Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluatko kysyä jotain Italiassa asuvalta av-mammalta?

Vierailija
05.04.2013 |

Hei! :) Perjantai-illan ratoksi voin vastailla teidän kysymyksiin, jos sellaisia on. Asun siis Italiassa kahden alle kouluikäisen lapsen ja italialaisen mieheni kanssa.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tiedätkö tarkemmin miksi mistä tahansa yksinkertaisestakin asiasta saadaan siellä helposti aikaan megahässäkkä? :) Kaupassa esim. kysyin kerran suodatinpusseja kahvinkeittimeen, että mistähän ne löytyis kun ei ollut siinä loogisella paikallaan missä useinkin ovat, ja ne siitä seuranneet tapahtumat... se oli niin hauskaa. Siis hyvällä ja hyväntahoisella tavalla tarkoitan. Siellä asiointi jossain leikkeletiskilläkin on ainakin näin Suomi-turistin vinkkelistä the tapahtuma. En kyllästy paikallisten ihmisten katselemiseen siellä, kun se elämänmeno kyllä poikkeaa niin monin tavoin meiningistä täällä.

Vierailija
22/40 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko italialaiset niin kamalia minkä kuvan he antavat itsestään kun siellä käy lomalla? Viimeksi kun käytiin niin meidät ryöstettiin ja autosta varastettiin vanteet ja auto jätettiin puupalkkien varaan kadulle. 60 vuotias mummo kusetti bed and breakfastissa jne. Tuli kuva, että siinä maassa asuu pelkkiä limaisia kusipäitä ja huijareita, mutta on kai siellä jotain normaalejakin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kadehdin minäkin monen italialaisen tyylikkyyttä! :) Italialaisten tyylin salaisuus on laadukkaat, klassiset ja ajattomat, mutta silti rennot vaatteet. Täällä ollaan valmiita satsaamaan laatuun, ja jo ihan pienetkin lapset puetaan hyvin. Suomalaisten ja italialaisten ero pukeutumisen suhteen on siinä, että suomalaiset ostavat paljon "kertakäyttökamaa" H&M:ltä yms. Näitä on koko vaatekaappi täynnä, osa ihan käyttämättömiä. Italialaiset taas panostavat ajattomiin ja laadukkaisiin vaatteisiin. Riittää kun omistaa muutamia laadukkaita perusvaatteita. Täällä less is more!

-Aion vielä joku päivä palata työelämään, mutta vasta kun lapset ovat isompia. Haluan nauttia lapsista, vielä kun he ovat pieniä ja oppivat uutta jne. :) Olisi ihanaa perustaa oma kahvila, ravintola tms. mutta tosiaan vasta kun lapset kasvavat, sillä täällä työpäivät ovat pitkiä ja yhteinen aika vähenisi huimasti.

-On varmasti täällä kotiäitiys helpompaa kuin Suomessa, sillä täällä kotiäitiys on huomattavasti yleisempää, ja välissä olen saanut kuvan, että Suomessa kotiäitejä katsotaan "pahalla". Täällä se on normaalia. On myös helppoa, kun monet ystävistänikin ovat päivät lasten kanssa kotona, niin ei pääse pitkästymään neljän seinän sisällä.

-Ainakaan tällä hetkellä en osaisi kuvitella muuttavani Suomeen. Suomesta on kyllä monia asioita ikävä, mutta mulla on täällä nyt asiat hyvin. Ehkä sitten joskus eläkkellä voisin ostaa talon Suomesta. ;)

Vierailija
24/40 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 22:27"]

Onko italialaiset niin kamalia minkä kuvan he antavat itsestään kun siellä käy lomalla? Viimeksi kun käytiin niin meidät ryöstettiin ja autosta varastettiin vanteet ja auto jätettiin puupalkkien varaan kadulle. 60 vuotias mummo kusetti bed and breakfastissa jne. Tuli kuva, että siinä maassa asuu pelkkiä limaisia kusipäitä ja huijareita, mutta on kai siellä jotain normaalejakin?

[/quote]

Tosi ikävää että sulle on sattunut tuollaisia kokemuksia :( En ole ap, mutta olen kotoisin Etelä-Italiasta ja suomalaisen miehen vaimo, asun Suomessa. Ei italaiaiset kaikki tai suurin osakaan ole huijareita tai kusipäitä, mutta niitäkin joka paikkaan mahtuu. Myönnän, että italialaisilla on jo Rooman vallan ajoilta epäluulo esivaltaa kohtaan, eli esim. veronkiertoa useimmat italialaiset ei pidä minkään sortin syntinä, tai sitä että saadaan rakennuslupa vaikkapa suhteilla koska tuttu on palveluksen velkaa. Mutta tavallisen ihmisen, oli turisti tai italialainen, kusettaminen ei ole perinteisesti hyväksyttävää eikä tavallista! 

Tuon kuvaamasi ryöstön kaltaisi tapauksia tekee paljon myös laittomat maahanmuuttajat, joita Italiassa on nykyisin ihan liikaa, koska Välimeren yli Italiaan pääsee vaikka kalastusveneellä jos sää suosii. Koska monet sekä pohjoisesta (romanit) että etelästä (afrikkalaiset) tulevat maahanmuuttajat ovat laittomia, heillä ei ole mitään tukia vaan ainoa keino elättää itsensä on rikollisuus. Tämä on oikeasti vakava ongelma, jota Suomeen en toivo koskaan tulevan! En väitä etteikö myös syntyperäisissä italialaisissa olisi varkaita ja huijareita, mutta kyllä ne ongelmat on ihan eri laajuisiksi tullet viimeisen 20 vuoden aikana. 

Vierailija
25/40 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 22:27"]

No tiedätkö tarkemmin miksi mistä tahansa yksinkertaisestakin asiasta saadaan siellä helposti aikaan megahässäkkä? :) Kaupassa esim. kysyin kerran suodatinpusseja kahvinkeittimeen, että mistähän ne löytyis kun ei ollut siinä loogisella paikallaan missä useinkin ovat, ja ne siitä seuranneet tapahtumat... se oli niin hauskaa. Siis hyvällä ja hyväntahoisella tavalla tarkoitan. Siellä asiointi jossain leikkeletiskilläkin on ainakin näin Suomi-turistin vinkkelistä the tapahtuma. En kyllästy paikallisten ihmisten katselemiseen siellä, kun se elämänmeno kyllä poikkeaa niin monin tavoin meiningistä täällä.

[/quote]

Hehee, juuri tuollaisena tällaiselle tavissuomalaiselle meininki Italiassa usein juuri näyttäytyy :D

Vierailija
26/40 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

22: Täällä kyllä saadaan kunnon show aikaan mitä pienimmistäkin asiasta. Olin vasta lapseni kanssa kaupassa. Lapseni olisi halunnut jäätelöä, mutta en suostunut ostamaan, koska oli lounasaika, ja olimme menossa kotiin syömään. Lapsi hermostui tästä, alkoi itkemään ja kiukuttelemaan, eikä meinannut rauhoittua millään. Hetkessä meidän ympärillä oli viisi italiasta naista, jotka tulivat kyselemään, mikä lapsella on hätänä, miksi hän kiukuttelee, yksi tarjosi keksejä, toinen halaili ja viihdytti lasta. Meidän ympärillä oli hetkessä kunnon show meneillään ja koko pieni marketti katseli ihmeissään. Italialaiset ovat välissä oikeita drama queen:eita. Maan tapa.

23: Ikävä, että sinulla on tuollaisia kokemuksia! Kuulostaa ikävältä, mutta noita sattuu paljon, etenkin vilkkaissa kaupungeissa. Hieman pienimmillä paikoilla on usein eri meininki, ja kyllä täällä asuu myös paljon sysämellisiä ja ystävällisiä ihmisiä. :)

Vierailija
27/40 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis sydämellisiä ihmisiä. Tosiaan rikollisuus, mm. taskuvarkaudet ja muut huijausyritykset ovat lisääntyneet huomattavasti sen kymmenenkin vuoden aikana, mitä olen täällä asunut. Valitettavasti usein huijarien kohteena on turistit, sillä koska he eivät usein puhu italiaa eikä tiedä maan tapoja, ovat he helppoja saaliita. 

Vierailija
28/40 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun olen italiassa lomalla, lihon monta kiloa! Rakastan yli kaiken italialaista ruokaa! Et varmaan joka päivä syö pastaa ja pitsaa, mutta miten saat pidettyä kilot kurissa? Joudutko siis katsomaan syömisiäsi?

Vierailija
29/40 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 22:55"]

Aina kun olen italiassa lomalla, lihon monta kiloa! Rakastan yli kaiken italialaista ruokaa! Et varmaan joka päivä syö pastaa ja pitsaa, mutta miten saat pidettyä kilot kurissa? Joudutko siis katsomaan syömisiäsi?

[/quote]

Italialaiset syö muuten tilastojen mukaan yli 800g päivässä kasviksia, joten jos niitä noin paljon syö, niin eiköhän pizzaa ja pastaa kulu sen verran pieniä annoksia ettei haittaa..

Vierailija
30/40 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä katson aika tarkkaan mitä syön! Italialaiset rasvaiset ruuat on ihania, mutta onneksi täällä saa myös paljon tuoreita kasviksia, hedelmiä jne. joita meillä ainakin menee paljon. Täällä tosiaan pääsee lihomaan helposti, kadunkulmat on täynnä leipomoita, ja vaaleaa leipää menee ihan hirveästi. Aamupalalla, alkupalana,välipalana jne. Ruisleipää ei saa oikeastaan mistään. Leivän ja muut hiilarit yritän karsia minimiin, enkä niitä lapsillekaan hirveästi syötä. 

Urheilen myös paljon. Täällä on hyvät juoksumahdollisuudet, kuntosali on lähellä ja lenkkiä tulee myös kun vien lapsen rattailla päivähoitoon.

Vierailija
31/40 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä kyllä halua, kiitos kuitenkin kysymästä.

Vierailija
32/40 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kieliä lapsesi puhuvat? Ovatko kaksikielisiä? Jos ovat, niin miten pidät yllä suomenkielen taitoa?

Vierailija
33/40 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni puhuu lapsille italiaa, ja minä suomea, eli ovat kaksikielisiä. Nuorimmainen on tosin vasta niin pieni, ettei puhu paljon mitään. Suomea lapset kuulevat paitsi minulta, niin myös puhuvista leluista, elokuvista ja lastenohjelmista, luemme suomenkielisiä kirjoja jne. :)

Vierailija
34/40 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako miehesi tyhjätä pyykkikoneen itse vai teetkö kotihommat hänen puolestaan?

Tilastollisestihan yli 90 prosenttia italialaismiehistä ei ole koskaan sitä tehnyt itse, koska heitä palvelee ensin äiti ja sitten vaimo. Italialaisessa kulttuurissa sovinismi hyväksytään, mikä liittyy Berlusconinkin suosion pysymiseen. Sellaisessa kulttuurissa en eläisi mistään hinnasta. Miten sinä kestät?

Vierailija
35/40 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä pystyisi elämään suhteessa, jossa minä olisin "palvelija", eli hoitaisin lapset ja kotityöt. Ei ikinä. Olen kotona lasten kanssa, mutta mies tekee ison osan (melkeinpä kaikki)  kotityöt, ruuanlaitosta silittämiseen ja astianpesukoneen tyhjentämiseen. Mies totesi kerran, että silittäminen on oikeastaan aika rentouttavaa. Mieheni ei enää päästä minua silitysraudan luo, kun muutaman kerran olen polttanut raudalla vahingossa jäljet hänen vaatteisiin. 

Meillä käy myös taloudenhoitaja, joka hoitaa imuroimisen ja muut. 

Vierailija
36/40 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko cotoletta alla milanese aina vasikkaa?

Tero

Vierailija
37/40 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin tehdään cotoletta alla milanese vasikasta, mutta itse en mikään gourmet kokki ole, että minulta ei ensimmäisenä kannata kysellä ruokavinkkejä tms :D

Vierailija
38/40 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä italialaiset perheet (esim. te) puuhaatte viikonloppuisin?

Vierailija
39/40 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan aika samaa mitä suomalaisetkin perheet :) Ollaan perheen kesken, ulkoillaan, syödään hyvin jne. Tänään käytiin aamupalalla ihanassa kahvilassa, kierreltiin kaupoissa ja tultiin kotiin päikkäreille. Miehen sukulaisia on tänään tulossa kylään ja lupasin tehdä jälkiruuan, hieman paineita! :D

Vierailija
40/40 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up