Naisten keskipituus? Aika hämmentävän vähän Iltalehden mukaan.
"- Suomen väestöstä noin 10 prosenttia eli 520 000 henkilöä ylittää naisten keskimääräisen pituuden, 164 senttiä. Vertailun vuoksi: miesten keskimääräinen pituus on 177 senttiä."
Tälleen siellä just luki. Eli eikö tuosta voi lukea, että vain 10% suomalaisista naisista on yli 164 cm pitkiä?
Mä olen 167 cm pitkä enkä koskaan ole tuntenut kuuluvani 10% vähemmistöön...
Kommentit (48)
Lauseessa on jotain väärin. Ei kannata pohtia sen enempää.
Hollantilaiset ovatkin pitkiä, mutta jos matkustat Etelä-Eurooppaan tai varsinkin Euroopan ulkopuolelle, vaihtuvat mittasuhteet kunnolla. Singaporessa ei yksikään nainen ollut minua pidempi ja miehistäkin harva t. (nainen 167cm)
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 11:26"]
En vaan tajua, kun ulkomaan reissulla tuli sellainen olo, että pidempää porukkaa on kuin Suomessa. Mulla on aina Suomessa sellanen olo, että oon varsinainen "hongankolistaja" 176 cm pituuteni kanssa.
On kiva matkustaa esim. Hollannissa, missä tosiaankaan ei edes tunne olevansa erityisen pitkä.
T. se 176-senttinen, joka kirjoitteli aiemmin
[/quote]
No hollantilaiset just on pidempiä kuin suomalaiset =D Jossain Etelä-Euroopassa ja Aasiassa olen ihan komean kokoinen nainen keskipituudessani.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:47"]
Me suomalaisethan ollaan aika lyhyttä kansaa...Itse olen kylläkin 176-senttinen nainen. Ulkomailla en erityisen pitkä, mutta Suomessa kyllä!
Just etelänlomalla tuli huomattua, että suomalaiset naiset varsinkin oikeasti on lyhyemmän oloisia kuin muunmaalaiset. Mistäköhän johtuu? Ravinto?
Mun äiti on just jotain 164 cm pitkä, eikä isäkään mitenkään erityisen pitkä, mutta me lapset ollaan kaikki pitkiä. Äiti aina sanoo, että on yrittänyt "syöttää" meille terveellistä ja monipuolista ruokaa aina. Voisiko ravinnolla olla merkitystä pituuteen oikeasti?
[/quote]
Höpsistä. Suomalaisten nuorten naisten keskipituus on jotain 168cm ja ovat maailman kansoista kolmanneksi pisimpiä. Pidempiä ovat ainoastaan ruotsalaiset ja hollantilaiset.
Ilmeisesti tuo avausviestin lainaus tarkoittaa sitä että aikuisten naisten keskipituutta 164cm pidempiä on 10% naisista, kun lasketaan tytötkin mukaan. Eli nuoret aikuiset on selvästi yli ja keskenkasvuiset ja vanhemmat ikäluokta selvästi lyhyempiä.
On tosiaan hämmentävää, että 166 cm on jo pitkä. Ilmeisesti sitten sitäkin lyhempien määrä on suhteessa todella suuri.
Täältä voi katsoa taulukkoa pituuksista maiden välillä. https://en.wikipedia.org/wiki/Human_height
Näkee, että Suomessa pituus on ihan tavallinen eurooppalaisiin maihin verrattuna ja olemme kohtalaisen pitkiä maailmanlaajuisessa vertailussa.
En vaan tajua, kun ulkomaan reissulla tuli sellainen olo, että pidempää porukkaa on kuin Suomessa. Mulla on aina Suomessa sellanen olo, että oon varsinainen "hongankolistaja" 176 cm pituuteni kanssa.
On kiva matkustaa esim. Hollannissa, missä tosiaankaan ei edes tunne olevansa erityisen pitkä.
T. se 176-senttinen, joka kirjoitteli aiemmin