Jahas, tyttö oli mennyt katsomaan Kellopeliappelsiinin...
Luin tämän Facebook päivityksiä ja viimeisin oli: "Kellopeliappelsiini <3"... Tämähän on ihan kauhea elokuva. Tulin istumaan tytön huoneeseen tämän sängylle, ja näytin omasta koneestani päivitystänsä. Sanoi, että "ei se oo niin paha" ja kaikkea... VAI ETTÄ EI MUKA OLE NIIN PAHA? Takavarikoinko tietokoneen?
Tyttö katsoo kauheasti elokuvia, YouTube videoita ja ylipäätään on netissä aivan liikaa.
Kommentit (75)
Kannattaisi keskustella tytön kanssa, mikä oli elokuvan varsinainen sanoma. Kellopeliappelsiinissa väkivalta on vain pintaraapaisu elokuvan todellisista teemoista.
Minäkin keskustelisin tilanteessa tyttären kanssa leffasta, ja sen herättämistä ajatuksista ja maailmankuvasta ehkä vähän laajemminkin. Keneen hän leffassa samaistui? Mitä ajatuksia eri roolihahmot herättivät? Myös siitä, miksi leffoissa on ikärajat - ei siksi, että niitä ei "uskaltaisi" katsoa, vaan siksi, että nuorella on aivotoiminnan kehitys vielä kesken, ja itse asiassa kaikki viihde, mitä tuossakin iässä kuluttaa, vaikuttaa siihen, millaisia aivoratoja muodostuu. Vaikka vain vähän kerrallaan, niin silti vähän kerrallaan ja kertautuen. Näin tapahtuu myös aikuisella, mutta erityisesti nuorella ja lapsella. Tämän voi jokainen huomata itsekin esim. tietokonepelien (vaikka harmittomienkin) kautta, johonkin keskittymällä siitä tulee tuttua ja helppoa. Ja tätä voi käyttää hyödykseen tai tappiokseen.
Siksi viihdevalinnoillakin on väliä, ja erityisesti niillä tulkinnoilla, joita katsomastaan ja kohtaamastaan tekee. Ja siksi ikärajatkin on - että kaikki eivät viitsi nähdä tätä vaivaa jälkipuintiin ja käsittelyyn. Jos katsoo, niin sitten keskustellaan, sinulla on vanhempana oikeus sitä vaatia. Ja jos ei mitään tulkintaa tee, niin sitten vasta kannattaisikin huolestua - onko tiedostanut tätä puolta asioista lainkaan? Myös viihde- ja medialukutaitoa kannattaa kasvattaa, siihen ehkä parasta juuri yhteiset keskustelut. Nuori voi olla tietenkin fiksu ja ajatteleva, ja myös tuollainen psykologinen kauhu voi olla jokin tarve käsitellä sellaista teemaa juuri nyt.
Aivothan ovat täysin kehittyneet vasta noin 21 vuotiaana, mitä ei kannata aikuisena unohtaa, vaikka ne nuoret jo kovin fiksuja monissa asioissa ovatkin.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 09:27"]
Kannattaisi keskustella tytön kanssa, mikä oli elokuvan varsinainen sanoma. Kellopeliappelsiinissa väkivalta on vain pintaraapaisu elokuvan todellisista teemoista.
[/quote]
Juuri näin. Mulle tulee hirveän yksinkertainen olo ihmisestä, joka kokee Kellopeliappelsiinin pelkkänä väkivaltaelokuvana. Kerran työpaikalla eräs nainen kauhisteli saaneensa kyseisen leffan joululahjaksi ja tämä nainen tosiaankin oli hieman simppeli.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 10:48"]
[/quote]
Juuri näin. Mulle tulee hirveän yksinkertainen olo ihmisestä, joka kokee Kellopeliappelsiinin pelkkänä väkivaltaelokuvana. Kerran työpaikalla eräs nainen kauhisteli saaneensa kyseisen leffan joululahjaksi ja tämä nainen tosiaankin oli hieman simppeli.
[/quote]
Voi tsiisus :D Kyllä aivan varmasti kaikki aiheeseen minimaalisestikin perehtyneet tietävät, ettei Kellopeliappelsiini ole mikään väkivalta-action-elokuva, et todellakaan ole mikään sherlokki kun sen olet hiffannut, kyse lienee enemmänkin siitä, että elokuva SISÄLTÄÄ kuvottavaa ja raakaa väkivaltaa. Joidenkin mielestä vastenmielinen väkivalta heikentää elokuvaelämystä, oli kokonaisteema mikä hyvänsä, toisten mielestä ei.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 11:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 10:48"]
[/quote]
[/quote]
Voi tsiisus :D Kyllä aivan varmasti kaikki aiheeseen minimaalisestikin perehtyneet tietävät, ettei Kellopeliappelsiini ole mikään väkivalta-action-elokuva, et todellakaan ole mikään sherlokki kun sen olet hiffannut, kyse lienee enemmänkin siitä, että elokuva SISÄLTÄÄ kuvottavaa ja raakaa väkivaltaa. Joidenkin mielestä vastenmielinen väkivalta heikentää elokuvaelämystä, oli kokonaisteema mikä hyvänsä, toisten mielestä ei.
[/quote]
No enpä tiedä. Nykyään näkee huomattavasti kuvottavampaa ja raaempaa väkivaltaa ihan tv-sarjoissakin, esim. True Bloodin väkivalta on minusta aivan käsittämätöntä.
Näin itse elokuvan ensimmäisen kerran 17-vuotiaana ja se oli silloin minusta järkyttävä elokuva. Tosin näin sen elokuvateatterissa, jossa järkyttävyys korostui entisestään. En myöskään tiennyt elokuvasta mitään etukäteen, toisin kuin ap:n teini tuntuu tietävän. Minusta teinin ei välttämättä tarvitse katsoa Kellopeliappelsiinia, se on aikuisten elokuva.
Nykyisin se on yksi suosikkielokuvistani. Mutta kannattaa katsoa vasta sitten, kun kykenee elokuvaa pohtimaan. Kaikki elokuvat ei todellakaan ole teini-ikäisille.
Mihin tää maailma on menossa... TERVEELLE 14-VUOTIAALLE mennään lässyttämään että miltäs se elokuva nyt tuntui... Sallikaa mun nauraa. :D Tai hetkinen. Tässä pitäisikin ennemmin varmaan itkeä...
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 11:38"]
Mihin tää maailma on menossa... TERVEELLE 14-VUOTIAALLE mennään lässyttämään että miltäs se elokuva nyt tuntui... Sallikaa mun nauraa. :D Tai hetkinen. Tässä pitäisikin ennemmin varmaan itkeä...
[/quote]
Ei toista kunnioittava ja kuunteleva keskustelu ole mitään lässytystä. Kuten joku sanoi, siinähän voi huomata että se toinen onkin ajattelukykyinen ihminen, jolla on jopa järkeviä mielipiteitä ja näkemyksiä.
[/quote]
Samaa mietin :D Kuinka tyhminä te pidätte jälkikasvuanne?
Toivoisin, ettei 14-vuotiaani katsoisi Kellopeliappelsiinia. Parempi olisi, jos nakisi sen vahan vanhempana. Talloin olisi hyva, jos nuorella olisi ylipaataan kokemusta elokuvista ja kirjallisuudesta niin, etta kykenisi asettamaan Kellopeliappelsiinin tiettyyn kontekstiin, etta olisi suhteellisuudentajua jne. Nuoret nakevat netissa ja televisiossa ihan liikaa vakivaltapuuroa, mutta Kellopelliappelsiini on eri tavalla jarkyttava. Varmasti elokuvasta olisi hyva keskustella, mutta onko "milta se sinusta tuntui?" hyva avaus millekaan keskustelulle?
Toivottavasti tämä on provo, sillä aika junttitoimintaa muuten. Kellopeliappelsiini on yhteiskuntakriittinen teos, jossa juurikin vastustetaan väkivaltaa eikä ihannoida sitä. Katsoin sen itse n. 13-vuotiaana enkä saanut traumoja ja ymmärsin, ettei väkivalta ole ihannoitavaa.
Ihan oikeasti, ajattelitko laittaa kakarasi katsomaan vaan järjettömiä ja huonosti tehtyjä disneyn pehmoleffoja 18-vuotiaaksi asti?
[/quote]
Kyllä mä keskustelen mun TERVEEN 14-vuotiaan kanssa monista muistakin asioista ihan sillä teemalla, että mikä fiilis jäi ja mitä hän asioista ajatteli. Vanhemman kannattaa säilyttää se keskusteluyhteys lapsen kanssa läpi teinivuosienkin juttelemalla niistä asioista joista teini on kiinnostunut, esim. elokuvat ja musiikki. Saattaa olla, että se nuori sitten pysyykin TERVEENÄ.
Huhhuh, toivottavasti tässä on tullut yksi ykkönen liikaa iän eteen, tai sitten teillä on muuten vain aika jälkeenjääneitä teinejä, kun "ne ei osaa käsitellä näkemäänsä."
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 13:47"]
Mä en oikein tajua näitä kommentoijia, joiden mielestä on hyvä että teini seilaa yksin netissä vuodesta toiseen ja että sen ikäisen ei tarvitse enää keskustella näkemistään kauheuksista.
Mikä vittu teitä vaivaa? Netissä näkee raiskauksia ja murhia, silpomista, snuffia ja niin eespäin. Ne traumatisoivat myös aikuisia ihmisiä. Nuoren vielä kotona asuvan nuoren kanssa täytyy keskustella ihan kaikesta ja varsinkin sellaisista aiheista, joita Kellopeliappelsiini käsittelee.
Jos te annatte kakaranne lapsenne linnoittautua nettiin ja omaan huoneeseensa ilman mihnkäänlaista keskusteluyhteyttä häneen, te olette synnyttämässä seuraavaa kouluampujaa. Se että joku leffa ei teidän mielestänne ole hurja, ei tarkoita ettei se voi sitä olla jollekin toiselle - etenkin murrosikäiselle nuorelle.
[/quote]
Mä oon samaa mieltä. Täällä ihmiset näyttävät kuvittelevan, että heidän 14-vuotiaansa ovat aikuisia, kun he ovat oikeasti ihan lapsia. Tämä oli kyllä valaiseva ketju siinä mielessä, että enää ei tarvitse ihmetellä miksi 14-vuotiaat hengaavat puistossa pussikaljojen kanssa, jos aikuisten kiinnostus tekemisiä kohtaan on tällä tasolla.
t. 15- ja 12- vuotiaiden äiti (ja meillä ei lukkiuduta omaan huoneeseen netin ääreen, eikä hengata iltaisin ulkona klo 20 jälkeen).
[/quote]
Kukaan ei ole täällä sanonut että 14-vuotias on aikuinen. Se on kuitenkin jo ihan eri asia, kuin joku pikkulapsi. Minkä ikäinen on sitten tarpeeksi iso katsomaan tuon? Älkää vain sanoko että 18-vuotias...
Ja minä en ainakaan pitäisi siitä, että joku kyttää selkäni takana, kun olen netissä. Kaikilla on oikeus yksityisyyteen, myös teineillä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 18:30"]
Iankaikkisen vanha ja täyspaska elokuva.
[/quote]
Eihän siinä ollut edes tietokonetehosteita tai puhuvia eläimiä. :(
Miten tuo elokuva loppui? Jännästi muistan muuten elokuvan, mutta loppua en. :0
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 18:39"]
Miten tuo elokuva loppui? Jännästi muistan muuten elokuvan, mutta loppua en. :0
[/quote]
Poitsu oli hiukan pipi hypättyään ikkunasta, mutta maatessaan sairaalassa kokovartalokipsissä kävi katsojille ilmi että Alexin röyhkeys oli täysin palautunut.
Kirjassa on tämän jälkeen vielä yksi kappale jossa kiteytyy mielestäni jotain tärkeää. Yksi Alexin kamuista on aikuistunut, ja Alex alkaa miettiä omaa tulevaisuuttaan ja lasta. Se nuoruuden tuhovimma alkaa siis väistyä itsellään, eikä siihen tarvittu mitään ohjelmointia. Minusta pahapaha että Kubrick jätti tämän pois, se leimaa elokuvaa hieman sensationalistiseksi, vaikka se on siitäkin huolimatta mestariteos.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 21:02"]
Luin tämän Facebook päivityksiä ja viimeisin oli: "Kellopeliappelsiini <3"... Tämähän on ihan kauhea elokuva. Tulin istumaan tytön huoneeseen tämän sängylle, ja näytin omasta koneestani päivitystänsä. Sanoi, että "ei se oo niin paha" ja kaikkea... VAI ETTÄ EI MUKA OLE NIIN PAHA? Takavarikoinko tietokoneen?
Tyttö katsoo kauheasti elokuvia, YouTube videoita ja ylipäätään on netissä aivan liikaa.
[/quote]
Herran kiitos, että meillä on internet! Ilman sitä tämäkin äiti olisi joutunut yksin pohtimaan vakavaa ongelmaansa. Mutta kiitos internetin, hän pystyy parin näppäimen painalluksella jakamaan ongelmansa meidän kaikkien kanssa. En tiedä miten olisinkaan selvinnyt tämän päivän yli lukematta tälläistä mielentuotosta. Kiitos siitä sinulle AP.