Kivakiva. Kolleegan kanssa pitäisi sopia kimppakyydistä mutta hänelle ei sovi että olen työpaikalla mahdollisimman aikaisin.
Meillä on liukuva työaika ja voidaan aloittaa työt 6:00 ja 9:00 välillä. Minä olen yleensä aina paikalla mahdollisimman aikaisin mutta kolleega haluaa nukkua mahdollisimman pitkään. Minun ei tarvitse ja hän ei halua tehdä kompromissia. Tyypin tuntien hän yrittää huomenna vasikoida pomolle että olisin tehnyt oharit tms. Eikö olekin ihanaa tehdä työtä tällaisten kanssa?
Kommentit (42)
"Vasikoi pomolle"? Siis MITÄ? Nyt en ymmärrä, mitä hittoo kenenkään työmatkajärjestelyt pomolle kuuluu?
Hmm.... Mikä on ongelma? Teidän aikataulut ei tomi yhteen ja sitten ei kuljeta kimppakyydillä. Tietenkään työkaverisi ei muuta aikatauluaan, ellei halua ja omituista, että siitä pitäisi edes keskustella. Hänen auto, hän päättää. Pomolle asia ei kuulu mitenkään. Hommaa oma auto, jos haluat mennä aikaisin ja et halua mennä bussilla.
Menette aikaisin, kun liikutte sun autolla ja myöhemmin, kun liikutte kollegan autolla.
Minä en ymmärrä miksi ei voi edes keskustella. Voi olla niinkin että toiselle ei olekaan ihan välttämätöntä mennä juuri silloin kun on tottunut menemään. Mitä siinä menettää jos kysyy? Jos ei sovi niin ei sovi, sitten menee autollisen tahtiin tai hommaa oman kyytinsä muualta, vaikka julkiselta puolelta.
Onko se työnantaja ne auto ja sulla ei ole ajokorttia ja asutte samalla suunnalla kaukana työpaikasta. En oikein ymmärrä nyt tätä teidän pulmaanne.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miksi ei voi edes keskustella. Voi olla niinkin että toiselle ei olekaan ihan välttämätöntä mennä juuri silloin kun on tottunut menemään. Mitä siinä menettää jos kysyy? Jos ei sovi niin ei sovi, sitten menee autollisen tahtiin tai hommaa oman kyytinsä muualta, vaikka julkiselta puolelta.
En minäkään. Minulla on auto ja jos olisi vastaava tilanne en usko että pöyristyisin tai suuttuisin jos työkaveri kysyisi voisiko mennä vähän myöhemmin.
En tiedä miten toimisin mutta kai sitä ainakin joskus voisi, en ainakaan mylvisi minun auto, minä määrään vaikka viime kädessä määräisinkin.
Tuo töihin meno on vähän eri asia mutta joskus ottaa päähän se autollisten vallankäyttö: on naapuri jolla auto ja joka aina välillä ehdottaa yhteistä kauppareissua/menoa kaupunkiin (asumme maalla)/mitä vaan ja sovimme kellonajan jolloin olen portilla valmiina. Koskaan se ei päde. Vartti tai kaksikymmentä minuuttia aiemmin tulee jo soitto/viesti "olen jo täällä" ja kiukkuista tiuskimista kun astun autoon SOVITUN aikataulun mukaisesti.
No en jaksanut enää ja paljon parempi näin etten kyydissänsä mene mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se määrää jolla on se auto, helppoa.
Periaatteessa olen samaa mieltä. Mutta kun on noinkin suuresta ajallisesta heitosta kyse olisin sitä mieltä että asiasta voisi neuvotella jos löytyisi molempia tyydyttävä kompromissi. Mikäli kumpikaan ei halua joustaa niin eihän siinä ole muuta mahdollisuutta kuin omat kyydit.
Mitä neuvottelemista siinä on? Ei kai voi edellyttää, että aikaisemmin menijä joustaa yksipuolisesti, kun toiselle ei jousto sovi. Hän päättää, jolla on auto.
Niinkö minä ehdotin, yksipuolista joustamista? En vaan neuvottelua, voisiko edes harkita olisiko mahdollista tinkiä omasta ajatuksesta ja jos ratkaisua ei synny niin omat kyydit.
Yleensäkin on ihan hyvä avata se suunsa ja sanoa rauhallisesti mitä miettii eikä suuttua mielessään ilman että kertoo mitään.
Tuntuu että tarkoitat neuvottelulla että autollinen joustaisi. Ethän sinäkään halua joustaa menemällä myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kollega, ei kolleega.
Se on kolleeega.
Gollega! Enklantilsiset sanoi colleca.
Joka päivä sama provo aamusta iltaan, haukotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa olen samaa mieltä. Mutta kun on noinkin suuresta ajallisesta heitosta kyse olisin sitä mieltä että asiasta voisi neuvotella jos löytyisi molempia tyydyttävä kompromissi. Mikäli kumpikaan ei halua joustaa niin eihän siinä ole muuta mahdollisuutta kuin omat kyydit.
Mitä neuvottelemista siinä on? Ei kai voi edellyttää, että aikaisemmin menijä joustaa yksipuolisesti, kun toiselle ei jousto sovi. Hän päättää, jolla on auto.
Niinkö minä ehdotin, yksipuolista joustamista? En vaan neuvottelua, voisiko edes harkita olisiko mahdollista tinkiä omasta ajatuksesta ja jos ratkaisua ei synny niin omat kyydit.
Yleensäkin on ihan hyvä avata se suunsa ja sanoa rauhallisesti mitä miettii eikä suuttua mielessään ilman että kertoo mitään.
Tuntuu että tarkoitat neuvottelulla että autollinen joustaisi. Ethän sinäkään halua joustaa menemällä myöhemmin.
Tuntuu? Mihin perustat tuntemuksesi? Ja millä perustelet viimeisen väittämäsi? Tuossahan nimenomaan kannatetaan keskustelua ja mahdollisuutta molempien joustaa tai edes harkita asiaa ilman että heti torpataan toisen toive. Etkä tiedä kumpi on se autollinen ap:n tapauksessa, teit päätelmän josta pidät kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Jos ehdotan neuvottelua niin johan se osoittaa että olen valmis joustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Se joka pummi kyytejä kulkee niin kuin sille autolliselle sopii.
Kimppakyyti kyllä tarkoittaa mielestäni sitä, että yhdessä sovitaan, miten ja milloin kuljetaan ja kulut jaetaan puoliksi. Jos yhteistä säveltä ei löydy, niin sitten ei kimppakyyti onnistu, vaan kumpikin kulkee omalla kyydillään.
Jos molemmille kyytikulujen jakaminen on tärkeää, niin sitten komromisseja peliin. Jos on tärkeämpää, että pääsee aloittamaan työt silloin kun itse haluaa, niin sitten kimppakyyti ei onnistu.
Jos ap olet se autollinen, niin ehdota toiselle sellaista diiliä, minkä verran itse pystyt joustamaan, niin että katsot edut suuremmiksi kuin haitat. Jos toinen ei suostu, niin mene itseksesi omalla autollasi milloin sulle parhaiten sopii.
Jos ap olet se kyytiläinen, niin kysy, minkä verran autollinen voisi joustaa, että katsoo kimpakyydin edut suuremmiksi kuin haitat. Sitten arvioit, onko se sinulle paras kyytijärjestely töissäköyntiin, vai menetkö jollain muulla kyydillä.
Vaikuttaa vähän siltä ettei teille kimppakyyti ole se paras järjestely, jos molemmille on tärkeää aloittaa työt itselle sopivaan aikaan, ja se aika eroaa noin paljon.
Mies halusi mennä toimistotyöhön klo 06 ja itsellä päivä alkaa miten haluan ja yleensä klo 09, molemmat lähtevät töistä klo 16. En jaksanut kuulla joka arki nalkutusta niin sovin työsuhdeauton itselleni. Sitten siitä puoli vuotta ja otin eron. Ei vaan jaksa kuulla sitä nalkutusta jos oma rytmi on eri kuin toisella.
Vierailija kirjoitti:
"Vasikoi pomolle"? Siis MITÄ? Nyt en ymmärrä, mitä hittoo kenenkään työmatkajärjestelyt pomolle kuuluu?
Kepulaisen pikkupitäjän meininki ei ilmeisesti ole sinulle kovin tuttua? ;)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessa auton omistajan ja kuljettajan pitäisi ruveta "joustamaan" mistään aikataulusta?
Työasioissa tehdään tietysti kompromisseja, mutta kyllä tuo työhön lähdön aikataulu on ihan sen autonomistajan asia, jonka hän päättää yksin.
Jos auton omistajalla on myös motiivina kimppakyytiin jakaa bensakulut, niin kyllä hänkin voi joustaa samalla tavalla. Sen sijaan jos kulujen jakaminen ei ole oleellista, niin sitten autollinen menee niinkuin kulloinkin haluaa, ja toinen tulee kyytiin, jos hänelle sattuu sopimaan kuskin aikataulut.
Toki joillakin raha ei ratkaise, vaan vaikkapa se, että voi helpottaa paljonkin toisen elämää pienellä muutoksella. Mutta tällaisen huomioonottamisen tarvii sitten toimia molemmin puolin. Se on sellaista pientä yhteisöllisyyttä ja epäitsekkyyttä. Toki täytyy pitää huolta, ettei tule hyväksikäytetyksi, vaan tosiaan sama ajatus ja huomioonottaminen (muissakin asioissa) toimii molempiin suuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Et tunne porvoolaisia tapoja. Siellä on ihan normaalia vasikoida pomolle tällaisista ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kepulaisen pikkupitäjän meininki ei ilmeisesti ole sinulle kovin tuttua? ;)
No ei tod. Asun Helsingissä, töissä Espoossa, eikä täällä pomolle kuulu, kuka milläkin lailla työmatkansa järjestää.
Ehkä kimppakyyti ei ole se paras mahdollinen ratkaisu tuossa tilanteessa.
Ajattelin ihan samaa :D