Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtautua "huippuälykkääseen" kaveriin?

Vierailija
05.04.2013 |

Olen tutustunut opiskelujen kautta uuteen kaveriin, joka on puheidensa mukaan erittäin älykäs ja on kokenut poikkeuksellista älyllistä menestystä koko elämänsä. Ongelma on, että alkaa vain kiehuttaa hänen jatkuva kerskumisensa tällä älyllä, jota en ole hänessä mitenkään huomannut. Päinvastoin on usein jopa niin, että tosi yksikertaiset lasku- ja ajattelutehtävät saavat hänet ihan ulalle ja pyytämään apua minulta! :(

Miten häneen pitäisi suhtautua, pitäisikö vain sääliä ja olla hiljaa? Etäisyyttä olen jo alkanut pitää ja olen alkanut keskustelemaan enemmän niiden kurssilaisten kanssa, jotka eivät kehuskele älykkyydellään. Vielä olisi 3 vuotta koulutusta edessä samassa ryhmässä, huoh.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut aikuiskoulutuksessa eikä meillä vaan ollut tuollaisia opiskelijoita ryhmässä. Oletan että sinä olet aikuinen nuorisokoulutuksessa ja tuo huippuälykäs ihminen on joku lukiosta syksyllä valmistunut?

Vierailija
2/39 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä varmaan on pohjimmiltaan huono itsetunto ja pelko siitä ettei ole älykäs ollenkaan, ja tuo älyn korostaminen on defenssimekanismi noita tunteita vastaan... Minä antaisin kerskumisen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos - mitä väliä... Mutta toki ei sun eikä kenenkään muun tarvi erityisesti kaveri olla ihmisen kanssa jonka seurassa et viihdy - tavallisen samassa opiskeluryhmässä olon varmasti aikuienn kestää vähän vaikeammankin tyypin kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:03"]

Olen opiskellut aikuiskoulutuksessa eikä meillä vaan ollut tuollaisia opiskelijoita ryhmässä. Oletan että sinä olet aikuinen nuorisokoulutuksessa ja tuo huippuälykäs ihminen on joku lukiosta syksyllä valmistunut?

[/quote]

Jössen miten AV-mammamainen kommentti... kun minun opiskeluryhmässäni ei ole ollut tietynlaisia ihmisiä, niitä ei tietenkään voi olla kenenkään muunkaan ryhmässä :D

Vierailija
4/39 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:07"]

[/quote]

Jössen miten AV-mammamainen kommentti... kun minun opiskeluryhmässäni ei ole ollut tietynlaisia ihmisiä, niitä ei tietenkään voi olla kenenkään muunkaan ryhmässä :D

[/quote]

AV-mamma sitten olen, mutta meillä oli todellakin hirveän rento porukka aikuiskoulutuksessa. Oletko huomannut näsäviisastelusi lomassa, että yleensäkin vanhemmat ihmiset tuppaavat olemaan rennompia ja suhtautuvat itseensä vähemmän vakavasti kuin 20-vuotiaat? Niih, nytpä tiedät senkin.

Vierailija
5/39 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sille kaverillesi voisi suositella niitä virikeketjuja, täällä eilen illalla vilisi :D

Mutta oikeasti tuo ON rasittavaa. Olisin muuten sanonut, että monoo kaverille ja menköön vertaistensa pariin mutta jos opiskelussa on pakko tavata niin minkäs sille voi. Näpäytä joskus vähän takaisin tai älä auta kun toinen kerran on niin fiksu. 

Vierailija
6/39 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:11"]

[/quote]

[/quote]

AV-mamma sitten olen, mutta meillä oli todellakin hirveän rento porukka aikuiskoulutuksessa. Oletko huomannut näsäviisastelusi lomassa, että yleensäkin vanhemmat ihmiset tuppaavat olemaan rennompia ja suhtautuvat itseensä vähemmän vakavasti kuin 20-vuotiaat? Niih, nytpä tiedät senkin.

[/quote]

No se on kivaa, että teillä oli rento porukka, mutta vanhana ja kokeneena ihmisenä varmaan ymmärrät, että kaikki aikuiskoulutusryhmät eivät ole samanlaisia kuin sinun ryhmäsi, eikös!

Hei, jos itse aloitat näsäviisastelun, sun ei kannata ihmetellä, että saat näsäviisaita vastauksia.

Vierailija
7/39 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:15"]

Ehkä sille kaverillesi voisi suositella niitä virikeketjuja, täällä eilen illalla vilisi :D

Mutta oikeasti tuo ON rasittavaa. Olisin muuten sanonut, että monoo kaverille ja menköön vertaistensa pariin mutta jos opiskelussa on pakko tavata niin minkäs sille voi. Näpäytä joskus vähän takaisin tai älä auta kun toinen kerran on niin fiksu. 

[/quote]

Niih, mutta kyllä se tunnelma on erilainen rippileirillä ja vanhainkodissa. Vanhalla on molemmista kokemusta vaikka osaavat vanhatkin olla lapsellisia.

Vierailija
8/39 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:11"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mulla oli ryhmässä aikuiskoulutuksessa nelikymppinen mies, joka kyllä pärjäsi koulutuksessa hyvin ja oli luokan priimus - paitsi kielissä ja se oli kova paikka, että meitä oli muutama, jotka pärjättiin matikassa paremmin. Mutta joka ikisen työharjoittelujakson (3) jälkeen hän selitti kuinka firmassa ei osattu mitään ja kuinka hän pisti asiat kuntoon ja kuinka hän oli taivaanlahja kun sattuikin juuri siihen työpaikkaan juuri silloin. 

Vierailija
9/39 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä epäilisin ensimmäisenä, että noin harhaisia luuloja itsestään elättelevällä ihmisellä on jonkinlaista mielenterveysongelmaa, ja nehän on iästä riippumattomia.

Vierailija
10/39 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuorisokoulutuksessa, mutta ryhmässämme on paljon myös keski-ikäisiä tai muita aikuisia. Tämä huippuälykäs on noin nelikymppinen, enempää en viitsi sanoa ettei hän tunnista itseään. On varmaan ihan noin kun sanotte, että kyse on huonosta itsetunnosta ja defenssistä, koska kokee tosiasiassa olevansa tyhmä.   

ap

Vierailija
11/39 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:20"]

Mä epäilisin ensimmäisenä, että noin harhaisia luuloja itsestään elättelevällä ihmisellä on jonkinlaista mielenterveysongelmaa, ja nehän on iästä riippumattomia.

[/quote]

Hän vaikuttaa muilta osin aika tavalliselta, mutta moni kakku päältä kaunis.

ap

Vierailija
12/39 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isosiskoni on juuri tällainen joka kuvittelee olevansa älykkö. Tosiasiassa ei ole tavista viisaampi. Hänellä on hieman narsistisia piirteitä. Kova käyttämään muita ihmisiä hyväkseen. Ikää hänellä on lähes 40v

Vierailija
13/39 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten hän pyysi apuasi jotta en tuntisi itseäsi tyhmäksi ja saisit joskus päteä jossain.

Itse älykkäänä henkilönä vihaan mm. ryhmätöitä koska yleensä ryhmän vähemmän älykkäät jäseneet jyräävät tahtonsa läpi ja kaikki menee huonommin kuin jos olisin tehnyt työn yksin. Jos taas kerron olevani muita älykkäämpi ja tietäväni miten hommat kannattaa tehdä, niin tulee jotain "Mikä sinäkin luulet olevasi, joku neropatti vai?" -kommentteja ja vähemmän älykkäät sabotoivat työn tahallaan ihan vain vittuillakseen. Yksinäistähän tämä on.

Vierailija
14/39 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeleeko siskosi uutta ammattia?:D

Vierailija
15/39 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:49"]

Tai sitten hän pyysi apuasi jotta en tuntisi itseäsi tyhmäksi ja saisit joskus päteä jossain.

Itse älykkäänä henkilönä vihaan mm. ryhmätöitä koska yleensä ryhmän vähemmän älykkäät jäseneet jyräävät tahtonsa läpi ja kaikki menee huonommin kuin jos olisin tehnyt työn yksin. Jos taas kerron olevani muita älykkäämpi ja tietäväni miten hommat kannattaa tehdä, niin tulee jotain "Mikä sinäkin luulet olevasi, joku neropatti vai?" -kommentteja ja vähemmän älykkäät sabotoivat työn tahallaan ihan vain vittuillakseen. Yksinäistähän tämä on.

[/quote]

Hieno yritys asettua tuollaisen henkilön nahkoihin!

Vierailija
16/39 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Et kuulostaa kovin älykkäältä tämän perusteella. :)

Vierailija
17/39 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

PARAS! Voi olisipa tämä totta eikä vain provo :D

Vierailija
18/39 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:57"]

[/quote]

Et kuulostaa kovin älykkäältä tämän perusteella. :)

[/quote]

Just tätä minä tarkoitin. Terv. 13

Vierailija
19/39 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnen muutaman todella älykkään henkilön. He eivät ole koskaan kertoneet olevansa älykkäitä, sen vain huomaa tavasta hoksata asioita nopeasti. Olen kade. 

Vierailija
20/39 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:26"]

Olen nuorisokoulutuksessa, mutta ryhmässämme on paljon myös keski-ikäisiä tai muita aikuisia. Tämä huippuälykäs on noin nelikymppinen, enempää en viitsi sanoa ettei hän tunnista itseään. On varmaan ihan noin kun sanotte, että kyse on huonosta itsetunnosta ja defenssistä, koska kokee tosiasiassa olevansa tyhmä.   

ap

[/quote]

Varmaan sama tyyppi kuin meidän koultuksessamme. Huippuälykäs, tyyppi, omasta mielestään, mutta vakinaista työtä ei löydy ja samaan harjoittelupaikkaankaan ei päässyt kahdesti vaikka itse kertoi olleensa se taivaan lahja jokaiselle paikalle. Nimi alkaa aakkosten loppupäässä olevalla kirjaimella, onkohan sama? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan