Kenen mielestä BMI 19-20 on normaalipaino?
Minusta tuo on naisen ihannepainoindeksi. Tuon yli kun mennään, on yleensä jo joko löllö tai kolhon näköinen. En tajua, miten joku BMI 24 muka voi olla vielä normaalipaino. Ei ihan varmasti ole, ellei kyseessä ole todella urheilullinen ja lihaksikas ihminen, muuten läskiä on jo ihan liikaa.
Kommentit (51)
Siis mitä totuutta?
Kyllähän tuo painoindeksi on ihan normaali, ja totta on myös se, että ihmisillä, jotka eivät liiku paljon, suurempi painoindeksi tarkoittaa yleensä liiallista rasvakudoksen määrää. Lisäksi nykyiset kauneusihanteet puhuvat samaa kieltä kuin minä. Eli kyllä se vaan totuuttakin vastaa. Makuasiat on sitten erikseen.
ap
Sitä totuutta, etteikö yli 20 painoindeksillä olisi muka normaalipainoinen. Sulla on nyt mielessä joku ihan muu asia kuin "normaalipaino". Kauneisihanne on sitten asia erikseen.
Eikös se ole alle 18,5, mikä on alipaino?
No oon siinä mielessä samaa mieltä, että kun itse olin painoindeksissä 23 olin kyllä melko "löllö". Siis jenkkikset oli aika huomattavat ja pömppis ihan kamala. Nyt oon laihdutuksen jälkeen painoindeksissä 20 ja tää on kyllä mulle sopivin, vähän koitan vielä tiputtaa.
Mut riippuu tosiaan ihan hirveesti vartalomallista ja siitä kuinka paljo treenaa. Lihaksilla saa helposti painoindeksin nousemaan vaikkei yhtään löllöä löytyis mistään. Ja toisilla rasva kertyy peppuun ja tisseihin, itselläni taas mahaan ja reisiin. Arvaat varmaan kumpi näyttää viehättävämmältä :D
Joo, normaalipaino ei ole sama kuin kauneusihanne. Normaalipaino on jonkunlainen raja, jonka jälkeen paino rupeaa haittaamaan. Paitsi että viime vuosina on tajuttu, että itse asiassa ne vähän pulskemmat pärjää paremmin, terveellisin bmi on 25 ja juuri muutama kuukausi sitten uutisoitiin, että vasta 30 tienoilla painosta alkaa oikeasti olla haittaa. Parin viikon sisään uutisoitiin, että painoindeksilltään 30 tienoilla olevat sydäntautiset selviävät todennäköisemmin ja niin edelleen. Ja itselläni bmi on 24 pintaan ja hinaan sitä parhaillaan alas kauneusihanteen, ei terveyden takia.
Höpö höpö. Tuo on normaalipaino kevytrakenteiselle naiselle, mutta suuri osa suomalaista olisi melko kuivakoita tuossa kunnossa ja terveellien normaalipaino on enemmän.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 17:11"]
Höpö höpö. Tuo on normaalipaino kevytrakenteiselle naiselle, mutta suuri osa suomalaista olisi melko kuivakoita tuossa kunnossa ja terveellien normaalipaino on enemmän.
[/quote]
Tämä on kyllä ihan höpö höpöä. Miten suomalaiset naiset nyt sitten niin kovasti eroavat vaikkapa ranskalaisista, joilla tuo tosiaan on normaali painoindeksi (siis lähes normi).
Siitä ylimääräistä rasvaa vaan ei tarvita mihinkään.
painoindeksin normaalipainollahan kuvataan painoa, jolla olet vielä terve, eikä kokosi aiheuta terveydellisiä ongelmia. Se, millainen kauneusihanne nyt on / mikä näyttää mielestäsi kauniilta, ei vaikuta painoindeksiin.
Kirjoitit tuossa hieman itsesi kanssa ristiin kun laitoit nykyiset kauneusihanteet. Nimenomaan kauneusihanteet ovat vaihdelleet paljon historian aikana, eli ei se, mitä nykyään pidetään kauniina, ole mikää objektiivisen kauneuden kriteeri (sitäpaitsi ainakin missien painoindeksillä mitattuna nykyään ihaillaan pyöreämpiä naisia kuin esim. 70-luvulla.)
Normaalilla on monta määritelmää, mutta käytetyin lienee "tyypillinen" - eli se, mitä keskivertoihminen tai useimmat ihmiset edustavat. Ja painoindeksi 19-20 ei ainakaan Suomessa ole tuolla perusteella normaali.
Jos ajatellaan terveyttä, niin BMI 19:sta ei ole mitään etua BMI 24:n verrattuna.
Makuasiat ovat tosiaan makuasioita.
t. BMI 20 ja siihen tyytyväinen, jonka mielestä kauneutta on kuitenkin monentyyppistä.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 17:01"]
Siis mitä totuutta?
Kyllähän tuo painoindeksi on ihan normaali, ja totta on myös se, että ihmisillä, jotka eivät liiku paljon, suurempi painoindeksi tarkoittaa yleensä liiallista rasvakudoksen määrää. Lisäksi nykyiset kauneusihanteet puhuvat samaa kieltä kuin minä. Eli kyllä se vaan totuuttakin vastaa. Makuasiat on sitten erikseen.
ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 17:19"]
Kirjoitit tuossa hieman itsesi kanssa ristiin kun laitoit nykyiset kauneusihanteet. Nimenomaan kauneusihanteet ovat vaihdelleet paljon historian aikana, eli ei se, mitä nykyään pidetään kauniina, ole mikää objektiivisen kauneuden kriteeri (sitäpaitsi ainakin missien painoindeksillä mitattuna nykyään ihaillaan pyöreämpiä naisia kuin esim. 70-luvulla.)
Hmm. Minusta en kyllä kirjoittanut ristiin. Tai voitko selventää, mikä tuossa meni ristiin? Normaali on tietysti käsitteenä aika laaja, ja siitä voidaan keskustella, mutta minusta tuo normaali-käsite ja "nykyiset kauneusihanteet" juurikin tukevat toisiaan.
Suomessa, Briteissä ja Jenkeissä (noin esimerkkinä), ollaan yleisesti sitä mieltä, että bmi:n yläpää on normaalia, mutta monessa muussa maassa se nähdään ylipainona.
ap
Normaalilla on monta määritelmää, mutta käytetyin lienee "tyypillinen" - eli se, mitä keskivertoihminen tai useimmat ihmiset edustavat. Ja painoindeksi 19-20 ei ainakaan Suomessa ole tuolla perusteella normaali.
Jos ajatellaan terveyttä, niin BMI 19:sta ei ole mitään etua BMI 24:n verrattuna.
Makuasiat ovat tosiaan makuasioita.
t. BMI 20 ja siihen tyytyväinen, jonka mielestä kauneutta on kuitenkin monentyyppistä.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 17:01"]
Siis mitä totuutta?
ap
[/quote]
[/quote]
Tässä siis puhutaan nyt naisten painoindeksistä, mutta saanen sanoa miehenäkin pari sanaa, koska painoindeksitaulukko on molemmille sukupuolille sama.
Olen 180 senttiä pitkä ja painan 80 kiloa, eli olen siis painoindeksissä normaalipainon ylärajoilla. En käy punttisalilla,eli olen siis tuon taulukon mukaan ihan vertailukelpoinen. Mielestäni olen tällä hetkellä ihan sopusuhtainen ja jopa hoikka (emännän mielestä liiankin hoikka), eikä mahaa ole oikeastaan laisinkaan. Tuo mainitsemasi painoindeksi tarkoittasi kohdallani noin 62-64 kiloa. Painoin tuon verran viimeksi teinivuosina niihin aikoihin, kun olin kasvanut nykyiseen mittaani. Olin tuolloin melkoinen kuivan kesän orava. Jos nykyään laihduttaisin tuohon painoon, niin näyttäisin varmaan keskitysleirivangilta.
Naisilla on ehkä vähän eri asia. Melko laihakin nainen voi vielä näyttää ihan siedettävältä (tosin ei ehkä omaan makuuni), toisaalta myös naisilla ylimääräinen rasva näkyy helpommin kuin miehillä.
Ihannepainoindeksi on tietysti melkolailla persoonakohtainen juttu ja on siis aikalailla makuasia. Normaalipainon indeksivälihän on 18,5-24,9, eli keskiarvo normaalipainolle on siis 21,7. Tuo mainitsemasi ihanne on siis tuntuvasti tuon keskiarvon alle ja hyvin lähellä alipainoa ja myös erittäin kaukana normaalipainon ylärajasta. Tästä voimme päätellä ainoastaan sen, että sinun ihanteesi on hoikkuus ja jopa laihuus. Mitään yleispäteviä päätelmiä ei mielipiteestäsi voi tehdä.
Voi olla ainakin lyhyillä ja hennoilla naisilla. Itse olen 160 cm pitkä ja "siroluinen" ja olen ihan normaalipainoisen näköinen painoindeksissä 19. Jos painoindeksini olisi 25, olisin varmaan melko tuhdissa kunnossa.
Ruumiinrakenteella on todella paljon vaikutusta. Itselleni nykyään bmi:tä tärkeämpi terveysmittari on vyötärönympärys ja valitettavasti fakta omalla kohdallani on se, että bmi:n on oltava n. 20-21, jotta vy on terveyden kannalta hyvissä mitoissa. Jollain toisella se raja ei varmasti ylity ennen kuin bmi on yli 25.
Toki myös viihdyn itseni kanssa paremmin hoikkana ja uskonkin, että jokaisella on yksilöllinen "hyvän olon" paino; paino, jossa on hyvä olla. Kauneusihanteista huolimatta - tai ehkä joskus niiden vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 17:14"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 17:11"]
[/quote]
Tämä on kyllä ihan höpö höpöä. Miten suomalaiset naiset nyt sitten niin kovasti eroavat vaikkapa ranskalaisista, joilla tuo tosiaan on normaali painoindeksi (siis lähes normi).
Siitä ylimääräistä rasvaa vaan ei tarvita mihinkään.
[/quote]
Jep, varsinkaan lisääntymiseen liittyviin asioihin ja muuhun hormonitoimintaan sitä rasvaa ei naiskehossa tarvita, eihän se mitenkään liity sellaisiin.
Eihän näistä pidä provosoitua, mutta kyllä aina vähän surettaa, kun sattuu tietämään enemmän syömishäiriöistä. On todella vaarallista puhua edes leikillään siitä, että normaalipainon sisällä laihduttamiseen olisi jotain todellistä syytä tai tarvetta. Tajuaakohan tällaisia ääliömäisyyksiä laukovat ihmiset esim. yhtään mitään siitä, miten vaikea toipuvan anorektikon on antaa npainonsa nousta edes normaalipainon puolelle, saati sitten tuollaisiin huimiin lukemiin että BMI olisi yli 20?
Ruumiinrakenteesta kiinni, mikään bmi ei sano yhtään mitään. Itse olen lähestulkoon anorektisen näköinen jos bmi on vain 19-20, ei naisellisia muotoja ollenkaan. paras on ollut mulla semmoset 23 vähintään.
Laihdutin bmi 26:sta bmi 23:een, ja vielä haluaisin laihtua, liikaa rasvaa.. sopiva olisi 20.
Johan joku tutkimustulos osoitti, että terveyden kannalta paras paino on usein BMI:n mukaan sellainen lievä "ylipaino", eli 25-28. Kauneusihanteet ovat asia erikseen.
Tuo bmi ei ole mikään naisellisuuden ihannejuttu vaan lääketieteelline työkalu.
Aikuisten normaalipainon ylärajaksi on maailmanlaajuisesti valittu painoindeksi (BMI) 25 kg/m2, koska sen ylittyminen lisää monien sairauksien vaaraa.
18-vuotiailla ja sitä vanhemmilla painon arviointiin käytetään painoindeksiä. Normaalipainon alaraja on painoindeksi 18,5. Jos painoindeksi on alle 16, kyseessä on yleensä anoreksia. Vaikeimmissa muodoissa painoindeksi voi laskea alle 13:n, jolloin paino voi olla alle 30 kiloa.
Painoindeksin normaalirajat ovat 18,5-25.
Jos puhutaan naisesta jonka paino on painoindeksin normaalialueen yläpäässä niin aika harvalla se paino on pelkkää lihasmassaa ja "muotoja", tai "isoja luita". Aktiivinen huippu-urheilija tai bodari voi toki olla normaalialueen ylärajoilla lihaksikkuutensa takia, mutta yleensä kukaan tavallinen naispuolinen harrasteliikkuja ei voi, kyllä sellaisessa painossa jo ylimääräistä läskiä on, joko vyötäröllä, lantiolla, rinnassa, selässä, reisissä tai tasaisesti jokapuolella... Ei haittaa mitään jos laihduttaa normaalirajojen sisällä muutaman kilon pois ja kiinteyttää läskit pois, varsinkin jos läskiä on kertynyt keskivartaloon.
Jos ei ole kovin lihaksikas huippu-urheilija niin aika hyvä painoindeksi naiselle on 18,5-20. Sohvaperunan ei kannata uskotella itselleen olevansa ihannepainossaan painoindeksissä 24, se on itsepetosta. Painoindeksissä normaalialue on laaja ihmisten erilaisten kehonkoostumusten takia, lähinnä lihasmassan takia. Aktiiviselle huippu-urheilijalle jolla on huomattavasti normaalia enemmän lihasmassaa painoindeksi 23-24 on hyvä, keskivertourheilijalle painoindeksi 21-22 on hyvä ja vähemmän urheilevalle sopii painoindeksi 18.5-20.
Tämä asia varmaan herättää närää, kun nykyään puolet aikuisista suomalaisista ovat jo ylipainoisia. Painoindeksiin vedoten ne joiden kehoon on kertynyt jo ylimääräistä rasvaa ja läskiä, voivat hyvällä omallatnnolla jatkaa samaa rataa ja pikkuhiljaa lihota entisestään sinne ylipainoon.
Siis saathan sä ajatella tästä asiasta aivan kuten haluat, mutta eihänn tuo sun ajatuksesti mitenkään vastaa totuutta.