Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtyvästä suolesta kärsiviä?

Vierailija
19.04.2013 |

Niin onko täällä muita ja miten pärjäätte vaivan kanssa? Mulla on siis ripulipainotteinen tuo ja lähes joka päivä vatsa aivan kuralla. Aamuisin on pakko jättää syömättä, koska muuten en pääsisi töihin ollenkaan ja sitten töissä on tietysti heikko olo eikä sielläkään uskalla syödä mitään. Vaikken söisikään aamulla niin silti vessassa on juostava ennen töihin lähtöä 3-5 krt. Päivän mittaan ripulointeja tulee 10-20. Töissä tää on noloa ja työtehokin kärsii. Housuun on tullut muutaman kerran työmatkalla tai kauppareissulla ja sehän vaan lisää stressin määrää ja pahentaa vaivaa :(. Seurustelua tai matkustelua en voi ajatellakaan. Olen lähes itsemurhan partaalla ;(. Olen käynyt lääkärissä, kaikki verikokeet on otettu ja paksusuoli tähystetty, mutta mitään vikaa ei kuulemma ole. Pitäis syödä kuulemma paljon kuituja, mutta kun tuntuu, ettei sillä ole mitään väliä mitä syön. Kaikki tulee ripulina ulos ja vauhdilla. Olen tehnyt vaikka mitä ruokavaliokokeiluja ja aina sama homma. Auttakaa! Tää on hirveetä!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohoh, otan osaa.

Pääsenpä helpolla. Ehkä yhdet löysät päivässä ja vain silloin tällöin menee housuun. Mutta 8-16 rytmissä työnteko on vaikeaa. Onneksi teen töitä kotona.

Ja miesystäväkin löytyy.

Vierailija
2/17 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö imodiumia? Minulla se auttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin extremeä että ihan herää kysymys onko tääkin provo

Vierailija
4/17 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen imodiumia käyttänyt ja aluksi se auttoi hyvin, mutta en tiedä tulinko sille immuuniksi tai jotain, kun nykyään ei tunnu auttavan, vaikka koko paketin söisi :(

ap

Vierailija
5/17 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö Vi-siblin kuituvalmistetta? Saa apteekista,myös ilman reseptiä. Mulla auttaa 2-3 annosta vi-sibliniä illalla ja leivän,pullan yms kokonaan poisjättö,ruokaa pieniä annoksia kerralla. Perjantaisin herkkupäivä kun ei ole töihin menoa muutamaan päivään. Sunnuntai iltana imodemiumia.

Vierailija
6/17 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 17:41"]

[/quote]

No ei ole provo! Voi helvetin helvetti. Hirvee vaiva, lääkärit vaan voivottelee, mikään ei tunnu auttavan ja sitten täälläkin vaan epäillään ekana provoksi :(. 

Maitohappobakteereita olen kokeillut montaa sorttia, Vi-Sibliniä, jotain kuiturakeita ja vielä jotain ilman reseptiä saatavaa valmistetta. Ei mitään apua mistään :(

ap

Vierailija
7/17 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/17 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi juttu minkä olen huomannut ripuliin auttavan on raa'an banaanin syönti, mutta siitä seuraa sen verran kovat vatsakivut muuten, ettei siihenkään turvaaminen paljon innosta.

ap

Vierailija
9/17 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilarit minimiin, vehnä kokonaan pois. Usein pieniä aterioita, turha mässäily vähemmälle. Mulla ei noin pahana mutta silti niin että haittasi elämää. Kokeilin Jutan dieettiä ja yhtäkkiä mahavaivat loppuivat kuin seinään. 

Olen itse lääkäri ja yksi potilas oli syönyt imodiumia vuosikausia päivittäin. Jätti vehnän ( ja olisko ollut myös maidon?) kokonaan pois ja oireilu loppu siihen.

Joku paleotyyppinen vois sopia?

Vierailija
10/17 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkään näitä dieettejä tulisi noudattaa, että niistä olisi apua? Olen kokeillut vaikka mitä, mutta viimeistään 2 viikon kohdalla ei hermo enää kestä ja yritän jotain uutta, kun dieetit eivät tunnu auttavan YHTÄÄN vaan vaiva jatkuu samanlaisena.

ap

Vierailija
11/17 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi kyseessä olla esim. antibioottiripulin tyylinen vaiva? Eräällä tutullani alkoi samanlainen helvetillinen vaiva ja kierre lääkekuurin jälkeen. Paraantuminen vei yli puoli vuotta, ulosteensiirto auttoi, kun mikään muu ei toiminut. Jaksamista hirmusesti sinulle!!!

Vierailija
12/17 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan clostridium difficile poissuljettu?

varmaankin laktoosi-intoleranssi ja keliakia on myös poissuljettu?

Onko imodiumista mitään apua, jos otat esim neljä päivässä?

Milloin tähystys on viimeksi tehty ja milloin tulehdusarvot tsekattu?

Noiden ehdotettujen dieettien nimeen en menisi vannomaan. Itse kärsin samasta vaivasta, enkä ole saanut mitään apua mistään dieetistä. Kaikkea on tullut kokeiltua vuosien mittaan.

Vierailija
13/17 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 17:46"]

[/quote]

No ei ole provo! Voi helvetin helvetti. Hirvee vaiva, lääkärit vaan voivottelee, mikään ei tunnu auttavan ja sitten täälläkin vaan epäillään ekana provoksi :(. 

Maitohappobakteereita olen kokeillut montaa sorttia, Vi-Sibliniä, jotain kuiturakeita ja vielä jotain ilman reseptiä saatavaa valmistetta. Ei mitään apua mistään :(

ap

[/quote]

sun täytyisi hankkia sitten erikoislääkäriltä lähete yliopistolliseen sairaalaan tutkimuksiin. Kannattais mennä yksityislääkäriin sellaiselle lääkärille, joka päivisin työskentelee yliopistollisessa sairaalassa, niiltä saa yleensä lähetteen suht helposti

mulla on vain n 5-7 kertaa päivässä ripuli, sekin jo rajoittaa elämää, on toi sun tilanne aivan mahdoton, kyllä sä olet oikeutettu kunnon hoitoon, koita jaksaa, ja muista juoda tarpeeksi mineraalivettä

Vierailija
14/17 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="19.04.2013 klo 17:46"]

[/quote]

ap

[/quote]

sun täytyisi hankkia sitten erikoislääkäriltä lähete yliopistolliseen sairaalaan tutkimuksiin. Kannattais mennä yksityislääkäriin sellaiselle lääkärille, joka päivisin työskentelee yliopistollisessa sairaalassa, niiltä saa yleensä lähetteen suht helposti

mulla on vain n 5-7 kertaa päivässä ripuli, sekin jo rajoittaa elämää, on toi sun tilanne aivan mahdoton, kyllä sä olet oikeutettu kunnon hoitoon, koita jaksaa, ja muista juoda tarpeeksi mineraalivettä 

[/quote]

Ohis kommentoi, että jos tauti todellakin on ärtynyt suoli, niin siihen ei ole olemassa juuri mitään hoitoa, jos imodiumkaan ei auta.

Vierailija
15/17 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys tästä vaivasta kärsiville: onko teiltä poistettu sappirakko? Itse kärsin 12 ( ! ) vuotta tuosta helvetillisestä vaivasta ja juoksin lääkäriltä toiselle. Tähystettiin, otettiin koepaloja, ei syytä eikä apua. Söin kuituja, söin pellavansiemenrouhetta, käytin Imodiumia, kokeilin Libraxia.....kunnes menin yhdelle lääkärille joka sanoi että syy löydetään eikä tarvitse enää tästä kärsiä. Tähystettiin ja diagnoosiksi sappihapporipuli, johon on lääke. 2 päivää otin lääkettä ja ripulointi loppui siihen. Satunnaisesti voi olla vatsa löysempi, mutta ripulia ei ole kahteen vuoteen ollut. Aivan taivaallista!!! Kys. lääkettä voi kokeilla tuohon vaivaan vaikkei sappileikkausta olisikaan tehty. Kaikki lääkärit eivät vaan tiedä asiasta / eivät halua hoitaa potilastaan kunnolla.

Vierailija
16/17 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut loperamidia? Oletko lukenut FODMAP-hiilareista? Niiden vähentäminen ruokavalion muutoksin lievittää useimpien ärtyvästä suolesta kärsivän oireita. Vältä..

Palkokasveja (linssit, pavut, herneet)
Sipulikasveja
Kaaleja
Makeisia ja muita tuotteita, joissa on ksylitolia, sorbitolia, mannitolia tai maltitolia
"Vatsajugurtit" ja "terveysjuomat", jotka sisältävät lisättyjä kuituja, inuliinia ja frukto-oligosakkarideja (FOS)
Laktoosia eli maitosokeria (siirtyä laktoosittomiin maitotuotteisiin)

FODMAP-hiilihydraatteja on runsaasti myös seuraavissa ruoka-aineissa: vehnästä, rukiista ja ohrasta valmistetut viljatuotteet (leivät, hiutaleet, murot, puurot, leivonnaiset), omena, päärynä, kirsikka, luumu, vesimeloni, parsa, artisokka, sienet.

Vierailija
17/17 |
19.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samanlaisia kokemuksia kuin apllä ja on tullut housuunkin, ei mukavaa. Aamulla se on 3-5 istuntoa..vaiva on kestänyt jo kymmeniä vuosia, näyttää meillä kulkevan suvussa, aika monella on sama niin miehillä kuin naisillakin. En ole ruokavaliota koskaan kokeillut, syön kaikkea paitsi maito ei maistu mutta leivonnaiset sitäkin paremmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kahdeksan