Leskeneläke tulisi lakkauttaa. Jäänne ajoilta kun mies elätti perheen.
Eli tuon vois lakkauttaa. Miehet vielä kupsahtaa aiemmin joten mummot saavat melko turhaan leskeneläkettä...
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän syitä sitten jää enää mennä naimisiin? 🤔 sehän on ollut lähinnä taloudellisen turvan sopimus, mikäli toiselle käy jotain tai toinen hoitaa pitkään lapsia kotona.
Olen kuullut huhuja, että jotkut ovat solmineet ihan rakkausavioliittoja.
Kuolemantapauksiin voi varautua henkivakuutuksella.
Se, että leskeneläkkeitä maksettaisiin kuolleen puolison kuolemaan asti on mennyttä maailmaa... Sen ymmärrän, että maksetaan jonkinlaista leskeneläkettä joitakin vuosia tai siihen saakka kunnes lapset ovat täysi-ikäisiä.
Minä olen kuullut huhuja että voi rakastaa ja olla yhdessä ilman avioliittoakin, jos siitä ei ole mitään hyötyä 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän syitä sitten jää enää mennä naimisiin? 🤔 sehän on ollut lähinnä taloudellisen turvan sopimus, mikäli toiselle käy jotain tai toinen hoitaa pitkään lapsia kotona.
Se, että leskeneläkkeitä maksettaisiin kuolleen puolison kuolemaan asti on mennyttä maailmaa... Sen ymmärrän, että maksetaan jonkinlaista leskeneläkettä joitakin vuosia tai siihen saakka kunnes lapset ovat täysi-ikäisiä.
En ymmärrä sitäkään. Valtio maksaa kompensaatiota muillekin yksinhuoltajille. Se korvaus tulee jo sitä kautta. Miksi lesket ovat jossain erityisasemassa? Ihan töihin joutuu muutkin yksinhuoltajat ja yksinäiset naiset menemään, että saavat rahaa.
On olemassa henkivakuutus joka turvaa jälkeenjääneille elämän. Ymmärrän leskeneläkkeenkin kun on nuori ja pieniä lapsia. Käytännössä nykyään suurimman osan leskeneläkkeistä nostavat ns vanhat lesket, jotka ovat itsekin eläkkeellä ja saavat kohtuullista työeläkettä.
Suomessa on muu sosiaaliturva kaikille, joiden tulot ei riitä elämiseen, joten hyvä että vihdoin on puututtu leskeneläkkeissiin.
Vierailija kirjoitti:
Niin tulisi lopettaa välittömästi. Leski tienaa omat tulonsa ja omaisuutensa, menköön sossuun jos ei muuten osaa elättää itseään.
Eli menkööt sossuun niinkuin sinä olet tehnyt jo vuosikausia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1974 syntyneet elävät menneessä maailmassa ja 1975 syntyneet eivät elä. Kyllä. Sattumalta Rinteen vaimo on syntynyt vuonna 1974 mennessä maailmassa. Mitenhän saisin nuo teinit tungettua takaisin isänsä pusseihin, olen mennyt avioon ja tehnyt lapset siinä uskossa että leskeneläke säilyy. Omille lapsille suosittelen etteivät missään tapauksessa avioidu tai tee lapsia.
Aikamoista menoa... samalla kun pientä eläkettä saaville on annettu vappu-viiskymppinen :)
"Sadan suurinta leskeneläkettä saaneen keskimääräinen leskeneläke oli 7 250 euroa kuukaudessa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä leski on jo sen ikäinen, että olisi pitänyt pystyä varautumaan siihen, että mies kuolee. Jokainen aina muka tarvii lisää rahaa. Sitten kun lukee jutun nykypäivän eläkeläisistä, niin rahat hummataan kylpylöihin ja ulkomaan matkoihin. Tämä ei tule olemaan mahdollista tulevilla sukupolvilla näiden lapsista puhumattakaan.
Yleensä? Kerro tuo niille Suomen Nuoret Lesket ry:n jäsenille jotka on leskeytyneet lasten ollessa pieniä. Osa raskausaikana.
Suurin osa leskistä on vanhuksia.
Miksi luulet, että on perustettu Nuoret Lesket ry? Minä jäin leskeksi 32 vuotiaana, kolmen pienen lapsen kanssa.
Minä jäin leskeksi 36 -vuotiaana viidentoista vuoden avioliiton jälkeen. En saa eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa henkivakuutus joka turvaa jälkeenjääneille elämän. Ymmärrän leskeneläkkeenkin kun on nuori ja pieniä lapsia. Käytännössä nykyään suurimman osan leskeneläkkeistä nostavat ns vanhat lesket, jotka ovat itsekin eläkkeellä ja saavat kohtuullista työeläkettä.
Suomessa on muu sosiaaliturva kaikille, joiden tulot ei riitä elämiseen, joten hyvä että vihdoin on puututtu leskeneläkkeissiin.
Kai tiesit että moni vanha leski on hoitanut lapsensa kotona eikä saa edes sitä kohtullista työeläkettä? Et tietenkään tiennyt, koska olet vain kateellinen köyhä joka elää kelan toimeentuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Valtiollekos ne kuolleen puolison eläkerahat pitäisi kiltisti antaa?
Ei ole olemassa mitään kuolleen puolison eläkerahoja. Hänen maksamat eläkemaksut on jo käytetty edellisen sukupolven eläkkeisiin. Järjestelmä toimii pitkälti niin, että työssäkäyvät elättävät nykyiset eläkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
1974 syntyneet elävät menneessä maailmassa ja 1975 syntyneet eivät elä. Kyllä. Sattumalta Rinteen vaimo on syntynyt vuonna 1974 mennessä maailmassa. Mitenhän saisin nuo teinit tungettua takaisin isänsä pusseihin, olen mennyt avioon ja tehnyt lapset siinä uskossa että leskeneläke säilyy. Omille lapsille suosittelen etteivät missään tapauksessa avioidu tai tee lapsia.
Joku siis miettii, että voin mennä naimisiin sekä uskallan ja haluan saada lapsia, koska Suomessa on leskeneläke olemassa... jotenkin en nyt ihan usko tuohon.
Sen kyllä uskon, että itse nauttimistaan, saavutuista eduista ei kukaan haluaisi luopua ja niille eduille haluaa mielellään keksiä mitä mielikuvituksellisimpia oikeutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku siis miettii, että voin mennä naimisiin sekä uskallan ja haluan saada lapsia, koska Suomessa on leskeneläke olemassa... jotenkin en nyt ihan usko tuohon.
Sen kyllä uskon, että itse nauttimistaan, saavutuista eduista ei kukaan haluaisi luopua ja niille eduille haluaa mielellään keksiä mitä mielikuvituksellisimpia oikeutuksia.
Minä en tässä tilanteessa missään nimessä avioituisi, koska leskellä ei ole sitäkään vähää taloudellista turvaa ja lapsia en tee kuin avioliittoon. Joten se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kuullut huhuja että voi rakastaa ja olla yhdessä ilman avioliittoakin, jos siitä ei ole mitään hyötyä 🤔
Voi toki, paitsi silloin ei kannata hommata yhteistä omaisuutta. No ei hätää jos kuitenkin elätte tt-tuella, omaisuutta teillä ei tule koskaan olemaan.
Kerrankin voin sanoa, että onneksi olen näin vanha! Leskeneläkkeen rajaus 10 vuoteen ei koske minua jos leskeksi jään.
Kun sen eläkekirstun pohja näkyy ja tuleville sukupolville ei jää mitään jaettavaa, jos itsekkyys (joka tässäkin ketjussa näkyy) jatkuu ja kaikki vaativat entiseen malliin etuudet. Ajatelkaa tulevsisuutta. Eikö olisi järkevintä maksaa leskeneläkkettä tulojen mukaan eli vain pienituloisille. Muille ei mitään. Pakko ajatella sitä omaa napaansa pidemmälle. Mutta niinhän sitä sanotaan, että köyhä antaa vähästään rikas ei mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi toki, paitsi silloin ei kannata hommata yhteistä omaisuutta. No ei hätää jos kuitenkin elätte tt-tuella, omaisuutta teillä ei tule koskaan olemaan.
Vaan eipäs eletäkkään ja yhteistä omaisuutta on vaikka avoliitossa olemmekin. Miksei kannattaisi olla? Mitä luulet että sille tapahtuu jos eroamme?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtiollekos ne kuolleen puolison eläkerahat pitäisi kiltisti antaa?
Ei ole olemassa mitään kuolleen puolison eläkerahoja. Hänen maksamat eläkemaksut on jo käytetty edellisen sukupolven eläkkeisiin. Järjestelmä toimii pitkälti niin, että työssäkäyvät elättävät nykyiset eläkeläiset.
Juuri noin. Miksi jo eläkkeellä itsekin olevaa leskeä pitää rahoittaa työssäkäyvien kustannuksella? Tiedän suht läheltä kymmenkunta leskeä, joilla on parintonnin oma työeläke ja saavat vielä miehen kuoltua 400- 1000 e kk leskeneläkettä. Ja tuo kuolemaansa saakka paitsi nyt tulee raja kymmeneen vuoteen. On myös velattomat asunnot/ok- talot ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää ei kannata muuta kuin seurustella omista asunnoista käsin ja jättää lapsetkin tekemättä. Siis sellaisia aikuisten hengailusuhteita vaan. Ei sitoumuksia, turvaa tai lupauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan eipäs eletäkkään ja yhteistä omaisuutta on vaikka avoliitossa olemmekin. Miksei kannattaisi olla? Mitä luulet että sille tapahtuu jos eroamme?
En minä eroa ajatellut vaan puolison kuolemaa. Tehkää edes testamentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä saa leskeneläkettä 200 €. Ajattelen sen niin, että siinä maksetaan sitä osuutta, joka jäi äidiltäni saamatta.
Miksi kenenkään rahat kuuluisivat jollekin toiselle?
Kuolleen rahat menevät yleensä omaisille.
ei tulevat eläkkeesi ole mitenkään sinulle korvamerkittyjä, mitkä voisit nostaa vaikka kerralla. Ne on yhteisessä potissa, jolle toivottavasti eläkeyhtiöt saa tuottoakin aikaiseksi. Siitä potista maksetaan sitten eläkkeensaajille eläkettä. Kaikki kuolevat aikanaan ja järkevintä olisi lopettaa leskeneläke. Samaan pottiinhan ne saamatta jääneet eläkkeet menee, jos ihminen sattuu kuolemaan ilman leskeä. Ei ne periydy lapsille, joten miksi niiden pitäisi periytyä leskelle?
Leskeneläke on epäreilu meille 90-luvun velallisten vaimoille. Ei olla voitu mennä ikinä naimisiin.