Tiedättekö, mä irtisanoudun lapsen luokan kaikesta tekemisestä.
Olen totaalisen kyllästynyt siihen, että ketään ei kiinnosta yhtään mikään. Jos rahaa yritetään kerätä, niin vapaaehtoisia ei tosiaan ole mailla halmeilla. Pari ihmistä sitten hoitaa kaiken. Ja rahaa ollaan kuitenkin mälläämässä miten päin vain ja pienen joukon mieltymysten mukaan.
Antaa olla. Hoitakaa itse, tehkää itse, järjestäkää itse. Meidän lapset ei osallistu.
Kommentit (15)
Mielestäni luokan oppilaiden tai heidän vanhempiensa ei tarvitse tehdä mitään extrajuttuja ja temppuja rahan keräämiseksi. Koulussa käydään ja piste. Kaikenmaailman reissut ja huvitukset voi kukin järjestää vapaa-ajallaan. En ikinä lapsenakaan erityisemmin tykännyt luokkaretkistä yms.
No kun minäkään en koskaan välittänyt mistään luokkaretkistä. Jos retkeiltiin, retkeiltiin niiden kanssa joiden kanssa haluttiin.
Ja nykyään lapset kulkevat kaiken maailman paikat perheen tai kavereiden kanssa, ei luokkaretkeä tarvita niiden turvaamiseksi. Jos johonkin halutaan, mennään itse ja otetaan mukaan lapsen kaveri(t).
Ei meidän lapsi ainakaan kaipaa luokan seuraa, ainoastaan niiden kavereidensa, joita näkee sitten muulloinkin. Jotenkin mopo riistäytynyt tässäkin hommassa...
ap
Jos kerätään kouluaikana tahaphtuvaan, opetussuunnitelmassa mainittuun asiaan, niin sinne on pakko ottaa mukaan jokainen, oli ne äidit myyneet vessapaperia tai ei.
Meillä tulee tieto retkestä ja maksulappu. Vanhemmat maksavat ihan mielellään, kun ei tarvitse myydä yksiäkään piparipurkkeja.
Mua ärsyttää kun äidit aina syyllistää toisia äitejä osallistumattomuudesta. Entä ne isät?
Eikö 2:llakaan ollut ollenkaan isää?
Minä olen kyllästynyt noihin koulun oheistoimintoihin jo aikoja sitten. Kolmesta lapsesta nuorinkin on jo yläasteella... kohta alkaa se perkeleellinen luokkaretkirahaston kerääminen.
Ei luokkaretkille ole mikään pakko lähteä eikä niitä ole pakko järjestää. Mutta aina löytyy muutama intoilija jotka haluaa järjestää jotain ja painostavat muita osallistumaan,. seuraavaksi alkaa sitten se kitinä että ne ei lähde mukaan jotka eivät osallistu. Järjestäisivät vaikka kesälomalle sen reissunsa niin saavat kerätä rahat siihen miten haluavat ja lähteä sillä porukalla kun haluavat. Tarviiko siihen koulua sotkea.
Talkoot on vapaaehtoista toimintaa, itsellä on ihan riittävästi tekemistä muutenkin vapaa-ajalla en todellakaan ala leipomaan ja sen jälkeen itse ostamaan niitä leipomuksia, jotta saadaan rahaa kassaan.
Talkoilla kerätyt rahat käytetään koko luokan hyväksi ja jos se ei näille talkoonatseille uppoa kaaliin, niin se heidän tyhmyyttään.
Keskimmäisen lapsen luokan opettaja ilmoitti että hän ei tee sitten luokkaretken eteen mitään, mutta oli kyllä lähdessä matkalle valvojana mukaan. Nuoretpa järjestivätki oman epävirallisen luokkaretkensä yhdelle viikonlopulle ja jättivät opettajan pois matkasta :) Eikä tullu kalliiksi kun tilausbussin sijaan matkustivat junalla.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 10:38"]
Olen totaalisen kyllästynyt siihen, että ketään ei kiinnosta yhtään mikään. Jos rahaa yritetään kerätä, niin vapaaehtoisia ei tosiaan ole mailla halmeilla. Pari ihmistä sitten hoitaa kaiken. Ja rahaa ollaan kuitenkin mälläämässä miten päin vain ja pienen joukon mieltymysten mukaan.
Antaa olla. Hoitakaa itse, tehkää itse, järjestäkää itse. Meidän lapset ei osallistu.
[/quote]
Minusta ongelma on yleenäsä se että muutama talkoo aktivisti haluaa päättää kaikesta, eli sen mitä kaikkien mitää tehdä rahan keräämiseksi ja tietysti nämä samat henkilöt haluaa päättää tarkalleen mitä rahalla tehdään.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 11:09"]
Mua ärsyttää kun äidit aina syyllistää toisia äitejä osallistumattomuudesta. Entä ne isät?
Eikö 2:llakaan ollut ollenkaan isää?
[/quote]
Eihän naiset koskaa syytä vieraita miehiä mistään, mutta muita naisia kyllä. Nainen on susi naiselle.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 10:44"]Mutta tiedän myös sen kun oma äiti ei osallistunut juttuihini.[/quote]
Meillä kyllä lapset ovat pääsääntöisesti vastustaneet kaikkea ylimääräistä hössötystä koulussa ja ovat toivoneet että ei osallistuta, kun ne hössöttävät vanhemmat ova niiiiiiin noloja.
Jep. Minä itse inhoan kaikkea leipomista ja sitten nää jotkut pullamammat on sitä mieltä että kaikkien (äitien!) pitää tuoda jotain leivonnaista myyjäisiin/buffettiin ja auta armias jos tuo jotain ostettua itsetehdyn sijaan...
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 11:20"]
Minusta ongelma on yleenäsä se että muutama talkoo aktivisti haluaa päättää kaikesta, eli sen mitä kaikkien mitää tehdä rahan keräämiseksi ja tietysti nämä samat henkilöt haluaa päättää tarkalleen mitä rahalla tehdään.
[/quote]
kakkonen kirjoitti lähes oman fiiliksen. mä olen vanhin lapsi ja mutsi ei käyntyt missään koulun jutuissa, ei yhdessäkään näytelmässä joissa esiinnyin lapsena, ei mitään kannustusta. isäni oli rapajuoppo jo parikymppisenä, eikä hänestä sen koommin kuultu. äidin uusi mies ravasi omien lastensa koulu jutuissa ja se loi lisää katkeruutta.
mä olen asioista äidilleni monet kerrat sanonut, ei hänellä ole muuta puolustusta "eikö vanhojen asioiden voisi antaa jo olla". Kele ei, kun meni möläyttämään ettei edes muista, että harrastin näyttelemistä.. ihanaa Olla huomaamaton lapsi. me miehen kanssa osallistutaan kaikkeen lapsen asioihin ja hartaudella. tunnetaan luokkakaverit ja näiden vanhemmat. niin Ja yhtään myyntiä en ole tehnyt. se sijaan järjestänyt pikkujouluja, laskiaisriehaa, diskoja yms yhteistä tekemistä. esikoisen luokka on kivireen vetämistä, mutta kuopuksen luokan vanhemmat ovat tajunneet systeemin. Jos edes joka toiseen tapahtumaan osallistuu, niin ei kuormita perhettä ja vapaa-aikaa.
Minuakin kyrsii nämä rahankeruutalkoot. Jo tarhassa tämä alkoi. Miksi pitää järjestää joitain kissanristiäisiä, joissa pitää olla vapaaehtoisia ja sitten vingutaan myytäväksi leipomusta ym. Sitten muodon vuoksi pakko laahautua paikalle ostamaan kaverin askarruksia - paljon helpommalla pääsisi, jos annetaan tilinro ja rahaa määrä X tilille, kiitos. Säästyy aikaa ja vaivaa. Ihan peffasta koko talkoohössötys.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 11:31"]
Minuakin kyrsii nämä rahankeruutalkoot. Jo tarhassa tämä alkoi. Miksi pitää järjestää joitain kissanristiäisiä, joissa pitää olla vapaaehtoisia ja sitten vingutaan myytäväksi leipomusta ym. Sitten muodon vuoksi pakko laahautua paikalle ostamaan kaverin askarruksia - paljon helpommalla pääsisi, jos annetaan tilinro ja rahaa määrä X tilille, kiitos. Säästyy aikaa ja vaivaa. Ihan peffasta koko talkoohössötys.
[/quote]
Yleensä sieltä luokasta löytyy pari (yh-) äitiä, jolla ei itsellä ole varaa matkustella ja haluaisi lapselle kivan luokkaretken, mutta kun ei ole rahaa niin pitää järjestää myyjäisiä ja muuta tilaisuutta, jonne sitten jokaisen toivotaan tuovan jotain myytävää ja ostellaan toisten luomuksia rahan keräämiseksi.
Paljon parempi että päätetään järjestää jotain ja lasketaan mitä se maksaa. Jokainen maksaa tarvittavan summan ja jos joku ei maksa, niin sitten joko matka perutaan ja rahat palautetaan, tai kertään lisäsumma, jolla mahdollinen vapaamatkustaja saadaan myös maksettua.
Meillä on maksuton perusopetus ja kenenkään ei ole pakko osalilstua tuollaisiin kustannuksiin, se on täysin vapaaehtoista.
Parempi olisi että oppilaat järjestää vanhempiensa avulla reissunsa kouluajan ulkopulella. Koulua ei sotkettaisi asiaan mitenkään, jolloin se voidaan järjestää miten huvittaa.
"Meillä tulee tieto retkestä ja maksulappu. Vanhemmat maksavat ihan mielellään, kun ei tarvitse myydä yksiäkään piparipurkkeja."
Nämä krääsän kauppaajat ärsyttää kaikkein eniten. Joka luokasta tahtoo löytyä ainakin yksi vanhempi jolla on pieni sivupisnes ja hän haluaa järjestää jotain sukkia/karkkia/vessapaperia myytäväksi ja lapset saa siitä muutaman hilun omaan kassaan. Törkeää oman edun tavoittelua lasten kustannuksella.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 11:19"]
Minä olen kyllästynyt noihin koulun oheistoimintoihin jo aikoja sitten. Kolmesta lapsesta nuorinkin on jo yläasteella... kohta alkaa se perkeleellinen luokkaretkirahaston kerääminen.
Ei luokkaretkille ole mikään pakko lähteä eikä niitä ole pakko järjestää. Mutta aina löytyy muutama intoilija jotka haluaa järjestää jotain ja painostavat muita osallistumaan,. seuraavaksi alkaa sitten se kitinä että ne ei lähde mukaan jotka eivät osallistu. Järjestäisivät vaikka kesälomalle sen reissunsa niin saavat kerätä rahat siihen miten haluavat ja lähteä sillä porukalla kun haluavat. Tarviiko siihen koulua sotkea.
Talkoot on vapaaehtoista toimintaa, itsellä on ihan riittävästi tekemistä muutenkin vapaa-ajalla en todellakaan ala leipomaan ja sen jälkeen itse ostamaan niitä leipomuksia, jotta saadaan rahaa kassaan.
Talkoilla kerätyt rahat käytetään koko luokan hyväksi ja jos se ei näille talkoonatseille uppoa kaaliin, niin se heidän tyhmyyttään.
Keskimmäisen lapsen luokan opettaja ilmoitti että hän ei tee sitten luokkaretken eteen mitään, mutta oli kyllä lähdessä matkalle valvojana mukaan. Nuoretpa järjestivätki oman epävirallisen luokkaretkensä yhdelle viikonlopulle ja jättivät opettajan pois matkasta :) Eikä tullu kalliiksi kun tilausbussin sijaan matkustivat junalla.
[/quote]
Jos se retki on kouluaikana, on open lähdettävä mukaan, halusi tai ei. Viikonloppureissut on siitä kivoja, että niitä ei voi koulun nimissä tehdä eikä open tarvitse niitä valvoa. Lisää viikonloppuluokkaretkiä! Vanhempien vastuulla ilman koulua!
Mä tiedän tunteen.
Mutta tiedän myös sen kun oma äiti ei osallistunut juttuihini. Puolustus oli että kävi riittävästi isompien sisaruksieni koulun jutuissa. Ne tuntui pahalta kun äiti ei mennyt vanhempainiltoihin eikä mitään muutakaan. Se vaan lojui illan kotona mutta mun koulunkäyntini ei ollut enää oleellinen koska ne on aina samanlaisia ja jo vuosia niissä on käynyt.
En ole koskaan kertonut vanhemmilleni miltä se tuntui mutta äidistä se varmaan on ihan jees. Olen päättänyt että käyn joka jutussa mitä vaan ehdin ja karron lapsilleni miten kiva on järkätä häntä ajatellen näitä ja äidilleni sitten hehkutan tuplasti enempi tätä. Se on mun kostoni. Ihan viimeinenkin lapseni tulee saamaan luokkaan omatekoisia sukkia yms. Koita tehdä niin että ilmoitat ettet ehdi sitten myyjäisiin tms. Ne muut kyllä tulee paikalle.