Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jahas, tyttö oli mennyt katsomaan Kellopeliappelsiinin...

Vierailija
08.04.2013 |

Luin tämän Facebook päivityksiä ja viimeisin oli: "Kellopeliappelsiini <3"... Tämähän on ihan kauhea elokuva. Tulin istumaan tytön huoneeseen tämän sängylle, ja näytin omasta koneestani päivitystänsä. Sanoi, että "ei se oo niin paha" ja kaikkea... VAI ETTÄ EI MUKA OLE NIIN PAHA? Takavarikoinko tietokoneen?

Tyttö katsoo kauheasti elokuvia, YouTube videoita ja ylipäätään on netissä aivan liikaa. 

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 12.v ja oon kattonu sen ei ees paha mikä siinä on niin paha kertokaa

Vierailija
2/75 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 21:33"]Ei jumalauta... :D Tällä logiikalla varmaan simpsonitkin on liian raaka kun siinä voi olla vaikka VÄKIVALTAA!
[/quote]

Olisko kuitenkin PIKKASEN eroa Simpsoneilla (K7 suurimmalta osin) ja Kellopeliappelsiinilla?! Come on now. Mä oon 27 enkä edelleenkään kato kauhuleffoja :D Ihmiset on erilaisia! Tosin kestän kattoa väkivaltaa, semmonen kauhuleffojen psykologinen uhkaavuus on paljon pahempi ja se mistä saan traumoja ja pelkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 21:14"]

Jos tyttö ymmärsi leffaa, niin on fiksu. Kellopeliappelsiini ei ole mikään helppo teinitoiminta, vaan kertoo laajemmin yhteiskunnasta.

[/quote]

En nyt tiedä, minusta se kertoo laajemmin vain Kubrickin tavasta käsittää yhteiskunta. Se, taas kuinka Kubrickia mystifioidaan, kertoo jotain massapsykologiasta.

Taisin eka kertaa nähdä ton intissä, tai sitten se oli joskus teininä. Sanoma oli kyllä heti selvä, mutta sekään ei oikein puhutellut, kun en ollut mikään massa-rebel-tyyppi. Pidin ja pidän elokuvaa edelleen hieman vastenmielisenä, on se silti tallennettuna. Siltä varalta, että jollain katselukerralla löytäisin siitä jotain merkityksiä, joita Kubrick ei tarkoittanut ilmentää.

Vierailija
4/75 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 21:12"]

No onhan siinä aika rankkoja kohtauksia!! Outoa, jos nauttii kyseisestä elokuvasta :/

[/quote]

"I'm singing in the rain..." (ja samalla pahoinpitelee sillä kepillä)

[/quote]

Onko toi biisi siinä leffassa?!

[/quote]

On, ja on siinä "Eu:n kansallishymnikin". Liekö Richie Blackmorekin sitten salaa joku Stanley-fani...

Vierailija
5/75 |
07.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 11:36"]

Näin itse elokuvan ensimmäisen kerran 17-vuotiaana ja se oli silloin minusta järkyttävä elokuva. Tosin näin sen elokuvateatterissa, jossa järkyttävyys korostui entisestään. En myöskään tiennyt elokuvasta mitään etukäteen, toisin kuin ap:n teini tuntuu tietävän. Minusta teinin ei välttämättä tarvitse katsoa Kellopeliappelsiinia, se on aikuisten elokuva.

Nykyisin se on yksi suosikkielokuvistani. Mutta kannattaa katsoa vasta sitten, kun kykenee elokuvaa pohtimaan. Kaikki elokuvat ei todellakaan ole teini-ikäisille.

[/quote]

No siihen aikaan kun itse olin koulussa, ei tarvinnut välttämättä katsoa Kellopeliappelsiinia. Se väkivallan tematiikka kun siinä on ihan samaa mitä se nuorison meno siihen aikaan, no, elokuvassa on väkivaltaisempaa, mutta psykologinen perusviritys ihan sama. Siksi en ole ikinä pitänyt siitä elokuvasta, yhtä vähän kuin Schindlerin listan alusta, jossa keskitysleirin kommendantti ampuu huvikseen vankeja, puolialastomana rakasteltuaan juuri nuoren, kenties alaikäisen naisvangin kanssa.

Vierailija
6/75 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna tytön kattoo. Ihmisii on erilaisii ja jos ite raakailet elokuvaa niin tyttösi ehkäpä kestää enemmmän raa'at kohdat kuin sie.

Vierailija
7/75 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me katsottiin tuo aikanaan koulussa.

Vierailija
8/75 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 13:47"]

Mä en oikein tajua näitä kommentoijia, joiden mielestä on hyvä että teini seilaa yksin netissä vuodesta toiseen ja että sen ikäisen ei tarvitse enää keskustella näkemistään kauheuksista.

Mikä vittu teitä vaivaa? Netissä näkee raiskauksia ja murhia, silpomista, snuffia ja niin eespäin. Ne traumatisoivat myös aikuisia ihmisiä. Nuoren vielä kotona asuvan nuoren kanssa täytyy keskustella ihan kaikesta ja varsinkin sellaisista aiheista, joita Kellopeliappelsiini käsittelee.

Jos te annatte kakaranne lapsenne linnoittautua nettiin ja omaan huoneeseensa ilman mihnkäänlaista keskusteluyhteyttä häneen, te olette synnyttämässä seuraavaa kouluampujaa. Se että joku leffa ei teidän mielestänne ole hurja, ei tarkoita ettei se voi sitä olla jollekin toiselle - etenkin murrosikäiselle nuorelle.

[/quote]

Mä oon samaa mieltä. Täällä ihmiset näyttävät kuvittelevan, että heidän 14-vuotiaansa ovat aikuisia, kun he ovat oikeasti ihan lapsia. Tämä oli kyllä valaiseva ketju siinä mielessä, että enää ei tarvitse ihmetellä miksi 14-vuotiaat hengaavat puistossa pussikaljojen kanssa, jos aikuisten kiinnostus tekemisiä kohtaan on tällä tasolla.

t. 15- ja 12- vuotiaiden äiti (ja meillä ei lukkiuduta omaan huoneeseen netin ääreen, eikä hengata iltaisin ulkona klo 20 jälkeen).
[/quote]
Älä nyt vaan sano, että 15v. tulee klo. 20 kotiin, pliis älä sano.... Nyt jo naurahdin, mutta sitten ajattelin, että tarkoitit vain 12 vuotiasta.

Vierailija
9/75 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä katoin 15v. tyttönä ja ei hetkauttanut millään lailla. Pidin sitä taide-elokuvana.

Vierailija
10/75 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks parhaimmista leffoista ikinä

Vierailija
11/75 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman ikäisenä sitä itsekin katsoin kysyisen leffan ja mm Saw-elokuvia ja muutakin kauhua/väkivaltaa. Suht normaaliksi ihmiseksi kasvoin siitä huolimatta, ellei tätä av:lla kirjoittelua lasketa mukaan.

Vierailija
12/75 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 10:48"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 09:27"]

Kannattaisi keskustella tytön kanssa, mikä oli elokuvan varsinainen sanoma. Kellopeliappelsiinissa väkivalta on vain pintaraapaisu elokuvan todellisista teemoista.

[/quote]

Juuri näin. Mulle tulee hirveän yksinkertainen olo ihmisestä, joka kokee Kellopeliappelsiinin pelkkänä väkivaltaelokuvana. Kerran työpaikalla eräs nainen kauhisteli saaneensa kyseisen leffan joululahjaksi ja tämä nainen tosiaankin oli hieman simppeli.

[/quote]

Katsoin sen salaa teininä ja on jäänyt mieleeni pelkästään kuvottavan väkivaltaisena, niin ja se paneskelukohtaus, jossa oli kaksi naista. En ole tahtonut katsoa aikuisena uudestaan, koska muistan elokuvan täysin vastenmielisenä.

Vierailija
13/75 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin kyseisen leffan suunnilleen samassa iässä, ja edelleen muistan sen ahaa-elämyksen tunteen. Olen nyt 37v. Tajunnanräjäyttävä voisi olla oikea termi. Maailma alkoi  yhtäkkiä näyttää ihan erilaiselta kuin ennen. Aika pian tuon jälkeen luin Orwellin 1984:n ja Huxleyn Uljaan uuden maailman, jotka muokkasivat radikaalisti teinin maailmankuvaa. Edelleen olen vakuuttunut siitä, että Kellopeliappelsiini vaikutti eniten siihen, että lähdin yliopistoon myöhemmin opiskelemaan yhteiskuntatieteitä. Se vaikutti Enemmän kuin vanhempien mielipiteet tai vinkit, enemmän kuin kaveripiiri, enemmän kuin koulun opo tai opinto-oppaiden ainekuvaukset. 

Vierailija
14/75 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paha jos ymmärtää sen. Tyttöni kuuntelee "väkivaltaista" ja vihaista musiikkia kuten Slayer,Manson, Death, Cannibal Corpse.
Yhtä hyvin voi verrata väkivaltaiseen elokuvaan sanoitusten takia. Itse en ymmärrä noita ollenkaan (varsinkaan 2 ensimmäistä). Tyttö on menee lukion 2. ja on viisas ja järkevä ihminen. Ei haittaa jos ymmärtää eikä ota mitään liian tosissaan.

Vierailija
15/75 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sen katsoi ap?

Vierailija
16/75 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika.

Vierailija
17/75 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellopeli appelsiini oli ensimmäinen elokuva jonka ikinä näin. Suunnilleen 7-vuotiaana, luulisin. Silloin jo pidin elokuvasta, lähinnä sen visuaalisen ilmeen ja musiikin käytön takia. Vanhempana on vähän paremmin auennut nuo yhteiskunta-näkemykset ja seksijutut, silloin en niistä mitään tajunnut niin ei haitannut jättikokoiset dildot sun muut.

Vierailija
18/75 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Annatte kuitenkin jo pienten lasten katsoa Salkkareita, jossa on paljon enemmän kuraa ja erittäin typerä lähestymistapa "yhteiskunnallisiin kysymyksiin", kuten homoseksuaalisuuteen ja mielisairauksiin. Jos Kellopeliappelsiini huolettaa, nin teinille kannattaa hankkia kirja tai dokumentti-dvd, jossa kerrotaan Kubrickin elokuvien taustoista. Tämän ohjaajan teokset ovat moniulotteisia ja -tulkintaisia. Suosittelen hankkimaan katsottavaksi muitakin Kubrickin ohjaustöitä, kuten Barry Lyndonin.

Vierailija
19/75 |
30.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 01:07"]

Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Annatte kuitenkin jo pienten lasten katsoa Salkkareita, jossa on paljon enemmän kuraa ja erittäin typerä lähestymistapa "yhteiskunnallisiin kysymyksiin", kuten homoseksuaalisuuteen ja mielisairauksiin. Jos Kellopeliappelsiini huolettaa, nin teinille kannattaa hankkia kirja tai dokumentti-dvd, jossa kerrotaan Kubrickin elokuvien taustoista. Tämän ohjaajan teokset ovat moniulotteisia ja -tulkintaisia. Suosittelen hankkimaan katsottavaksi muitakin Kubrickin ohjaustöitä, kuten Barry Lyndonin.

[/quote]

Yksi aliarvostettu ja vähemmän tunnettu Kubrickin leffa on Kunnian polut. Hieno ja ajatuksia herättävä teos sodan järjettömyydestä, kannattaa katsoa.

Vierailija
20/75 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jumalauta... :D Tällä logiikalla varmaan simpsonitkin on liian raaka kun siinä voi olla vaikka VÄKIVALTAA!