Masennuslääkkeet aloittaneet hoi!
Kuinka paljon teille tuli painoa lisää? Missä ajassa? Lähtikö paino laskuun jossain vaiheessa?
Mä olen ihan hukassa. Aloitin masennuslääkkeet kaksi kuukautta sitten, ja mulle on tullut 15 kg lisää painoa. Vanhat siistit vaatteet ei mahdu päälle, joten joudun kulkemaan verkkareissa. Ainoa mitä tein lääkkeiden aloittamisen aikaan syömistottumusten suhteen oli, että juon nykyään päivässä tosi paljon vettä ja jätin kaikki herkut sun muut turvottavat ja lihottavat ainekset pois. Saan joka päivä reilusti alle 2000 kcal ja silti lihon. Syön pääasiassa kasviksia, juureksia ja hedelmiä, sekä proteiinipitoisia ruokia niinku kalaa, kanaa, lihaa ja maitotuotteita, ja tosi vähän hiilihydraatteja sisältäviä ruokia. Viikonloppuisin sallin itelleni vähän herkkuja, esim. yhden suklaapatukan. Liikun joka päivä ainakin tunnin verran, siis juoksen, hölkkään tai sauvakävelen ja lisäksi treenaan lihaksia. Juttelin lääkärin kanssa ja hän sanoi, että ruokavalio ja elämäntapa on tosi hyvä, ja että painonnousu loppuu jossain vaiheessa. MILLOIN?! Mä en ihan oikeasti halua olla mikään sadan kilon keijukainen yksien lääkkeitten takia :(
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 14:50"]
Millaisia vierotusoireita sinulle tuli? Samanlaisia kuin esim. tupakasta irtautumisessa tulee esim.?
[/quote]
Hyvin masentunutta ja ahdistunutta oloa, jopa vaikeaa kestää. Lisäksi valtavia ahmimishimoja, päänsärkyä jatkuvasti ja sähköiskuntunteita päässä. Mulla laskettiin annosta ihan vähän kerrallaan mutta silti se lopetus oli aika kova juttu jonka aikana olin töissä aika hyödytön. Mutta tuo on yksilöllistä, kaikille ei tule paljoa vieroitusoireita tai jopa ei oikein mitään, ainakaan noin lyhyen käytön jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 14:52"]
Lääkkeet ei paranna ketään
http://personal.inet.fi/koti/remeli/laakkeet.htm
[/quote]
Tiedän sen. Oloni on kuitenkin parantunut merkittävästi lääkkeiden aloittamisen jälkeen, ja sitä myöten minulla on voimia parantaa itseäni. Ilman lääkkeitä en usko, että kykenisin siihen, mihin kykenen nyt.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 14:50"]
Millaisia vierotusoireita sinulle tuli? Samanlaisia kuin esim. tupakasta irtautumisessa tulee esim.?
[/quote]
Hyvin masentunutta ja ahdistunutta oloa, jopa vaikeaa kestää. Lisäksi valtavia ahmimishimoja, päänsärkyä jatkuvasti ja sähköiskuntunteita päässä. Mulla laskettiin annosta ihan vähän kerrallaan mutta silti se lopetus oli aika kova juttu jonka aikana olin töissä aika hyödytön. Mutta tuo on yksilöllistä, kaikille ei tule paljoa vieroitusoireita tai jopa ei oikein mitään, ainakaan noin lyhyen käytön jälkeen.
[/quote]
HUI! :( On noi kyllä ihme huumeita :( Mulla on nyt annoskoko 30 mg, eli aika suuri :( Mä oon aina jäänyt tosi helposti koukkuun ihan kaikkeen (alkoholiin, tupakkaan, makeisiin, jne.), niin saa nähdä mitä tästäkin tulee. Tosi hyvä kuitenkin että tuo on sinulla jo takanapäin.
Mulle tuli kolmessa vuodessa 20 kg kun söin Cipralexia. Lopetettuani olen saanut laihdutettua 12 kg 1,5 vuodessa....
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 14:31"]
Mulla on käytössä Sertralin eikä ole aiheuttanut lihomista.
[/quote]
Yritin aloittaa Sertralinin viime viikolla. Sain aluksi aivan järkyttävät sivuvaikutukset. Itkin ja olo sekoamisen partaalla. Otin sen 50mg minkä lääkäri määräsi aloitusmääräksi. Lopetin. Tarvitsen tukihenkilön jos aloitan uudelleen. Sitalopraamista ei moista tullut.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 14:56"]
Mulle tuli kolmessa vuodessa 20 kg kun söin Cipralexia. Lopetettuani olen saanut laihdutettua 12 kg 1,5 vuodessa....
[/quote]
Hienoa! :) Onko se ollut työn ja tuskan takana? Minua turhauttaa, kun tosissani yritän pitää painoni kurissa, ja silti joka aamu vaaka näyttää enemmän ja enemmän.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 14:31"]
Mulla on käytössä Sertralin eikä ole aiheuttanut lihomista.
[/quote]
Yritin aloittaa Sertralinin viime viikolla. Sain aluksi aivan järkyttävät sivuvaikutukset. Itkin ja olo sekoamisen partaalla. Otin sen 50mg minkä lääkäri määräsi aloitusmääräksi. Lopetin. Tarvitsen tukihenkilön jos aloitan uudelleen. Sitalopraamista ei moista tullut.
[/quote]
Mun aloitusannos oli 25mg ja siitä pikkuhiljaa nostettu. Nyt menee 100mg annoksella.
Ap:lle ja kaikille haluaisin sanoa, että vaatikaa sitä lääkkeen vaihtoa, jos noin paljon tulee painoa. Ette tarvitse masennuksen päälle noin suurta stressitekijää kuin mitä painon nousu on. Eikä kyse ole vain siitä, että ylipaino on rumaa, vaan ihan terveydestä, joka kilon myötä nousee diabetesriski, ja jos sokeriaineenvaihdunta häiriintyy, niin se taas ruokkii tunne-elämän vuoristorataa, eikä se todellakaan helpota masennuksesta toipumista. Suurimmalle osalle ihmisistä on olemassa vaihtoehtoja muista lääkeryhmistä, ja on todella vastuutonta lääkäriltä kieltäytyä muuttamasta lääkitystä noin vakavan sivuvaikutuksen vuoksi. Ihan kuin lääkäri olettaisi, että masentunut on niin pilalla, ettei ole väliä, että paljonko tämä lihoo tai miten ne läskit saa laihdutettua pois.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 15:55"]Ap:lle ja kaikille haluaisin sanoa, että vaatikaa sitä lääkkeen vaihtoa, jos noin paljon tulee painoa. Ette tarvitse masennuksen päälle noin suurta stressitekijää kuin mitä painon nousu on. Eikä kyse ole vain siitä, että ylipaino on rumaa, vaan ihan terveydestä, joka kilon myötä nousee diabetesriski, ja jos sokeriaineenvaihdunta häiriintyy, niin se taas ruokkii tunne-elämän vuoristorataa, eikä se todellakaan helpota masennuksesta toipumista. Suurimmalle osalle ihmisistä on olemassa vaihtoehtoja muista lääkeryhmistä, ja on todella vastuutonta lääkäriltä kieltäytyä muuttamasta lääkitystä noin vakavan sivuvaikutuksen vuoksi. Ihan kuin lääkäri olettaisi, että masentunut on niin pilalla, ettei ole väliä, että paljonko tämä lihoo tai miten ne läskit saa laihdutettua pois.[/quote]
Kiitos aivan ihanasta viestistäsi :)
Olet aivan oikeassa, kaikessa mitä kirjoitit. Aion pyytää lääkkeiden vaihtoa, ja jos lääkäri ei siihen suostu, vaihdan lääkäriä.
Tämä on todella muutakin kuin esteettinen ongelma. En meinaa jaksaa liikkua, kun yhtäkkiä on tullut yli kymmenen kiloa lisää painoa. Jalkojen lihakset eivät ole pysyneet mukana.
Kiitos kaikille vastanneille.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 14:47"]
Lääkehoidon alussa olin tosi väsynyt, mutta ilmeisesti tämä lääke sopii mulle hyvin kun en ole huomannut mitään erityistä :)
[/quote]
Joo mua väsytti kanssa. Ennen nukuin pari tuntia yössä ja päivällä sitten katkonaisesti ne, mitä en yön aikana saanut nukuttua, ja nykyään nukun helposti kellon ympäri. Väsymys on alkanut helpottaa jo... Kunpa tää lihoaminenkin loppuisi. Mä oon nyt ihan ulalla että mitä tekisin. Olispa lääkäri sellainen fiksu, joka ottaisi lihomisen vakavasti :( Nettilaskurin mukaan mulla on jo merkittävä lihavuus...