Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä Tyks:in synnytysosastosta

Vierailija
09.04.2013 |

Olen menossa synnyttämään tyksiin, aiemmat lapseni syntyneet muualla (pienessä synnytys yksikössä). Molempien kohdalla mm. oma huone. Montako äitiä samassa huoneessa Tyks:issä? Vauvat vierihoidossa?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelläkään tuoretta tietoa miten väliaikaisella synnytysosastolla asiat ovat?

Vierailija
2/28 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaa se väliaikainen osasto. Ihan käsittämätöntä, jos ilokaasua ei ole?!?!?!?

Neuvolassa sanoivat, että ainakin suihkuja olisi jopa enemmän kuin vanhalla synnytysosastolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin siellä väliaikaisosastolla. Saa Ilokaasua. Kaikki pitäisi olla mitä ennenkin, ainoastaan vesiallas puutuu.

Vierailija
4/28 |
09.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin viikko sitten vanhassa salissa, enkä voinut saada ilokaasua koska heillä olivain yksi siirreltävä tankki, ja se oli käytössä, ja huone missä oli ilokaasua oli varattu. Onneksi sain epiduraalin, kun osasin oikeaan aikaan pyytää.. sain kuulla että koska yhdeksältä olisi suunniteltu sektio, niin sen jälkeen eivät olisi ehtineet sitä antamaan..

Vierailija
5/28 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin reilu viikko sitten väistötiloissa. Käyrillä oltiin verhoilla jaetussa tilassa ja itse "synnytyssalit" ovat yhden hengen potilashuoneita, joissa oma suihku ja vessa. Satuttiin olemaan siellä auringon nousessa ja näkymät oli hienot (niin kauan kuin pystyin niitä katsoomaan). Ilokaasua oli tarjolla. Kun pyysin, sain jumppapallon käyttöön. Mitään "ylimääräistä" (säkkituoli, patja, keinutuoli...) huoneessa ei ollut, johtuen varmaan tilan puutteesta. Meinasi olla ahdasta kätilön, opiskelijan ja isän kaikkien ollessa huoneessa. Kaikki sujui hyvin, eikä ollut sellainen olo, että olisin jäänyt jostain paitsi uuden sijainnin vuoksi. Meillä ollutta kätilöä en suosittelisi kenellekään, sen verran tympeä tyyppi, mutta se ei liity tiloihin :). 

Vierailija
6/28 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman paras paikka synnyttää, pelastivat henkeni siellä. Synnytys oli todella vaikea ja olin oikeasti kuolla. Ihana henkilökunta pelasti minut.

Sen jälkeen ei ole mitään väliä miten monta äitiä vuodeosaston huoneessa on tai miltä puuro aamulla maistuu.

Miettikää mikä oikeasti on tärkeää ja jättäkää turha valittaminen.

Vierailija
7/28 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2013 klo 15:07"]

Meillä ollutta kätilöä en suosittelisi kenellekään, sen verran tympeä tyyppi, mutta se ei liity tiloihin :). 

[/quote]

KK?

Vierailija
8/28 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta laitan minäkin tänne oman kokemukseni ja toivon, että jollakin olisi tuoreampia tietoja paikasta.

Synnytin alateitse 2012 ja oma kokemus oli niin kammottava, että traumat jäi! Olin hyvissä ajoin ennen synnytyksen varsinaista alkua sanonut kätilölle etten sitten ilokaasua halua. Jopa papereihin oli merkitty, että EI ILOKAASUA, koska tiedän miten huonovointiseksi siitä tulen. Tämä kätilö ei sitten yhtään välittänyt siitä. Pakotti eli työnsi maskin kasvoilleni kun kivut olivat kovat ja pyysin epiduralia. Siinä tilassa on vaikea alkaa vastustelemaan ja taistelemaan. Kun aloin yökkimään ja huusin, että oksettaa nosti kätilö maskin pois vihdoin ja tukihenkilöni sai juosta hakemaan kuppia johon oksentaa. Sain epiduralin erittäin epäystävälliseltä anestesiahoitsulta/lekurilta, joka käski olla itkemättä ja ihan hiljaa. Tukihenkilöni hänelle sitten antoikin onneksi pari valittua sanaa, mutta jäi sen verran tuollaisesta käytöksestä hampaan koloon, että teki pitkään mieli etsiä se henkilö käsiini ja antaa kunnon ryöpytys. Olin jo varhain raskaudessa päättänyt, että en ehdottomasti halua makuultani synnyttää. Ehdotin eri asentoja ja synnytystuolia yms. mutta ynseä kätilö oman mukavuudenhalun vuoksi päätti, että minun on synnytettävä sängyssä siinä kammottavassa asennossa. Tekivät sitten vielä episitomian! Lisäksi oksitosiinia lisättiin synnytyksen aikana, myös sellainen juttu josta olin hyvissä ajoin ennen synnytystä sanonut, että EN HALUA! Kun lapsi viimein yli tunnin ponnistamisen jälkeen oli ulkona en halunnut muuta kuin nukkua ja syödä. Olisin halunnut tilata itselleni sairaalan ulkopuolelta ruokaa ja että tukihenkilöni olisi saanut jäädä luokseni. Minulle tuotiin vain jotain kuivaa leipää ja vettä sekä mehua ja olin siis todella nälkäinen! Passitettiin suihkuun 20min sen jälkeen kun lapsi oli saatu ulos vaikka meinasin pyörtyä suihkuun matkalla. Tukihenkilö lähetettiin kotiin tunnin jälkeen ja minut kärrättiin pieneen yhden hengen huoneeseen, jossa oli jo toinenkin äiti ja vauva. Kyseinen äiti kävi ulkona tupakalla vähän väliä ja koko huone haisi tupakalle. Joku hoitaja päätti, että minun vauvalle oli annettava lisämaitoa, koska imetys ei muka onnistunut. Kuitenkin lapsi oli ihan tyytyväisenä rinnallani, mutta hoitaja tuli pullon kanssa ja kaappasi vauvan ja syötti pullosta. Sen jälkeen vauva ei halunnutkaan edes yrittää rinnasta maitoa saada vaan kiljui niin kauan, että sai pullon. Itse sain muutoin lapseni hoitaa ja vahtia. Kukaan ei auttanut ruokailujen kanssa eikä vahtinut kun kävin suihkussa/vessassa. Olin todella kipeä ja jatkuvasti tuntui siltä, että olin pyörtyä (ei ihme, sillä myöhemmin luin, että Hb 92 ja muutenkin veriarvot miten sattuu). Silti hammasta purren päätin, että kotiin on päästä mahdollisimman pian. Pääsinkin 36 tunnin jälkeen. Kaiken kukkuraksi sairaalassa oli meneillään mittava remppa, joten päiväsaikaan ei ollut hetkeäkään ettei olisi kuulunut työkoneiden ääntä ihan niin kuin olisi korvanjuuressa porattu jne.

Mainittakoon vielä, että olen itse kätilö ammatiltani, mutta oman synnytykseni jälkeen vaihdoin alaa, koska en enää koskaan halunnut olla lähelläkään synnytyssalia tai -osastoa. Olen työskennellyt aivan muualla kuin tyksissä ja ihmettelen vain missä nämä "kolleegat" ovat koulutettuja?! Ei tietoakaan synnyttäjän kuuntelemisesta ja eri vaihtoehtojen esittelemisestä. Entisessä työpaikassani kerrottiin synnyttäjälle avoimesti kaikista vaihtoehdoista ja luettiin ne paperit, jotka synnyttäjän mukana tulivat. Koskaan ei saisi olla niin kiire, että synnyttäjää ei huomioida ja kohdata ihmisenä. Synnyttäjällä on oikeus vaatia ja saada juuri sellainen synnytys kuin hän haluaa. Ainut seikka joka voi oikeuttaa kätilön toimimaan kuuntelematta synnyttäjää on jos lapsen tai äidin henki on vaarassa.

Vierailija
9/28 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustumiskäyntimahdollisuutta ei ole.

Kolmen hengen huoneita on suurin osa. Ahdasta, vaikka ei kaikki sängyt välttämättä täynnä ole.

Huono ilmanvaihto, aurinkoisella säällä siellä on kuuma!

Niitä yhden hengen huoneita kai käytetään ensisijaisesti erityistapauksille, mm.sairaalabakteerin kantajille, uskonnollisista syistä hankalille, erityisen vaikean synnytyksen kokeneille, huumeäideille jne.

Perhehuoneet on välillä olleet normaalihuonekäytössä kun tila on loppunut. Ne on muutenkin varattu ensisijaisesti kaukaa tuleville, esim. saaristolaisille.

Vauvat vierihoidossa, suihkun ajaksi saa viedä kanslian eteen hoitoon. Turha olettaa että saisi esim. nukkumisen ajaksi lapsen hoitoon, vaikka voihan tuuri käydä.

Omia olovaatteita ei kannata raahata sinne, jollei joku tuo sulle puhtaita joka päivä. Säilytystilaa on nimittäin minimaalisesti ja maito-, vauvankakka- ja vuototahroja tulee helposti ja hikikin kun on niin kuuma. Helpompaa on heittää ne sairaalan vaatteet vaan pyykkipussiin ja ottaa käytävältä uudet puhtaat. Omat imetysliivit/-toppi mukaan! Ja liivinsuojia, niitä ei sairaalasta saa. Omat alushousut (väljää mummomallia) on kans ihan hyvä idea, vaikka alkupäivinä kun vuoto voi olla runsasta niin turha liata omia housuja. Se jättivaippa tuntuu yhtä epämiellyttävältä kaikissa housuissa. Sairaalan putkisukat tippuu jalasta, omat on varmasti mukavammat.

Näin siis vuosi sitten synnyttäneiden vuodeosastoilla.

Tästä väliaikaisesta synnytysosastosta en tiedä mitään, se tulee siis käyttöön huomenna! Huhujen mukaan ei välttämättä ilokaasua käytössä... sektioihin ei pääse isät mukaan jne... Mutta paremmin tietävät kommentoikoon kun on todellista tietoa!

Henkilökunnassa on kaikenlaista porukkaa, niinkuin missä tahansa muuallakin.

Vierailija
10/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oilisi mahtavaa kuulla siellä väliaikaisella osastolla synnyttäneiden kokemuksia, kunhan niitä ehtii tulla. Sen osasivat neuvolassa sanoa, että ammetta ei saada muutettua, siihen ei siis kannata toiveitaan laittaa. (itse oisin kovasti halunnut kokeilla :( ) Jännittää tuonne väistötiloihin meneminen, kun niitä huoneitahan ei synnytyssaleiksi ole rakennettu. Onko omat huoneet, omat suihkut? 

Esikoisen kun synnytin 2010, oli suurin osa henkilökunnasta mukavaa. Yksi tiukkis ja tosi epäkohtelian hoitsu siellä oli. Tumma, lyhyt, keski-ikäinen. Lisämaidon antamisesta olivat aika eri linjoilla. Toisen kanssa osaa ehkä itsekin enemmän kyseenalaistaa ja kysellä, eikä vain kiltisti totella. Esim. imetysohjeet oli yhden hoitajan kohdalla aika vanhentuneet (20 min imetystä ja vauva tissistä irti väkisin...). Nyt tietty tiedän jo itsekin enemmän. Saatiin perhehuone vaikka ihan Turussa asutaan.

Vierailija
11/28 |
07.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt kolmesti Tyksissä, 10/2001, 04/2005 ja 06/2010. Joka kerta olen ollut 3 hengen huoneessa (kahdella ensimmäisellä kerralla samassa huoneessa ja samalla petipaikalla :) ) ja huoneissa ollut myös kaksi muuta äitiä. Vauvat on vierihoidossa, mutta kyllä vauvan pystyy saamaan yöksi hoitajien huomaan mikäli siihen tarvetta on. Eri asia sitten pystyykö silti nukkumaan kun ne kaksi muuta vauvaa pitää ääntä.

Mulla on vain hyviä kokemuksia henkilökunnasta. Tosin en ole mitään erityistä millään kertaa tarvinnutkaan, kaikki on sujunut ns. normaalisti.

Vierailija
12/28 |
16.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri suunnitellussa sektiossa. Pitää paikkansa että isä ei pääse itse leikkaussaliin. Mutta ota mies ihmeessä silti mukaan. Isä on tukena siinä odotellessa ennen leikkausta ja jos kaikki vauvalla hyvin syntymän jälkeen saa isä vauvan paidan sisälle lämmittelemään melkein heti kun hänet leikkaussalista siirretään. Itse olin ommeltavana noin puoli tuntia syntymän jälkeen, sitten pääsin isän ja vauvan luo. Leikkaussalissa ihana henkilökunta joka vaikka pitää kädestä jos siltä tuntuu. Kertoo vaan tuntemuksistaan niin saa apua. Myös osaston henkilökunta tosi miellyttävää, ei valittamista. Synnytysosastolla saa kuulemma ilokaasua, ainakin naapuripedin äiti oli saanut.

Vierailija
13/28 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma laskettu aikani on ensiviikolla joten synnyttämään olisi tarkoitus kohta mennä sinne väliaikaisiin tiloihin. Toinen tulossa ja aikaisemmankin synnytin tyksissä, synnytyspuolella kaikki henkilökunta kohdallani oli mukavaa, hoitajat eivät kaikki sitten niinkään mutten kokenyt sitä mitenkään huonosti, hyvä kokemus jäi. En kokenyt tiloja silloinkaan mitenkään ahtaaksi vaikka kolme samassa huoneessa onkin, toki oma sänky kotona aina parempi on.

Väliäaikaisita tiloista en ole positiivista kuullut, ystäväni synnytti siellä viimeviikon lauantaina ja sunnuntaina olivat jo pyytäneet että jos tuntuu että kotona pärjää niin voisi lähteä kotiin, niin täyttä. Hänen mentyä sairaalaan hän oli jo 4senttiä auki, ehti olla synnytyspuolella noin 7 tuntia muttei saanut muuta kivunlievitystä kuin hoitajan laittaman kipupiikin, lääkärit olivat kaikki kokoajan varattuja vaikka epirudaalista hän mainitsi muutamaan kertaan. Synnytyksen jälkeen ystäväni oli pyytänyt ihan särkylääkettä kun jomotti kuulemman niin, synnytyspuolella olivat sanoneet että osastolta sitten saa kun sinne menet. Vaikka eikös siellä synnytys-salissa olla kuitenkin se muutama tunti synnytyksen jälkeen :o Olin ainakin minä viimekerralla, niin hassulta tuntuu etei edes yhtä pilleriä saa. Kätilö oli välillä käynyt kurkkimassa ja itse hetkellä ollut paikalla, sen jälkeen juossut heti toiseen synnytykseen.

Itse en ole koskaan jännittänyt synnytystä tai sen kulkua, enkä oikeastaan jännitä nytkään mutta aika harmi tuollainen kiireinen tilanne ettei mitään keritä hoitaa, että onkohan tyksi vähentänyt myös henkilökuntaa vai miksi sitten noin, tilat ovat pienempiä nyt se on ymmärrettävä kun siihen on syy, henkilökunnan puutetta en kuitenkaan ymmärrä?

Vierailija
14/28 |
20.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt Tyksissä kaksi kertaa ja synnytysosastolla on sekä mukavia kätilöitä että ei niin mukavia kätilöitä. Ihan tuuria kuka sattuu olemaan vuorossa silloin. Minulla ensimmäisessä synnytyksessä ollut kätilö oli ihan kamala ja mietin jopa valitusta hänestä.

Osastolla taas kaikki hoitajat, joiden kanssa itse olin tekemisissä olivat aivan ihania. Kiitos heille!!

Ainut miinus osastolla oli huoneiden ahtaus. Meitä oli neljä naista vauvoineen kolmen hengen huoneissa. Ai niin ja toinen miinus tietty homeongelmasta, joka sai astmaatikon aika huonoon kuntoon..

Vierailija
15/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostaisi erityisesti kokemukset suunnitellusta sektiosta nyt väistön aikana. Olisiko kellään? Itse menossa reilu kk päästä ja tosiaan kuulin kaverilta huhun, että isät eivät pääse mukaan jne.. Toivon totisesti, että ei pidä paikkaansa! :(

Vierailija
16/28 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt neljästi. Kerran oli niin hiljaista, että pyynnöstä sain oman huoneen.

Yleensä olen onnistunut ruuhka-aikaan siellä olemaan. Olen tykännyt henkilökunnasta yms. vaikka tosiaan 90-luvulla esikoiset vietiin muualle nukkumaan niin nyt niitä ei tahdo saada sinne vauvalaan jättää ilman paheksuvia katseita.

Vierailija
17/28 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 hengen huoneessa olin. Vierihoito oli perusoletus. Huonetoveri sai tosin anelujen jälkeen vauvansa hetkeksi hoitajien huomaan jotta pystyisi nukkumaan.

Vierailija
18/28 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko millaista henkilökuntaa? Mitä jos synnytyksen jälkeen huonossa kunnossa tungetaanko silti 3 hengen huoneeseen? Onko ns. tarkkailuhuoneita 1 hengelle?

Vierailija
19/28 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kohdalle osui pelkästään mukavaa henkilökuntaa. 1 hengen huoneita on mutta en tiedä millä kriteereillä niihin pääsee.

Vierailija
20/28 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonokuntoisen voi olla turvallisempi olla huoneessa jossa muitakin. Onpa joku joskus selviytynytkin huonetoverin tekemän hälytyksen ansiosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän