Kesä tulee, ulkosuomalaiset saapuvat. PUUH!
Joka kevät sama juttu. Ulkomaille muuttaneet pari lapsuudenystävää laittavat sähköpostia "HEI; olemme kotipaikkakunnalla tähän ja tähän aikaan, olisi huippua nähdä" ja eivät suostu sieltä entisestä kotikaupungista liikkumaan kun ei ole autoa (no haloo, Suomessa on julkiset) vaan minun pitäisi uhrata kesälomaani ja ajella sinne. Ei kiitos, menen mielummin mökille, omia vanhempiani tapaan talvisin tai he käyvät minun luona.
Kommentit (46)
En ole käynyt Suomessa 8 vuoteen. Olkaa huoleti.
Millaisia kavereita teillä oikein on? Ulkomailla usein on tapana vuokrata auto ja mun ulkomailla nykyään asuvat sukulaiset vuokraavat auton, jolla kiertelevät muutamat sovitut paikat ja sitten menevät vanhemmilleen pidemmäksi aikaa. Fiksua!
Tulimme kerran Suomeen samaan aikaan kun miehen siskon lapsella oli lakkiaiset. M Ajoimme vuokra-autolla 400 km päivänsankarin luokse. Meidät majoitettiin remppamiesten majataloon, kun kälyn omakotitaloon ei kuulemma mahtunut (oli yksi yövieras), jonka maksoimme itse. Satoi vettä ja oli kylmä. Lisäksi saimme kuulla savolaista herjanheittoa ulkomaista ja etenkin meidän asuinmaastamme. Kyllä näitä kotilomia todellakin odottaa.
Meiltä odotetaan kuitenkin, että tarjoamme ilman muuta majapaikan, kuljetukset, ruoat, turistikierrokset ja musikaaliliput jokaiselle sukulaiselle, joka ilmoittautuu vieraaksi silloin kuin hänelle itselleen parhaiten sopii.
Vain suomalaisella voi olla tällaisia huolia kun ensimmäinen kevätauringon pilkahdus on välähtänyt...
22 pitaisikohan aloittaa ketju siita kuinka "ihanat" lapsuudenystavat ja sukulaiset tuppaavat kylaan kutsumatta ja ulkosuomalaisen (jos sattuu asumaan jossain mielenkiintoisessa paikassa johon saa kohtuuhintaisia lentoja) oletetaan pitavan ilmaista majataloa jokaiselle kummin kaimalle.
Onneksi osaan sanoa ei ja meilla kylailee nykyaan vain kutsuttuja vieraita.
Näin on, 18. Ihmiset vaan tuntuvat ottavan Suomessa harvoin lomailevien ajankäytön henkilökohtaisesti.. Ja kyse on meillekin ehkä vuoden ainoasta lomasta.
Itse harvoin enää ilmoitan lomastani ja puolet siitä vietän itse vuokramökillä. Eikä tarvitse kenenkään vaivautua tulemaan, kun en kerro missä olen tai vastaa puhelimeen.