Rektoseele? Synnyttämätön 18v.
Hei te kaikki, joilla on havaittu rektoseele, tarvitsen apuanne! Olen siis 18-vuotias nainen enkä ole synnyttänyt, mutta epäilen, että minulla on rektoseele. Taustaa: vatsavaivoja (ripuli, ilmavaivat) on ollut jo jonkin aikaa, ja uskon stressin olleen niiden pääasiallinen aiheuttaja. Nyt vatsavaivat ovat helpottaneet, mutta tilalle ovat tulleet ulostamisvaikeudet. Tuntuu usein, että kaikki tavara ei tule ulos ja tällä hetkellä tuntuu ettei mitään tule ulos vaikka kuinka pinnistää. Edes ilma ei pääse ulos (?!!) ja siitä vasta kamala olo seuraakin. Uloste tulee ihmeellisinä palasina, aivan kuin se ei pääsisi kunnolla ulos, ei sellaisena normaalina "banaanina". Ummetus ei kuitenkaan ole kyseessä, koska syön terveellisesti. Uloste on terveen pehmeää, mutta se ei vaan pääse ulos.
Tutkin emätintä sormillani ja havaitsin aika ison (5cm?) möhkäleen siellä peräsuolen puoleisella seinämällä. Ei kai siellä sellaista nyt luonnostaan ole?
Olen tässä googletellut emättimen anatomiaa eikä se möhkäle kohdunsuultakaan tunnu. Se olisi kai syvemmällä eikä läheskään niin iso? Peräsuolen pullistuma emätintä vasten kuulostaa loogiselta ja selittäisi vaivani.
Minne suuntaan käännyn nyt? Ihan vaan terveyskeskuksen lääkärille vai gynekologille? Kuulostaako rektoseele edes mahdolliselta? Olenkin ihmetellyt, miksei kuukuppi pysy emättimessä kunnolla vaan vuotaa, ja miksi tamponikin menee ihan vinoon. Pullistuman selittäisi nuo. Ja en huomannut pullistumaa aiemmin, koska ripulin takia uloste ei jäänyt "pussiin" vaan tuli liukkaasti ulos?
Kertokaa mielipiteenne ja kaikki neuvonne, olen pahasti avun tarpeessa!!! Olen tajuttoman peloissani, koska ilmeisesti ainut hoito rektoseeleen on leikkaus eikä sen jälkeen saa synnyttää alateitse...? :'( Toivon todella, että olen vain luulosairas.
Kommentit (9)
EI mitään käsitystä mikä on rektoseele, mutta rohkeasti vaan gynen juttusille. Synnytyksia minulla on takana 3, ensimmäinen päätyi lopulta sektioon, toinen tuli alatietä, kolmas suunniteltu sektio. Ja täytyy sanoa että tuo keskimmäinen oli kyllä toipumisen kannalta hitain ja repeämien korjausompeleet vaivasi paljon enemmän kuin sektiohaavan tikit. Joten jos et voi synnyttää alateitse sitten synnytät sektiolla. Hyvä tapa sekin on saada lapsi tähän maailmaan.
Kiitos kun vastasit :) En ole hirveästi ottanut selvää sektio vs. alatiesynnytyksistä, mutta olen ymmärtänyt että leikkaus on aina iso riski ja sitä pitäisi vältellä viimeiseen asti?
Rektoseele on lyhyesti peräsuolen pullistuminen emätintä kohti. Johtuu peräsuolen ja emättimen välisen sidekudoksen löystymisestä. Yleistä synnyttäneillä naisilla, koska ilmeisesti ponnistaminen aiheuttaa lantion alueen sisäelinten laskeumia/pullistumia. Rektoseele aiheuttaa ulostamisvaikeuksia. Tässä havainnollistava kuva: http://www.beltina.org/pics/rectocele.jpg
Täytyy soittaa ajanvaraukseen heti maanantaina:)
-ap
Ootko sä sattumalta se 18-vuotias, joka on pohtinut täällä ensin pissavaivaansa ja sitten amputointia? Jos olet, mulla on sulle diagnoosi: hypokondria. Siihenkin löytyy hoitokeinoja, koska se on sairaus muiden joukossa, vaikke fyysinen sairaus olekaan.
Vitonen: En ole kirjoitellut tälle palstalle aiemmin mitään... En siis ole sama henkilö.
Ja kutonen, mikä lapsellinen kommentti :D Tietystihän se paskaa on, mutta mistä mahdollinen mies sen tietäisi? En oikein ymmärrä tällaisia kommentteja. Ihmisillä on vaikka mitä sairauksia ja vikoja. Minkäs minä sille voin, vaikka onkin paskaa peräsuolessa ja se pullistuu emättimen puolelle? Enpä hirveästi mitään :D Mene vaikka lukemaan lääkärikirjaa ja ota selvää kuinka monenlaisia tauteja ihmisillä voi olla, ja ole kiitollinen siitä, ettet itse joudu niistä kärsimään :)
-ap
Suosittelen varaaman ajan omalle lääkärille, joka tutkii ja/tai kirjoittaa lähetteen lisätutkimuksiin. Asiaan erikoistuneet sairaalan fysioterapeutitkin antavat harjoitusta/ohjausta ulostamisvaivoihin -> heillä on mittarit, joilla todetaan ulostamisen fysiologiset mekanismit. Tarvittaessa kunkin yksilöllinen vaiva saattaa olla hoidettavissa pienellä kirurgisella toimenpiteellä.
[quote author="Vierailija" time="29.09.2014 klo 10:32"]
Todennäköisesti ei ole rektoseele, vaan ihan vaan peräsuoli jossa sisältöä, pullistunut emättimen puolelle. Niin käy kaikille jos siellä peräsuolessa on tavaraa tai jos esim. ärsyyntymisen suoli on turvonnut. Itselläni jos on ummetusta varsinkin niin suoli voi pullottaa emättimen puolelle niinkin paljon ettei esim. kuukuppia saa siitä ohi sisään. Onneksi ulosteen tuloa ulos voi auttaa työntämällä sormella sieltä emättimen puolelta sitä pattia kohti peräaukkoa...
[/quote]
Ihan samaa mieltä tästä. Kuulostaa että on tosiaan täysi peräsuoli pullistunut emättimen puolta painamaan.
24v ja sama ongelma.. Kun vaan sais itseään niskasta kiinni ja menis gynelle, mutta tuntuu niin aralta aiheelta puhua :/
Todennäköisesti ei ole rektoseele, vaan ihan vaan peräsuoli jossa sisältöä, pullistunut emättimen puolelle. Niin käy kaikille jos siellä peräsuolessa on tavaraa tai jos esim. ärsyyntymisen suoli on turvonnut. Itselläni jos on ummetusta varsinkin niin suoli voi pullottaa emättimen puolelle niinkin paljon ettei esim. kuukuppia saa siitä ohi sisään. Onneksi ulosteen tuloa ulos voi auttaa työntämällä sormella sieltä emättimen puolelta sitä pattia kohti peräaukkoa...
Uppia!