Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei tytöt ole kiinnostuneita tietokoneista tai edes opi käyttämään niitä?!?

Vierailija
25.03.2019 |

Tämä on luonnontieteilijä-äidin hätähuuto! Olen itse datanörtti mutta en ole saanut kiinnostusta siirtymään tyttäriini.

Mulla on kolme lasta, tytöt 14 ja 10, poika 12. Poika rakastaa tietotekniikkaa, pelejä, koneita ja opettelee ohjelmoimaan.

Tytöt inhoaa kaikkea tietokoneisiin liittyvää. Heille riittää puhelin ja se onkin sitten kaikki kaikessa! Vanhempi tytär just ja just osaa kirjoittaa tietokoneen näppäimistöllä mutta esim wordia ei osaa itse tutkia ollenkaan vaan kaikki pitää näyttää kädestä pitäen. Ja ei kiinnosta!

Nuoremmalle piti viikonlopulla ostaa läppäri mutta ei halunnut, koska haluaa mielummin uuden huawein mallin!

Ja puhelimella käyttävät vain ja ainoastaan näitä juoruapseja, mikään fiksu tai oikeasti kiva ei kiinnosta!

Mitä mä voin enää tehdä? Perheessä on useita tietsikoita ja konsoleita joita saa lähes vapaasti käyttää.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa sanomasta tietokoneita ”tietsikoiksi”, niin ehkä kiinnostus alkaa heräämään.

Vierailija
2/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakkaa sanomasta tietokoneita ”tietsikoiksi”, niin ehkä kiinnostus alkaa heräämään.

Okei. Muita ehdotuksia? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tietokoneita piti osata käyttää. Nykyään iföönit ovat niin "yksinkertaisia", "helppoja" ja "intuitiivisia" ettei tarvitse, riittää kun osaa somettaa.

Itse opettelin lapsena windows 95 käytön ja olen älykännyköiden kanssa aivan helisemässä :D

Vierailija
4/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen tietokoneita piti osata käyttää. Nykyään iföönit ovat niin "yksinkertaisia", "helppoja" ja "intuitiivisia" ettei tarvitse, riittää kun osaa somettaa.

Itse opettelin lapsena windows 95 käytön ja olen älykännyköiden kanssa aivan helisemässä :D

Niin, se on se ongelma. Miten saisin tytöt kiinnostumaan tietokoneista niin, että opettelisivat? Ap

Vierailija
5/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ettei mikään auta.. kaikkia ei vaan kiinnosta kaikki ja jos muut tytöt on koulussa samanlaisia niin toimintamalli tarttuu

Vierailija
6/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki niihin koneisiin SIMS 3 peli niin alkaa kiinnostamaan.

Vierailija
7/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi puhut kaikista tytöistä, kun kuitenkin tämä ketju käsittelee ainoastaan sinun 2 tytärtäsi?

Vierailija
8/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse innostuin aikoinaan tietokoneilla pelaamisesta. Ehkä jonkin pelin hieno grafiikka ja tarina saisi kiinnostumaan näin ensialkuun? Nykyään käytän tietokoneita sujuvammin kuin moni parikymppinen mies.

Vierailija
9/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mun tyttäret on kiinnostuneita.

Vierailija
10/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa tekstinkäsittely- ja kuvanmuokkaustaidot on tytöillä pääsääntöisesti poikia parempia. Perinteisiä tietokonenörttejä, jotka hallitsevat vähän kaiken tietokoneen kokoamisesta ohjelmointiin on vuosi vuodelta yhä vähemmän.

Yläkoulun ope

Vierailija
11/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin monet vanhemmat eivät kestä sitä, että lapset eivät ole kiinnostuneita samoista asioista kuin he itse?

Vierailija
12/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa tekstinkäsittely- ja kuvanmuokkaustaidot on tytöillä pääsääntöisesti poikia parempia. Perinteisiä tietokonenörttejä, jotka hallitsevat vähän kaiken tietokoneen kokoamisesta ohjelmointiin on vuosi vuodelta yhä vähemmän.

Yläkoulun ope

Tämä on minunkin käsitykseni. Mulla ei ole vielä kouluikäisiä tyttäriä, mutta poika on 11 ja hänen luokallaan tytöt vaikuttaa olevan selvästi poikia parempia tekemään esimerkiksi esitelmiä powerpointilla.

Vierailija
13/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt harvoin (poikkeuksia tietysti on) ovat kovin kiinnostuneita mistään koneista (muistakaan kuin tietokoneet) sinänsä. Tässä täytyy olla ainakin osittain jotain ihan geneettisiä eroja sukupuolten välillä, vaikka jotkut toisin väittävät. 

Monista käytännön sovellutuksista sen sijaan tytöt voivat olla erittäin kiinnostuneita, esim. graafinen suunnittelu tai some-sovellukset jne.

Vierailija
14/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa neuvoa. Meillä mies on tietokoneista kiinnostunut ja työskentelee alalla. Minä en ole niinkään kiinnostunut tietokoneista, käännyn ongelmatilanteissa miehen puoleen enkä välitä itse opetella muuta kuin ohjelmistojen käytön. Ohjelmointi ei ole oikein kiinnostanut, mitä nyt vähän VBA:ta Excelillä. 

Meidän tytöllä on ollut 5-vuotiaasta käytössä oma läppäri. Hän on käyttänyt pienestä asti tietokonetta monipuolisesti, eli ei pelkkään pelaamiseen vaan myös tiedonhakuun ja sellaiseen. Nörttiytyminen tapahtui vasta yläasteella, sitä ennen harrastukset oli enempi taidepainotteisia. En osaa itsekään sanoa mistä se kiinnostus kumpusi vai oliko sisäänrakennettuna, mutta kävi matikkakerhossa ja ohjelmointikerhossa. Nörttilukiossa oppi ohjelmoimaan ja toimi siellä myös admin-tehtävissä ja heti lukion jälkeen pääsi kesätöihin tekemään ohjelmointipohjaista data-analyysiä. Opiskelee nyt ekaa vuotta tietotekniikkaa ja aloittaa pian osa-aikatyöt yliopistolla, jotain digitaalisen oppimisalustan back-end puolen koodausta. 

Meidän tytöllä tuo tietokone on ollut työkalu myös taideharrastuksissa. Kun hänellä oli kirjoituskausi, niin tietenkin kirjoitteli niitä juttujaan tekstinkäsittelyohjelmalla. Piirrustusharrastuksessa oli käytössä piirtopöytä ja joku piirto-ohjelma siihen. Ehkä tätä kautta voisi ap:nkin tytöille ujuttaa tietotekniikkaa? Jos he ovat somettajia, niin kiinnostaisiko heitä oman sisällön tekeminen? Videot, blogit, mitä näitä on? Siinä voi opetella tuota mediapuolen laitteiston käyttöä, kuvankäsittelyohjelmia, esiintymistä, markkinointiviestintää ja sen sellaista. En jaksa uskoa että pinnallisista somettajista saa koodaajanörttejä millään.

Kun itse olin nuori, niin koulussa oli konekirjoituskursseja ja oma kymmensormijärjestelmäni on peräisin sieltä 80-luvulta mekaanisen koneen hakkaamisesta. Nykyisin ei tällaisia kouluiss opeteta, mutta oma tyttö löysi jostain netin syöveristä ohjelmia, joilla pystyi harjoittelemaan kymmensormijärjestelmää. Jo pienenä tyttönä hän sitä harjoitteli (toki oli jo sen ikäinen että osasi kirjoittaa), kädet oli oikeissa kohdissa ja nakutteli sitten niitä kirjaimia mitä ruudun yläreunasta tuli alaspäin. Se oli vähän niin kuin peli, jossa niitä kirjaimia alkoi tippua sitten yhä nopeampaan tahtiin ja siinä piti sinnitellä niin pitkään kuin suinkin, virheitäkään ei saanut kovin monta tulla ennen kuin se oli game over. 

Vierailija
15/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppärit ja pöytäkoneet mielletään "aikuisten" jutuksi ja kännykällä tihrustaen yritetään hoitaa kaikki asiat.Siksi myös pankkipalvelut jo nuorten ehdoilla vaikka moni tahtoisi avainluku listan edelleen?

Vierailija
16/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kolme tyttöä 17-22 vuotiaat joista kaksi opiskelee koodareiksi ja myös kuopus on kiinnostunut kaikesta tietotekniikkaan liittyvästä.

Vierailija
17/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla ettei mikään auta.. kaikkia ei vaan kiinnosta kaikki ja jos muut tytöt on koulussa samanlaisia niin toimintamalli tarttuu

Kuolleet kalat menee virran mukana, mutta ei itsenäisesti ajattelevaan nuoreen vaikuta se, mistä kaverit on kiinnostuneita eikä ne toimintamallit tartu. Meidän tyttö oli peruskoulun luokalla, jossa oli 12 tyttöä ja 4 poikaa. Hän oli koko luokalta ainoa matematiikasta vähän enemmän kiinnostunut, pojat mukaanlukien. Varsinaisia pissiksiä siellä taisi olla vain muutama jos yhtään, mutta ei ne perushikaritkaan (joita oli ehkä 10+) olleet matikka/nörttisuuntautuneita. Nörttiharrastusten parista tyttö löysi sitten muita nörttejä, ei hän koulun kautta sellaisiin törmännyt ollenkaan.

Vierailija
18/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi väkisin kiinnostua jostain? Oletko itse kiinnostunut tyttöjesi mielenkiinnon kohteista? Ja nyt en tarkoita sitä, kun tekoystävällisellä äänensävyllä kyselet tyhmiä että saat otettua vähän kontaktia lapsiisi. Vaan siis että kiinnostaako sinua ihan aidosti ne samat jutut mitä tyttäriäsi. Vai ovatko tyttäriesi jutut tyhmiä, lapsellisia ja turhia, ja pojan jutut aidosti tärkeitä ja fiksuja? Taitaa aika monikin vanhempi ajatella juuri näin.

Vierailija
19/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulun ope

Eli pienipalkkaiset työt odottavat tyttöjä tulevaisuudessakin. Naisen euro pysyy edelleen pienenmpänä, ei epätasa-arvon vuoksi vaan ammatinvalinnasta johtuen. 

Vierailija
20/54 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos, että ei mitkään pelikoneet ja muut lastenjutut kiinnosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän