Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin rehtori perustelee opettajan potkuja

Vierailija
09.04.2013 |

Koulun edellinen rehtori aloitti asiasta selvityksen, mutta hän ehti lähteä uusiin työtehtäviin, ennen kuin päätös opettajan työsuhteen purkamisesta tehtiin. Niinpä lopullisen erottamispäätöksen teki koulun uusi rehtori. Hän oli yhteydessä opetusvirastoon ja sen lakimiehiin aiheesta, Salo kertoo.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013040916877402_uu.shtml

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetusviraston päällikkö  Marja Kyllönen kertoi A-studiossa että on haastateltu opettajia, oppilaista ja Korhosta ja on tapahtunut muutakin kuin tuo tuuppaaminen. Videolla ei näy miten Korhonen taluttaa kaulaliinasta poikaa ulos, näkyy vain tuo tilanne missä Korhonen tuuppaa opetusministerin mukaan jääkiekko-ottein joka ei ole opetusministeri Gustafssoninkaan mukaan sallittua. Opetusministeri sanoo myös ettei opetuslain pykälä 36 voimakeinoista tarkoita että voimakeinoja voidaan käyttää rangaistukseen vaan ne on tarkoitettu uhkaaviin tilanteisiin ja suutaan soittava teini ei täytä tätä kriteeriä.

Opetusviraston potkut antanut Kyllönen sanoi ettei ollut vaihtoehtoja muutakuin erottaminen koska Korhonen ei ymmärtänyt tehneensä mitään väärää (kaulaliinasta taluttaminen, työntäminen) ja hänen ei voitu antaa jatkaa virassaan koska lsten turvallisuus olisi vaarantunut.

linkki ohjelmaan niin voitte katsoa itse

http://areena.yle.fi/tv/1855552

Vierailija
62/82 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokalan oven ja portaikon väliiä on tasaista ja portaat menevät ylöspäi. Onpa vaarallista! Olikohan lattia liukas?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se vaarallista jos kaatuu portaisiin, voi se pään lyödä ylöspäinkin meneviin portaisiin, tai naaman. Ja kuten tuossa ohjemassa opetusviraston päällikkö sanoo niin tilanne ei ollut niin uhkaava että olisi vaatinut fyysistä puuttamista Ja jos olisi vaatinut niin sittenkään ei olisi saanut taluttaa kaulaliinasta tai käyttää jääkiekko-otteita vaan kahden opettajan olisi pitänyt taluttaa poika ulos.

Siis

A tilanne ei vaatinut puuttumista

B puututtiin väärin vaikka olisi vaatinutkin

Vierailija
64/82 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta reksillä oli hyvät perusteet potkuille. Oli arvioitu koko tilanne, ihan alkumetreiltä alkaen. Opettaja ei omissa jutuissaan ole puhunut mitään homman aloittaneesta tilanteesta. Hänhän aloitti tilanteen uhkailemalla huppupääoppilasta ja käymällä tähän käsiksi. Kun toinen oppilas uskalsi kyseenalaistaa opettajan toiminnan niin oppilas vaiennettiin käsiksi käymällä ja ruokalasta heittämällä. On se kumma, ettei oppilailla ole oikeutta puuttua opettajan kyseenalaiseen toimintaan. Sehän on kiusaamisen hyväksymistä jos oppilaille opetetaan, että opettaja/oppilas saa tehdä oppilaalle mitä haluaa ja muiden on oltava hiljaa ja hyväksyttävä tilanne.

Ja potkuja ennen keskusteltiin paikalla olleiden opettajien ja oppilaiden kanssa. Heistä tilanne ei ollut uhkaava. 

Ja kyseisen opettajan käytös ohjelmassa oli kyllä hiukan kiivasta, eihän sitä olis paljonkaan tarvinnut ärsyttää kun olis alkanut nostella porukkaa seinälle. Koko ajan puhui muiden päälle ja oli jauhamassa samaa juttua. Eikä edelleenkään tajua mitä teki väärin, vaikka koko tilannehan siinä meni perseelleen.

Vierailija
65/82 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja sanoi, että rehtorilla oli aiemmin ollut erimielisyyksiä hänen kanssaan ja siksi erotti.

Vierailija
66/82 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erotettu opettaja oli jo ennestään valittanut rehtorin toimista pääluottamusmiehelle. Siitä, että ei ole perehdytetty tehtäviin, ei saanut oppilaiden todistuksia ja sijaisten hankkimisessa oli ongelmia. Pääluottamusmies oli ottanut rehtoriin yhteyttä.

Pääluottamusmiehen kommentti erottamisesta ja videosta:"Mitä olen nähnyt siinä videolla, ja kuullut, että opettajan työssä ei ole ollut mitään huomautettavaa aiemmin, niin, siitä työntämisestä ei tullut mitään vahinkoa sille oppilaalle - vaikka niin ei olisi pitänyt tehdä - niin kirjallinen varoitus olisi ollut ihan asiallinen".

Äkkipotkut olivat hänen mielestä asiattoman kova seuraus tekoon nähden.

Vierailija
67/82 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"varmaankin parempi mieli kuin nyt valitusta linjasta. Kortsukin olisi saanut pitää työpaikkansa."

Kortsua olisi pitänyt käyttää häirikkölapsia tehdessä.

Vierailija
68/82 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun lapsi käyttäytyisi yhtä huonosti kuin tämä kyseinen räkänokka, niin äitinä kyllä olisin tosi nolona ja kävisin yhdessä lapseni kanssa pyytämässä anteeksi tältä opettajalta. olisin erittäin pettynyt sekä lapseeni että itseeni kasvattajana.

Vierailija
69/82 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt fyysisesti käsiksi oppilaaseen, repinyt vaatteista ja raahannut käsipuolesta.

Tilanne oli sellainen, kun seiskaluokkalainen yleis- ja kestohäirikkö alkoi välitunnilla haastaa riitaa ysiluokkalaisen, aluksi rauhallisesti selin seisovan, pojan kanssa, ja huomasin tilanteen. Pyysin ensin rauhallisesti häirikköä, että mitäs jos lähtisit kävelemään vaikka tuohon suuntaan ja jättäisit tilanteen tähän. Ei auttanut. Poika vilkaisi minua halveksivasti ja jatkoi huutamistaan isommalle pojalle. Käskin ankarammin poikaa poistumaan, ei auttanut. Sitten häirikkö hyökkäsi isomman pojan kimppuun. Huusin jo aika kovaa, että nyt irti. Ei auttanut. Seiskalainen veti turpaan, potki ja töni ja raivosi ysiläiselle minkä ehti, tämä oli yllättävän horjahtamisen takia alakynnessä ja yritti vain suojata kasvojaan.

Siinä kohtaa minä tartuin riehuvaan paskiaiseen, kiskoin häntä irti toisesta pojasta niin, että häneltä huiskahti paita pois päältä ja hän tempoili paidastaan pois ja jatkoi hakkaamista. Minä tartuin uudestaan poikaan kädestä ja huusin ja kirosin että nyt helvetti irti siitä, ja raahasin riehujan kauemmas, että hakattu ehti juoksemaan pois alta. Siinä kohtaa vasta paikalle ehti toinen opettaja, isompi mies, minun hennon naisen rinnalle.

Enpä kuulkaa siinä kohtaa miettinyt pätkääkään, saanko koskea oppilaaseen vai pitääkö vielä yrittää jotain muuta keinoa. Potkuja en saanut. Kamera kuvasi tilanteen.

Vierailija
70/82 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 14:36"]

Minä olen käynyt fyysisesti käsiksi oppilaaseen, repinyt vaatteista ja raahannut käsipuolesta.

Tilanne oli sellainen, kun seiskaluokkalainen yleis- ja kestohäirikkö alkoi välitunnilla haastaa riitaa ysiluokkalaisen, aluksi rauhallisesti selin seisovan, pojan kanssa, ja huomasin tilanteen. Pyysin ensin rauhallisesti häirikköä, että mitäs jos lähtisit kävelemään vaikka tuohon suuntaan ja jättäisit tilanteen tähän. Ei auttanut. Poika vilkaisi minua halveksivasti ja jatkoi huutamistaan isommalle pojalle. Käskin ankarammin poikaa poistumaan, ei auttanut. Sitten häirikkö hyökkäsi isomman pojan kimppuun. Huusin jo aika kovaa, että nyt irti. Ei auttanut. Seiskalainen veti turpaan, potki ja töni ja raivosi ysiläiselle minkä ehti, tämä oli yllättävän horjahtamisen takia alakynnessä ja yritti vain suojata kasvojaan.

Siinä kohtaa minä tartuin riehuvaan paskiaiseen, kiskoin häntä irti toisesta pojasta niin, että häneltä huiskahti paita pois päältä ja hän tempoili paidastaan pois ja jatkoi hakkaamista. Minä tartuin uudestaan poikaan kädestä ja huusin ja kirosin että nyt helvetti irti siitä, ja raahasin riehujan kauemmas, että hakattu ehti juoksemaan pois alta. Siinä kohtaa vasta paikalle ehti toinen opettaja, isompi mies, minun hennon naisen rinnalle.

Enpä kuulkaa siinä kohtaa miettinyt pätkääkään, saanko koskea oppilaaseen vai pitääkö vielä yrittää jotain muuta keinoa. Potkuja en saanut. Kamera kuvasi tilanteen.

[/quote]

Tuossa tilanteessa sulla oli täysi oikeus voimakeinoihin. Tilanne oli selkeästi vaaratilanne. Juuri noihin tilanteisiin se voimankäyttöoikeus on tarkoitettu.

Eri tilanne on jos oppilas rauhallisesti istuu huppu päässä ruokalassa syömässä. Rikkoo siis koulun sääntöjä, mutta ei ole uhaksi kenellekään. Silloin voimakäyttö ei ole se ensimmäinen keino saada oppilas kuriin.

Vierailija
71/82 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 14:41"]

[/quote]

Tuossa tilanteessa sulla oli täysi oikeus voimakeinoihin. Tilanne oli selkeästi vaaratilanne. Juuri noihin tilanteisiin se voimankäyttöoikeus on tarkoitettu.

Eri tilanne on jos oppilas rauhallisesti istuu huppu päässä ruokalassa syömässä. Rikkoo siis koulun sääntöjä, mutta ei ole uhaksi kenellekään. Silloin voimakäyttö ei ole se ensimmäinen keino saada oppilas kuriin.

[/quote]

Eihän se opettaja työntänyt ulos rauhassa istumassa ollutta poikaa, vaan pojan joka huusi, kirosi ja mesosi ruokalassa kuuluvasti ja kieltäytyi lähtemästä pois vaikka useampi opettaja sitä pyysi.

Nää on välillä huvittavia nämä teksit täällä sivustolla. Jätetään välistä muutama yksityiskohta ja koko tarina jo muuttuu :D

Vierailija
72/82 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 14:52"]

[/quote]

[/quote]

Eihän se opettaja työntänyt ulos rauhassa istumassa ollutta poikaa, vaan pojan joka huusi, kirosi ja mesosi ruokalassa kuuluvasti ja kieltäytyi lähtemästä pois vaikka useampi opettaja sitä pyysi.

Nää on välillä huvittavia nämä teksit täällä sivustolla. Jätetään välistä muutama yksityiskohta ja koko tarina jo muuttuu :D

[/quote]

Tilanne alkoi siitä, että opettaja alkoi meuhkata huppupäiselle pojalle hupusta, kävi tähän käsiksi ja heitti ulos ruokalasta. Tämä toinen poika kyseenalaisti opettajan toiminnan. Siitä syntyi toinen konflikti jossa sitten toinen oppilas työnnettiin ruokalasta. Opettaja ei pahemmin ole tästä ekasta episodista puhunut, ilmeisesti itsekin tajuaa että siinä mentiin liian pitkälle. Paikallaolijoiden mukaan ruokalassa ei tilanne missään vaiheessa ollut uhkaava eikä kukaan muu käynyt käsiksi kehenkään, paitsi opettaja kahteen oppilaaseen.

Jos opettaja jo alunperin olis hoitanut tilanteen oikein, huomauttanut hupusta asiallisesti, rankaissut asiallisesti jos oppilas ei tottele, niin mitään konfliktia ei olisi tapahtunut. Ammattitaidotonta toimintaa opettajalta. Ylilyönti voimankäytön suhteen, tilanne ei sitä vaatinut.

Joo, eli tästä tosiaan on jäänyt muutama yksityiskohta välistä. Ai niin, muuten muiden oppilaiden mielestä tämä häiriköksi leimattu oppilas ei ole häirikkö. Ei häiritse tunneilla eikä muutenkaan. Hänellä vaan meni kuppi nurin koska hänen mielestään opettaja toimi asiattomasti huppupäätä kohtaan. Kävi käsiksi pelkän hupun takia. Ja vaikka kuppi meni nurin, niin siltikään oppilas ei käynyt opettajaan käsiksi. Toki kielenkäyttö meni överiksi, mutta antaako se oikeuden voimankäyttöön. Minusta ei anna. Mutta ehkä opettaja ei kyennyt perustelemaan miksi kohteli huppupäätä miten kohteli, oli helpompaa vain töniä oppilas ulos ruokalasta.

Vierailija
73/82 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai oliko se ensimmäinen huppupää jota riepotti kaulahuivista, luulin että tämä toinen joka näkyy videolla.

Luulin että se ensimmäinen uskoi uhkausta heitän sut ulos koska HUPPU.

Vierailija
74/82 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 12:26"]

Ihan oikea päätös. Ei opettaja saa teloa oppilaita ihan vaan sen takia, että oppilaan käytös ärsyttää. Hyvä, että poliisi selvittää asiaa.

[/quote]

Tuo oppilas on rikollinen ja häirikkö. Oppilaan tehtävänä on totella kun hänelle sanotaan. Oppilaan tehtävänä on käyttäytyä kunnolla. Opettajan tehtävänä on valvoa käyttäytymistä.

Tuokin asia on poliisiasia.

Vierailija
75/82 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Millä sitten saat? Jos oppilas kieltäytyy ottamasta huppua pois ja kieltäytyy poistumasta? Mitä teet? Koska on ehdottoman tärkeätä että oppilas noudattaa sääntöjä.

Vierailija
76/82 |
13.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 15:07"]

[quote author="Vierailija" time="13.04.2013 klo 14:52"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tilanne alkoi siitä, että opettaja alkoi meuhkata huppupäiselle pojalle hupusta, kävi tähän käsiksi ja heitti ulos ruokalasta. Tämä toinen poika kyseenalaisti opettajan toiminnan. Siitä syntyi toinen konflikti jossa sitten toinen oppilas työnnettiin ruokalasta. Opettaja ei pahemmin ole tästä ekasta episodista puhunut, ilmeisesti itsekin tajuaa että siinä mentiin liian pitkälle. Paikallaolijoiden mukaan ruokalassa ei tilanne missään vaiheessa ollut uhkaava eikä kukaan muu käynyt käsiksi kehenkään, paitsi opettaja kahteen oppilaaseen.

Jos opettaja jo alunperin olis hoitanut tilanteen oikein, huomauttanut hupusta asiallisesti, rankaissut asiallisesti jos oppilas ei tottele, niin mitään konfliktia ei olisi tapahtunut. Ammattitaidotonta toimintaa opettajalta. Ylilyönti voimankäytön suhteen, tilanne ei sitä vaatinut.

Joo, eli tästä tosiaan on jäänyt muutama yksityiskohta välistä. Ai niin, muuten muiden oppilaiden mielestä tämä häiriköksi leimattu oppilas ei ole häirikkö. Ei häiritse tunneilla eikä muutenkaan. Hänellä vaan meni kuppi nurin koska hänen mielestään opettaja toimi asiattomasti huppupäätä kohtaan. Kävi käsiksi pelkän hupun takia. Ja vaikka kuppi meni nurin, niin siltikään oppilas ei käynyt opettajaan käsiksi. Toki kielenkäyttö meni överiksi, mutta antaako se oikeuden voimankäyttöön. Minusta ei anna. Mutta ehkä opettaja ei kyennyt perustelemaan miksi kohteli huppupäätä miten kohteli, oli helpompaa vain töniä oppilas ulos ruokalasta.

[/quote]

Mitä opettajan pitäisi tehdä? Jos oppilas ei ota huppua pois niin se pitää ottaa pois siltä. Missään olosuhteissa ei saa antaa sen olla huppu päässä. Opettajan haukkumisesta pitäisi oppials erottaa koulusta ja joutua korvausvelvollisuuteen.

Vierailija
77/82 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja rehtoria ei tietenkään painostettu pojan äidin taholta? Virkamies teki riippumattoman päätöksen? Minusta tuntuu että tässä on tehty virkavirheitä.

Kuka tuon videon on vuotanut medialle?

Vierailija
78/82 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika järkyttävä tausta sillä pojalla jos täällä esitetyt jutut pitävät paikkaansa. Oisko rehtori säälinyt poikaa? Jonkun tavisoppilaan tapauksessa ei olisi ollut samaa lopputulosta?

Vierailija
79/82 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin toi on huvittavaa että tönimisestä tulee potkut kun itse olin yläasteella, löi bilsan maikkaa yhtä poikaa litsarilla naamaan ja sai vaan varoituksen :D

Vierailija
80/82 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 13:29"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 12:47"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 12:34"]

^ ai työntäminen on telomista..jepjep. Opettajan olisi pitänytkin jättää poika ruokalaan huutamaan, olisi kaikille jäänyt hyvä mieli?

[/quote]

Poika olisi lopettanut huutamisen heti, kun ope olisi poistunut paikalta. Nyt opettajasta ei siihen ollut.

[/quote]

Onkos se Eeva Suomenaro joka täällä dissaa opettajaa?

Opettaja olisi lopettanut toimintansa, jos poika olisi totellut.

[/quote]

kuka on sulkenut silmäsä sille mitä omassa perheessä on tapahtunut ?

[/quote]

Miten Eeva Suomenaro liittyy tähän tapaukseen? Onko hänellä jokin yhteys tuohon ruokalasta poistettuun poikaan? (Anteeksi en ole seurannut tätä tapausta niin tarkasti, että tietäisin nimiä.) Jos on, niin en yhtään ihmettele tätä noussutta myrskyä.

nim. Suomenaron poikaan koulumaailmassa törmännyt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi