Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Humanistina minua ärsyttää eräs tuttavamies

Vierailija
07.04.2013 |

joka aina jaksaa muistuttaa, miten hän tienaa ammattikoulupohjalta paremmin kuin minä. Ok, se on ihan totta. Mutta hän ei millään tunnu tajuavan, että olen opiskellut alaani koska aidosti olen siitä kiinnostunut ja rakastan työtäni, vaikka siitä maksetaankin vain reilu pari tonnia bruttona. Tullaan kuitenkin ihan hyvin toimeen, en edes haaveile isosta talosta lähiössä ja citymaastureista ja kaiken maailman peleistä ja vehkeistä (mitä tässä perheessä ostetaan koko ajan). En kaipaa materiaa ympärilleni.

Pakko avautua tänne, kun  eilinen tapaaminen alkoi niin ärsyttämään. "kannattiko sunkin opiskella vuosia saavuttaaksesi TUON elintason", "amis se vaan tienaa enemmän" jne jne... Puuh.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 17:33"]

Aina voit kuitenkin sisimmässäsi naureskella sille, kuinka tyhmä tämä amispohjalta tienaava juntti on, kun ei tajua että työ merkitsee toisille eri asioita.

Myös koulutuksella itsellään on arvonsa, ja totta vie (humanistimaisterina?) voit olla ylpeä siitä, kuinka maailmankuvasi on avarampi monipuolisen tutkintosi myötä. Sitä tutkinnon antamaa sivistystä ja ajattelutapaa tarvitsee elämässä muutenkin, ei ainoastaan työssä.

Terveisin

FM, joka tienaa vähemmän kuin insinööri-isänsä ja -veljensä, mutta kirjoittelee työkseen maailman tapahtumista sellaisia analyyseja, joiden tekemiseen ei insinöörin ymmärrys riittäisi. Kaikki kunnia silti myös niille insinööreille ja muille alansa ammattilaisille.

[/quote]

Kuinka huono itsetunto teillä oikein on, jos teidän pitää ylentää itsiänne työllä tavoin ja halveerata muita? "Kaikki kunnia insinööreille, mutta minä se sentään analysoin kaikki muut suohon" my ass!

Suurimmalla osalla teidän analyyseistä ja humanistisista tutkielmista on lähinnä toilettipaperin arvo, kun oikein rehellisiä ollaan ja ne tuotetaan sillä rahalla, jonka halveksimanne insinöörit tekevät.

[/quote]

Kuka tässä oikein on halveerannut? Totesinpahan vain, että jokainen on taitava jossakin, eikä kenenkään tutkintoa tai ammattitaitoa ole syytä vähätellä omien harhojen vuoksi.

Jos minulla on humanistina yhteiskunnallista ja kulttuurista tietämystä, niin analysoin sujuvasti esimerkiksi Sote-uudistussotkua uutisoidakseni sen käänteistä. Enemmän tienaavat insinöörisukulaiseni eivät sitä pysty ammattimaisesti tekemään, vaikka kuinka seuraavatkin uutisia ja ovat niistä perillä. Minä taas en osaa suunnitella voimalaa. Kukin meistä tietää, mihin olemme kouluttautuneet ja millä motiivilla teemme työtämme. Sinulle tämä tilanne ei kuitenkaan kelpaa, vaan toteat pyyhkiväsi perseesi humanistien työllä eli esimerkiksi päivän lehdellä. :)

Vierailija
22/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 20:58"]

Aina voit kuitenkin sisimmässäsi naureskella sille, kuinka tyhmä tämä amispohjalta tienaava juntti on, kun ei tajua että työ merkitsee toisille eri asioita.

Myös koulutuksella itsellään on arvonsa, ja totta vie (humanistimaisterina?) voit olla ylpeä siitä, kuinka maailmankuvasi on avarampi monipuolisen tutkintosi myötä. Sitä tutkinnon antamaa sivistystä ja ajattelutapaa tarvitsee elämässä muutenkin, ei ainoastaan työssä.

Terveisin

FM, joka tienaa vähemmän kuin insinööri-isänsä ja -veljensä, mutta kirjoittelee työkseen maailman tapahtumista sellaisia analyyseja, joiden tekemiseen ei insinöörin ymmärrys riittäisi. Kaikki kunnia silti myös niille insinööreille ja muille alansa ammattilaisille.

[/quote]

Kuinka huono itsetunto teillä oikein on, jos teidän pitää ylentää itsiänne työllä tavoin ja halveerata muita? "Kaikki kunnia insinööreille, mutta minä se sentään analysoin kaikki muut suohon" my ass!

Suurimmalla osalla teidän analyyseistä ja humanistisista tutkielmista on lähinnä toilettipaperin arvo, kun oikein rehellisiä ollaan ja ne tuotetaan sillä rahalla, jonka halveksimanne insinöörit tekevät.

[/quote]

Kuka tässä oikein on halveerannut? Totesinpahan vain, että jokainen on taitava jossakin, eikä kenenkään tutkintoa tai ammattitaitoa ole syytä vähätellä omien harhojen vuoksi.

Jos minulla on humanistina yhteiskunnallista ja kulttuurista tietämystä, niin analysoin sujuvasti esimerkiksi Sote-uudistussotkua uutisoidakseni sen käänteistä. Enemmän tienaavat insinöörisukulaiseni eivät sitä pysty ammattimaisesti tekemään, vaikka kuinka seuraavatkin uutisia ja ovat niistä perillä. Minä taas en osaa suunnitella voimalaa. Kukin meistä tietää, mihin olemme kouluttautuneet ja millä motiivilla teemme työtämme. Sinulle tämä tilanne ei kuitenkaan kelpaa, vaan toteat pyyhkiväsi perseesi humanistien työllä eli esimerkiksi päivän lehdellä. :)

[/quote]

Toimittajat todella huono esimerkki, koska ovat Ruotsissa vihatuin ammattikunta ja Suomessakin kärkisijoilla. Ammattitaito surkeaa ja maine nolla, joten kannattaa jatkossa käyttää jotain muuta ammattikuntaa ehkä esimerkkinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 19:38"]

Terveisin

[/quote]

Kyllä on kapea maailmankuva sulla ja niputat ihmisiä opintojen perusteella stereotypioihin. Tässä puhut vaan omasta isästäsi ja veljestäsi, heidän ymmärryksensä ei riittäisi kyseisenlaisiin analyyseihin. Itse olen tekniikan lisensiaatti ja tekniikan lisäksi erittäin kiinnostunut historiasta, politiikasta, filosofiasta ja olen perehtynyt näihin paljon vapaa-aikanani. Myös useat opiskelijakaverini ovat erittäin kyvykkäitä keskustelemaan ja ymmärtämään syvällisesti aiheita tekniikan ulkopuolelta. Ja opetetaan polilla poikkitieteellisiä aineitakin, ja joissain opintosuunnissa saa sisäänpääsypisteitä filosofian opinnoista lukiossa. Matemaattisesti lahjakkaat ihmiset ovat erittäin kyvykkäitä ymmärtämään poliittisia ja filosofisia analyyseja ja tuottamaankin niitä, mikäli oma kiinnostus riittää opiskelemaan aihetta laajemmin. FM:llä ei välttämättä paukut riitä korkeamman tason matematiikan opiskeluun edes ohjattuna. Tiedän useita diplomi-insinöörejä, jotka ovat lukeneet itsensä FM:ksi tai KTM:ksi työn ohessa, mutta en yhtään KMT:a tai FM:a jotka ovat lukeneet itsensä diplomi-insinööriksi työn ohessa.

[/quote]

Tyhmä, KTM:ksi on paljon helpompi opiskella työn ohessa, koska läsnäoloa on hyvin vähän.

Ymmärtääkseni DI:t tekevät laskuharjoituksia ym, joten joutuvat olemaan paljon enemmän paikalla jos meinaavat valmistua (elleivät sitten ole huippuälykkäitä että opiskelevat kaiken itsenäisesti).

Se on se syy miksi voi opiskella työn ohessa, ei se että toiset olisivat välttämättä fiksumpia. Eipä ammattikoulututkintokaan kovin helposti onnistu työn ohessa, koska paikallaoloa vaaditaan paljon enemmän vaikkea itse opiskelu kovin haastavaa ole (suhteessa korkeampiin opintoihin),

Vierailija
24/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kunnia silti myös niille insinööreille ja muille alansa ammattilaisille.

[/quote]Tottakai kunnioitat kun sinun duunia ei olisi ilman insinöörejä

Vierailija
25/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveisin

[/quote]

[/quote]

Olen hum. maisteri ja firmani "suojatyöllistää" kaikki diplomi-insinöörivävyistäni. Ensin toki hakemalla haettiin heille omankin alan töitä, mutta sitten kun tuli vuosi/kolme vuotta työttömyyttä alle,. niin appi ja anoppi auttoivat.

Toimii se näinkin. Fiksuja poikia ovat.

Oppivat ennen pitkää hekin vaikka tekun vaurioittamia ovatkin.

Hum. koulutuksen saaneet tyttäret ja vävyt ovat onnistuneet työllistymään omalla alallaan...

Vierailija
26/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on erilaiset arvomaailmat. Valtaosa ei tätä sisäistä, -> kateus eri muodoissaan muuttuu hallitsevaksi ajattelu/toimintamalliksi. Niin yksinkertainen on ihmisluonto, kuitenkaan poikkeuksia unohtamatta.

Vierailija
27/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nämä avarakatseisuuttaan mainostavat onnistuvat aina seuraavassa lauseessa heittämään jonkun stereotyyppisen kliseen ? Kertokaa(olen amis)?

Vierailija
28/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoista ei valmistu diplomi-insinöörejä. Luulisi keski-iän saavuttaneen humanistinkin tämän tietävän.

Vierailija
29/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teoista ei valmistu diplomi-insinöörejä. Luulisi keski-iän saavuttaneen humanistinkin tämän tietävän.

Vierailija
30/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekusta siis, puhelin teki tepposet :)

Vierailija
31/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 21:06"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 19:38"]

Terveisin

[/quote]

Kyllä on kapea maailmankuva sulla ja niputat ihmisiä opintojen perusteella stereotypioihin. Tässä puhut vaan omasta isästäsi ja veljestäsi, heidän ymmärryksensä ei riittäisi kyseisenlaisiin analyyseihin. Itse olen tekniikan lisensiaatti ja tekniikan lisäksi erittäin kiinnostunut historiasta, politiikasta, filosofiasta ja olen perehtynyt näihin paljon vapaa-aikanani. Myös useat opiskelijakaverini ovat erittäin kyvykkäitä keskustelemaan ja ymmärtämään syvällisesti aiheita tekniikan ulkopuolelta. Ja opetetaan polilla poikkitieteellisiä aineitakin, ja joissain opintosuunnissa saa sisäänpääsypisteitä filosofian opinnoista lukiossa. Matemaattisesti lahjakkaat ihmiset ovat erittäin kyvykkäitä ymmärtämään poliittisia ja filosofisia analyyseja ja tuottamaankin niitä, mikäli oma kiinnostus riittää opiskelemaan aihetta laajemmin. FM:llä ei välttämättä paukut riitä korkeamman tason matematiikan opiskeluun edes ohjattuna. Tiedän useita diplomi-insinöörejä, jotka ovat lukeneet itsensä FM:ksi tai KTM:ksi työn ohessa, mutta en yhtään KMT:a tai FM:a jotka ovat lukeneet itsensä diplomi-insinööriksi työn ohessa.

[/quote]

Tyhmä, KTM:ksi on paljon helpompi opiskella työn ohessa, koska läsnäoloa on hyvin vähän.

Ymmärtääkseni DI:t tekevät laskuharjoituksia ym, joten joutuvat olemaan paljon enemmän paikalla jos meinaavat valmistua (elleivät sitten ole huippuälykkäitä että opiskelevat kaiken itsenäisesti).

Se on se syy miksi voi opiskella työn ohessa, ei se että toiset olisivat välttämättä fiksumpia. Eipä ammattikoulututkintokaan kovin helposti onnistu työn ohessa, koska paikallaoloa vaaditaan paljon enemmän vaikkea itse opiskelu kovin haastavaa ole (suhteessa korkeampiin opintoihin),

[/quote]

No ei tuo kyllä aivan pidä paikkaansa. Molemmissa kouluissa opiskelleena tiedän, että myös kauppiksessa on laskareita, esim rahoituksessa ja laskentatoimessa, ja erilaisia ryhmätöitä. Opiskelu on koulumaista ainakin aluksi siinä missä polillakin. Ero on siinä, että kauppiksen laskarit ja ryhmätöiden oma osuus oli mahdollista tehdä itsenäisesti, polilla useimmat tarvitsevat assarin ja proffan apua, koska asiat ovat sen verran vaikeita. T. 17

Vierailija
32/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin oon kouluttautumassa Humanistiselle alalle jossa palkka on pieni ja työtilanne on huono. Eipä moni tunnu tätäkään ymmärtävän, mutta minulle se ala on intohimo ja olen valmis tekemään kaikkeni, että niitä töitä tulevaisuudessa saan. Kaikki ei vaan ymmärrä, että raha ei ole aina se tärkein.

Vierailija
33/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 18:58"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 18:53"]

Humanistit lähinnä vitsi. Kertoo ihmisestä paljon kun menee lukemaan aineita ja alaa, joka ei vaadi mitään älliä vaan pelkkiä istumalihaksia. Saa olla kyllä aika kyllästynyt elämäänsä, että opiskelee humanistisia aineita kun on olemassa paljon korkeakouluopintoja, jossa vaaditaan järkeä, osaamista, kekseliäisyyttä, taiteellisuutta, yleensäkin lahjoja.

[/quote]

Joo totta. Putkimies ja autonmaalaja sen sijaan ovat suurta älykkyyttä ja aivoja vaativaa. Aloitushan oli nimenomaan amisten asenteista humanisteihin. Mitäs humanistisia tieteitä olet itse opiskellut? Tiesitkö, että siinä on koko länsimaisen yhteiskunnan perusta? Humanismissa siis.

[/quote]

Se oli YHDEN amislaisen asenne. Turhaan yleistät.

terv. yksi amis, joka arvostaa joka ainoaa ammattia ja koulutusta

Vierailija
34/34 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 20:23"]

Humanistiset aineet ovat minusta hauskempia kuin esim. insinöörin tai automaalarin opinnot. On kivempaa opetella kieliä - nekin kuuluvat humanistiseen alaan - tai lukea historiaa.

Sen sijaan koneiden ja laitteiden parissa näpertely ei jaksa minua kiehtoa.

Inhoan nykymaailmassa sellaista ajattelutapaa, että kaikki arvo mitataan rahassa. Se on minusta henkisesti köyhää toimintaa. Ymmärrän sen ehkä silloin, jos on kotoisin köyhistä oloista ja on joutunut lapsena kerjäämään saadakseen ruokaa tms. Mutta jos raha asetetaan kaiken mittapuuksi, niin elämästä tulee julmaa: jokainen yrittäisi avioituakin kaikista varakkaimman tyypin kanssa, ja lapset kasvatettaisiin vain tavoittelemaan rahaa. Mitä hauskaa tai elämisen arvoista sellaisessa elämässä olisi? Ei mitään, ainakaan minulle.

[/quote]

Tuo on kyllä aikamoista bullia että nykyään kaikki mitataan rahassa. Jos näin olisi, ei esim. naistutkijoilla olisi kattoa päänsä päällä vaan he (anteeksi ilmaisuni) imisivät munaa kympistä jossain porttikongissa. Nykyään nimenomaan on liikaa vallalla se, että ihmiset saavat tehdä mitä ikinä haluavat, riippumatta siitä tuottavatko he senttiäkään koko elinikänään, vai ovatko pelkkä kuluerä, eläen koko aikuisen isänsä vanhempiensa perinnöllä, eli sossun ja kelan osoitteella varustetulla taululla. Seurauksena ne oikeissa töissä käyvät EI haaveilijat tuntevat tämän nahoissaan verojen muodossa. Pahoittelut kirjoitusvirheistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi