Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka katsoitte sen kouluruokalavideon opesta ja oppilaasta

Vierailija
08.04.2013 |

Jos sinä olisit opettaja tai joku muu koulun henkilokunnan edustaja tuossa tilanteessa, olisitko sinä saanut puhumalla pojan pois tuosta tilanteesta. Mitä keinoja sinä olisit käyttänyt?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 00:20"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 00:10"]

Olen opettaja.

Jälkiviisaus on aina helppoa, mutta kyllä kollegani tuossa tilanteessa aiheutti itse omat potkunsa. Murrosikäiset ovat taitavia provosoimaan, etenkin tämä pikku-Napoleon. Videolla esiintyvä opettaja menetti malttinsa päänaukomiseen ja kävi nuoreen käsiksi. Tänäisyn yllättävyys ja väkivaltaisuus kertovat, että kyse ei ollut "välttämättömästä voimakeinosta", jota voisi perustella "tilanteen uhkaavuudella", vaan mies yksinkertaisesti hiiltyi. Joku teistä huomasikin ihan oikein, että opettajan olisi pitänyt hoitaa tilanne loppuun ja ottaa välittömästi yhteyttä rehtoriin jatkotoimenpiteitä varten. Kyllähän tuo näyttää erittäin raskauttavalta, eikä tuosta mitään oikeusmurhaa saa tekemälläkään, vaikka yleisesti ottaen haluan tietysti pitää muiden opettajien puolta.

Itse en kuuna päivänä kävisi lapseen kiinni ellei kyseessä ole aivan oikea vaaratilanne, ja silloinkin se voisi jäädä tekemättä. Painimiset ja niihin liittyvät jälkipyykit jätän suosiolla poliisille, koska minulla ei ole voimankäyttökoulutusta tai halua riskeerata työtäni jonkun juipin ja tämän vääryydentuntoisten vanhempien vuoksi.

Paljon puhutaan opettajan fyysisten kurinpitokeinojen lisäämisestä, mutta niille ei ole kyllä minkäänlaista tarvetta. Luokkahuonevuorovaikutuksen ongelmia ei kerta kaikkiaan voi ratkaista voimankäytöllä, kun samat oppilaat on kohdattava taas seuraavalla viikolla. Opetusministerikin jaksaa aiheesta puhua, koska valtuuksien lisääminen ei vaadi lisää rahaa toisin kuin luokkakokojen pienentäminen, opintososiaalisen palveluiden parantaminen ja erityisopetuksen resurssien kasvattaminen.

[/quote]

Kansalaisopiston iltakurssillako opetat vai jossain landella?

[/quote]

Luulen, että jossain uskonsisarten kristillisessä opistossa...

Vierailija
42/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 00:02"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 23:36"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 23:32"]

80-luvulla ei ollutkaan kamerakännyköitä, joilla olisi voinut ottaa todistusaineistoa siitä miten opettaja hankki auktoriteettiasemansa. Häirikköjä pelotti 80-luvulla mennä yläasteella rehtorin puhutteluun, sillä siellä sai ihan oikeasti nyrkistä.

[/quote]

missä koulussa sä olet käynyt kun noin hurjia reksejä oli??

[/quote]

No en nyt viitsi manostaa, mutta reksin lempinimi oli sama kuin erään elokuvan pahiksella siihen aikaan.

[/quote]

Biff Tannen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 00:24"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 00:18"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 00:11"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 00:01"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 23:15"]

Voimaahan tuo selvästi käytti ja outoa oli se, että jäi itse ruokalaan sisälle. Luulisi, että olisi mennyt itse perässä ja jatkanut tilanteen selvittelyä ulkopuolella?

[/quote]

IS jutun mukaan poika poistui paikalta ulostautumisen jälkeen. Tilanne oli siis ohi.

[/quote]

Pointti onkin siinä, että videon mukaan opettaja ei edes astunut käytävän puolelle, ei mennyt seuraamaan miten tilanne jatkuu. Se on mielestäni virhe. Jotenkin tuosta tuli sellainen fiilis, että tarkoitus oli vain saada oppilas pois tilasta, ei niinkään tilanteen rauhoittaminen..?

[/quote]

No kävihän opettaja käytävän puolella, mutta jos penikka lähti tilanteen hävittyään piiloon pillittämään, niin opettajan perään lähtö olisi nyt otsikoissa takaa-ajona.

[/quote]

kas, niinpäs kävikin, mutta melko vikkelästi tuli takaisin. Eli ei keskustellut tilanteesta heti.

[/quote]

Hyvänen aika, olisiko opettajan pitänyt juosta vielä perässä pitkin käytäviä? Siitä sitä vasta olisi otsikot saatu aikaan.

Olisihan tuo opettaja voinut tehdä tuo poistamisen vähän rauhallisemmin, mutta tuskin tuosta pahoinpitelytuomiota tulee, eikä näin ollen ollu kyllä työsuhteen purkamisenkaan peruste.

Vierailija
44/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 00:33"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 00:24"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 00:18"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 00:11"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 00:01"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 23:15"]

Voimaahan tuo selvästi käytti ja outoa oli se, että jäi itse ruokalaan sisälle. Luulisi, että olisi mennyt itse perässä ja jatkanut tilanteen selvittelyä ulkopuolella?

[/quote]

IS jutun mukaan poika poistui paikalta ulostautumisen jälkeen. Tilanne oli siis ohi.

[/quote]

Pointti onkin siinä, että videon mukaan opettaja ei edes astunut käytävän puolelle, ei mennyt seuraamaan miten tilanne jatkuu. Se on mielestäni virhe. Jotenkin tuosta tuli sellainen fiilis, että tarkoitus oli vain saada oppilas pois tilasta, ei niinkään tilanteen rauhoittaminen..?

[/quote]

No kävihän opettaja käytävän puolella, mutta jos penikka lähti tilanteen hävittyään piiloon pillittämään, niin opettajan perään lähtö olisi nyt otsikoissa takaa-ajona.

[/quote]

kas, niinpäs kävikin, mutta melko vikkelästi tuli takaisin. Eli ei keskustellut tilanteesta heti.

[/quote]

Hyvänen aika, olisiko opettajan pitänyt juosta vielä perässä pitkin käytäviä? Siitä sitä vasta olisi otsikot saatu aikaan.

Olisihan tuo opettaja voinut tehdä tuo poistamisen vähän rauhallisemmin, mutta tuskin tuosta pahoinpitelytuomiota tulee, eikä näin ollen ollu kyllä työsuhteen purkamisenkaan peruste.

[/quote]

Ei juosta perässä, mutta puhuttaa poikaa ruokasalin ulkopuolella tai viedä rehtorin luo tms. Tilanne jäi nyt kesken.

Vierailija
45/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meniks sekin paskalle ilmastointikanavaan?

Vierailija
46/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meniks sekin paskalle ilmastointikanavaan?

Vierailija
47/47 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 23:52"]

Toi koulu on täynnä häiriintyneitä, jotka ovat jo 10-vuotiaina ryöstellyt vanhuksia, hakannut porukalla ihmisiä, vetänyt huumeita, liimaa ja alkoholia. Olette kyllä varsin pihalla siitä menosta mitä Helsingin kouluissa tällä hetkellä on. Leikkasivat mm akvaariokalilta saksilla evät pois, erästä naisopettajaa sormettivat porukalla jne. Av-mammat hoitaa nää jutut puhumalla kovalla ammattitaidolla ja auktoriteetilla :)

[/quote]

Ei näissä mainituissa ole mun mielestä mitään häiriintynyttä. Ihan normaalia nuorten leikkisää toimintaa, mikä saattaa tietysti av-mammojen korviin kuulostaa pahalta, jos eivät enää muista sitä aikaa, kun itse olivat nuoria.

Niin kauan, kun ei tule ruumiita, voi noita nuorten "tempauksia" katsella hymyssä suin. Kyllä he sitten aikanaan aikuistuvat, jolloin vanhusten ryöstelyt tms. jäävät vähemmälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi