaa jotain. Ja pakkohan se on myöntää varsinkin alalla, jossa on oikeasti vastuussa muiden hengestä ja terveydestä. Ihan ilman muuta. Mietin tuota lähinnä siksi, kun joskus on tosiaan noita vähättelyjuttuja kuullut, ja sairaaloita pidetään tosi hierarkkisina työyhteisöinä. Se ajatus tuntuu vähän raskaalta, vaikka työ itsessään olisikin mukavaa. En missään tapauksessa tarkoita että minua pitäisi kohdella kuin jotakin mahtavaa ikäpresidenttiä. (: Toivon vaan että voin olla samalla lähtöviivalla muiden kanssa.  

Tuo jäi mietityttämään, että akateemisuus voisi vaikuttaa... Millä tavalla ajattelet, että se vaikuttaisi? Positiivisesti vai negatiivisesti? Ja miksi? Olen siis nyt akateemisella alalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 00:02"]

Tuo jäi mietityttämään, että akateemisuus voisi vaikuttaa... Millä tavalla ajattelet, että se vaikuttaisi? Positiivisesti vai negatiivisesti? Ja miksi? Olen siis nyt akateemisella alalla.

[/quote]

Monet amikset suhtautuu kateellisen vihamielisesti akateemisiin. Ei kaikki, mutta monet. Varaudu siihen että pitää vähätellä aiempaa koulutusta. Joku voi toki ottaa positiivisesti kun olet tullut järkiisi, ja vaihtanut amikseen.

Vierailija
4/16 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 00:10"]

[/quote]

Monet amikset suhtautuu kateellisen vihamielisesti akateemisiin. Ei kaikki, mutta monet. Varaudu siihen että pitää vähätellä aiempaa koulutusta. Joku voi toki ottaa positiivisesti kun olet tullut järkiisi, ja vaihtanut amikseen.

[/quote]

Ok, tarkoitat tuota. No, tuollaiset jutut sitten toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Olen niitä ennenkin elämässäni kuullut kyllä.

Vierailija
5/16 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 00:13"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2013 klo 00:10"]

[/quote]

[/quote]

Ok, tarkoitat tuota. No, tuollaiset jutut sitten toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Olen niitä ennenkin elämässäni kuullut kyllä.

[/quote]

Puhun kokemuksesta. Eri asia kuulla niitä ja antaa mennä ulos toisesta korvasta, kuin todella elää sellaisten kanssa samalla viivalla. Mutta siinä vaiheessa kun valmistut, tuskin tulet olemaan ainoa alanvaihtaja työpaikallasi, joten anna mennä vaan...

Vierailija
6/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kuulla! Juu ihan perusnöyrin mielin varmasti kannattaa asennoitua, eikä kuvitella että oma elämänkokemus nostaa jotenkin nuorempien yläpuolelle. (: Uskon kyllä että siitä on hyötyä, kun opettelee ottamaan sitä kaiken irti.

Kiitos kun jaoit kokemuksesi! Olisi kiva jos joku muukin löytyisi kommentoimaan.

Vierailija
7/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdatko akateemiselta alalta? Se voi vaikuttaa suhtautumiseen!

Vierailija
8/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitoalalla ja itse valmistunut yli 20v sitten. Työpaikallani on aivan loistavia hoitajia, jotka ovat kouluttautuneet 40-60v ikäisinä. Motivaatio on kohdallaan ja elämänkokemus pelkkää plussaa, suhtautuminen hoidettaviin ja työyhteisöön kiitettävää.

Vierailija
9/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se sinun oma persoona ja asenne ratkaise, kuinka sinuun suhtaudutaan ja saatko vakitöitä jne. Tuollainen 40-kymppinen osaa varmasti käyttää myös elämänkokemustaan osana ammatti-identiteettiään (No ihan niin kuin me kaikki muutkin tietysti, mutta on hieman eri asia olla 22-vee vastavalmistunut kuin 40-vuotias vastavalmistunut, jolla on elettyä elämääkin jo takana enemmän. Varmasti ymmärrätte mitä tarkoitan.) ja on ehkä hieman "vakaampi" kuin moni nuorempi kollega. 

Vierailija
10/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 22:13"]

Eiköhän se sinun oma persoona ja asenne ratkaise, kuinka sinuun suhtaudutaan ja saatko vakitöitä jne. Tuollainen 40-kymppinen osaa varmasti käyttää myös elämänkokemustaan osana ammatti-identiteettiään (No ihan niin kuin me kaikki muutkin tietysti, mutta on hieman eri asia olla 22-vee vastavalmistunut kuin 40-vuotias vastavalmistunut, jolla on elettyä elämääkin jo takana enemmän. Varmasti ymmärrätte mitä tarkoitan.) ja on ehkä hieman "vakaampi" kuin moni nuorempi kollega. 

[/quote] Olen siis itse juuri se vastavalmistunut hoitoalalla työskentelevä nuori nainen, joka haluaa kannustaa sinua tarttumaan rohkeasti unelmaasi ja tekemään siitä totta. Hoitoala on rankka, mutta antoisa ala.

Vierailija
11/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalauta mä vihaan sitä alanvaihtajien "elämänkokemusta"! Ei kyetä ottamaan vastaan nuoremmilta minkäänlaista ohjausta, kun "on elämänkokemusta" ja "kyllä tällä iällä jo tajuaa ihmisistä kaiken". AAAAAARRRRGGGGHHHH!!!!!

Vierailija
12/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vissiin jokainen vanhempi alanvaihtaja on ollut sitten juuri tuollainen, näinhän se on nähtävä. Aikamoista yleistämistä. Vastavalmistuneenakin, nuorena, voi olla tuollainen asenne, ei suostuta ottamaan ohjeita vastaan kun jo kaikki tiedetään kun koulussa on opittu. Molemmat aika vaarallisia. Ja mikäs sinun pyllyä hiertää kun noin tulistut? 

Vierailija
13/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut nuorisopuolella hoitoalaa, sairaanhoitajaksi tosin, ja meillä oli monta alanvaihtajaa ryhmässämme. Vanhin taisi olla lähemmäs 50-vuotias. Et siis ainakaan ole yksin jos opiskelemaan päätät lähteä! Ainakin meidän ryhmästä vanhemmalla iällä valmistuneet ovat kyllä löytäneet paikkansa työelämässä enkä muutenkaan koe että hoitoala olisi hirveän ikärasistinen. 

En kuitenkaan ihan ymmärrä mitä tarkoitat tuolla ettet haluaisi aloittaa hierarkian alimmalta portaalta... Ymmärrän siis ettet halua lähteä työelämään nöyristelemään eikä kenenkään pitäisikään, mutta tietty nöyryys oman vähäisen työkokemuksen edessä olisi vastavalmistuneen silti hyvä muistaa, sillä hoitoala on ala joka opitaan lopulta käytännössä. Aikaisempi elämänkokemus tietysti auttaa tietyin osin, mutta voisin kuvitella ainakin kätilön ammatin olevan sellainen jonka oppii ennen kaikkea käytännössä, ja silloin sinun vaan täytyy aloittaa sieltä pohjalta ja uskaltaa kysyä ja myöntää se ettet vaan osaa ja tiedä kaikkea. Se ei kuitenkaan mielestäni tarkoita että olisit hierarkian pohjimmaisena.

Vierailija
14/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilöitä kohdellaan hyvin, elämänkatsomusta arvostetaan. Samoin sairaanhoitajia etenkin lapsipuolella ja mt-ja päihdepuolella. Mutta tulet huomaamaan tuollaista suhtautumista kuin tuo yksi "teini" tolla keuhkosi eli osa nuorista ei kestä lainkaan 4-kymppisiä alanvaihtajia. Ehkäpä vanhempi, kypsä ja monitasoisesti ajatteleva vastavalmistunut saattaa olla (ainakin alitajuinen) uhka heille. Jotkut nuoret hyppivät ihan tylysti silmille ja käyttävät rankkkaa ja armotonta kyynärpäätaktiikkaa.

Vierailija
15/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaali- ja hoitoaloilla ei oman kokemukseni mukaan nelikymppisiä alanvaihtajia syrjitä, milteipä päin vastoin. Itselleni ainakin ikä ja elämänkokemus on ollut pikemminkin plussaa työnhaussa. Toki aina on itsestä ja omasta asenteestakin paljon kiinni. Siitä elämänkokemuksesta huolimatta ei tietenkään kannata mennä valmiina "joka alan asiantuntijana" uuten työhön..

t. sosionomiksi (AMK) nelikymppisenä opiskellut + tuttavapiirissä monia hoitoalalle aikuisena vaihtaneita 

Vierailija
16/16 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaali- ja hoitoaloilla ei oman kokemukseni mukaan nelikymppisiä alanvaihtajia syrjitä, milteipä päin vastoin. Itselleni ainakin ikä ja elämänkokemus on ollut pikemminkin plussaa työnhaussa. Toki aina on itsestä ja omasta asenteestakin paljon kiinni. Siitä elämänkokemuksesta huolimatta ei tietenkään kannata mennä valmiina "joka alan asiantuntijana" uuten työhön..

t. sosionomiksi (AMK) nelikymppisenä opiskellut + tuttavapiirissä monia hoitoalalle aikuisena vaihtaneita 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän