Jahas, tyttö oli mennyt katsomaan Kellopeliappelsiinin...
Luin tämän Facebook päivityksiä ja viimeisin oli: "Kellopeliappelsiini <3"... Tämähän on ihan kauhea elokuva. Tulin istumaan tytön huoneeseen tämän sängylle, ja näytin omasta koneestani päivitystänsä. Sanoi, että "ei se oo niin paha" ja kaikkea... VAI ETTÄ EI MUKA OLE NIIN PAHA? Takavarikoinko tietokoneen?
Tyttö katsoo kauheasti elokuvia, YouTube videoita ja ylipäätään on netissä aivan liikaa.
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 19:09"]
Luuletteko te ihan tosissanne jotkut että lapsenne odottavat siihen 18. ikävuoteen ennenkuin katsovat esim. jotain "perjantai 13. päivä"ä? Ihan uskomatonta tosiaan jos olette noin sinisilmäisiä.
[/quote]
Totta. Teininä ne "klassikot" katsotaan ensimmäisen kerran ja sitten fiilistellään vanhempana uudelleen:) Itse rakastuin kauhu/jännitys elokuviin 12 vuotiaana. Vieläkin vuosikymmenten jälkeen muistelen ilolla sitä jännitystä kun etsittiin vanhempien ja veljien piiloista noita leffoja. Kuvanlaatu oli mitä oli siihen aikaan, mitä lie kopion kopioita mutta ne ajoivat asiansa. Ei sitä aikuisena enää edes saa sellaisia viboja jostain kauhupätkistä. Se on tosiaan sitä fiilistelyä sitten enemmänkin.
Mun mielestä Kellopeliappelsiini on todellinen 'Rites of passage' elokuva. Se katsotaan kun ollaan 'siinä iässä'.
Itse voin teini-ikäisenä todeta (vähän vanhempi tosin, kuin tyttäresi), että kyllä se on jo pahempaakin nähnyt ja olisit ylpeä, että katsoo sentään laadukkaita ja sentään jollain tasolla järkeviä elokuvia. Samanlaista, ellei pahempaakin väkivaltaa näkee b-luokan teinileffoissa ja vastaavissa koko ajan.
Jos haluat kuitenkin osoittaa tyttärellesi, ettet ole ihan samaa mieltä, ilmaise jotenkin että väkivaltaiset elokuvat eivät ole ehkä sitä parasta viihdettä ja laadukkaita yhteiskunta kuvauksia löytää vähän "miedompinakin".
Mutta älä nyt hyvä ihminen ala mitään takavarikoimaan! Juuri tuollainen ylireagointi vaan suututtaa ja saa aikaan enemmän kapinointia.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 21:12"]
No onhan siinä aika rankkoja kohtauksia!! Outoa, jos nauttii kyseisestä elokuvasta :/
[/quote]
"I'm singing in the rain..." (ja samalla pahoinpitelee sillä kepillä)
Mä en oikein tajua näitä kommentoijia, joiden mielestä on hyvä että teini seilaa yksin netissä vuodesta toiseen ja että sen ikäisen ei tarvitse enää keskustella näkemistään kauheuksista.
Mikä vittu teitä vaivaa? Netissä näkee raiskauksia ja murhia, silpomista, snuffia ja niin eespäin. Ne traumatisoivat myös aikuisia ihmisiä. Nuoren vielä kotona asuvan nuoren kanssa täytyy keskustella ihan kaikesta ja varsinkin sellaisista aiheista, joita Kellopeliappelsiini käsittelee.
Jos te annatte kakaranne lapsenne linnoittautua nettiin ja omaan huoneeseensa ilman mihnkäänlaista keskusteluyhteyttä häneen, te olette synnyttämässä seuraavaa kouluampujaa. Se että joku leffa ei teidän mielestänne ole hurja, ei tarkoita ettei se voi sitä olla jollekin toiselle - etenkin murrosikäiselle nuorelle.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 13:47"]
Mä en oikein tajua näitä kommentoijia, joiden mielestä on hyvä että teini seilaa yksin netissä vuodesta toiseen ja että sen ikäisen ei tarvitse enää keskustella näkemistään kauheuksista.
Mikä vittu teitä vaivaa? Netissä näkee raiskauksia ja murhia, silpomista, snuffia ja niin eespäin. Ne traumatisoivat myös aikuisia ihmisiä. Nuoren vielä kotona asuvan nuoren kanssa täytyy keskustella ihan kaikesta ja varsinkin sellaisista aiheista, joita Kellopeliappelsiini käsittelee.
Jos te annatte kakaranne lapsenne linnoittautua nettiin ja omaan huoneeseensa ilman mihnkäänlaista keskusteluyhteyttä häneen, te olette synnyttämässä seuraavaa kouluampujaa. Se että joku leffa ei teidän mielestänne ole hurja, ei tarkoita ettei se voi sitä olla jollekin toiselle - etenkin murrosikäiselle nuorelle.
[/quote]
Mä oon samaa mieltä. Täällä ihmiset näyttävät kuvittelevan, että heidän 14-vuotiaansa ovat aikuisia, kun he ovat oikeasti ihan lapsia. Tämä oli kyllä valaiseva ketju siinä mielessä, että enää ei tarvitse ihmetellä miksi 14-vuotiaat hengaavat puistossa pussikaljojen kanssa, jos aikuisten kiinnostus tekemisiä kohtaan on tällä tasolla.
t. 15- ja 12- vuotiaiden äiti (ja meillä ei lukkiuduta omaan huoneeseen netin ääreen, eikä hengata iltaisin ulkona klo 20 jälkeen).
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 09:27"]
[/quote]
Juuri näin. Mulle tulee hirveän yksinkertainen olo ihmisestä, joka kokee Kellopeliappelsiinin pelkkänä väkivaltaelokuvana. Kerran työpaikalla eräs nainen kauhisteli saaneensa kyseisen leffan joululahjaksi ja tämä nainen tosiaankin oli hieman simppeli.
[/quote]
Olenkohan minäkin sitten "vähän simppeli" jos en ole ollenkaan varma haluanko nähdä jotain joukkoraiskausta sisältävän elokuvan -vaikka itse elokuvan sanoma olisi kuinka puhutteleva tahansa..?
En nimittäin ole ko elokuvaa nähnyt enkä luultavimmin haluakaan -ihan varmasti olisin kauhuissani jos joku lähettäisi minulle moisen pätkän paketoituna. En ehkä pitäisi ihan "normaalina" joululahjana.
Schindlerin lista on varmaan kansanmurhalla herkutteleva väkivaltapätkä?
No en kyllä sanois niin. Miksi nyt siihen vertasit??
Schindlerin lista kertoo tositapahtumista, oikeasta historiasta eikä herra Schindler ole fiktiivinen hahmo kuten nämä Kellopeliappelsiinin sankarit.
Nyt hommaat vielä hänelle Moog Konttisen mainion suomennoksen tuosta Burgessin klassikkoteoksesta. Kirja avaa vielä paremmin millaisissa pohdinnoissa on tuon jutun juju. Alkuperäiskielinen saattaa olla 14-vuotiaalle hieman haastava, kun tuossa suomenkielisessäkin on sanasto perspuolella.
Hyvä leffa, suosittelen. Katsottiin pätkä ekan kerran kaverin kanssa lukioiässä oikein leffateatterissa, ja vaikka syvemmät teemat jäivät epäselviksi, väkivaltakuvaukset saivat meidät hytkymään naurusta. Aikanaan varmaan varsinaista shokkihoitoa, mutta nykyään uutislähetyksissäkin on enemmän tulta ja tulikiveä.
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin, ettei 14-vuotiaani katsoisi Kellopeliappelsiinia. Parempi olisi, jos nakisi sen vahan vanhempana. Talloin olisi hyva, jos nuorella olisi ylipaataan kokemusta elokuvista ja kirjallisuudesta niin, etta kykenisi asettamaan Kellopeliappelsiinin tiettyyn kontekstiin, etta olisi suhteellisuudentajua jne. Nuoret nakevat netissa ja televisiossa ihan liikaa vakivaltapuuroa, mutta Kellopelliappelsiini on eri tavalla jarkyttava. Varmasti elokuvasta olisi hyva keskustella, mutta onko "milta se sinusta tuntui?" hyva avaus millekaan keskustelulle?
Käytä sitä ääntä vittumaista lukee tommosta
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 22:49"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 20:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 21:12"]
No onhan siinä aika rankkoja kohtauksia!! Outoa, jos nauttii kyseisestä elokuvasta :/
[/quote]
"I'm singing in the rain..." (ja samalla pahoinpitelee sillä kepillä)
[/quote]
Onko toi biisi siinä leffassa?!
[/quote]
On, ja on siinä "Eu:n kansallishymnikin". Liekö Richie Blackmorekin sitten salaa joku Stanley-fani...
Ei se on Beethoven fani. Smoke on the waterin riffikin on väännetty Beethovenin 5:stä.
Tiedätkö muuten mitä Richie teki nuorena miehenä?
Vasemmalla Ritchie, rummuissa Mike Underwood
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin, ettei 14-vuotiaani katsoisi Kellopeliappelsiinia. Parempi olisi, jos nakisi sen vahan vanhempana. Talloin olisi hyva, jos nuorella olisi ylipaataan kokemusta elokuvista ja kirjallisuudesta niin, etta kykenisi asettamaan Kellopeliappelsiinin tiettyyn kontekstiin, etta olisi suhteellisuudentajua jne. Nuoret nakevat netissa ja televisiossa ihan liikaa vakivaltapuuroa, mutta Kellopelliappelsiini on eri tavalla jarkyttava. Varmasti elokuvasta olisi hyva keskustella, mutta onko "milta se sinusta tuntui?" hyva avaus millekaan keskustelulle?
Käytä sitä ääntä vittumaista lukee tommosta
Mitä ääntä? Vuonna 2014 kirjoitettu.
Itse aiheesta: tuon ikäisenä katsoin jo videoita joissa teloitetaan ihmisiä moottorisahalla
Luuletteko te ihan tosissanne jotkut että lapsenne odottavat siihen 18. ikävuoteen ennenkuin katsovat esim. jotain "perjantai 13. päivä"ä? Ihan uskomatonta tosiaan jos olette noin sinisilmäisiä.