Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperhearki on totaalisen uuvuttavaa. Miten tätä jaksaa??EI

Vierailija
07.04.2013 |

Ei hetken rauhaa, koko ajan korviahuumaava älämölö, ikinä ei saa nukkua tarpeeksi, omat tarpeet laitettava aina sivuun, kestetävä sietämättömiin mttpihin paisuvaa ärtymystä. Vielä vuosikausia äljellä tätä. Miten tätä jalsaa? Juuri tänän en meinaa jaksaa vaan haluaisin lähteä tuosta ovesta ulos määrittelemättöäksi ajaksi.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 20:14"]

Lapsia on tehty maailan sivu. Vasta nykyinen äitsukupolvi on ulkoistanut lapset yhteiskunnan kontolle ajatellen, että heidän ei tarvitse, kun ei vaan jaksa. Tekotapa on kiva, mutta lopputulos annetaan muiden hoitoon.

[/quote]

Joo, mutta vasta nykyinen äitisukupolvi joutuu myös hoitamaan lapsensa ihan ITSE. Ennen yhteiskuntaa homman hoitivat mummit, kummit, tädit, siskot, piiat, naapurit, vaivaistalot, lastenkodit tai yleisimmin ei yhtään kukaan, kun vanhemmat olivat kiinni töissään ja lapset pärjäsivät miten kuten, osa jäi jopa eloonkin. Eipä koskaan ennen ole vaadittu äideiltä näin täydellistä omistautumista lapsensa tarpeille kuin nyt.

[/quote]

Ei vaan nykyinen äitisukupolvi on ensimmäinen, joka hoitaa vain lapset. Muilla on ollut vastuullaan dementikkomummot ja vuodepotilasvaarit. Äidit ovat ottaneet lapset mukaan töihin. Edelliset sukupolvet eivät todellakaan voi ymmärtää sitä, että sukupolvista helpoimman osan saaneet nykyäidit eivät jaksa sitä, että heillä ei oikeastaan ole mitään tekemistä!

[/quote]

Älä nyt viitsi, harva ennenvanhaan nyt yleensä eli dementikoksi asti, ja jos eli, niin kuului ylempiin yhteiskuntaluokkiin, jossa raskaimmat työt ulkoistettiin piioille.

[/quote]

Ihan oikeastiko väität, että 1960-luvulla ei eletty dementikoiksi asti? Ja että piiat hoitivat vanhukset vielä 50 vuotta sitten?

Avaa hyvä ihminen silmäsi! Piikakulttuuri käytännössä loppui 60-lukuun ja maatalouden alasajoon, mutta siitä huolimatta vanhukset hoidettiin kotona. Vanhainkotiin menviät ne, joilla ei ollut lapsia ja perhettä. Vielä 1970-luvulla oli ihan tavallista, että samassa kaupunkiasunnossa asui isoäiti tyttärensä tai poikansa perheen kanssa. Nyt moista ei halua kukaan, vaikka nimenomaan sen anopin kanssa asuminen vähentäisi äititaakkaa.

Vierailija
62/71 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kasvatti meidät 80- ja 90-luvulla, ja hän on itse moneen kertaan todennut, että on tyytyväinen kun ei tarvitse kasvattaa lapsia 2000-luvulla. Kuulemma äitiyden vaatimukset ovat tällä hetkellä paljon kovemmat kuin vielä 20-30 vuotta sitten. Myös lapsiperheille suunnatut kunnalliset palvelut ovat vähentyneet (apu siivoukseen, hammashoito, kerhotoiminnat, puistotoiminnat yms.)

Äitini itse "kasvatettiin" 60-luvulla: seimeen heti muutaman viikon ikäisenä ja kaikki kesälomat yms. mummilassa maalla. Isoäitini on itse myöntänyt minulle näin jälkikäteen, ettei silloin lapsia juurikaan "kasvatettu" ja ettei hän kolmen lapsen äitinä ja kuuden lapsen isoäitinä tiedä yhtään mitään pikkulapsista, kun muut ne hänenkin lapsensa hoitivat.

Että kaikki on suhteellista. Ap:lle paljon voimia! Kyllä se helpottaa ja muista, kaikkea ei tarvitse tehdä yksin! Kautta historian täällä Suomessakin se pikkulapsitaakka on jaettu jotenkin, joko suvun kesken tai sitten yhteiskunta on tukenut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 22:17"]

Lapsia on tehty maailan sivu. Vasta nykyinen äitsukupolvi on ulkoistanut lapset yhteiskunnan kontolle ajatellen, että heidän ei tarvitse, kun ei vaan jaksa. Tekotapa on kiva, mutta lopputulos annetaan muiden hoitoon.

[/quote]

Joo, mutta vasta nykyinen äitisukupolvi joutuu myös hoitamaan lapsensa ihan ITSE. Ennen yhteiskuntaa homman hoitivat mummit, kummit, tädit, siskot, piiat, naapurit, vaivaistalot, lastenkodit tai yleisimmin ei yhtään kukaan, kun vanhemmat olivat kiinni töissään ja lapset pärjäsivät miten kuten, osa jäi jopa eloonkin. Eipä koskaan ennen ole vaadittu äideiltä näin täydellistä omistautumista lapsensa tarpeille kuin nyt.

[/quote]

Ei vaan nykyinen äitisukupolvi on ensimmäinen, joka hoitaa vain lapset. Muilla on ollut vastuullaan dementikkomummot ja vuodepotilasvaarit. Äidit ovat ottaneet lapset mukaan töihin. Edelliset sukupolvet eivät todellakaan voi ymmärtää sitä, että sukupolvista helpoimman osan saaneet nykyäidit eivät jaksa sitä, että heillä ei oikeastaan ole mitään tekemistä!

[/quote]

Älä nyt viitsi, harva ennenvanhaan nyt yleensä eli dementikoksi asti, ja jos eli, niin kuului ylempiin yhteiskuntaluokkiin, jossa raskaimmat työt ulkoistettiin piioille.

[/quote]

Ihan oikeastiko väität, että 1960-luvulla ei eletty dementikoiksi asti? Ja että piiat hoitivat vanhukset vielä 50 vuotta sitten?

Avaa hyvä ihminen silmäsi! Piikakulttuuri käytännössä loppui 60-lukuun ja maatalouden alasajoon, mutta siitä huolimatta vanhukset hoidettiin kotona. Vanhainkotiin menviät ne, joilla ei ollut lapsia ja perhettä. Vielä 1970-luvulla oli ihan tavallista, että samassa kaupunkiasunnossa asui isoäiti tyttärensä tai poikansa perheen kanssa. Nyt moista ei halua kukaan, vaikka nimenomaan sen anopin kanssa asuminen vähentäisi äititaakkaa.

[/quote]

70-luvulla oli elinikä lyhyempi, yli 80v oli jo tosivanhus. Ei siinä kauaa ehtinyt dementoitua. Vanhainkotejakin kyllä oli siihen aikaan jo. Nyt vanhukset sinnittelee yli 90v asti, joten ihan eri tilanne. Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että useamman sukupolven yhteistalous jakaisi lastenhoitotaakkaa kätevästi, mutta asuntojen ahtaus (joo, nykyään ei enää taivuta siihen mitä ennen) ja myös vanhusten (ei pelkästään lasten vanhempien) asenteet estävät sen. Ei se anoppikaan välttämättä halua muuttaa muiden nurkkiin ellei ole ihan pakko.

Vierailija
64/71 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 20:58"]

[/quote]

Ei sitä vaadita toimivissa perheissä vieläkään.

Vain "siteet katkaisseet" tai poikkeuksellisen epäonnekkaat joutuvat aidosti tuohon. 

Muut ovat pitäneet yhteyttä täteiihin, serkkuihin, sisaruksiin, kummeihin jne. ja sallineet heidät alusta asti aidoksi osaksi lapsen elämää.

(Ja sitten on ne - "ei kuukauteen vauvaa katsomaan, mummi, koska haluamme rauhassa tutustua", "ei hoitoon ennen kuin 5 v, koska haluan että olen lapselleni tärkein" jne. - ihmiset, jotka aktiivisesti tahtovat lapsensa eristää ...)

[/quote]

Enpä oikein usko, että tämä on monellakaan ongelma, kun tätä palstaa lukee.. Moni antaisi lapset ilomielin hoitoon isovanhemmille, kummeille, siskoille... mutta mitä olen täältäkin lueskellut, eivätpä niin vaan otakaan. Tosi moni isovanhempi vetoaa siihen, että itsekin hoiti omansa vaikka nykyiset vanhemmat olisivat olleet kaikki kesät lapsena omassa mummolassaan. Nykyään vanhemmat on oikeasti tosi yksin. Ennen oli tupa täynnä porukkaa, piikoja, mummuja, tätejä jne, eikä lapsia samalla lailla kasvatettu tai vahdittu. Lapset sai mennä miten meni ja pikkulapsikuolleisuus oli korkea, onnettomuuksia sattui. Olenpa kuullut että navetoinnin ajaksi oli ihan yleistä sitoa taapero pöydän jalkaan ja jättää vauva kehtoon. Nykyään se olisi lastensuojeluasia. Kyllä vanhemmilla ON nykyään paljon kontollaan, ihan ilman tukiverkkoja.

Ap:lle sympatiat. Tunnistan hyvin tunteesi. Mä olin siinä vaiheessa kun vanhempi oli 2 ja nuorempi vauva myös aivan totaaliloppu. Vauva heräili taaperoikään asti lukemattomia kertoja yössä ja isompi oli täynnä energiaa. Silloin ihan aidosti ihmettelin miten ihmiset PYSTYY sisustaa, kokkailla ja siivoilla, joilla kotona pieniä lapsia kun itsestä tuntui että vessassa käyntikin oli välillä melkein mahdotonta.

Mua auttoi isovanhemmat, jotka otti aika usein esikoisen hoitoon ja myöhemmin molemmat. Nykyään lapset ovat 3 ja 5, ja käyvät säännöllisesti ihan omasta halustaan isovanhemmilla yökylässä. Nykyään elämä on aivan kivaa, vaikka kyllä noista ääntä lähtee ja ovat oppineet riitelemään keskenään. Mua helpottaa hirveästi että tiedän että ainakin kerran kuussa mulla on lapsivapaa viikonloppu, kun lapset menevät mummulaan.

Onko sulla ap mahdollista viedä esikoinen välillä mummulaan, kummille tms? Vai voisiko vaikka isä mennä lapsen kanssa omille vanhemmilleen ihan yöksi asti? Mä ainakin kaipasin nimenomaan sitä, että saan olla omassa kotonani yksin ja puuhailla ja siivoskella, koin sen paljon rentouttavampana kuin että mun ois pitäny lähteä jonnekin kodistani, jossa kuitenkin sielläkin tekemistä riitti. Yksin rauhassa siivoaminenkin on mun mielestä rentouttavaa.

Vierailija
65/71 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Vierailija
66/71 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
67/71 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaa ylempi yhteiskuntaluokka hoidatti lapsensa lastenhoitajilla, vaikka äidit eivät käyneet kodin ulkopuolella töissä. Oli myös palkattuja imettäjiä. Piiat olivat puoli-ilmaisia kotiorjia, ja heitä oli melkein joka talossa, ei tarvinnut olla varakaskaan. Maatilan emännät eivät joutaneet juuri lapsia kaitsemaan, vanhat ja vaivaiset katsoivat perään jos ehtivät tai isommat sisarukset.

Vierailija
68/71 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
69/71 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei jaksa jos lapsia ei kasvateta. Miksi kukaan suostuu jatkuvaan huutoon Eikö aikuinen osaa pistää asioita järjestykseen. Missä on perheen säännöt lapset ei huuda eikä riehu jos asiat hoidetaan oikein. Itselläni neljä lasta säännöt on tehty heti kun tenava on kävelemään oppinut. Asuntoa ei tyhjennetty lasiesineista kirja hyllyä ei tyhjennetty. Lapselle opettiin että tavaroihin ei kosketa. Omat lelut on leikkejä varten. Kyllähän se kävelevä tenava kokeili mutta kun huomasi että periksi ei anneta homma meni perille. Ruokapöydässä 2 vee kokeili missä rajat kulkee. Kaatoi maidot heitti ruokaa ympäri kämppää varoitus ei uskonut lautanen lähti ja tenava lattialle. Huutoa riitti en huomioinut antaa vaan kiljuu. Aikansa huusi. Menin lapseni eteen kerroin miksi lähtö pöydästä tuli. Jos lapsi leikkii ruuan kanssa ei ole nälkä. Nälkäinen lapsi ei leiki. Seuraava ruoka-aika tuli tenava söi nätisti istui pöydässä. Jos näitä ei tee on joka ikinen kerta sama sirkus edessä. Kaupassa teen samoin kerron jo ovella yksikin juokseminen kiukuttelu tulee lähtö. Tein sen kerran tenava huusi lattialla jätin ostokset siihen. Otin tenavan kainaloon autoon huutamaan. Painuimme kotiin jätin tenavan eteiseen isännän huostaan. Painuin kauppaan tekee ostokset. Seuraavan kerran kaupassa tenava piti ostoskarrysta kiinni ja käyttäytyi hienosti. Annan aina varoituksen kaupan ovella jos juokset huudat lähtö tulee. Tenava tietää jo sen ei edes yritä. Nyt kaikki ajattelee et ompa kova kuri. Kukaan ei jaksa taistella neljän kakaran kanssa jos säännöt ei ole selvillä. Meillä säännöt on esillä kaikki tietää mitä seuraa jos ei noudata niitä. Lähtee puhelin läppäri pelikoneet menee kiinni. Ne menee kiinni silloin kun minä sanon. Yksikään lapsista ei pistä vastaan. Kaikki tietää et katkee sähköt kaikki yhteydet jos aletaan sääntöjä rikkomaan. Siksi vanhemmat ei jaksa kun kotona riehuu vandaali lauma ja vanhemmat seisoo neuvottomana. Säännöt ja järjestys taloon jää omaa aikaa ja rauhaa

Pienin lapsistani kysyy aamulla nukutko äiti ja tulee viereen. Siinä me yhdessä vielä nukumme. Vanhimmat on jo koulussa. Meidän kotona on mukava tunnelma. Asioista puhutaan ei huudeta. Lapset ei huuda vaan puhuvat. Lasteni iät 12-vuotias 10-vuotias 7-vuotias ja 2-vuotias. Tehkää säännöt niin ette tarvitse taistella

Vierailija
70/71 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota se on

Vierailija
71/71 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto