Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka katsoitte sen kouluruokalavideon opesta ja oppilaasta

Vierailija
08.04.2013 |

Jos sinä olisit opettaja tai joku muu koulun henkilokunnan edustaja tuossa tilanteessa, olisitko sinä saanut puhumalla pojan pois tuosta tilanteesta. Mitä keinoja sinä olisit käyttänyt?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaahan te mestaridiplomaatit myös sellainen juttu, että on olemassa lapsia joihin ei tehoa puhe. Tähän voi olla monta syytä, aina alkaen kehityshäiriöstä ties mihin, mutta videon tapauksessa kyse on voinut olla vain nuoresta, joka oli päättänyt olla opettajaa vastaan vaikka minkä hinnalla. Silloin tilannetta ei voi voittaa puhumalla, ei sitten millään; tämmöisessä mielentilassa oleva nuori ei tee kauppaa, ei halua pelastaa kummankaan kasvoja. Hän haluaa vain ärsyttää ja saada irti reaktiota, joutua ehkä ongelmiinkin. Se kuuluu osittain ikään ja juuri siksi se pitäisi jättää huomioitta- ei kuitenkaan niin että annetaan nuoren soittaa suutaan, vaan juuri poistamalla hänet tilanteessa jossa häiritsee muita.

Vierailija
22/47 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 23:05"]

Olisin selvinnyt puhumalla. Huumori auttaa usein. Lisäksi kokenut opettaja ei lähde murkkuikäisen oikutteluun ja provosointiin mukaan. Sitähän tuo näytti olevan.

[/quote]

Olihan siinä kaksikin opettajaa puhumassa, mutta eipä näyttänyt auttavan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 23:15"]

Voimaahan tuo selvästi käytti ja outoa oli se, että jäi itse ruokalaan sisälle. Luulisi, että olisi mennyt itse perässä ja jatkanut tilanteen selvittelyä ulkopuolella?

[/quote]

IS jutun mukaan poika poistui paikalta ulostautumisen jälkeen. Tilanne oli siis ohi.

Vierailija
24/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 23:52"]

Toi koulu on täynnä häiriintyneitä, jotka ovat jo 10-vuotiaina ryöstellyt vanhuksia, hakannut porukalla ihmisiä, vetänyt huumeita, liimaa ja alkoholia. Olette kyllä varsin pihalla siitä menosta mitä Helsingin kouluissa tällä hetkellä on. Leikkasivat mm akvaariokalilta saksilla evät pois, erästä naisopettajaa sormettivat porukalla jne. Av-mammat hoitaa nää jutut puhumalla kovalla ammattitaidolla ja auktoriteetilla :)

[/quote]

AV-mammathan olisi vaan tyytyväisiä jos pojat vähän sormettaa. Toi eläinrääkkäys kertoo kyllä pahasta psykopaattisuudesta. Tulevia pedofileja ja murhamiehiä. Opettajat voi sitten vanhempana katsoa Alibia ja sanoa, että tuotakin opetin ja tuota :D Kuolisin häpeään jos tuollainen äpärä olisi oma poikani, antaisin selkää ja todellakin kunnolla vaikka oman henkeni uhalla. Istuin pari päivää sitten Munkassa bussissa ja sisällä oli sellainen 130 cm poika, joka räki bussin ikkunoihin ja riehui. Ikää oli varmaan 10 v. Kuski sai jotenkin sen raahattua ulos bussista samalla kun poika räki koko ajan kuskin naamaan. Poika veti hyppypotkuja bussin kylkeen ja juoksi vielä bussin rinnalla kun se lähti liikkeelle. Tässä meillä on sitä tulevaisuuden huippuosaajaa.

Vierailija
25/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 23:36"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 23:32"]

80-luvulla ei ollutkaan kamerakännyköitä, joilla olisi voinut ottaa todistusaineistoa siitä miten opettaja hankki auktoriteettiasemansa. Häirikköjä pelotti 80-luvulla mennä yläasteella rehtorin puhutteluun, sillä siellä sai ihan oikeasti nyrkistä.

[/quote]

missä koulussa sä olet käynyt kun noin hurjia reksejä oli??

[/quote]

No en nyt viitsi manostaa, mutta reksin lempinimi oli sama kuin erään elokuvan pahiksella siihen aikaan.

Vierailija
26/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 23:54"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 23:50"]

Luulen, että olisin purskahtanut itkuun. Mulle ei ole kukaan koskaan puhunut tai huudellut noin, niin kuin tuo poika opettajalle. Tai, kuten toivoisin, olisin rauhoittanut pojan katseella ja hiljaisella auktoriteetilla. Yeah, dream on.

Mun mielestä tuo opettaja ajettiin, tai ajautui, miten vaan, mahdottomaan tilanteeseen. Jos suullista rauhoittamista oli jatkunut jo minuutteja, kyse ei enää ollut pelkästä hermojen menosta. Valtava yleisö, "kaksinkamppailu", tilanne muuttunut normista konfliktiksi hetkissä. Enää ei voinut vain poistua, muista opettajista ei ollut apua, vastuulla oli myös ruokalan muut oppilaat.

Tilanteena tää vaan on sellainen, mistä on vaikea leipoa voittajia. Väkivaltaa en nähnyt enkä koe käytetyn, voimaa kyllä. Maissa on helppo olla viisas, kun merellä myrskyää.

[/quote]

Mutta huom. ope oli 2 -3 kertaa isompi kuin poika. Ope seisoi hyökkäävässä asennossa kädet lanteilla, vielä korostaen sitä, että on isompi. Elekieli on tärkeää...

Ehkä 2 pientä naista olisi saanut toisenlaisen tuloksen aikaan?

Sitäpaitsi Huippumalleissa sanottiin tänään, että miehet eivät seiso kädet lanteilla. :)

[/quote]

Toisin sanoen poika on idiootti kun uhoaa ja nälvii suuremmilleen.

Vierailija
27/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 23:52"]

Toi koulu on täynnä häiriintyneitä, jotka ovat jo 10-vuotiaina ryöstellyt vanhuksia, hakannut porukalla ihmisiä, vetänyt huumeita, liimaa ja alkoholia. Olette kyllä varsin pihalla siitä menosta mitä Helsingin kouluissa tällä hetkellä on. Leikkasivat mm akvaariokalilta saksilla evät pois, erästä naisopettajaa sormettivat porukalla jne. Av-mammat hoitaa nää jutut puhumalla kovalla ammattitaidolla ja auktoriteetilla :)

[/quote]

SAIRASTA!

Vierailija
28/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

testailen tässä vaan yhtä juttua

Vierailija
29/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja.

Jälkiviisaus on aina helppoa, mutta kyllä kollegani tuossa tilanteessa aiheutti itse omat potkunsa. Murrosikäiset ovat taitavia provosoimaan, etenkin tämä pikku-Napoleon. Videolla esiintyvä opettaja menetti malttinsa päänaukomiseen ja kävi nuoreen käsiksi. Tänäisyn yllättävyys ja väkivaltaisuus kertovat, että kyse ei ollut "välttämättömästä voimakeinosta", jota voisi perustella "tilanteen uhkaavuudella", vaan mies yksinkertaisesti hiiltyi. Joku teistä huomasikin ihan oikein, että opettajan olisi pitänyt hoitaa tilanne loppuun ja ottaa välittömästi yhteyttä rehtoriin jatkotoimenpiteitä varten. Kyllähän tuo näyttää erittäin raskauttavalta, eikä tuosta mitään oikeusmurhaa saa tekemälläkään, vaikka yleisesti ottaen haluan tietysti pitää muiden opettajien puolta.

Itse en kuuna päivänä kävisi lapseen kiinni ellei kyseessä ole aivan oikea vaaratilanne, ja silloinkin se voisi jäädä tekemättä. Painimiset ja niihin liittyvät jälkipyykit jätän suosiolla poliisille, koska minulla ei ole voimankäyttökoulutusta tai halua riskeerata työtäni jonkun juipin ja tämän vääryydentuntoisten vanhempien vuoksi.

Paljon puhutaan opettajan fyysisten kurinpitokeinojen lisäämisestä, mutta niille ei ole kyllä minkäänlaista tarvetta. Luokkahuonevuorovaikutuksen ongelmia ei kerta kaikkiaan voi ratkaista voimankäytöllä, kun samat oppilaat on kohdattava taas seuraavalla viikolla. Opetusministerikin jaksaa aiheesta puhua, koska valtuuksien lisääminen ei vaadi lisää rahaa toisin kuin luokkakokojen pienentäminen, opintososiaalisen palveluiden parantaminen ja erityisopetuksen resurssien kasvattaminen.

Vierailija
30/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 00:01"]

Voimaahan tuo selvästi käytti ja outoa oli se, että jäi itse ruokalaan sisälle. Luulisi, että olisi mennyt itse perässä ja jatkanut tilanteen selvittelyä ulkopuolella?

[/quote]

IS jutun mukaan poika poistui paikalta ulostautumisen jälkeen. Tilanne oli siis ohi.

[/quote]

Pointti onkin siinä, että videon mukaan opettaja ei edes astunut käytävän puolelle, ei mennyt seuraamaan miten tilanne jatkuu. Se on mielestäni virhe. Jotenkin tuosta tuli sellainen fiilis, että tarkoitus oli vain saada oppilas pois tilasta, ei niinkään tilanteen rauhoittaminen..?

Vierailija
31/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa,että vaikka itse vastustan voiman käyttöä ja olen viimeisenpäälle rauhan mies, niin valitettavasti tiedän varsin hyvin sen, että tiettyihin tapauksiin ei puhe tehoa kun homma on edennyt tarpeeksi pitkälle. Päinvastoin, jos heille vähänkään antaa siimaa, niin he vaan intoutuvat, kuten tämä veijari Alppilan tapauksessa.

Olin vuosia ravintoloissa töissä, siis nimenomaan yöravintoloissa ja jouduin useamman kerran hälyttämään portsarit paikalle ja siinä kohtaa ei sitten enää mitään neuvoteltu, vaan kaverit lähti kuppilasta, niin ettei jalat edes koskettaneet maata. Eikä tullut kyllä kertaakaan sellainen fiilis, että tilanteessa olisi käytetty liian järeitä keinoja.

kyllä kouluihin on saatava kuri ja järjestys ja oppilaat on tavalla tai toisella saatava kunnioittamaan opettajia. Jos ei pehmeät konstit tehoa, niin sitten on otettava järeämmät keinot käyttöön.

Vierailija
32/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 00:11"]

[...] tarkoitus oli vain saada oppilas pois tilasta, ei niinkään tilanteen rauhoittaminen..?

[/quote]

Eivätkös nuo ole vähän niin kuin sama asia? Kun häirikkö poistetaan tilanteesta, tilanne rauhoittuu?

Vierailija
33/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Pointti onkin siinä, että videon mukaan opettaja ei edes astunut käytävän puolelle, ei mennyt seuraamaan miten tilanne jatkuu. Se on mielestäni virhe. Jotenkin tuosta tuli sellainen fiilis, että tarkoitus oli vain saada oppilas pois tilasta, ei niinkään tilanteen rauhoittaminen..?

[/quote]

No kävihän opettaja käytävän puolella, mutta jos penikka lähti tilanteen hävittyään piiloon pillittämään, niin opettajan perään lähtö olisi nyt otsikoissa takaa-ajona.

Vierailija
34/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 00:14"]

[...] tarkoitus oli vain saada oppilas pois tilasta, ei niinkään tilanteen rauhoittaminen..?

[/quote]

Eivätkös nuo ole vähän niin kuin sama asia? Kun häirikkö poistetaan tilanteesta, tilanne rauhoittuu?

[/quote]

Ei. Tuossahan sen pojan olisi helppo tulla takaisin vielä päätään aukomaan.

Tilanne olisi pitänyt ns. puhua auki, tuo näytti jäävän selvittämättä.

Sellainen herättää vain lisää aggressioita.

Vierailija
35/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 00:10"]

Olen opettaja.

Jälkiviisaus on aina helppoa, mutta kyllä kollegani tuossa tilanteessa aiheutti itse omat potkunsa. Murrosikäiset ovat taitavia provosoimaan, etenkin tämä pikku-Napoleon. Videolla esiintyvä opettaja menetti malttinsa päänaukomiseen ja kävi nuoreen käsiksi. Tänäisyn yllättävyys ja väkivaltaisuus kertovat, että kyse ei ollut "välttämättömästä voimakeinosta", jota voisi perustella "tilanteen uhkaavuudella", vaan mies yksinkertaisesti hiiltyi. Joku teistä huomasikin ihan oikein, että opettajan olisi pitänyt hoitaa tilanne loppuun ja ottaa välittömästi yhteyttä rehtoriin jatkotoimenpiteitä varten. Kyllähän tuo näyttää erittäin raskauttavalta, eikä tuosta mitään oikeusmurhaa saa tekemälläkään, vaikka yleisesti ottaen haluan tietysti pitää muiden opettajien puolta.

Itse en kuuna päivänä kävisi lapseen kiinni ellei kyseessä ole aivan oikea vaaratilanne, ja silloinkin se voisi jäädä tekemättä. Painimiset ja niihin liittyvät jälkipyykit jätän suosiolla poliisille, koska minulla ei ole voimankäyttökoulutusta tai halua riskeerata työtäni jonkun juipin ja tämän vääryydentuntoisten vanhempien vuoksi.

Paljon puhutaan opettajan fyysisten kurinpitokeinojen lisäämisestä, mutta niille ei ole kyllä minkäänlaista tarvetta. Luokkahuonevuorovaikutuksen ongelmia ei kerta kaikkiaan voi ratkaista voimankäytöllä, kun samat oppilaat on kohdattava taas seuraavalla viikolla. Opetusministerikin jaksaa aiheesta puhua, koska valtuuksien lisääminen ei vaadi lisää rahaa toisin kuin luokkakokojen pienentäminen, opintososiaalisen palveluiden parantaminen ja erityisopetuksen resurssien kasvattaminen.

[/quote]

Kansalaisopiston iltakurssillako opetat vai jossain landella?

Vierailija
36/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tosiasia vaan on se että kaikkiin ei puhuminen tehoa.

Vierailija
37/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja.

[/quote]

Nyt olen kyllä kollegan kanssa aivan eri mieltä.

Kuten täälläkin on jatkuvasti todettu, tuohon videoon on tallentunut vain tapahtumaketjun viimeiset sekunnit; suunsoittoa ja päänaukomista oli jatkunut vaikka kuinka kauan. Oppilasta on luultavasti kehotettu lähtemään monia kertoja ja rehtorillakin on uhkailtu, mutta mikään ei ole auttanut. Tietyssä pisteessä on vain käytettävä fyysistä voimaa häiriötilanteen ratkaisemiseksi, ja videolla näkyy se piste. Enää ei ollut muuta tehtävissä kuin oppilaan poistaminen ruokalasta.

Opettajana tiedät varsin hyvin, että perusopetuslaki sallii opettajalle voimakeinojen käytön tietyissä tilanteissa - ja minun mielestäni niiden käyttäminen pakon edessä ei ole vain opettajan oikeus vaan velvollisuus: opettaja on myös kurinpitäjä ja sellaisena vastuussa koulurauhasta. On epäammattimaista väistää omaa kurinpitovelvollisuuttaan sen takia, että pelkää mahdollisia seurauksia. Jos pelko ja huoli estävät opettajaa kantamasta vastuutaan, niin opettajan kannattanee lakata olemasta opettaja.

Kun puhutaan fyysisten kurinpitokeinojen lisäämisestä, ei puhuta turpaan mättämisestä tai tukkapöllyistä vaan siitä, että opettajalla on yksiselitteinen ja laillinen oikeus rauhoittaa häiriköivä oppilas esimerkiksi voimakeinoin. Jos et näe tätä hyödyllisenä, niin oletan sinun toimivan opettajana joko alakoulussa tai lukiossa. Siis olettaen että puhut ylipäänsä totta.

Mielestäni videolla näkyvä opettaja toimi erittäin ammattimaisesti ja teki sen, mitä hänen oli tehtävä ja mitä moni vähemmän pätevä kollega ei olisi uskaltanut tehdä. Hänen erottamisensa on todellinen oikeusmurha.

Vierailija
38/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 00:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No kävihän opettaja käytävän puolella, mutta jos penikka lähti tilanteen hävittyään piiloon pillittämään, niin opettajan perään lähtö olisi nyt otsikoissa takaa-ajona.

[/quote]

kas, niinpäs kävikin, mutta melko vikkelästi tuli takaisin. Eli ei keskustellut tilanteesta heti.

Vierailija
39/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 00:24"]

Olen opettaja.

[/quote]

Nyt olen kyllä kollegan kanssa aivan eri mieltä.

Kuten täälläkin on jatkuvasti todettu, tuohon videoon on tallentunut vain tapahtumaketjun viimeiset sekunnit; suunsoittoa ja päänaukomista oli jatkunut vaikka kuinka kauan. Oppilasta on luultavasti kehotettu lähtemään monia kertoja ja rehtorillakin on uhkailtu, mutta mikään ei ole auttanut. Tietyssä pisteessä on vain käytettävä fyysistä voimaa häiriötilanteen ratkaisemiseksi, ja videolla näkyy se piste. Enää ei ollut muuta tehtävissä kuin oppilaan poistaminen ruokalasta.

Opettajana tiedät varsin hyvin, että perusopetuslaki sallii opettajalle voimakeinojen käytön tietyissä tilanteissa - ja minun mielestäni niiden käyttäminen pakon edessä ei ole vain opettajan oikeus vaan velvollisuus: opettaja on myös kurinpitäjä ja sellaisena vastuussa koulurauhasta. On epäammattimaista väistää omaa kurinpitovelvollisuuttaan sen takia, että pelkää mahdollisia seurauksia. Jos pelko ja huoli estävät opettajaa kantamasta vastuutaan, niin opettajan kannattanee lakata olemasta opettaja.

Kun puhutaan fyysisten kurinpitokeinojen lisäämisestä, ei puhuta turpaan mättämisestä tai tukkapöllyistä vaan siitä, että opettajalla on yksiselitteinen ja laillinen oikeus rauhoittaa häiriköivä oppilas esimerkiksi voimakeinoin. Jos et näe tätä hyödyllisenä, niin oletan sinun toimivan opettajana joko alakoulussa tai lukiossa. Siis olettaen että puhut ylipäänsä totta.

Mielestäni videolla näkyvä opettaja toimi erittäin ammattimaisesti ja teki sen, mitä hänen oli tehtävä ja mitä moni vähemmän pätevä kollega ei olisi uskaltanut tehdä. Hänen erottamisensa on todellinen oikeusmurha.

[/quote]

Minulla on sosiaalialan koulutus ja olen työskennellyt "kentällä". Omien lasten koulu-uria seuratessa huomaa hyvin, että kaikilla opettajilla ei juurikaan sosiaalisia taitoja ole.

Vierailija
40/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 00:19"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 00:14"]

[/quote]

[/quote]

Ei. Tuossahan sen pojan olisi helppo tulla takaisin vielä päätään aukomaan.

Tilanne olisi pitänyt ns. puhua auki, tuo näytti jäävän selvittämättä.

Sellainen herättää vain lisää aggressioita.

[/quote]

No eipä tullu takaisin vaan tialnne rauhoittui.

Jutun mukaan poika poistui saman tien portaikkoon, kun hänet poistettiin ruokasalista.

Pojalla oli aikaa selvittää asia puhumalla, mutta kun se ei toiminut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän