Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisten keskipituus? Aika hämmentävän vähän Iltalehden mukaan.

Vierailija
05.04.2013 |

"- Suomen väestöstä noin 10 prosenttia eli 520 000 henkilöä ylittää naisten keskimääräisen pituuden, 164 senttiä. Vertailun vuoksi: miesten keskimääräinen pituus on 177 senttiä."

Tälleen siellä just luki. Eli eikö tuosta voi lukea, että vain 10% suomalaisista naisista on yli 164 cm pitkiä?

Mä olen 167 cm pitkä enkä koskaan ole tuntenut kuuluvani 10% vähemmistöön...

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:11"]

Iltalehden juttu oli paskaa kuten ne usein on. Miestenkään keskipituus ei Suomessa ole enää aikoihin ollut 177 cm. Puppua sekin, että vähintään 173-senttisten naisten kengänkoko olisi 42-49 kuten "faktalaatikossa" luki. Ei iltapäivälehtien juttuja kannata ottaa tosissaan. :D

[/quote]

LOL! Mä oon 180 cm pitkä ja mun kengänkoko on 40 :D Ja tunnen yhden 175 cm pitkän naisen, jonka kengänkoko on 37 :D En tunne yhtäkään naista, jolla olis yli 41 kengänkoko... Hienoa journalismia TAAS VAIHTEEKSI Iltalehdeltä :D 

[/quote]

Joo oon 181 cm ja mun kengänkoko on kans 37 ja mulla on tosi pienet kädetkin. :D

T: Tyttö 18 v

Vierailija
22/48 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:43"]

"- Suomen väestöstä noin 10 prosenttia eli 520 000 henkilöä ylittää naisten keskimääräisen pituuden, 164 senttiä. Vertailun vuoksi: miesten keskimääräinen pituus on 177 senttiä."

Tälleen siellä just luki. Eli eikö tuosta voi lukea, että vain 10% suomalaisista naisista on yli 164 cm pitkiä?

[/quote]

Et toki kuulukaan 10% vähemmistöön naisista. Tuohon on varmaan laskettu lapset myös mukaan, heistä harva ylittää 164 cm pituutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko oudosti kirjoitettu, naisten KESKIpituus olisi 164 ja vain 10% suomen väestöstä olisi sen yli, hmm, ei voi pitää paikkaansa.

Vierailija
24/48 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 160cm ja mielestäni ihan tarpeeksi pitkä. Saan kuitenkin kuunnella kuittailua pituudestani vielä näin aikuisenakin, mikä on minusta omituista.

Vierailija
25/48 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me suomalaisethan ollaan aika lyhyttä kansaa...Itse olen kylläkin 176-senttinen nainen. Ulkomailla en erityisen pitkä, mutta Suomessa kyllä!

Just etelänlomalla tuli huomattua, että suomalaiset naiset varsinkin oikeasti on lyhyemmän oloisia kuin muunmaalaiset. Mistäköhän johtuu? Ravinto?

Mun äiti on just jotain 164 cm pitkä, eikä isäkään mitenkään erityisen pitkä, mutta me lapset ollaan kaikki pitkiä. Äiti aina sanoo, että on yrittänyt "syöttää" meille terveellistä ja monipuolista ruokaa aina. Voisiko ravinnolla olla merkitystä pituuteen oikeasti?

Vierailija
26/48 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä noista keskipituuksista puhuttaessa ilmoitetaan erikseen nuorten miesten ja naisten keskipituudet, jotka ovat huomattavasti korkeammat kuin vanhuksetkin sisältävät keskipituudet. Yli 80-vuotiaissa 164-senttinen on jo pitkä.

Vierailija
27/48 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 168-senttinen, ja jo muistaakseni puoli senttiä alle keskipituuden omassa ikäluokassani. Vanhukset ovat lyhyitä, se pienentää keskipituutta.

Vierailija
28/48 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:45"]

[/quote]

Et toki kuulukaan 10% vähemmistöön naisista. Tuohon on varmaan laskettu lapset myös mukaan, heistä harva ylittää 164 cm pituutta.

[/quote]

Ei ole laskettu lapsia mukaan. Suomalaisten aikuisten naisten keskipituus on 164 cm.

Vierailija
29/48 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:51"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:45"]

[/quote]

[/quote]

Ei ole laskettu lapsia mukaan. Suomalaisten aikuisten naisten keskipituus on 164 cm.

[/quote]

Niin ei tuohon naisten keskipituuteen olekaan laskettiu, mutta SUomen väestöön varmaan on. Ja tuossa sanotaan että Suomen väestöstä (ei naisista) 10% ylittää tuon naisten keskipituuden. 

Vierailija
30/48 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:47"]

Me suomalaisethan ollaan aika lyhyttä kansaa...Itse olen kylläkin 176-senttinen nainen. Ulkomailla en erityisen pitkä, mutta Suomessa kyllä!

Just etelänlomalla tuli huomattua, että suomalaiset naiset varsinkin oikeasti on lyhyemmän oloisia kuin muunmaalaiset. Mistäköhän johtuu? Ravinto?

Mun äiti on just jotain 164 cm pitkä, eikä isäkään mitenkään erityisen pitkä, mutta me lapset ollaan kaikki pitkiä. Äiti aina sanoo, että on yrittänyt "syöttää" meille terveellistä ja monipuolista ruokaa aina. Voisiko ravinnolla olla merkitystä pituuteen oikeasti?

[/quote]Siis täh!? Suomalaiset lyhyttä kansaa? Johan on väite.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_pituus

Vierailija
31/48 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis 164cm on NAISTEN keskipituus, mutta tuo 10% on otettu KOKO VÄESTÖSTÄ, kuten luvustakin näkee, eli ei pelkästään aikuisväestöstä. Joten ei ole kyse siitä että aikuisista naisista tai miehistä vain 10% olisi yli tuon 164cm. Lapsetkin ovat väestöä.

Vierailija
32/48 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Suomalaiset on itse asiassa varsin pitkää kansaa. Vain tietyt muut Pohjois- ja Keski-Euroopan kansat on pidempiä, muuten useimmat on keskimitaltaan lyhyempiä.

Vierailija
33/48 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on noin että vain 10 % ylittää pituuden 164...

väittäisin että keskipituus olisi vielä vähemmän jos vain 10% olisi yli 164 pitkiä

[/quote]

Vierailija
34/48 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Eikös tämä ole juuri päinvastoin? Suomalaiset ovat hiukan pitempiä kuin muualla. Itse olen puolitoistametrinen (ja koulukiusattu sen takia), mutta ulkomailla asuessa tai matkaillessa olen aina saanut ilokseni huomata, etten aina ole porukan lyhyin.

Täällä sulle tilastotietoa:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisen_pituus

Vierailija
35/48 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän naisten pituus on peräisin? Ei kai vain omista ilmoituksista...

Vierailija
36/48 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, IL:n juttu on varmasti vaan kirjoitettu epäselvästi. Mitä järkeä on ilmoittaa tilastolukuja (aikuis)pituuksista, joissa aineistoon olisi laskettu myös lapset mukaan? Sitähän saisi ihan ihmeellisiä lukuja, kun 50cm pitkistä vauvoista alkaen laskettaisiin Suomen väestön keskipituutta. Kuka sellaisella tiedolla mitään tekisi? Jotain sisälukutaitoa pliis!

Ja voin hyvin kuvitella, että naisten keskipituus olisi 164cm. Muistan joskus kuulleeni, että 1970-luvulle asti ei-optimaalinen ravinto vaikutti suomalaisten aikuispituuteen. Eli lyhyet vanhat ihmiset ja heidän suhteellisen suuri osuus väestöstä vaikuttaa tuohon 164cm lukuun.

N 177cm s.1978

Vierailija
37/48 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä keskipituudessa on mukana kaikki pikkuruiset mummot. Jos naisten keskipituus laskettaisiin vaikkapa 18 - 50 -vuotiaista, se olisi aika paljon enemmän.

Ja tuo 10% ei tietenkään tarkoita sitä, että aikuisista naisista vain tuon verran ylittäisi keskipituuden. Muutoinhan se olisi puolet.

Vierailija
38/48 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 11:02"]

9, IL:n juttu on varmasti vaan kirjoitettu epäselvästi. Mitä järkeä on ilmoittaa tilastolukuja (aikuis)pituuksista, joissa aineistoon olisi laskettu myös lapset mukaan? Sitähän saisi ihan ihmeellisiä lukuja, kun 50cm pitkistä vauvoista alkaen laskettaisiin Suomen väestön keskipituutta. Kuka sellaisella tiedolla mitään tekisi? Jotain sisälukutaitoa pliis!

[/quote]

Mutta kun ei siinä sanottu missään että kyseessä on tilastoluku aikuispituuksista, vaan että kuinka monta prosenttia koko Suomen väestöstä ylittää 164 cm pituuden. Ihan kiinnostava tieto minusta sinänsä. Sitten ihan erikseen kerrotaan molempien sukupuolten aikuisten keskipituudet. Sisälukutaitoa itsellesi vaan.

Vierailija
39/48 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo tarkoittaa koko maapallon aikuista väestöä, niin aivan mahdollistahan se on.

Vierailija
40/48 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 11:15"]

Jos tuo tarkoittaa koko maapallon aikuista väestöä, niin aivan mahdollistahan se on.

[/quote]

Tuo on suomalaisten keskipituus. Koko maailman aikuisen väestön keskipituus on huomattavasti lyhyempi. Muistaakseni naisilla 156 cm ja miehillä 165 cm.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi