"Jos et ole somessa, olet kuollut"
Onko se todella niin, että ihmiset luulee näin? Kuulen tätä jatkuvasti, että jos ei ole facesssa tai instassa niin kaikki luulee että olet kuollut.
Itse en ole vieläkään koskaan tehnyt sometilejä näihin faceihin sun muihin, vanhat koulukaverit ym varmaan todella luulee että olen kuollut kun en näy siellä.
Onko joku luullut sinua kuolleeksi somettomuuden takia?
Kenties nähneet 10v jälkeen sinut oikeassa maailmassa ja ihmetelleet, että olet olemassa?! Ihmetellen "Miksi et ole somessa?"
Kommentit (60)
Ainakaan nuorilla facessa toimimattomuus ei ole mikään merkki mistään. Itse asiassa hieman noloa kun mummit ja papat lähettelee viestejä lapsenlapsille ja joutuu selittelemään, että ne ei vastaa kun ei ne enää ole facessa. Nyt on snapit ja instat.
Joku Facebook ym. on yhtä tarpeellinen normaali ihmiselle, kuin jääkaappi pohjoisnavalla. Mainostajat, itsensämainostajat, narsistit ja luulotautiset siellä pyörivät tosiasiassa pelkästään. Hyvä paikka, jos mainostat yritystäsi tai bisnestä, muille se on vain harhaa jostain sosiaalisuudesta. Fomo on hyvä jippo saada kaikki luulemaan jäävänsä jostain paitsi jollei ole siellä, ikivanha primitiivireaktio luolamies ajoilta. Yritykset kouluttavat käyttäen tuota hyväksi tyyliin, "miten hyödyntää fomoa markkinoinnissa". Ei mikään uusi juttu siis....
Ei vois juuri mikään kiinnostaa vähempää kuin someen liittyminen.
M44
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan nuorilla facessa toimimattomuus ei ole mikään merkki mistään. Itse asiassa hieman noloa kun mummit ja papat lähettelee viestejä lapsenlapsille ja joutuu selittelemään, että ne ei vastaa kun ei ne enää ole facessa. Nyt on snapit ja instat.
Jep, on kyllä jokseenkin jopa koomista kun esimerkiksi oma äiti ja isoäiti ovat molemmat tuhat kertaa aktiivisempia Facessa kuin minä itse.
-Miespoika23
Vierailija kirjoitti:
Mä kuulin sellaisesta tapauksesta, missä oltiin näytetty henkilön face sivuja ja oli hieman kyseenalaista oliko se feikki vai ei. Jos profiili ei löydy haulla, se voi myös olla merkki että on feikki, koska silloinhan myös tämä feikkauksen kohde ei voi löytää sitä, tai joku muu, joka osaisi epäillä. Näin ollen, se näytetään vain harvoille, jotka ei osaa epäillä mitään, tyyliin vaikka: kato toi on mun frendi ja se kirjoitti näin... Hyvät ihmiset, älkää nyt olko niin höynäytettävissä. Olisi ihan hyvä tietää minkälaisen ihmisen kanssa on tekemisissä. Niin, millainen on ihminen, joka tekee feikkiprofiilin toisesta ja esittää sen toisille?
Mua ainakin nolottaisi olla tuollaisen ystävä tai edes puolituttu. Enkä eksyisi olemaan, sen verran ihmissuodatinta löytyy.
Vaikea uskoa, että ketään luultaisiin menehtyneeksi, kirjaimellisesti siis, pelkästään siksi ettei hän ole somessa.
Tosin jos joku aiemmin aktiivisesti somessa ollut yhtäkkiä katoaisi, niin silloin saattaisi tulla mieleen, onko hänelle sattunut jotain.
Mutta ei pelkän somettomuuden perusteella. Tiedän monia ihmisiä omasta ikäryhmästäni (n. 40-v.), jotka eivät koskaan ole someen menneetkään.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Onhan se persun merkki kun ei voi normaalia kanssakäymistä tehdä muiden ihmisten kanssa.
Muahahaa, sinun normaali ei ole mikään universaali normaali. Äänestän vihreitä, enkä ole somessa.
Jos on asiaa niin soittamalla tavoittaa.
Bulllshit. Viiteen vuoteen ollut missään muussa kuin LinkedInissä ja sekin vain mahdollisten tosi hyvien duunitarjousten vuoksi. Tosin usein kuulee "voivoi ku et oo enää facessa, sä jäät niin paljosta paitsi" -> voisiko nyt joku määritellä kuinka paljosta jään vaille?
Vierailija kirjoitti:
huutista, kuka enää käyttää jotain "somea"? ihan vanhusten juttu
No mitä te nuoriso sitten käytätte?
Vierailija kirjoitti:
Olin somessa, häivyin somesta. Mitään en menettänyt.
Tulin ,näin ja voitin :)
Työnantajani pakottaa olemaan facessa, muuten sulkisin tilini heti. Hän on juuri sellainen 50+ akka, joka laittaa kaikki ruokailunsa sekä koiriensa ja kissojensa pierut sinne päivityksiin.
On surullista, millaiseksi elämä on tullut somen myötä. Voi kuinka kaipaankaan 90-luvulle, jolloin ihmiset vielä keskustelivat kasvotusten.
Somesta on tullut uskonto tai oikeastaan some on somen käyttäjille kuin taivas ja ne jotka ei ole mukana elävät heidän mielestään ikuisessa kadotuksessa.
Itse maistoin tätä hehkutettua "paratiisin hedelmää" ja totesin sen mädäksi.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajani pakottaa olemaan facessa, muuten sulkisin tilini heti. Hän on juuri sellainen 50+ akka, joka laittaa kaikki ruokailunsa sekä koiriensa ja kissojensa pierut sinne päivityksiin.
Hmmm, miten työnantaja voi "pakottaa" olemaan facessa?
Miten kukaan voi pakottaa, olisiko se edes laillista?
Mitä syytä työnantaja antaa facen pakollisuudelle? Mitä näet sieltä, mikä vaikuttaa työhösi? Hänen ruokailunsa ja koirien ja kissojensa pierut?
Vierailija kirjoitti:
Bulllshit. Viiteen vuoteen ollut missään muussa kuin LinkedInissä ja sekin vain mahdollisten tosi hyvien duunitarjousten vuoksi. Tosin usein kuulee "voivoi ku et oo enää facessa, sä jäät niin paljosta paitsi" -> voisiko nyt joku määritellä kuinka paljosta jään vaille?
No ainakin jäät vaille muiden perseilyistä ja niiden tuottamasta myötähäpeästä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm, miten työnantaja voi "pakottaa" olemaan facessa?
Miten kukaan voi pakottaa, olisiko se edes laillista?
Mitä syytä työnantaja antaa facen pakollisuudelle? Mitä näet sieltä, mikä vaikuttaa työhösi? Hänen ruokailunsa ja koirien ja kissojensa pierut?
Hyvä ihminen, et tunne työnantajaani. Jos hän käskee jotakin, niin se tehdään, muuten saat kuulla siitä seuraavat 10 vuotta. Helpompi vaan kiltisti totella. On melkoinen hullu ja narsisti.
Olin eräällä yrityskurssilla, sielä heti ekan 10min aikana alettiin väsäämään fb ryhmää. Sanoin, että en fb ole enkä siihen liity. Voi luoja kuinka sain kuulla siitä, kurssinvetäjä voivotteli kuinka jään ulkopuolelle ja en saa tehtäviä. Sanoin että tehtävät voi lähettää sähköpostiini mutta sekin oli liian vaivalloista.
Huvittavinta tässä oli että itselläni ikää oli 28v. Ja olin kaikista nuorin. Suurinosa oli 40-50v.
Mä pidän yhteyttä vain muutaman lähisukulaisen ja parin vanhan ystävän kanssa. Joudun joskus kieltäytymään kaverikutsuista ja selittelemään että haluan pitää piirin pienenä ja vain sukulaisten kesken. Tosiasiassa haluan pitää yhteyttä vain sellaisten kanssa, jotka tunnen hyvin, ja keihin luotan. Jotkut haalivat faceystäviksi lähes jokaisen kenet tapaa. Nykyään facessa monella on yksityisasetuksia päällä, niin että ei näy kun nimi ja kuva tai muutama kuva mitä on halunnut laittaa kaikkien nähtäville. Muut tiedot näkyy vain kavereille.
Paitsi jos on nuori, ainakin oman ikäluokan tutuista hyvin harvat päivittävät Facebookia enää säännöllisesti, joten ei kauheasti ihmetellä jos profiiliakaan ei enää löydy. Snappi ja Whatsapp tms ajavat saman asian, Instassakin voi jakaa tarinoita ja paikoitellen jutella. Itselläkin on profiili vain työporukan vuoksi, jossa on paljon vanhempia naisia/ja muutama mies, joita ei muihin appeihin saa revittyä.
-23vee Miespoika