Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei tytöt ole kiinnostuneita tietokoneista tai edes opi käyttämään niitä?!?

Vierailija
25.03.2019 |

Tämä on luonnontieteilijä-äidin hätähuuto! Olen itse datanörtti mutta en ole saanut kiinnostusta siirtymään tyttäriini.

Mulla on kolme lasta, tytöt 14 ja 10, poika 12. Poika rakastaa tietotekniikkaa, pelejä, koneita ja opettelee ohjelmoimaan.

Tytöt inhoaa kaikkea tietokoneisiin liittyvää. Heille riittää puhelin ja se onkin sitten kaikki kaikessa! Vanhempi tytär just ja just osaa kirjoittaa tietokoneen näppäimistöllä mutta esim wordia ei osaa itse tutkia ollenkaan vaan kaikki pitää näyttää kädestä pitäen. Ja ei kiinnosta!

Nuoremmalle piti viikonlopulla ostaa läppäri mutta ei halunnut, koska haluaa mielummin uuden huawein mallin!

Ja puhelimella käyttävät vain ja ainoastaan näitä juoruapseja, mikään fiksu tai oikeasti kiva ei kiinnosta!

Mitä mä voin enää tehdä? Perheessä on useita tietsikoita ja konsoleita joita saa lähes vapaasti käyttää.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lukiossa viimeistään. Nyt meneillään olevat kirjotukset tehdään pelkästään koneella, fysiikan käppyröitä ja matematiikan funktiota myöten.

Vierailija
22/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen tietokoneita piti osata käyttää. Nykyään iföönit ovat niin "yksinkertaisia", "helppoja" ja "intuitiivisia" ettei tarvitse, riittää kun osaa somettaa.

Itse opettelin lapsena windows 95 käytön ja olen älykännyköiden kanssa aivan helisemässä :D

Hassua, itse hallitsen molemmat, ja Linuxin siihen päälle. 

En ole omia lapsiani varsinaisesti pakottanut kiinnostumaan juuri tietokoneista, kun nykylapsi käyttää tekniikkaa tahtomattaankin aina vain enemmän. Sen olen sanonut ja tulen tulevaisuudessakin sanomaan, että perustason hallinta auttaa ihan hirveästi opiskeluissa ja varsinkin työelämään siirtyessä. 

N37

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lukiossa viimeistää. Kirjoituksissa tehdään jo nyt kaikki koneella, fysiikan käppyröitä ja matematiikan fuktioita myöten.

Vierailija
24/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytär innostui...koodaa mieluummin pelejä kuin pelaa niitä.

Kävi 10v vuoden verran ohjelmointikerhossa, mutta se ollut pidemmän päälle hänelle mieleen.

Vierailija
25/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lukiossa viimeistää. Kirjoituksissa tehdään jo nyt kaikki koneella, fysiikan käppyröitä ja matematiikan fuktioita myöten.

No tässä ei nyt ole sitten mitään järkeä!

Vierailija
26/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi opetella erottamaan omat tyttärensä tytöistä yleensä. Suomeksi sanoen puhu omistasi vaan äläkä yleistä.

Vierailija
27/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen tietokoneita piti osata käyttää. Nykyään iföönit ovat niin "yksinkertaisia", "helppoja" ja "intuitiivisia" ettei tarvitse, riittää kun osaa somettaa.

Itse opettelin lapsena windows 95 käytön ja olen älykännyköiden kanssa aivan helisemässä :D

Mutta jos eivät olisi helppoja käyttää, jäisi varmaan nekin käyttämättä, eli kiitos älypuhelinvalmistajille sinänsä.

Tämähän on juuri kuin J. Peterson sanoi: naiset on enemmän kiinnostuneita ihmisistä, miehet asioista ja esineistä. Se on vaan luonnollinen juttu evoluution aiheuttamaa.

Vierailija
28/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä täytyy tietää: Naiset ovat TYHMIÄ.

Kun eivät päädy hikikomoreiksi?

Vierailija
29/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tekstinkäsittely- ja kuvanmuokkaustaidot on tytöillä pääsääntöisesti poikia parempia. Perinteisiä tietokonenörttejä, jotka hallitsevat vähän kaiken tietokoneen kokoamisesta ohjelmointiin on vuosi vuodelta yhä vähemmän.

Yläkoulun ope

Eli pienipalkkaiset työt odottavat tyttöjä tulevaisuudessakin. Naisen euro pysyy edelleen pienenmpänä, ei epätasa-arvon vuoksi vaan ammatinvalinnasta johtuen. 

Njaa, mun tytär oli tuollainen että halusi vain piirrellä koneellaan. Nyt opiskelee arkkitehdiksi.

Vierailija
30/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi puhut kaikista tytöistä, kun kuitenkin tämä ketju käsittelee ainoastaan sinun 2 tytärtäsi?

Koska 98% tytöistä ei osaa käyttää tietokoneita.  Ne pari prosenttia jotka osaa, ovat kiinnostuneita muistakin miehisistä asioista, kuten armeijasta, moottorien rassailusta, formuloista, lätkästä ja bissen juonnista.  Tästä on tieteellinen tutkimus.

Vierailija
31/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikkien pitäisi kiinnostua tietokoneista?

Vierailija
32/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan perinteisiä tietokoneen a-ajokortin taitoja (word, excel jne) niin tytöt itse asiassa hallitsee ne nykyään paremmin kuin pojat. Ainakin lukioon tullessaan.

Vierailija
33/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi puhut kaikista tytöistä, kun kuitenkin tämä ketju käsittelee ainoastaan sinun 2 tytärtäsi?

Koska 98% tytöistä ei osaa käyttää tietokoneita.  Ne pari prosenttia jotka osaa, ovat kiinnostuneita muistakin miehisistä asioista, kuten armeijasta, moottorien rassailusta, formuloista, lätkästä ja bissen juonnista.  Tästä on tieteellinen tutkimus.

Minä olen suurin piirtein koko nuoruuteni istunut tietokoneella chattaillen, mesettäen ja irkaten. En ole kiinnostunut miehisistä asioista. Olen nainen.

Vierailija
34/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kolme tyttöä 17-22 vuotiaat joista kaksi opiskelee koodareiksi ja myös kuopus on kiinnostunut kaikesta tietotekniikkaan liittyvästä.

Täysin poikkeus tapauksia.  Onhan niitä poikiakin jotka on kiinnostunut hameista, meikeistä ja ruseteista yms, tyttöjä yleensä kiinnostavista asioista, mutta ei se niin kovin yleistä ole.

Vierailija
35/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki pojatkaan osaa tai sitten osaaminen on hyvin rajoittunutta. Saadaan ehkä se oma suosikkipeli päälle, mutta mitään tekstinkäsittelyohjelmia tai muitakaan hyötyohjelmia ei osata käyttää ja ohjelmoinnista on ihan turha puhuakaan.

T. Eräs ope

Vierailija
36/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä linkki ko. tutkimukseen?

Ja taidat puhua nyt jostain 80-luvusta. Nykyisin teini-ikäiset tytöt hallitsee koneen käytön paremmin/monipuolisemmin, poikia kiinnostaa miltei pelkästään vain pelaaminen.

Vierailija
37/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Mun tyttäret tekivät nettisivuja html:llä 5-vuotiaana. Kumpikin otti valinnaisaineeksi tietotekniikan ja sai kympin. Toinen valmistuu vuoden päästä insinööriksi ja toinenkin on tekniikka-alalla.

Myös luonnontieteissä ja kielissä kiitettävät arvosanat. Että ei kannata "luonnontieteilijän" yleistää. Outoa, että edes teet niin.

Vierailija
38/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se nyt ihme oo, jos joku word ei kiinnosta. Sitä kyllä oppii käyttämään koulussakin. Mut nuorena sai tietokoneista kiinnostumaan pelit ja chatit.

Vierailija
39/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nuori nainen, joka on kiinnostunut tietokoneista. Jos tyttäriäsi ei kiinnosta, niin sitten ei vaan kiinnosta. Tiedä, että jossain vaiheessa tämä painostus tulee lopettaa.

Mä itse innostuin erityisesti videoiden ja kuvien muokkauksesta sekä peleistä. Ehkä tyttäriäsi ei kiinnosta ihmetellä miten Word toimii. En ymmärrä miksi se kiinnostaisi. Tarvitseeko Wordista edes tietää, kuin vain se kourallinen perustoimintoja ?

Mitäpä siis, jos aloittaisit lapsiesi kanssa jonkun projektin, jossa editoitte jonkun hauskan videon? Ainakin mun kaverit (naiset) ovat olleet kovin kiinnostuneita, kun ovat katselleet kun editoin videoita. Usein he myös haluavat itse kokeilla ja hyvin ovatkin oppineet sivusta seuraamalla. 

N20

Vierailija
40/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi väkisin kiinnostua jostain? Oletko itse kiinnostunut tyttöjesi mielenkiinnon kohteista? Ja nyt en tarkoita sitä, kun tekoystävällisellä äänensävyllä kyselet tyhmiä että saat otettua vähän kontaktia lapsiisi. Vaan siis että kiinnostaako sinua ihan aidosti ne samat jutut mitä tyttäriäsi. Vai ovatko tyttäriesi jutut tyhmiä, lapsellisia ja turhia, ja pojan jutut aidosti tärkeitä ja fiksuja? Taitaa aika monikin vanhempi ajatella juuri näin.

No kyllähän tyttöjä poikia enemmän yleisesti kiinnostaa kaikki instagramit, muoti ja muut ulkonäkö höpötykset.  Poikia useammin kiinnostaa tiede, tekniikka ja vähemmän pinnalliset asiat ja joilla on jotain oikeaa merkitystä yhteiskunnan kehitykselle.  Saa alapeukuttaa, mutta totta se silti on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi