Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen oikaisuhoidot, yöraudat ja niskaveto

Vierailija
05.04.2013 |

Olisi kiva kuulla kokemuksista! Meillä takana toinen ilta itkun kera ja tätä pitäisi jaksaa vuosi tai kaksi...

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä vaan kiinni siitä että laps käyttää niitä yörautoja yms.. Perustelet ja laitat uskomaan että vaikka sattuu ja ei oo kivaa, niin oikeasti niitä kannattaa pitää.

Oma äiti lepsui mun kohdalla ku kitisin, ja nyt hampaat näyttää samalta vinksinvonksin ku ennen koko oikomishoitoa... ja harmittaa niin pirusti. Ei ollu mitään hyötyä. Ei sitä sillon muksuna ajatellu niin pitkälle, ja olisin toivonu että äiti olis pakottanu pitämään niitä härpättimiä suussa...

Vierailija
2/29 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla että se lapsi tottuu. Tai sitten ei. Riippuu purentavian laadusat kuinka kriittistä on kestää hoito. Itse lopetin lapsena kesken (uhkasin tosissani itsemurhalla jos vanhemmat ei anna ottaa rautoja pois), mutta en saanut siitä kertakaikkiaan mitään haittaa. Mulla on esteettisesti ihan hyvännäköiset, suorat hampaat. No, alahampaat edestä ei osu ylähampaisiin kuten kai pitäisi, mutta sehän ei haittaa käytännössä mitään, ei syömistä, eikä sitä mitenkään myös näe noin päältäpäin ellei erikseen peilaile alahampaiden juuresta että ottaaakohan ne hampaankärjet kiinni ylähampaan takapintaan vai ei...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman illan oli kipeät mutta sen jälkeen ei mitään ongelmia. Särkylääkettä vaan aluksi.

Vierailija
4/29 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsemurhalla uhkaillut on kyllä todellakin luuseri ja sun vanhempas myös, jos antoivat periksi.

Mulla kahdella lapsella ollut ja hyvin on mennyt. Purentavika ei ole kiva asia. Voi aiheuttaa isona päänsärkyä ym.

Vierailija
5/29 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä näin: niskavedon pito ei onnistunut mitenkään, lapsi ei saanut nukuttua ollenkaan. Kouluun piti kuitenkin jaksaa, joten ei sitten pidetty niskavetoa ollenkaan. Maitohampaita lähti ja kun pysyvät tulivat, olikin tullut itsestään lisää tilaa ja pelkät tavalliset raudat riittivät. Nyt on lapsella enää öisin pidettävä tuki ja se ei tunnu kuulemma juuri miltään. Hyvin siis hampaat suoristuivat noinkin.

Vierailija
6/29 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sattuu tai ainakin tuntuu illan tai pari, mutta sen jälkeen niitä ei juuri edes huomaa. Palkitset vaikka jollain aluksi, kun lapsi suostuu käyttämään niitä.

t. oikomishoidolla hampaat suoristanut

Vierailija
7/29 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna särkylääkettä. Hampaat tottuvat parin päivän -viikon aikana.

Meillä poika 11v. piti rautoja vajaan vuoden. Niskaveto oli "myssyllä" :)

Vierailija
8/29 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, minullakin oli yöraudat joskus, enkä käyttänyt. Eikä äiti pitänyt huolta vaan antoi olla. Niin että ongelma ei mihinkään muuttunut ja sain pitää hammasrivistöni näin ja mitä hyötyä siinä oli että nähdään vaiva selvittää ongelmaa, hankkia rautoja yms kun kerran annetaan sitten vaan olla.

Koita perustella lapselle tämän tärkeyttä. Ole lapsesi lähellä ja tukena! Kuuntele mutinaa ja kurjuutta. Mä oikeasti tahdon uskoa että sitä olisin itse tarvinut omalta äidiltä. Ota vaikka viereen nyt alussa. Lupaa jotain kivaa yhteistä?

Niillä raudoilla on hyvään tähtäävä tarkoitus, oikeesti. Saiskohan nää rivit vielä aikuisiällä suoraan? :(

Vierailija
9/29 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 22:33"]

Itsemurhalla uhkaillut on kyllä todellakin luuseri ja sun vanhempas myös, jos antoivat periksi.

Mulla kahdella lapsella ollut ja hyvin on mennyt. Purentavika ei ole kiva asia. Voi aiheuttaa isona päänsärkyä ym.

[/quote]

No mä olen jo aika aikuinen, ikää 39 vuotta, eikä ole ikinä aiheuttanut päänsärkyä tai mitään muitakaan ongelmia... 

Vierailija
10/29 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se onnistuu aikuisellekin oikomishoito.

Mun miehellä ei kans onnistunut rautojenpito, meni suu ihan verille. Raudat otettiin pois ja hampaat sikinsokin. Ei ole ollut mitään ongelmia, ei päänsärkyäkään ja on yli 40 v. Onneksi alahampaat, niin eipä ne oikeastaan edes näy.

Vierailija
11/29 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskavetoa pidetään purentavirheen takia, ei suoran hammasrivistön takia!

Vierailija
12/29 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purentavirhe ja vinot hampaat on kaksi aivan eri asiaa, daijut!

Vierailija
13/29 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap:n lapselle! Pari vuotta on vielä lyhyt aika. Mulla oikomishoito kesti 10 vuotta, ja aikuisena hampaat menivät kuitenkin takaisin vinoon :( Uutta hoitoa suunnittelen jossain vaiheessa, jospa nykyään osattaisiin paremmin...

Vierailija
14/29 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, mun miehellä on myös purentavirhe, vaan ei ole haitannut, ainakaan vielä. Vanhemmalla  lapsella takana onnistunut oikomishoito, nuorempi menossa. Häntä jännitän, hän kun muutenkin muistuttaa isäänsä, yhtä kipuherkkä jne. Isommalla meni ihan hyvin.

Ystävälläni on myös purentavirhe ja raudoilla hoidettiin pitkään. Aikuisena piti tehdä kuitenkin leukaluun pidennysleikkaus, se jos mikä oli kamalaa, mutta leuan jännittyneisyys ja päänsärky helpottuivat aika paljon.

Vierailija
15/29 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä takana kohta kaksi kuukautta niskavetoa. Pari yötä meni vähän levottomasti, annoin pojalle tarvittaessa särkylääkettä. Nyt on tottunut tosi hyvin jo nukkumaan niskavedon kanssa, laittaa raudat oma-aloitteisesti, pitää kiltisti. Sai ensimmäisellä kerralla lääkäristä positiivista palautetta, ja sai siitä lisää intoa pitää rautoja. 

Meillä lisämotivaatiota antaa se, että minulla itselläni on korjaamaton purentavirhe, johon ei koskaan lapsena puututtu. Löytyi vasta nyt, aikuisiällä. Olen kärsinyt päänsäryistä vaikka kuinka kauan, lisäksi hampaat ovat alkaneet hajoilla ja niitä on jouduttu korjaamaan paljon. Hammaslääkäri totesi, että hampaat ovat purentavirheen takia tulleet ikään kuin käyttöikänsä päähän (ovat joutuneet koville, kun paine osuu väärin). Lapsi on katsonut, miten äiti on kironnut, kun on joutunut juoksemaan hammaslääkärillä ja välillä on hoidettu leikkaushoidolla, joten sekin tosiaan lisää motivaatiota...

Mutta tosiaan: ainakin meillä totuttelu meni varsin kivuttomasti. Särkylääkettä vain tarvittaessa, kovasti tsemppausta ja tarvittaessa vaikka palkinto, kun on esim. saatu hammaslääkäriltä hyvä palaute. Kyllä se siitä!

Vierailija
16/29 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille viesteistä,erityisesti nro 17! Olette samassa tilanteessa!

Meille tämä on uusi juttu, kenelläkään ei aikaisemmin ongelmaa hampaiden kanssa.

Mutta kyllä kai tämä tästä ajan kanssa alkaa sujuun. Tuli vain niin paha mieli laittaa kyynelehtivä lapsi nukkumaan niiden rautojen kanssa.

t.ap

Vierailija
17/29 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytöllä ollut myssyllinen niskaveto n puoli vuotta. Ekat yöt oli kipeä, annoin herkästi pamolia! Nopeasti tottui nukkumaan niiden kanssa vaikka ollut aina huono nukkuja. Kovasti kannustimme ja kehuimme kuinka hienosti oppi raudoistaan huolehtimaan! Kiristysten jälkeen aina muutaman vuorokauden kipeä. Silloin saa aina särkylääkettä! Ei tarvitse kivun takia sitten pelätä...

Hyvin niihin tottuu! Kannustatte ja kehutte!

Vierailija
18/29 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lapsena niskaveto. Muistan kuinka hampaat oli aluksi todella kipeät. Ekana iltana makasin isän sylissä ja olin varma etten selviä. Se sattu ihan sairaasti, tuntui että hampaat irtoaa. En enää muista kauan meni että kipua ei enää tuntunut mutta yllättävän nopeasti se kuitenkin tapahtui. Aina kun ne kiristi oli taas kipeä ehkä yhden illan. Näin aikuisena olen todella iloinen että jaksoin lapsena hampaat hoidettiin kauniiseen riviin :) 

Tsemppiä teille.

Vierailija
19/29 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmilla lapsilla saatiin purenta korjettua ahkeralla hoidolla. Ja onneksi molemmat jo pinestä asti oppivat itse niskavetonsa ja muut härpäkkeensä käyttämään, vanhemmilta tarvittiin vain joskus pientä rohkaisua. Ekalla luokalla alkoi molemmilla ja teini-iässä on nyt molemmilla loistava tilanne. Tsemppiä ap:lle.

Vierailija
20/29 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

apua, mun lapsella on ajat varattuna oikomishoitoon.. purentavirhe on :(

en tiennytkään et ne voi olla kipeätkin ...luulin et laittaminen sattuu, kun kiristetään...

miten meillä ikinä voidaan selvitä ? meidän lapsi on aistiyliherkkä ja kaikki pienetkin laput sun uut vaatteissakin saa kauheet huudot aikaiseksi :(oikeesti mitä mä ten??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi