Onko teillä testamentti?
Vaikka olen nelikymppinen, niin olen tehnyt testamentin. Olen naimisissa, mutta lapseton ja haluan omaisuuteni menevän tietyn sairauden tutkimukseen. Mieheni tietää asiasta Jan on sen kanssa sinut. Ainakin hän tietää, ettei kannata tappaa meikäläistä perinnön toivossa.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, avomiehen kanssa keskinäinen testamentti, yhteiselle lapselle lakiosa (alaikäiselle ihan riittämiin).
Meinaat, että toisen kuolo korjaa, ennen kuin lapsi ehtii täysi-ikäiseksi?
No jos niin käy.... Lähinnä ajateltiin, että tehdään tarpeen mukaan testamentti uusiksi kun jälkeen jääneen ei enää tarvitse elättää lasta.
Ei ole, koska lakimies sanoi ettei meidän tapauksessa ole tässä vaiheessa aiheellinen. Avioliitto, kaksi lasta, velkainen okt.
On. Kaikki menee aviomiehelle, paitsi vanhemmiltani tuleva avio-oikeudelta suojattu osuus sisarusten lapsille.
Ei ole mutta haluaisin tehdä. Onko tehtävä lakimiehen kanssa?
Oli.
Enää en tarvi, koska elän yksin ja minulla ainoastaan yksi lapsi.
Teen, jos tilanne muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei vielä, mutta pitäisi tehdä, koska ei ole lapsia.
Tämä voi nyt kuulostaa tyypilliseltä av-trollaukselta, MUTTA, äitini ei halua, että hänen omaisuuttaan ajautuu isäni toisesta avioliitosta syntyneille lapsille tai heidän jälkeläisilleen.
Mikä on teoriassa mahdollista, ellen tee testamenttia. Minulle on ihan sama, mutta tavallaan ymmärrän äitiänikin.
Jos äitisi on tehnyt erotessaan OSITUKSEN, ei isäsi uuden liiton lapsilla/jälkeläisillä ole mitään oik. äitiäsi perimään. Sinut perii tietysti isäsi (oletetaan, että äitisi on kuollut), jonka jälk. perivät hänen jälkikasvunsa. Joten tee testamentti. Vaiks minulle!
Ei ole, mutta varmasti lähivuosina sellainen olisi hyvä tehdä.
Olen avoliitossa oleva 27v lapseton nainen. Varmaan lähivuosina jos mennään miehen kanssa naimisiin, niin pitää tehdä avioehtosopimuksen lisäksi myös testamentti, ja päivitellä sitä sitten tarpeeksi usein.
Te joilla lapsi saa vain lakiosan, onko teillä paljonkin omaisuutta? Ilmeisesti asunnon lisäksi on myös mökkiä, isompia sijoituksia jne? Jos omaisuutena on pelkästään perheen yhteinen koti, en näe tuossa välttämättä niin suurta järkeä, sillä leskellä on kuitenkin ikuinen käyttöoikeus perheen yhteiseen kotiin.
Ei ole, mutta pitäisi olla. Missä olette tehneet ja kuinka paljon maksoi?
Uusperhe kyseessä ja miehelläni aikuisia lapsia ed.liitosta
Vierailija kirjoitti:
Olen avoliitossa oleva 27v lapseton nainen. Varmaan lähivuosina jos mennään miehen kanssa naimisiin, niin pitää tehdä avioehtosopimuksen lisäksi myös testamentti, ja päivitellä sitä sitten tarpeeksi usein.
Te joilla lapsi saa vain lakiosan, onko teillä paljonkin omaisuutta? Ilmeisesti asunnon lisäksi on myös mökkiä, isompia sijoituksia jne? Jos omaisuutena on pelkästään perheen yhteinen koti, en näe tuossa välttämättä niin suurta järkeä, sillä leskellä on kuitenkin ikuinen käyttöoikeus perheen yhteiseen kotiin.
Avoliitossa jossa ei ole lapsia ja on yhteistä omaisuutta, testamentti on todella tärkeä. Ellette halua toisen kuoltua omistaa asuntoa esim anoppinne kanssa. Nähty on, ei ole kaunista katsottavaa.
On. Olen myös nelikymppinen, kaksi teiniä. Miehellä perintöjä omasta suvustaan ja mulla omastani. Mulla enemmän. Testamentissa siis niin ettei lasten puolisot saa mitään perinnöistä, muita testamentteja en ole suostunut tekemään enkä tee. Leskelle ei pidä koskaan antaa täyttä valtaa, nimim. kokemusta lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Hallintaoikeus on hankala jos on leskelle liian kallis ylläpidettävä tms. Eli silloin hallintaoikeuteen pitää liittää myös vaihto-oikeus ettei lasta tarvitse maksaa välissä ulos.
Meillä on juurikn se tilanne, et mies elättää palkallaan lähinnä itsensä. Olisi typerää periyttää mun omaisuus lapselle, jolloin ne eivät olisi käytettävissä kun lapsi on kalleimmillaan ja vielä typerämpää saattaa olla antaa muutama satatonnia 18 täyttävälle, tai mistä sitä tietää, voihan tuosta tulla järkeväkin rahankäyttäjä. Sen verran meillä on ikää ja lapsen isällä järkeä, etten jaksa uskoa mihinkään horror-uusperhekuvioon jossa meidän yhteinen jäisi nuolemaan näppejään, mutta varoiksi se lakiosan verran hänen nimiinsä ;)
Jos mies kuolee ensin, niin luultavasti luovun testamentista, minä pärjään yh:na omillanikin.
Tämä on hyvää varautumista - onnittelut sinulle!